اخبار داغ

گزارش خبری؛

هدر رفت روان‌آب‌ها در استانی که تشنه آب است/سالانه 700 میلیون متر مکعب روان آب در خراسان جنوبی هدر می‌رود

هدر رفت روان‌آب‌ها در استانی که تشنه آب است/سالانه 700 میلیون متر مکعب روان آب در خراسان جنوبی هدر می‌رود
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت:به طور میانگین سالانه در خراسان جنوبی 700 میلیون متر مکعب روان آب هدر می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری و خشک کشور است که مردمش بیش از 18 سال شده با خشکسالی و به تبع آن خشک شدن محصولات کشاورزی دست و پنجه نرم می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, ،,
 
,
خراسان جنوبی با آنکه استان گرم ،خشک و کویری است اما گاهی اوقات شاهد باران‌های فصلی که معمولا با جاری شدن روان آب و سیلاب همراه است هستیم؛ در خراسان جنوبی که آب درآن کمیاب و حکم کیمیا را دارد برای ذخیره سازی و نگه داری آب های حاصل از سیلاب به منظور جلوگیری از هدر رفت کار تخصصی انجام نشده است و آبهای ناشی از بارندگی در خراسان جنوبی به سمت مرزها هدر می‌رود.
,
 
,
علیرضا نصر آبادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفتگو با ایرنا، گفت: در خراسان جنوبی روان آب ها به دلیل نبود شرایط جذب و جمع آوری از حوزه کویر مرکزی و لوت یا از نقاط مرزی استان  خارج می شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه هدررفت و خروج آب به سوی کویر و مرزها از دغدغه های اساسی اداره کل منابع طبیعی است اظهار کرد: با توجه به استمرار خشکسالی و بروز شرایط بحرانی تلاش ما این است که با اجرای طرح های آبخیزداری نهایت استفاده را از روان آب ها در استان داشته باشیم. 
,
وی وسعت حوزه های آبخیز خراسان جنوبی را هفت میلیون و 500 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: تاکنون طرح های آبخیزداری در یک میلیون و 300 هزار هکتار از این وسعت انجام شده است. 
,
 
,
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تاکنون در خراسان جنوبی بیش از 500 بند خاکی و یک‌هزار و 200 بند گابیونی و سنگ ملاتی برای جمع آوری روان آب ها احداث شده است. 
,
 
,
وی با بیان اینکه با اقدامات آبخیزداری انجام شده، سالانه به صورت میانگین هشت تا 44 میلیون مترمکعب روان آب در استان جمع آوری می شود، افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا اواخر فروردین ماه، 16 میلیون مترمکعب روان آب در سازه های آبخیزداری استان جمع آوری شده است. 
,
, ,
نصرآبادی از اجرای 12 پروژه آبخیزداری با همکاری آستان قدس رضوی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران در استان خبر داد و گفت: از این تعداد، عملیات پنج پروژه بند خاکی و سنگی ملاتی در بخش درح سربیشه به اتمام رسیده است. 
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: همچنین با همکاری جامعه نیکوکاری ابرار چند طرح آبخیزداری در شهرستان قاینات در حال اجراست.
,
وی گفت: با توجه به شرایط خشکسالی در استان استفاده بهینه از منابع آب و نزولات آسمانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و سیل یکی از بلایای طبیعی است که می توان از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد. 
,
 
,
نصرآبادی، کاهش و پیشگیری از خسارت های سیل و خشکسالی، افزایش آب‌دهی چشمه ها، قنوات و چاه ها، جلوگیری از فرسایش خاک حاصلخیز کشاورزی و بهبود و تثبیت اشتغال روستائیان را از مهمترین فواید اجرای طرح های آبخیزداری عنوان کرد. 
,
 
,
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت:به طور میانگین سالانه در خراسان جنوبی 700 میلیون متر مکعب روان آب هدر می‌رود.
,
 
,
حسین امامی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان،اظهارکرد: میزان بارندگی ها از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون، 66.17 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد و نسبت به بلند مدت 35 درصد کاهش دارد.
, خاورستان،,
 
,
وی افزود: خوشبختانه با وقوع بارندگی های اخیر، سدهای استان به خوبی آبگیری شد و سد نهرین طبس به عنوان مهم ترین سد استان هم اکنون 4 میلیون و 500 هزار مترمکعب آب دارد که دغدغه تامین آب شرب طبس را رفع می کند.
,
 
,
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حجم سازه های مهار آب در استان حدود 200 میلیون مترمکعب است که 80 میلیون مترمکعب آن مربوط به سدهای مخزنی است، گفت: در پی این بارندگی ها با مهار حجم مناسبی از روان آب ها به میزان 2.77 میلیون مترمکعب، تمامی سد های استان اعم از سدهای مخزنی، تغذیه مصنوعی و منابع طبیعی آبگیری شد.
,
 
,
 
,
امامی با اشاره به اینکه در مناطق کویری بیش از 85 درصد ریزش های جوی قبل از جاری شدن تبخیر و تعریق می‌شود و تنها 15 درصد ریزش ها به صورت روان آب جاری است،بیان کرد: نباید انتظار داشته باشیم که تمام میزان روان آبها مهار شود، چرا که اکوسیستم های پایین دست هم حق آبه زیست محیطی دارند.
,
 
,
 
,
وی ادامه داد: هم اکنون میزان منطقی از روان آبها در استان مهار می‌شود که با توجه به اجرای چند طرح توسط آب منطقه ای و منابع طبیعی، میزان مهار افزایش خواهد یافت.
,
, ,
 
,
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اظهارکرد: در خراسان جنوبی بیش از 6 هزار رشته قنات وجود دارد و آبادی هایی در مناطق مرتفع وجود دارد که حیاتشان به این قنات ها وابسته است طرح های آبخیزداری که در بالادست این قنات ها اجرا می شود نقش مهمی در بهبود معیشت این آبادی ها دارد.
,
 
,
وی افزود: علاوه بر طرح های منابع طبیعی، هم اکنون 4 پروژه آبخیزداری توسط شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در بندان، گزیک، مشوکی و آهنگران به عنوان مرزهای شرقی با ظرفیت بیش از 15 میلیون مترمکعب در حال اجرا است که با بهره برداری از این طرح ها، میزان قابل توجهی از روان آب هایی که از استان خارج می‌شود، مهار خواهد شد و چشم انداز روشنی در این خصوص وجود دارد.
,
 
,
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اظهارکرد: در حوزه اجرای طرح های آبخیزداری مشکل اعتباری نداریم و امسال برای شهرهای دارای تنش استان اعتبار خوبی جذب شده که در این خصوص 10 میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته ایم.
,
 
,
وی تاکید کرد: با مدیریت مصرف منابع آبی و همراهی مردم در این زمینه، بحران آبی در استان نخواهیم داشت.
,
 
,
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد باقر عبادی نماینده مردم بیرجند،درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه اهل سنت بیرجند در تاریخ 31 فروردین ماه 97،  اظهار کرد: خراسان جنوبی دارای شرایط سخت اقلیمی و خشکسالی است به‌گونه‌ای که سطح سفره‌های آب زیرزمینی به شدت اُفت کرده و همچنین بارندگی کم شده و با افزایش دمای کره زمین، تبخیر آب افزایش یافته است.
,
 
,
وی افزود: یکی از بحث‌های کارشناسی این است که آب باران و روان‌آب‌ها را باید نگه‌داشت که این موضوع، با آبخیزداری انجام می‌شود تا روان‌آب‌ها جذب زمین شود و سطح سفره‌های آب زیرزمین افزایش یابد.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار مصرف بهینه آب و انتقال آب به استان، آبخیزداری بهترین کار برای جذب روان‌آب‌ها است که در این خصوص، قبل از تصویب بودجه سال 1397 با آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و اعلام کردم مردم آب برای خوردن ندارند و کمبود آب، موضوعی ملی است و لازم است فکری برای آن اندیشیده شود که راهش آبخیزداری است اما این موضوع، اعتبار می‌خواهد و اعتبار بودجه، کفاف آن را نمی‌دهد.
,
, ,
حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی اظهار کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت دو طرح برای آبخیزداری و ضرورت لوله‌کشب آب به روستاها بنویسید که بعد از برگشت به استان، در این خصوص با کارشناسان، طرحی نوشتیم.
,
 
,
وی افزود: کارشناسان اعلام کردند 5 برابرِ کمبود آبی که در سفره‌های زیرزمینی است، به صورت روان‌آب رها شده است.
,
 
,
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح را به رئیس مجلس شورای اسلامی دادیم که وی بعد از مطالعه، به خدمت مقام معظم رهبری برد و ایشان نیز بعد از مطالعه، دستور فرمودند برای آبخیزداری و لوله‌کشی آب به روستاها مبلغ 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی پرداخت شود.
,
 
,
حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: این طرح در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و رسانه‌ها این موضوع را دارای اهمیت فراوان برشمردند و حتی برخی رسانه‌ها اعلام کردند بودجه، چیزی نداشت به جز این 500 میلیون دلاری که برای آبخیزداری در نظر گرفته شد.
,
 
,
در شرایطی که اعتبار500 میلیون دلاری برای آبخیزداری خراسان جنوبی در نظر گرفته شده لازم است مسئولان نسبت به جلوگری از هدر رفت روان آبها تلاش کرده و از قطره قطره آب استان  نگهداری کنند.
,
, ,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه