اخبار داغ

دیپلماسی ظریف یک لیوان آب هم برای سیستان نشد!/ مهاجرت مردم، مرز را به روی تروریست ها باز می‌کند

دیپلماسی ظریف یک لیوان آب هم برای سیستان نشد!/ مهاجرت مردم، مرز را به روی تروریست ها باز می‌کند
نمایندگان مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی ضمن گلایه از عدم توجه و تلاش مسئولان برای این منطقه گفتند: آقای ظریف حاصل دیپلماسی شما برای مردم سیستان حتی یک لیوان نشده است؛ تخلیه این منطقه مرز را به روی قاچاقچیان و تروریست ها باز می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، در حالی مردم منطقه سیستان با خشکسالی بیست ساله دست و پنجه نرم می کنند که حق آّبه سیستان از سوی مسئولان مربوطه به طور قابل قبولی پیگیری نشده و این امر باعث بروز فقر، بیکاری و افزایش معضلاتی به مثل اعتیاد، طلاق، افزایش سرقت ها و در راس آنها مهاجرت به دیگر استان های برخوردار شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصرهامون, ، در حالی مردم منطقه سیستان با خشکسالی بیست ساله دست و پنجه نرم می کنند که حق آّبه سیستان از سوی مسئولان مربوطه به طور قابل قبولی پیگیری نشده و این امر باعث بروز فقر، بیکاری و افزایش معضلاتی به مثل اعتیاد، طلاق، افزایش سرقت ها و در راس آنها مهاجرت به دیگر استان های برخوردار شده است.,
در این راستا نمایندگان مردم منطقه سیستان در مجلس شورای اسلامی در سخنانی، از مسئولان و عدم توجه آنها برای رسیدگی به مشکلات مردم حوزه شمال سیستان و بلوچستان ابراز گلایه کردند.
 
سیستان رکوردار بیکاری میان استان‌های کشور است
,
,
, سیستان رکوردار بیکاری میان استان‌های کشور است,

حبیب الله دهمرده در نطق میان دستور روز گذشته خود در مجلس شورای اسلامی گفت: سیستان رکوردار بیکاری میان استان‌های کشور است.
وی با اشاره به خشکسالی و مشکلات آن،  بر رسیدگی هر چه سریع‌تر به مشکلات این پدیده توسط نهادهای مرتبط تاکید کرد.
نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی مردم سیستان به غلط بر مبنای کشاورزی است که وابستگی صددرصد به رودخانه هیرمند را دنبال دارد.
وی اظهار کرد: در سال زراعی 96- 97 در مرحله اول کشت آبی رها شد اما متاسفانه برای مراحل بعدی آبیاری محصولات، آبی وجود نداشت و در نتیجه مردم مظلوم پس از یک سال زراعی، زحمت و تلاش طاقت فرسا نه تنها محصولی برداشت نکردند بلکه سرمایه و دار و ندار خود را از دست دادند و آنان درحیرانی، منتظر عنایت نظام مقدس هستند.
,
,
,
,
,

 وی خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور باید در سه مقطع کوتاه، میان و بلند مدت یکبار برای همیشه وضعیت این مردم مشخص شود و هیئتی در کوتاه مدت برای تسکین آلام مردم به منطقه اعزام شوند، همچنین با توجه به اینکه بیش از 100هزار هکتار از اراضی منطقه به دلیل عدم تامین آب فاقد کشت هستند، وزارت جهاد کشاورزی باید ضمن برآورد خسارت و تامین کمک‌های بلاعوض نقدی به دامداران و کشاورزان خسارت دیده اقدام موثری کند. 
 
آقای ظریف درخصوص حقابه هامون تاکنون چه اقدامی انجام داده ‌اید؟
,
,
,
, آقای ظریف درخصوص حقابه هامون تاکنون چه اقدامی انجام داده ‌اید؟,

 دهمرده در ادامه این نطق درباره حقابه رودخانه هیرمند و دریاچه هامون خطاب به وزیر امورخارجه گفت: آقای ظریف درخصوص این حقابه تاکنون چه اقدامی انجام داده ‌اید؟ بارها و بارها گفته‌ام؛ آقای ظریف به تمام مقدسات قسم، حاصل دیپلماسی شما برای مردم سیستان حتی یک لیوان نشده است براین اساس از شما می‌خواهم به وظیفه ذاتی خود عمل کنید.
,
,

وی خطاب به وزرای کار، صنعت و اقتصاد، گفت: سیستان رکوردار بیکاری میان استان‌های کشور است، کارخانه و صنعت قابل توجه‌ای وجود ندارد و با وجود آنکه کلنگ کارخانه لاستیک سازی زابل به زمین زده شده اما پیشرفت قابل توجه‌ای نداشته است به همین دلیل برای جلوگیری از کوچ باید کارخانه‌های ریز و درشت ساخت، بخشودگی سود و دیرکرد وام‌ها طبق قانون اعمال و به معضل ایجاد شده توسط موسسات بانکی همچون کاسپین رسیدگی شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس و وزرای مختلف، گفت: خوب به وظایف خود عمل کنید و تا قبل از آنکه خشکسالی سیستان به فاجعه تبدیل شود برای آن کاری کنند چراکه جبران آن غیرممکن خواهد بود.
 
تخلیه سیستان مرز را به روی قاچاقچیان و تروریست ها باز می‌کند
,
,
,
,
, تخلیه سیستان مرز را به روی قاچاقچیان و تروریست ها باز می‌کند,

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز در این زمینه گفت: در صورت ادامه وضعیت موجود، بحران آب به بحران امنیتی تبدیل خواهد شد.
احمدعلی کیخا در خصوص تبدیل بحران کم آبی به بحران امنیتی در کشور، افزود: مردم بنا به دلایل مختلف به آب نیاز داشته و وابسته هستند، امروزه متاسفانه با تنش آبی برای تامین آب شرب در مناطقی چون یزد، زاهدان و اصفهان مواجه هستیم به نوعی که ذخایر سدها و منابع آبی با شرایط نزولات آسمانی امکان تامین آب طبق روال گذشته را فراهم نخواهد کرد.
,
,
,

نماینده زابل، زهک، هیرمند و نیمروز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: از سوی دیگر اقتصاد بخش قابل توجهی از مردم در روستا وابسته به کشاورزی و دامداری است، کشاورزی و دامداری هم بدون تامین آب امکانپذیر نیست و براین اساس زمانی که میزان منابع آبی در معرض تهدید قرار می‌گیرد این دو شغل دچار نقصان و درآمد افراد کم می‌شود، برخی حتی بیکار خواهند شد.
,
,

وی افزود: منطقه ای به مثل سیستان کاملا وابسته به آبی است که از آن سوی مرز وارد کشور می‌شود، 130 هزار هکتار کشت سالیانه سیستان است که بر اثر خشکسالی حدود 90 هزار هکتار اصلا زراعت نکردند و 40 هزار هکتار تنها کِشت انجام گرفته که عمده آن گندم و جو است، متاسفانه به دلیل عدم تامین آب مورد نیاز و عدم تامین حق آبه هیرمند، خشک شده اند.
,
,

کیخا ادامه داد: در استان‌هایی که فقر گسترده است و نیمی از مردم تحت پوشش کمیته امداد امام و بهزیستی  هستند و تقریبا فقر مطلق در کل منطقه حاکم است، بحران خشکسالی و کاهش درآمد سبب می‌شود تا اساس حیات مردم تحت تاثیر قرار گیرد، دولت اگر با تمام وجود با این مردم همراهی نکند، مردم به ناچار مهاجرت می‌کنند.
,
,

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مهاجرت مردم از این منطقه در مقصد بحران اجتماعی به وجود می‌آورد و مبدأ را با مشکلاتی مواجه می‌کند.
,
,

وی ادامه داد: سیستان به راحتی به کویر مرکزی ایران دسترسی دارد و براین اساس در صورت تخلیه مرز باز و ناامنی ایجاد می‌شود.
وی افزود: در صورت تخلیه سیستان مشکلاتی در حوزه قاچاق موادمخدر و ورود تروریست‌ها و غیره کشور را تهدید می‌کند از این رو حفظ مردم در منطقه از منافع بسیاری برخوردار می باشد، در واقع مشکل کشور ما این می باشد که مسئولان و مردم نپذیرفتند که از نظر شرایط اقلیم و آب و هوا به گذشته و دهه‌های پر آب باز نخواهیم گشت و لازم است رفتار و برنامه‌های خود را با شرایط باید تطبیق دهیم.
,
,
,

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: مسئولان و مردم باید در سیاست‌گذاری، برنامه‌ها، طرح‌ها و رفتارهای مصرفی، اصلاحات اساسی را انجام دهند، زیرا در صورت ادامه وضعیت موجود بحران آب به بحران امنیتی تبدیل خواهد شد.
 
انتهای پیام/
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه