اخبار داغ

توسط دامپزشکی قزوین صورت گرفت؛

آغاز فاز دوم پایش بیماری‌های ویروسی در مزارع پرورش ماهیان

آغاز فاز دوم پایش بیماری‌های ویروسی در مزارع پرورش ماهیان
دامپزشکی قزوین فاز دوم پایش بیماری‌های ویروسی در مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سردابی را آغاز کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر وحید ابراهیم نژاد حمیدی، در گفت‌وگو با  صبح قزوین اظهار کرد: اجرای فاز دوم طرح مراقبت بیماری‌های ویروسی IPN- VHS-و IHN در ماهیان قزل آلای رنگین کمان در سطح تمامی مراکز تکثیر و پرورش استان قزوین انجام می‌گیرد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور،آبزیان و زنبورعسل اداره کل دامپزشکی استان قزوین افزود: در این طرح کارشناسان ادارات دامپزشکی با مراجعه به مزارع فعال پرورش ماهیان سردآبی، ضمن نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه‌های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را نیز در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت می‌کنند. 

وی اذعان کرد: بیماری ویروسیVHS که به سپتی سمی خونریزی دهنده ماهیان هم معروف است، اگرچه قابل انتقال به انسان نیست، اما باعث بروز تلفات سنگین و خسارات اقتصادی جبران ناپذیر در استخرهای پرورش آبزیان می‌شود. 

 این مسئول بیان کرد: عمده راه انتقال این بیماری به استخرهای آبزی پروری را از طریق ابزار و وسایل، آب و غذای آلوده و جابه جایی بین مزارع است.

وی به آبزی پروران توصیه کرد: ضمن رعایت اصول و ضوابط امنیت زیستی و توجه به دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی، از جابجایی ماهیان بدون اخذ مجوز حمل و گواهی بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی خودداری کنند و بچه ماهی، تخم چشم زده و غذای ماهیان پرورشی خود را نیز فقط از مراکز مجاز تحت نظر دامپزشکی و شیلات تهیه کنند. 

وی افزود: آبزی پروران باید در اصلاح ساختار بهداشتی مزارع خود اهتمام جدی داشته باشند و هرگونه تلفات و موارد مشکوک در استخرهای خود را سریعاَ به دامپزشکی اطلاع بدهند تا اقدام‌های بهداشتی و قرنطینه ای لازم انجام گیرد. 

دکتر حمیدی در پایان گفت: از جمله اهداف این طرح، تعیین شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم برای اجرای برنامه های پیشگیری از بروز بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری و ارتقاء مدیریت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی است.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه