اخبار داغ

تشکل‌های دانشجویی پیگیر مشکلات کارگران شدند؛

به درد کارگران فولاد ارومیه برسید

به درد کارگران فولاد ارومیه برسید
مسئولین تشکل های دانشجویی دانشگاه های ارومیه به تحصن چندین باره کارگران فولاد ارومیه در عرض یک ونیم سال در مقابل استانداری آذربایجان غربی، بدلیل پرداخت نشدن حقوق ماهانه و معوقات واکنش نشان دادند و خواستار پیگیری هرچه سریع تر این موضوع از مراجع ذیربط شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، کارگران واحد صنعتی فولاد ارومیه چندین ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند و با مشکلات فراوانی در این خصوص مواجه شده‌اند؛ اما مسئولین ذی الربط وعده پرداخت حقوق آن‌ها را همیشه سرداده‌اند، ولی در عمل هیچ گونه واکنش خاصی از آن‌ها ندیده‌ایم تا منجر به اعتراض بعدی نشود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

امام صادق(ع) در حدیثی می فرماید: «أعطِهِم اُجورَهُم قَبلَ أن یَجِفَّ عَرَقُهُم» ، یعنی « پیش از آن که عرق آنان(کارگران) خشک شود، مزدشان را بپرداز.» ، همه ما در کتب تعلیمات دینی دوران دانش آموزی این حدیث گهربار را مطالعه کرده ایم، اما شاید باور کردنی نباشد، که جایی در نزدیکی ارومیه، کارخانه ای چندین ماه است که به پرسنل خود حقوق پرداخت نکرده باشد.

,

ولی این اتفاق باور نکردنی، در یکی از کارخانه های ارومیه به اسم فلاد ارومیه رخ داده است، آن هم نه برای امسال، که به یک روالی در این کارخانه تبدیل شده، که سال گذشته هم شاهد آن بودیم.

,

اشتباه نکنید، حقوق این افراد نجومی نیست که نتوان پرداخت کرد، این افراد زحمتکش اندکی بیشتر از حداقل حقوق تعیین شده توسط اداره کار دریافتی دارند، کارگرانی که بسیاری از آن‌ها عائله‌مند و دارای ۲ یا چند فرزند هستند.

,

یکی از این پرسنل در گفتگو با خبرنگار نسل برهان، اظهار داشت: چندین ماه است که تاکنون حقوق دریافت نکردیم، حقوق ما به علاوه حق اولاد حدود یک میلیون تومان است که چند ماه گذشته حقوق‌های معوقه خود را دریافت نکردیم.

,

وی که از انتشار نام خود و بیکاری پس از آن نگران بود، اضافه کرد: ما کارگرانی هستیم که چندین ماه حقوق دریافت نکردیم و متاسفانه بیشتر کارگران نیز مستاجر  هستند و مشکلات مالی و معیشتی زیادی دارند، اما مسئولان تنها وعده بدون عمل می دهند.

,

پرسنل دیگری که دل پر خونی داشت، در این خصوص به خبرنگار نسل برهان گفت: کارگری که ۴ ماه حقوق نگرفته است، هر روز باید از یک نفر قرض بگیرد، روی رد شدن از مقابل سوپر مارکت های محل را ندارد، چرا که آن قدر از سوپر مارکت ها اجناس نسیه خریداری کردیم، که باید صبر کنیم، حواسش نباشد و یا بسته باشد، تا از مقابل مغازه اش رد شویم، از برادر، پدر، خواهر، عمو و هرکس می شناختیم پول قرض کردیم.

,

 

,

, ,

وی ادامه داد: پول اصلاح موی سر فرزندان خود برای مدرسه را نداریم، پول خرید لوازم التحریر پس از گذشت چندین ماه از مدارس را نداریم، ما مستمند نیستیم، بیکار نیستیم، کار می کنیم، زحمت می کشیم، چرا باید شخصیت ما برای معوقات حق خودمان زیر پا گذاشته شود و با التماس از دیگران قرض کنیم.

,

این فرد اظهار داشت: این وضعیت برای ۴ ماه اخیر نیست، سال گذشته هم همین آش و همین کاسه بود و این یعنی برنامه ریزی مالی در این نهاد وجود نداشته و هزینه ها با درآمدها هم خوانی ندارد.

,

به همین خاطر با مساله بها ندادن مسئولین دولتی به دست پینه بسته کارگران فولاد ارومیه، با مسئولین تشکل های دانشجویی دانشگاه های ارومیه گفت و گوی مفصلی داشتیم که در ادامه می خوانیم:

,

میلاد یوسف نژاد، مسئول بسیج دانشگاه صنغتی ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار نسل برهان، گفت: این روز‌ها کارگران واحد صنعتی فولاد ارومیه یکی از واحد‌های صنعتی با بیش از ۱۸سال سابقه، با مشکلات متعددی از جمله تعویق یازده ماهه حقوقشان پرداخت نشدن بیمه آنان، پاسخگو نبودند؛ در نتیجه بیکار شدن آنان و شرمندگی در برابر خانواده دست و پنجه نرم می‌کنند.

,

یوسف نژاد بیان کرد: کارگران برای دریافت مطالبات خود دست به دامان مسئولان و مدیران شده‌اند و با تجمعات اعتراض آمیز در واحد‌های مختلف خواستار مطالبات خویش می‌شوند که در اواخر پس از گذشتن از معبر خانه کارگر و چندین مرحله دیگر، به ساختمان استانداری رسیدند که با این روش در صدد رساندن صدای خود به گوش مسئولان برآمدند.

,

مسئول بسیج دانشگاه صنغتی ارومیه مطرح کرد: گروه صنعتی فولاد ارومیه مشکلات اساسی دارد که اگر بیان کنم منافع برخی‌ها به مخاطره می‌افتد و به همین دلیل نیازی به ورود بیش از اندازه در این حوزه نمی‌بینم.

,

همچنین محسن نبوی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار نسل برهان، در ارومیه گفت: در هیاهوی انتقاد از اعدام بهمن ورمزیار و برخورد گشت ارشاد با بدحجابان، صدای مظلومانه  کارگران مجتمع فولاد ارومیه که حقوق عقب افتاده خود را می‌طلبیدند خفه شد، کسی تجمع آرام آن درد‌مندان در مقابل استانداری را که صد‌ها و هزار‌ها فریاد در دل سکوتش داشت، نشنید یا نخواست بشنود.

,

محسن نبوی بیان کرد: کار فرما و استاندار را چه به درک عرق شرم کارگری که قریب یک سال است حقوقی نگرفته، در مقابل همسر و فرزندانش! شاید هم ما اشتباه می‌کنیم، ایرادی به مسئولین گرانقدر وارد نیست، کارگر‌ها خیلی پرتوقع شده‌اند، در این سرزمین همین که کارگر را به خاطر اعتراضش، شلاق نزنند لطف بزرگی در حقش روا داشته‌اند.

,

سید علی موسوی واعظی، مسئول بسیج دانشجویی علوم پزشکی ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار نسل برهان، گفت: مطالبات به حق کارگران فولاد ارومیه مورد بی توجهی مدیران قرار گرفته است، اصلا قابل درک نیست که نان آور زحمت کش خانه‌ای که کارگر است از مورد بی توجهی  مسئولین استان و مدعیان پشت میز نشسته قرار گیرد.

,

واعظی بیان کرد: این تناقض همیشه در جهت کاملا مشخص و به نفع افراد مشخص متمایل می‌شود. برای ادامه این شرایط هیچ عذری از کسی پذیرفته نیست چرا که همین مدیران نیز توانایی حل و فصل این موضوعات را دارند.
حسین عسگری‌ها، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در گفت وگو با خبرنگار نسل برهان، گفت: زمانی که تعدادی از مردم در اغتشاشات اخیر به خیابان‌ها آمده بودند، بعضی از چهره‌های دولتی در بین طرفداران حریف انتخاباتی خود به دنبال مقصر می‌گشتند.

,
,

حسین عسگری‌ها بیان کرد: درست است که رسانه‌های معاند از این جریانات سوء استفاده کردند، ولی واقعیت این است که باید حقوق شهروندی تمامی اقشار جامعه رعایت شود. اگر مسئولین قابل بدانند کارگران نیز جزو شهروندان این کشور هستند و مطالبه حقوق معوقه چند ماهه  جزو حداقلی‌ترین حقوق کارگران است. از مسئولان خواهشمندیم  در اسرع وقت به این مطالبات پاسخ گو باشند.

,

منصور بهجت، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ارومیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار نسل برهان، گفت: چه زمانی می‌شود که عدالت از زبان مسئولین و تیتر رسانه‌ها، به زندگی واقعی ما بیاید؟ مسئولین و نمایندگان محترم مردم که زمان انتخابات و سخنرانی ها، صدای عدالت عدالت گفتنشان گوش همه را کر می‌کند، لطفا به صدای اعتراض مسالمت آمیز و بحق کارگران فولاد ارومیه گوش کنند که یقینا این کارگران سرمایه‌های مهم بخش تولیدی کشور هستند.

,

منصور بهجت بیان کرد: این کارگران برده‌های مسئولین کارخانه نیستند که هرچه دلشان بخواهد با ایشان بکنند. اگر از شایعات و فیلترینگ تلگرام و بحث‌های حاشیه‌ای تمام شدید، لطفاً به درد کارگران زحمتکش فولاد ارومیه برسید.

,

در خاتمه این سوال را از مسؤلان استانی و مدیران دارم: آیا گارگران باید در گرما و سرمای هوا و در روز‌های مختلف در مقابل ادارات مختلف خواستار حقوق خود باشند و مسئولین و نماینده‌های آنان هر کدام وعده‌ای به آنان داده و باز هم دست خالی روانه خانه‌ها کرده و جوانان و پدران را شرمنده خانواده شان کنند؟!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه