اخبار داغ

نقش حنا هنر دیرینه زنان هرمزگانی/ به کار گیری هنرهای بومی زمینه ساز اشتغال جوانان

نقش حنا هنر دیرینه زنان هرمزگانی/ به کار گیری هنرهای بومی زمینه ساز اشتغال جوانان
نقش حنا یکی از صدها هنر دیرینه مردم هرمزگان است که به علت فوایدی که بر روی پوست دارد،همواره مورد استقبال شهروندان هرمزگانی و گردشگران می باشد،و امروزه نیز این هنر توانسته زمینه ی اشتغال و کسب درآمد را برای هنرمندان هرمزگانی فراهم کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  هرمز؛ نقش حنا یکی از منحصربه فرد ترین هنرهای زیبای سنتی هرمزگان است که از دیرباز مورد استقبال زنان هرمزگانی بوده و اکنون جز آداب و رسوم تاریخی مردم این استان می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

اکنون ابزارهای شیمیایی مانند تاتو در حال جایگزینی نقش حنا به عنوان طرح بر روی دست است اما با توجه به اینکه حنا خاصیت های دارویی دارد، طراحی های زیبای نقش حنا که توسط هنرمندان این حوزه انجام می شود، در حال گسترش در جامعه است. و این هنر بومی زمینه ساز ایجاد اشتغال و کسب در آمد برای بانوان هرمزگانی شده است.

,

اغلب طرح های نقش حنا با عنوان های خلیجی ، عربی و هندی شناخته شده هستند که حاکی از ارتباط های مداوم مردم این کشورها با شهروندان هرمزگانی و تبادل فرهنگ بین کشورها شده است.

,

نرگس اخسمه هنرمند هرمزگانی در گفت وگو با خبرنگار هرمز، با اشاره به اینکه یازده سال است که در حوزه هنر نقش حنا فعالیت می کند، اظهار کرد: به واسطه ی کلاس هایی که در محلات برگزار می شد، در سن 14 سالگی در کلاس های آموزشی که در محلات برگزار می شد ثبت نام کردم.

,  هرمز،,

نقش حنا هنر دیرینه زنان هرمزگانی

, نقش حنا هنر دیرینه زنان هرمزگانی, نقش حنا هنر دیرینه زنان هرمزگانی,

هنرمند هرمزگانی تصریح کرد: این هنر نشات گرفته از هنر دیرین زنان بومی جزیره قشم است به همین دلیل اکثر نقش حناها را با نام حنای قشمی می شناسند، و اکنون نه تنها در هرمزگان بلکه در سایر استان ها نیز این هنر در حال گسترش است.

,

اخسمه افزود: بعد از اتمام دوره ی کلاس آموزشی، در خانه مشغول کار شدم که خوشبختانه اکثر اقوام و بستگان از هنر من استقبال کردند، به همین دلیل انگیزه ی بیشتری برای ادامه این هنر پیدا کردم.

,

فواید حنا بر روی پوست

, فواید حنا بر روی پوست, فواید حنا بر روی پوست,

وی با اشاره به اینکه حنا فواید زیادی بر روی سلامتی افراد دارد، بیان کرد: افرادی که مشکلات پوستی مانند اگزما دارند از حنا برای رفع این مشکل پوستی استفاده می کنند، همچنین در فرهنگ هرمزگانی ها از گذشته تاکنون پدران و مادران ما برای رهایی از سر درد، بر روی سر خود حنا می مالیدند.

,

هنرمند هرمزگانی گفت: اکنون در جامعه ابزارهای مختلفی از جمله تاتو برای برای طراحی نقشه بر روی بدن استفاده می شود، که متاسفانه تاتو بر خلاف حنا اثرات بدی بر روی پوست آن ها می گذارد.

,

هرمزگان مهد نقش حنا کشور

, هرمزگان مهد نقش حنا کشور, هرمزگان مهد نقش حنا کشور,

اخسمه با اشاره به اینکه هرمزگان با عنوان مهد نقش حنا در کشور شناخته شده است، بیان کرد: خوشبختانه هرسال تعداد زیادی از گردشگران به دنبال مکان  های هستند که هنر های بومی به ویژه نقش حنا در آن ارائه شود و استقبال از این هنر توسط مردم هرمزگان و گردشگران بسیار زیاد است.

,

وی ادامه داد: نقش حنا، سنت قدیمی مردم هرمزگان است و از این رو زنان هرمزگانی در مناسبت های خاص مانند عروسی ها و جشن ها بر روی دست ها و پاهای خود نقش حنا را طراحی می کردند.

,

کارآفرینی با استفاده از هنرهای بومی

, کارآفرینی با استفاده از هنرهای بومی, کارآفرینی با استفاده از هنرهای بومی,

هنرمند هرمزگانی  افزود: طرح های نقش حنا اکثرا عربی هستند، و متاسفانه نامی برای طرح های بندری نقش حنا وجود ندارد، اغلب طرح هایی که طراحان بر روی دست می ریزند به صورت ذهنی توسط طراحان حنا طراحی می شود.

,

اخسمه با بیان اینکه از هنرهای بومی می توان برای در آمد زایی استفاده کرد، خاطر نشان کرد: اکنون چند سال است که در محدوده معبد هندوها که جزء آثار تاریخی بندرعباس محسوب می شود در غرفه صنایع دستی مشغول کار در این حوزه هستم و کلاس نقش حنا را نیز برای افرادی که مشتاق یادگیری این هنر بومی بوده ، آموزش می دهم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه