اخبار داغ

مدیر جهاد کشاورزی بجستان:

مشکل بجستان آب نیست، مدیریت آب است

مشکل بجستان آب نیست، مدیریت آب است
مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: ما مشکل آب نداریم، مشکل ما در مدیریت آب است در کمتر از 24 ساعت همه آب های حاصل از بارندگی در کویر نمک جمع میشود که هیچ عایدی ندارد. باید مدیریت کرد و این آب ها را در منطقه نگاه داشت و از آن بهره برداری کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بجستان‌نیوز، پیش از ظهر امروز اولین شورای حفاظت از منابع آب بجستان سال جدید در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد در این مراسم احمد تمامگر رئیس منابع آب شهرستان های گناباد و بجستان تاکید کرد تا برای مجوز،  بندها و سیل بندها بعد از کارشناسی و مطالعات لازم داده شود تا با بروز مشکلاتی در هنگام بارندگی ها مواجه نباشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بجستان‌نیوز,

 

,

غلامعلی قاسمی مدیر جهاد کشاورزی بجستان در ادامه این نشست اذعان کرد:  ما مشکل آب نداریم، مشکل ما در مدیریت آب است در کمتر از 24 ساعت همه آب های حاصل از بارندگی در کویر نمک جمع میشود که هیچ عایدی ندارد. باید مدیریت کرد و این آب ها را در منطقه نگاه داشت و از آن بهره برداری کرد.

,

 

,

وی گفت:  رودخانه ها در اختیار اداره منابع آب است و مطالبات مردم در خصوص مهارهای آب های سطحی از جهاد و منابع طبیعی، باید در این خصوص ورود کرد و با احداث سیل بند و سد در راستای تقویت آب های زیر زمینی و مهار آبهای سطحی قدمی برداشته شود.

,

 

,

مهدی گلچین بخشدار بخش یونسی شهرستان بجستان لازمه وجود سد در بخش یونسی را شدید  دانست و اذعان کرد: مردم و شورای اسلامی روستای مرندیز این آمادگی را دارند تا با مشارکت اقدامات مطالعات سد و سیل بند را در این منطقه انجام دهند.

,

 

,

قاسم علی اکبرزاده رئیس شورای شهر بجستان  به مشکلات تامین آب فضای سبز بجستان پرداخت و عنوان کرد:  در بحث فضای سبز در سال گذشته با کمبود آب مواجه بودیم  و امسال نیز 15 هزار اصله نهال در شهر بجستان کشت شد و در حال حاضر آب شهردرای از دو حلقه چاه تامین میشود و نیاز به 5 لیتردر ثانیه هستیم تا کسری آب فضای سبز بجستان تامین شود.

,

 

,

وی در ادامه به مشکلات قنوات بجستان پرداخت و وضعیت این قناتها را بحرانی قلم داد کرد و گفت: در برخی موارد و مکان ها از قنات بجستان واریز کرده است و تا ارتفاع 4 متری این واریز ها پیش رفته است. که میطلبد هر چه سریع تر نسبت به رخ داد تدابیری اندیشید تا به بحران تبدیل نشود.

,

 

,

علی‌اکبرزاده افزود: مسیر انتقال آب بهداشتی منصوری به بجستان مستهلک شده است و کم کم شاهد خرابی های زیادی در این خط خواهیم بود متاسفانه ای سی آب این منطقه 9هزار است که این خود خرابی پمپ های این مسیر را تشدید کرده است و ای سی 6 هزار لوله های آب شرب بجستان نیز به تاسیسات خانه ها صدمه شدید وارد میکند و نیاز است ای سی آب کم شود.

,

 

,

علی دانشوری رئیس اداره آب و فاضلاب شهری شهرستان بجستان به وضعیت آب شرب شهر یونسی پرداخت و عنوان کرد: چاه آب شرب شهر یونسی حفر شده و آماده بهره برداری است و بعد از راه اندازی خط انتقال آب از چاه به شهر یونسی،  وصل برق این چاه و ارائه گزارش پمپاژ آب این چاه وارد شبکه خواهد شد.

,

 

,

وی بجستان را بحرانی ترین شهرستان استان خراسان در حوزه آب شهری دانست و اذعان کرد: بجستان از بحرانی ترین شهرستان های خراسان رضوی است و هر دو شهر این شهرستان دارای خط انتقال هستندخط انتقال شهر یونسی 50 کیلومتر و بجستان 40 کیلومتر است، شهر بجستان با اختلاف ارتفاع 420 متر آب بهداشتی آن پمپاژ میشود.

,

 

,

دانشوری ادامه داد:  طرح آب بهداشتی بجستان 10 ساله بوده است و باید مهندسی مجدد شود، 80 درصد آب شهر بجستان را دشت منصوری تامین میکند، در خصوص کیفیت بخشی آب بجستان اقدامات اولیه انجام گرفته و اعتبارات مشخص شده است.

,

 

,

حسین سلیمانی عضو شورای شهر یونسی ضمن انتقاد از مسئولان در خصوص اجرای سد و سیل بند در بخش یونسی اذعان کرد:  بعد از چهار سال هنوز حتی یک سد یا سیل بند در یونسی احداث نشده است، در خصوص کنترل های حجمی چاه موتور ها نیز سوالی مطرح است که اگر این کنتور ها برای حفاظت آب است پس چرا آب فروشی انجام می‌گیرد( در پاسخ این سوال فرماندار گفت در سال جدید هیچ گونه آب فروشی نخواهیم داشت و اگر کسی آب بخواهد از سهمیه سال آیند‌ه‌اش کسر خواهد شد و تا به امروز هم بخاطر این بوده است که دو سال بعد از اجرایی کنتوری کردن چاه موتور های و برای وقف دادن کشاورزان  با این شرایط بود که دو سال آن به اتمام رسیده است) .

,

 

,

حسین ابراهیمی فرماندار بجستان ضمن تبریک اعیاد پیش رو عنوان کرد: بارندگی های سال زراعی جدید و با بارش 8.6 میلی متری شب گذشته  به 88.8 میلی متر رسید .

,

 

,

وی ادامه داد:  بخشی از جاری شدن سیلاب ها ناشی از دستکاری کشاورزان و احداث بدون مطالعه بند خاکی هستند که نهایتا ظرفیت آب پشت خود را ندارد و یا با سرریز کردند و خرابی این بند ها باعث خساراتی در پایین دست میشود و یا مسیر سیل ها  رودخانه ها را تغییر میدهند که نهایتا به خود کشاورزان  خسارت وارد میشود.

,

 

,

ابراهیمی اذعان کرد:  برخی موارد اگر دستکاری ها نمی‌بود خسارت ها به کمتر از 25 درصد میرسید،  وظیفه دولت مطالعات است و در این خصوص نیز نهایت تعامل با کشاورزان را داریم، و این مطالعات باید نظام مند و قانون مند باشد. ایجاد سد از نیاز های شهرستان است، در این شهرستان یک جا مطالعه شده است که یک بارم آب نیامده پشت سد و برخی جاها هر ساله آب های ان به سمت کویر روانه میشود و هیچ مطالعه صورت نمیگیرد.

,

 

,

فرماندار بجستان در پایان تاکید کرد:  کشاورزان خودسر و بدون مطالعه دست به احداث بند نکنند، ادارات شهرستان نهایت همکاری را با کشاورزان دارند و کشاورزان نیز در چهارچوب قانون و با مطالعات اقدام کنند تا خسارت را به حداقل ممکن برسانیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه