اخبار داغ

رئیس دفتر آژانس بین المللی مطبوعاتی واشنگتن:

گزینه جدید وزارت خارجه آمریکا قاتل برجام است/ رئیس سابق سیا موفق به کشف هیچ مدرکی بر عدم پایبندی ایران به برجام نشد

گزینه جدید وزارت خارجه آمریکا قاتل برجام است/ رئیس سابق سیا موفق به کشف هیچ مدرکی بر عدم پایبندی ایران به برجام نشد
چطور می توان انتظار داشت که پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا، معامله ایران را نجات دهد، در حالی که پیش از این، در خرابکاری در این معامله به عنوان رئیس سازمان سیا (موقعیتی که باید غیرسیاسی باشد) دست داشته است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از "تیتریک"؛ جیم لوب روزنامه نگار آمریکایی و رئیس دفتر آژانس بین المللی مطبوعاتی واشنگتن در وبلاگ خود lobelog، تحلیلی در رابطه با تنفر وزیر امور خارجه جدید آمریکا با برجام نوشت: پومپئو قصد نجات برجام را ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از "تیتریک", "تیتریک", lobelog,
 
,
چنانکه تأیید مایک پومپئو در کمیته روابط خارجی مجلس سنا در آستانه رد شدن رأی بیاورد، کسانی که مشتاق رأی آوردن وی در مجلس سنا هستند، استدلال با مزه ای را مطرح می کنند: "تنها پومپئو می تواند معامله هسته ای ایران (برجام) را نجات دهد." این استدلال مانند این است که فقط "شخصیت سرزمین همبرگر مک دونالد" می تواند از بیگ مک (نوعی همبرگر که در رستوران‌های بین‌المللی و زنجیره‌ای مک‌دونالد فروخته می‌شود) شما محافظت کند.
,
 
,
چطور می توان انتظار داشت که پومپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا، معامله ایران را نجات دهد، در حالی که پیش از این، در خرابکاری در این معامله به عنوان رئیس سازمان سیا (موقعیتی که باید غیرسیاسی باشد) دست داشته است؟ پومپئو، برخلاف وعده های عینی در طی نامزدی اش به عنوان رئیس سازمان سیا، رئیس جمهور آمریکا را برانگیخت تا با وجود تداوم پایبندی و انطباق ایران، توافق ایران را به رسمیت نشناسد.
,
 
,
گزارش سیاست خارجه در ماه جولای بدین شرح است:
,
 
,
هر چند بیشتر نمایندگان ترامپ بر پایبندی ایران صحه گذاشتند، یک شخصیت ارشد (مایک پومپئو رئیس سازمان سیا) به نفع رویکرد تهاجمی تر، ظاهر شد. مقامات و منابع نزدیک به دولت گفتند که در مشورت‌های کاخ سفید، قانونگذار سابق در حالی که پیشنهاد کنگره درباره این مسئله را مورد توجه قرار می دهد، مخالف تصدیق ایران است.
,
 
,
پومپئو، به رغم در دست داشتن منابع کامل سیا، موفق به کشف هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران از این معامله پیروی نمی کند، نشد و ناچار به تصدیقِ توافق ایران شد. وی در جلسه تأییدش در هفته گذشته اظهار داشت: "من هیچ مدرکی مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهداتش در زمینه توافق هسته ای مشاهده نکردم."
, پومپئو، به رغم در دست داشتن منابع کامل سیا، موفق به کشف هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ایران از این معامله پیروی نمی کند، نشد و ناچار به تصدیقِ توافق ایران شد. وی در جلسه تأییدش در هفته گذشته اظهار داشت: "من هیچ مدرکی مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهداتش در زمینه توافق هسته ای مشاهده نکردم.",
 
,
این بدین معناست که پومپئو اصرار دارد تا ترامپ یک تصمیم سیاسی برای تضعیف موافقت آمریکا با توافق هسته ای بگیرد و دولت آمریکا را مجبور به خروج از برجام و محکوم کردن گسترده تمام طرف های توافق کند. هیچ دلیلی وجود ندارد که نظر پومپئو در زمان وزیر امور خارجه شدنش تغییر کند.
,
 
,
بعلاوه، پومپئو اطمینان خاطر سناتورها مبنی بر اینکه اگر کمتر از یک ماه (بر سر اصلاح توافقنامه هسته ای ایران) توافقی با اروپائیان ارائه نشود، وی در مسیر خروج ترامپ از برجام قرار دارد را رد کرده است. وی قول داده که اصلاح توافقنامه تا ضرب العجل روز 12 ماه مه (22 اردیبهشت ماه)، بنابر رهنمودهای ترامپ انجام خواهد شد. پومپئو ادعا کرد در صورتی که اصلاحات موردنظر آمریکا در توافق هسته ای ایران اعمال نگردد، طی سناریویی به ترامپ اجازه خواهد داد تا ضربه ای محکم به برجام زده و معامله بهتری را رقم بزند. البته، مفهوم "معامله بهتر" در صورتی است که ترامپ توافق فعلی را لغو کرده و شرکای مذاکره کننده آمریکا را منحرف کند و این مضحک است. پومپئو می خواهد معامله ای که از آن متنفر است را از بین ببرد نه اینکه نجاتش دهد.
,
 
,
پومپئو به عنوان یک عضو کنگره، رکورد دار است. وی در سال 2014 با ادعای 2000 سورتی پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز ایران این توافق را تحت فشار قرار داد و به طور متناوب اعلام کرد که این معامله هسته ای هیچ مزیتی ندارد و پیشنهاد کرد که آمریکا تغییر رژیم در ایران را دنبال کند. این رکورد، حقیقتا، نگرانی های قانونگذاران را در مورد پرونده پومپئو افزایش داده است.
,
 
,
صلاحیت اولیه پومپئو برای انتصاب به مقام وزارت امور خارجه، رابطه خوب و بسیار نزدیک وی با ترامپ است. به احتمال زیاد، هیچ تضمین جدی وجود ندارد که پومپئو از مخالفت طولانی مدتش با معامله هسته ای ایران دست بردارد.
,
 
,
پومپئو یک ایدئولوگ است. (ایدئولوگ ها از شعارهای برانگیزاننده هیجان و احساسات مردم بهره می گیرند و تحلیل های ساده انگارانه دارند.) وی سابقا بدترین غرایز ترامپ را تشویق کرده و به نظر می رسد مشتاق خطر جنگ با ایران است. اگر سناتورها به تأیید پومپئو رأی دهند، یک دوست پنهانی که یک معجزه دیپلماتیک را با ایران رقم بزند، را تصدیق نخواهند کرد. آنها به مردی رأی خواهند داد که بدترین غرایز رئیس جمهور را تشویق می کند و قصد همکاری در نابود کردن توافق هسته ای برجام را دارد.
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه