اخبار داغ

معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین عنوان کرد

شیوع سرطان پوست در آقایان/ سرطان سینه یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در خانم‌ها است

شیوع سرطان پوست در آقایان/ سرطان سینه یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر در خانم‌ها است
معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین گفت: از آنجایی که آقایان نسبت به شرایط پوستی خود بی‌توجه هستند این نوع سرطان در آن‌ها شیوع بیشتری دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر سعید اسکویی معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین در گفت‌وگو با  شاخص، با اشاره به انواع سرطان‌های شایع در خانم‌ها اظهار کرد: سرطان پوست یکی از سرطان‌های مهم در خانم‌ها به شمار می‌رود که مهمترین دلیل آن تابش مستقیم اشعه خورشید است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وی افزود: سرطان پوست عموما خوش‌خیم بوده و مرگ و میر کمتری به دنبال دارد اما در اثر تشخیص دیرهنگام، مستعد بدخیم شدن است بنابراین خانم‌ها باید تغییر رنگ و اندازه هر نوع ضایع پوستی در بدن خود را جدی بگیرند.

,

اسکویی در ادامه گفت: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها است که مرگ و میر بالایی دارد و متاسفانه به علت مراجعه و تشخیص دیرهنگام موجب حاد شدن بیماری و در موارد خاص منجر باعث مرگ می‌شود.

,

معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه بهترین زمان غربالگری سرطان سینه از سن ۳۰ سال به بالا است ابراز کرد: اگر توده تشخیص داده شده کمتر از نیم سانتی‌متر قطر داشته باشد قابلیت درمان دارد و فرد پس از بهبود عمر طبیعی خواهد داشت.

,

این مسوول عنوان کرد: متاسفانه بیشتر بانوان زمانی برای سرطان سینه مراجعه می‌کنند که درمان آن سخت است؛ افراد باید سابقه بیماری در اقوام درجه یک را جدی بگیرند.

,

غربالگری سرطان سینه در تمامی مراکز بهداشت استان قزوین رایگان است

,

وی افزود: غربالگری سرطان سینه در تمامی مراکز بهداشت و سلامت به طور رایگان انجام می‌شود و خانم‌های بالای ۳۰ سال پس از اولین مراجعه اگر مشکلی نداشتند باید هر ۲ سال یک بار معاینه شوند و پس از ۴۰ سالگی باید هر سال مورد معاینه قرار گیرند.

,

اسکویی با اشاره به اینکه روش معاینه تشخیص سرطان سینه در مراکز سلامت به بانوان آموزش داده می‌شود گفت: سبک زندگی، چاقی، سن افراد و وراثت از عوامل مهم در ابتلا به سرطان است.

,

این مسوول بیان کرد: سرطان دهانه رحم یکی دیگر از سرطان‌های شایع در خانم‌ها بوده که قابل درمان و تشخیص است و تمام مطب‌های مامایی آن را انجام می‌دهند.

,

معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین ادامه داد: سرطان تیروئید در خانم‌ها از سرطان‌هایی است که به علت تغییر وزن به سرعت تشخیص داده می‌شود.

,

وی تشریح کرد: با توجه به اینکه معده یکی از پرکارترین اعضای بدن است لذا سلول‌های آن بیشتر تحت تاثیر سرطان هستند و از طرفی موادغذایی و گوشت فرآوری شده، همبرگر، سوسیس و کالباس ریسک ابتلا به این سرطان را بالا می‌برد.

,

, ,

اسکویی عنوان کرد: سرطان روده بزرگ که پایه ژنتیکی دارد یکی دیگر از سرطان‌های شایع در خانم‌ها است و افرادی که در اقوام درجه یک و ۲ سابقه سرطان روده بزرگ داشتند باید تحت معاینه و تست خون قرار گیرند.

,

سرطان پوست در آقایان شیوع بیشتری دارد

,

این مسوول در ادامه با اشاره به اینکه ابتلا به سرطان پوست در آقایان در رتبه اول قرار دارد بیان کرد: از آنجایی که آقایان نسبت به شرایط پوستی خود بی‌توجه هستند این نوع سرطان در آن‌ها شیوع بیشتری دارد.

,

وی عنوان کرد: برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه استفاده از کلاه و ضد آفتاب در مقابل تابش مستقیم نور خورشید توصیه می‌شود.

,

معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین ادامه داد: سرطان معده و روده بزرگ در آقایان در رتبه‌های بعدی قرار دارد که عامل اصلی آن‌ها مصرف غذاهای فرآوری شده و فست فودها است.

,

اسکویی تشریح کرد: سرطان پروستات چهارمین سرطان در آقایان است که چاقی و سن افراد نقش مهمی در ابتلا به آن دارد و فرد مشکل ادراری پیدا می‌کند.

,

این مسوول در ادامه با اشاره به علائم کلی سرطان‌ها گفت: سابقه سرطان در اقوام درجه یک، پدیدار شدن خال‌ها در بدن که تغییر رنگ و اندازه دارند، ایجاد هر گونه زخم مشکوک در بدن که درمان آن طول می‌کشد، احساس توده در بدن به ویژه در سرطان سینه، هرگونه سرفه و تغییر صدا به مدت طولانی ،اختلال در بلع، درد و یا سوءهاضمه ، یبوست طولانی، خونریزی غیر طبیعی در ادرار و مدفوع از جمله علائم سرطان‌ها هستند.

,

, ,

۷۰ درصد سرطان‌ها به شیوه زندگی مربوط است

, ۷۰ درصد سرطان‌ها به شیوه زندگی مربوط است,

وی تصریح کرد: برنامه اصلی ما در حوزه سرطان ابتدا پیشگیری و در مرحله بعد تشخیص زود هنگام و در نهایت درمان است.

,

معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین افزود: ۷۰ درصد سرطان‌ها به شیوه زندگی و ۳۰ درصد به تغذیه افراد بستگی دارد.

,

این مسوول بیان کرد: مصرف آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های E. C. D که در مرکبات فراوانی زیادی دارد، روغن‌های ماهی، ویتامین E و D نیز در پیشگیری از ابتلا به سرطان نقش مهمی دارند.

,

وی با بیان اینکه ویتامین D از ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌کند گفت: سالمندان در هر ماه باید یک قرص ویتامین D مصرف کنند که در مراکز درمانی به صورت رایگان ارائه می‌شود و همچنین در مدارس هم توزیع می‌گردد.

,

معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین افزود: ظروف یکبار مصرف به علت مواد شیمیایی که بر اثر حرارت از خود آزاد می‌کنند عامل مهمی در ایجاد سرطان هستند؛ ظروفی از جنس سرامیکی، سنگی و استیل بهترین نوع ظروف برای پخت غذا می‌باشند.

,

۸۰ درصد عامل سرطان ریه سیگار است

, ۸۰ درصد عامل سرطان ریه سیگار است,

اسکویی با بیان اینکه سیگار عامل مهم دیگری در ایجاد به سرطان است اضافه کرد: یک وعده قلیان بیشتر از ۱۰۰ نخ سیگار به عنوان ایجاد سرطان‌ اثر دارد در حالی که  بیشتر مردم تصور می‌کنند چون دود قلیان از آب عبور می‌کند مضرر نیست.

,

وی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است گفت: متاسفانه ایران یکی از کشورهایی است که کمترین عوارض را برای دخانیات دریافت می‌کند.

,

معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین با بیان اینکه آلودگی هوا هم می‌تواند سرطان‌زا باشد ابراز کرد: نیترات یک پایه سرطان است که در غذاهای فرآوری شده دیده می‌شود.

,

اسکویی در پایان با اشاره به اینکه مصرف الکل موجب اختلالات کبدی می‌شود افزود: ۸۰ درصد عامل سرطان ریه سیگار است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه