اخبار داغ

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری:

رضایت خداوند در حق‌مداری است نه نفس‌مداری/ متولیان کار برای کارگران امنیت شغلی ایجاد کنند

رضایت خداوند در حق‌مداری است نه نفس‌مداری/ متولیان کار برای کارگران امنیت شغلی ایجاد کنند
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: متولیان کار و کارگری باید به گونه‌ای باشند که امنیت شغلی به طور کامل برای کارگر ایجاد بشود و کارفرما هم شوق و ذوق ایجاد کار و اشتغال را داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری، در دیدار جمعی از کارگران به مناسبت هفته کارگر، با تبریک ایام ماه عزیز و شریف شعبان، گفت: اگر ماه شعبان را خوب درک کردیم یک کارفرما و کارگر متعهد می شویم و همه زندگیمان حساب و کتاب خواهد داشت و کاری می کنم که خدا راضی باشد.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: من اگر می خواهم کاری بکنم که خدا راضی باشد در کارم کسر نمی گذارم، تولید باکیفیت بیرون می دهم، حق کارگرم را پایمال نمی کنم و همدیگر را تکریم و احترام می کنیم.

نکونام با بیان اینکه رضایت خداوند در حق مداری است نه نفس مداری، اضافه کرد: گاهی ما نفس مداریم یعنی هر کسی می خواهد منافع خودش را داشته باشد که این نفس محوری و شیطان محوری است اما اگر ماه شعبان را گرامی داشتیم و متهعد شدیم، نفس گرا و نفع گرا نمی شویم بلکه حق گرا می شویم و حق یکدیگر را کاملا ادا می کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه همه ما بر همدیگر حق داریم، تصریح کرد: محیطی که در آنجا کار می کنیم، دستگاه هایی که با آن ها کار می کنیم، قلم و خودکاری که دستمان می گیریم، اوقاتی که سپری می کنیم، آن کسی که کار را برای ما ایجاد کرده است، آن کسی از ما کار می خواهد، آن کسی که کار را ارائه می دهد و همه و همه به گردن هم حق دارند.

وی تاکید کرد: اگر حق گرایی بر ما حاکم شد مشکل نخواهیم داشت و ضعف هایمان راحت برطرف می شود بنابراین مشکل این است که نفع گرا هستیم و همه به دنبال منافع خودمان هستیم و هیچ کدام سخن دیگری را نمی پذیریم و نتیجه اش این همه مشکلات در کشور است.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: انتظار این است که در همه جا هم متولیان کار، هم دولت، هم کارفرماها، هم کارگران و هم عرصه‌های کار فضای متعهدانه باشد و حق، تعهد، ایمان، اتحاد و خداباوری حاکم باشد هرچند گاهی ما این ها را گوهر نایاب می دانیم که گیر نمی آیند ولی قطعا محقق می شود.

نکونام ادامه داد: گاهی ممکن است بگوییم من یک کاری را می کنم و آن یکی نمی کند و گاهی در حق گرایی هم به همدیگر نگاه می کنیم و منتظر دیگری می مانیم که در نتیجه همیشه حق پایمال می شود و هیچکس به حقش نمی رسد و حق هم هرگز زنده نمی شود لذا در اینجا بر اساس احادیث هر کدامتان وظیفه و تکلیف خودتان را دارید و هر کدام باید خودتان در پیشگاه خدا جواب بدهید و نمی توانید بگویید چون فلانی انجام نداد و عمل نکرد من هم عمل نمی کنم بنابراین من باید وظیفه خودم و دیگری وظیفه خودش را انجام بدهد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه مراجعه برای اشتغال خیلی زیاد و یکی از معضلات کشور بیکاری است، افزود: این معضل باعث شده است تا همه ما از بنده‌ای که هیچ‌کاره هستم و در این معنا چیزی دستم نیست تا شما که هر کدام به نوعی کارهایی دستتان است ارباب رجوع داشته باشیم و به ما مراجعه کنند.

وی ادامه داد: انتظار است که وقتی کسی مراجعه کرد حداقل راهنمایی درست صورت گیرد و به صرف ثبت نام نباشد که طور مثال نامه ای از دفتر امام جمعه یا استانداری یا جای دیگر آورده باشند و بگویید اسمت را در نوبت می نویسیم اما ممکن است گاهی او را راهنمایی کنیم که کار آن نیست که حتما استخدام بشود و پشت میز بنشیند بلکه انواع عرصه های کار وجود دارد که مثلا تعاونی شکل بدهد و تعدای را جمع بکند و راهنمایی کنیم که یاس و ناامیدی بر افراد حاکم نشود که مطالبه بکنند و سرخورده شوند.

امام جمعه شهرکرد در ادامه عنوان کرد: متولیان کار و کارگری باید به گونه‌ای باشند که امنیت شغلی به طور کامل برای کارگر ایجاد بشود و کارفرما هم شوق و ذوق ایجاد کار و اشتغال را داشته باشد بنابراین اگر به کارفرما فشار بیاید آسیبش را کارگر می بیند زیرا کارفرما کنار می رود و پولش را جای دیگر مصرف می کند و جاهای دیگر سرمایه گذاری می کند و خودش را گرفتار این مسائل نمی‌کند و در نتیجه کارگر و نیروی کار ضرر می‌کند و به کارگر فشار بیاید بنابراین حتما باید دوجانبه دیده شود.

نکونام ادامه داد: گاهی آقایان نسشته اند مثلا در مجموعه اداره کار کارفرما که می آید به نفع او نظر می دهند وکارگر که می آید به نفع کارگر او بنابراین باید فضایی ایجاد بشود که در این فضا هم کارگر نشاط داشته باشد و حقش کاملا حفظ بشود و هم کارفرما شوق و ذوق اشتغال آفرینی و سرمایه گذاری در این مسئله داشته باشد و این ها همه قانون نیست زیرا نوع تعامل، برخوردها، صحبت‌ها و راهنمایی‌ها بسیار نقش دارد ضمن این که قوانین هم بسیار مهم هستند.

لزوم حمایت از مبتکران مجموعه‌های کارگری

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه باید از کسانی که دارای خلاقیت و ابتکار در مجموعه های کارگری هستند حمایت بشود، گفت: ما در کشور به شدت نیازمند خلاقیت، ابتکار و نوآوری در روند اقتصادیمان هستیم، بنابراین باید انسان های خلاق و نوآور را شناسایی و تشویق کرد و امکانات در اختیار آنان قرار داد و این روند باید به طور گسترده باشد که خلاق ها ،مبتکرها وفن آور ها احساس بکنند که میدان دارند تا این روحیه خلاقیت در همه عرصه ها گسترش پیدا بکند و جایگاه باز کند.

وی با اشاره به اینکه اختلاف بین کارگر و کارفرما کاملا غیرطبیعی است، عنوان کرد: اگر بین کارگر و کارفرما اختلاف باشد هم کارفرما ضرر می کند و هم کارگر لذا نباید اختلاف باشد و باید فضایی به وجود بیاوریم که هر دوی این ها با همدیگر در اوج محبت و اعتماد باشند و کارگر کاملا به کارفرمایش اعتماد داشته باشد که بداند حق را رعایت می کند و کارفرما هم کاملا به کارگرش اعتماد داشته باشد که بداند حق کار را ادا می کند تا فضای کار رونق پیدا بکند در غیر این صورت اگر اختلافات همیشه باشد نتیجه اش این است که هم کارآفرینی و کارگر ضرر می کنند و هم سرمایه گذاری آسیب می بیند بنابراین هر چه بتوانیم اختلافات را کاهش دهیم به نفع کار و کارگری و فضای تولید است.

امام جمعه شهرکرد تصریح کرد: معیشت و یک زندگی متوسط فقط با دستمزد و حقوق و حمایت های موردی از اقشار کم درآمد شکل نمی گیرد زیرا این ها مقعطی هستند و باید دولتمردان ما یک فضای اقتصادی سالم به وجود بیاورند.

نکونام افزود: یکی از مشکلات امروز ما این است که متولیان اقتصادی جامعه مان یک برنامه ریزی درست و ساماندهی شده و حساب شده را ندارند که یکی از مقوله های آن همین اقتصاد مقاومتی است که باید اقتصاد مقاومتی و حمایت همه جانبه و به عرصه آوردن تمام عیار امکانات داخلی و جلوگیری از واردات و مسئله قاچاق مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: این ها کار بسیار مهمی است که دولت باید روی این معنا متمرکز شود هرچند ورود هایی پیدا کرده اند و گام هایی برداشته شده است اما باید متولیان اقتصادی در این معنا کار اساسی انجام بدهند که درآمد خود به خود بالا برود زیرا درآمدی که بخواهند با فشار و با حمایت بالا و با یک سبد کالا و سبد حمایتی بالا بیاورند مقطعی است.

وی اضافه کرد: باید یک آرامشی در اقتصاد جامعه و درآمد عمومی جامعه به وجود بیاید و لازمه اش این است که باید با عقلانیت، با تدبیر و حاکم کردن اقتصاد مقاومتی یک فضای عمومی و آرام در اقتصاد جامعه به وجود بیاورند.

در چهارمحال و بختیاری ۹۹ هزار کارگر تحت پوشش بیمه هستند

حفیظ‌الله فاضلی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، نیز در این دیدار با اشاره به اینکه در کشور ۱۰ میلیون کارگر تحت پوشش بیمه وجود دارد، اظهار کرد: در چهارمحال و بختیاری ۹۹ هزار کارگر تحت پوشش بیمه هستند.

وی با بیان اینکه گارگران قشری تأثیرگذار در جامعه هستند، افزود: کارگران موتور محرک در توسعه صنعت و اقتصاد کشور هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شعار سال ۹۷، اضافه کرد: حمایت از کالای ایرانی به‌معنای حمایت از کارگر، کارفرما، اشتغال، توسعه اقتصادی ارتقای کیفیت کالا و مصرف‌کننده ایرانی است.

فاضلی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری ۲۰ درصدی در رتبه اول کشوری قرار دارد، ادامه داد: در راستای ایجاد اشتغال پنج طرح با اعتبار ۵۵۲ میلیارد تومان در استان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: ایجاد تعاونی‌های روستایی، به‌کارگیری کارورزان، اشتغال فراگیر، روستایی، عشایری از جمله این طرح‌ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری از انتخاب ۲۱ هزار کارگر نخبه در کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه اولین کارگر نخبه کشور در بخش کشاورزی یکی از کارگران استان است.

در ابتدای این دیدار تعدادی از نمایندگان کارگران و کارفرمایان به بیان شاخص‌ترین مشکلات و دغدغه‌های صنفی خود پرداختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, لزوم حمایت از مبتکران مجموعه‌های کارگری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, در چهارمحال و بختیاری ۹۹ هزار کارگر تحت پوشش بیمه هستند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه