اخبار داغ

سیدعباس صالحی مطرح کرد؛

سه رویکرد قرآنی نظام در دهه پنجم انقلاب/ حضور مؤثرتر مفاهیم قرآنی در فضای مجازی

سه رویکرد قرآنی نظام در دهه پنجم انقلاب/ حضور مؤثرتر مفاهیم قرآنی در فضای مجازی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دیروز با حضور در محل برگزاری مسابقات بین المللی قرآن طی سخنانی به معرفی سه رویکرد ایران اسلامی در زمینه فعالیت های قرآنی طی دهه پنجم انقلاب اسلامی پرداخت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر دیروز با حضور در سالن محل برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، به بیان سخنانی در جمع حاضران در این مسابقات پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران که امسال چهلمین سال پیروزی خود را جشن می گیرید با قرآن پیوند عمیقی دارد، این انقلاب با قرآن متولد و زاده شد و با قرآن مسیر تکامل خود را طی کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با اشاره به اینکه رهبران انقلاب اسلامی علاوه بر انس با قرآن کریم به عنوان قرآن شناس و مفسر قرآن نیز شناخته شده اند، بیان کرد: پیش از شکل گیری نهضت انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) معارف بسیار سترگی از قرآن کریم را بازگشایی کردند. مقام معظم رهبری نیز قبل از انقلاب دریچه هایی از قرآن کریم را گشوده اند و اخیراً نیز تفسیری از معظم له ارائه شده است. نگاه قرآنی ایشان هم با نگاه کلاسیک و هم با نگاه نو قابل توجه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از ساحت های قرآن کریم ساحت انس لفظی با کلام وحی است، بیان کرد: همه ما می دانیم که قرآن، گل و گلاب است و آن کس که با عطر همنشین می شود معطر می شود، در ساحت انس لفظی با قرآن نیز شاهد این هستیم که چگونه قرا و قاریان در گوشه گوشه کشور به نغمه های داوودی می پردازند.
صالحی ساحت دوم ارتباط با قرآن را ارتباط معنایی عنوان و اظهار کرد: هنرهای قرآنی در حوزه های مختلف گسترده و عمیق است و یکی از راه های عبور از لفظ به معنا همین هنرهای قرآنی هستند. در این زمینه نیز کارهای بزرگی صورت گرفته است. امروزه شاهد ترجمه های قرآنی بسیاری هستیم. دانشگاه های قرآنی فراوانی تأسیس شده و هزاران کتاب و پایان نامه قرآنی تولید شده است. به طوری که ایران توانسته گنجینه بزرگی از معارف قرآنی را به همگان نشان دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سومین ساحت ارتباط با قرآن را اصلی ترین ساحت عنوان و اظهار کرد: این ساحت ارتباط وجودی با قرآن کریم است. در این نوع ارتباط، انسان وجودی قرآنی می شود و ذاتاً رنگ قرآن پیدا می کند. این ساحت نیز در ایران اسلامی دامنه وسیعی پیدا کرده است. انسان های بسیاری در این سال ها وجودشان با آیات قرآن تحول یافته است. کم نبودند افرادی که با یک آیه از قرآن حرکت کردند و جلو رفتند.
وی بیان کرد: در حوزه‌ هنر و رسانه قرآنی نیز وضعیت به این شکل است. ایران اسلامی در هر سه ساحت لفظی، معنایی و وجودی اتفاقات بزرگی را رقم زده است و قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
صالحی با تأکید بر اینکه قالب هنر و ادبیات، قالبی است که از معنا به جان و وجود می رسد، بیان کرد: هنرهای ایرانی و اسلامی ما باید ارتباط بیشتری با قرآن داشته باشند. قرآن که خود یک قالب هنری است وقتی با هنر رقم بخورد معنا و جان را تسلیم می کند. بر همین اساس تأکید مؤکد است که در دهه پنجم انقلاب اسلامی فیلم ها و نمایش نامه ها و هنرها رنگ بیشتری از قرآن بگیرند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مجازی و قرآن را یکی دیگر از موضوعاتی که بیشتر باید به آن توجه شود عنوان کرد و گفت: مقطع کنونی مقطع جدیدی است که قرآن باید در این فصل و در این تمدن مجازی حضور مقتدرانه تری داشته باشد. همه آنهایی که تعلق خاطر به قرآن کریم دارند باید همت مضاعفی را بدارند و البته ما نیز کمک کنیم تا شاهد حضور پررنگ تری از قرآن در فضای مجازی باشیم. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت های خود در سالن محلل برگزاری مسابقات بین المللی قرآن اذعان کرد: تکلیف دیگری که باید به آن عمل شود، این است که با توجه به حلقه ارتباطی بودن این کتاب آسمانی بین مسلمانان، هر مقدار بتوانیم این حلقه را در جهان اسلام بیشتر منتشر کنیم تا وحدت و انسجام و اقتدار مسلمانان مستحکم تر شود. بنابراین فعالیت های بین المللی برای نزدیکی بیشتر مسلمانان باید بیشتر شود.
وی برگزاری سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن ایران را یکی از فرصت‌ها برای گشوده شدن گفت وگو در جهان اسلام معرفی کرد و گفت: جدی گرفتن هنر قرآنی و فضای مجازی و نیز فضای بین المللی می تواند سه رویکرد جدی ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

منبع: ایکنا

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه