اخبار داغ

الیور استون در نشست خبری:

عربستان از بزرگترین برهم‌زنندگان آرامش منطقه است/ «مکرون» نه تاریخ می‌داند، نه سیاست

عربستان از بزرگترین برهم‌زنندگان آرامش منطقه است/ «مکرون» نه تاریخ می‌داند، نه سیاست
«الیور استون» کارگردان مشهور هالیوود در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: به نظر من عربستان سعودی یکی از بزرگترین برهم‌زنندگان آرامش منطقه است و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نشست خبری «الیور استون» کارگردان آمریکایی، صبح امروز (چهارشنبه 5 اردیبهشت‌) در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

,

, ,

 

,

وی در ابتدای این نشست گفت: شما ایرانیان خونگرم‌ترین مردمانی هستید که تاکنون با آن رو‌به‌رو بوده‌ام، شما همیشه لبخند می‌زنید. کشور شما دارای فرهنگی چند هزار ساله است،‌ داریوش و کورش را از ایران می شناسم و در همه این سال‌ها دوست داشتم به ایران سفر کنم ولی فرصتش مهیا نمی‌شد. پسرم «شان» به ایران آمد و سپس من را به سفر به ایران تشویق کرد. اکنون با همسرم که اهل کره جنوبی است به ایران آمده‌ام.

,

استون سپس با اشاره به حضورش در جشنواره جهانی فیلم فجر اظهار داشت: من در این چند روز اهمیت فیلم را فهمیدم، این که به همه دنیا می‌رود و تاثیر خود را می‌گذارد.

,

وی درباره اینکه چه فیلم‌هایی از سینمای ایران می‌شناسد، گفت: در تمام طول عمرم بیش از 20 فیلم از ایران دیدم، اما هزاران فیلم دیگر هم دیده‌ام، بنابراین نمی‌توانم فیلم‌های ایرانی را نام ببرم. من در ایران چندین فیلم دیدم و امشب هم قرار است چند فیلم ببینم.

,

این کارگردان که اخیراً در جشنواره فیلم «بوسان» کره جنوبی به عنوان داور حضور داشته است، گفت: در این جشنواره فیلم‌های آسیایی خوبی دیدم. فیلم «سد معبر» از ایران و یک فیلم کره‌ای را به عنوان برنده مشترک در نظر گرفتیم. این فیلم با کاراکتر اصلی‌اش در نقش مأمور شهرداری که بعداً فهمیدم حامد بهداد بوده، مشکلات شهر تهران را به خوبی نشان می‌داد که البته در پایتخت آمریکا هم این مشکلات وجود دارد.

,

* تکذیب ساخت مستند درباره احمدی‌نژاد

, * تکذیب ساخت مستند درباره احمدی‌نژاد,

استون در پاسخ به این سوال که شما در سابقه فیلمسازی خود سابقه ساخت فیلم درباره رهبران بزرگ دنیا را دارید، آیا در این فکر هستید که فیلمی درباره ایران بسازید، گفت: من ژورنالیست نیستم و خودم را یک دراماتیست می‌دانم و به عنوان یک دراماتیست به سمت مستندسازی می‌روم و اینگونه برای خودم اوقات فراغت ایجاد می‌نم. در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای ساخت فیلم یا مستندی درباره رهبران ایرانی ندارم، چندی پیش گفتند که می‌خواهم درباره احمدی‌نژاد مستند بسازم، در همین مکان این موضوع را تکذیب می‌کنم. آنقدرها هم جاه‌طلب نیستم ولی اگر روزی فرصتی دست بدهد، شاید بخواهم از یک شخصیت ایرانی فیلم بسازم.

,

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، درباره صحبت‌هایش در چند روز پیش که گفته بود نمی‌فهمم چطور فیلم‌های ایرانی در فستیوال‌های جهانی جایزه دریافت می‌کند، تصریح کرد: من به طور کلی داشتیم فیلم ها را می گفتم، من بسیار عمومی می‌گفتم. منظور من این بود که بسیاری از فیلم‌های جشنواره‌ای، خسته‌کننده است، منظور من ایران و هند نبود.

,

* «اسکندر» ۲۰۱۴ مورد تأیید است نه ۲۰۰۴

, * «اسکندر» ۲۰۱۴ مورد تأیید است نه ۲۰۰۴,

کاگردان فیلم «اسکندر» در پاسخ به سوالی مبنی بر ضد ایرانی بودن این فیلم گفت: نسخه‌ای که من از فیلم اسکندر تبلیغ می‌کنم، نسخه سال 2014 این فیلم است. نسخه اول این فیلم که در سال 2004 ساخته شده بود، به دلیل اختلافم با کمپانی برادران وانر، خروجی مناسبی نداشت.

,

وی ادامه داد: در این فیلم اسکندر بسیار به داریوش احترام می‌گذارد و ردای خود را به تن جسد داریوش می‌کند که این موضوع به معنای احترام به پادشاه پارس است. زمانی که این فیلم بیرون آمد، بسیار زمان بدی بود چرا که با حمله آمریکا به عراق همزمان شد. کاراکتر آریو برزن در فیلم اسکندر من وجود نداشت و من به جای آن یک مشاور اعظم به نام «اِرول» گذاشته بودم که شخصیتی نیمه ترک داشت و بسیار زیرک بود.

,

استون درباره دعوت جشنواره کن از جعفر پناهی گفت: درباره جزییات فعالیت‌های سیاسی پناهی اطلاعات کافی ندارم اما شخصا طرفدار آزادی بیان هنری تا حد ممکن هستم. اگر مسئول بودم اجازه می‌دادم به کن برود ولی باید فکری کرد که دیگران هم آزرده خاطر نشوند.

, جعفر پناهی,

این کارگردان آمریکایی در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید فیلمی درباره کشورهای منطقه بسازد، کدام کشور را انتخاب می‌کند، اظهار کرد: فکر می‌کنم ساخت مستند می‌تواند درباره این موضوع بهتر باشد. من مستندی را در سال 2004 درباره جرج بوش ساختم که این فیلم به جنگ عراق پرداخت. در بخشی از این فیلم دیکچنی جلوی نقشه می‌آید و به خاورمیانه اشاره می‌کند و بعد از نشان دادن ایران و تهران، می‌گوید که به عراق می‌رویم و در آنجا مستقر خواهیم شد. به نظرم باید به این موضوع در آثار ساخته شده اشاره بشود که ما (آمریکا) عراق را نابود کرده‌ایم. یک اصطلاح را سیاستمداران آمریکایی به کار می‌برند به نام استراتژی خلاقانه، ببنید که چقدر این کلمه مشمئزکننده است. این سیاستمداران یک حجمه عظیمی از نابسامانی به وجود می‌آورند و به این سیاست می‌گویند صلح!

,

وی در پاسخ به این سوال که سینمای ایران بعد از انقلاب توانسته است حضور درخشانی در جشنواره جهانی داشته باشد، آیا ممکن است جوایزی که تاکنون گرفته شده است، بخاطر سیاست‌های جشنواره‌ها باشد، گفت: نمی‌توانم قطعی درباره این موضوع صحبت کنم. ولی می‌توانم بگویم که فیلم‌های ایرانی هنوز آن لطافت‌های لازم را دارد و این موضوع کاملاً احساس می‌شود.

,

استون در پاسخ به این سوال که درباره آزادی بیان بیشتر صحبت کنید، اظهار کرد: درباره ایران به اندازه کافی اطلاعات ندارم، ولی درباره «اسنودن» بسیاری از مردمان آمریکا فکر می کردند که کار درستی انجام داده است. در فیلم «سد معبر» من خشم را به راحتی دریافتم، به نظرم ظرافت بهترین راه دور زدن خط قرمزهاست و فکر می‌کنم که فیلم‌های ایران هم باید از ظرافت بیشتر استفاده کنند.

,

* رئیس‌جمهور فرانسه نه تاریخ می‌داند نه سیاست
وی در پاسخ به سوالی درباره هنرمندان ایرانی، خاطر نشان کرد: بسیاری از هنرمندان ایران را نمی‌شناسم، البته برخی از هنرمندان ایرانی را در این چند روز در جشنواره جهانی دیده‌ام.

, * رئیس‌جمهور فرانسه نه تاریخ می‌داند نه سیاست,
,

امیر اسفندیاری در میان صحبت‌های استون گفت: ما فردا (پنجشنبه) آقای استون را با هنرمندان ایرانی آشنا خواهیم کرد و برای این کار، برنامه‌ریزی کرده‌یم. البته چند نفر از هنرمندان مطرح کشورمان در این جشنواره مسئولیت دارند.

,

استون ادامه داد: شب گذشته وقتی در تلویزیون دیدم که دیدیم آقای «مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفت «باید برجام مورد بررسی قرار بگیرد» شگفت‌زده شدم. این جوان نه تاریخ می‌داند و نه سیاست! باید به او گفت که دیگر نمی توان به گذشته برگشت و به آقای مکرون می گویم که اشتباهاتش را کنار بگذارد و کمی عقلانی صحبت کند.

,

این کارگردان هالیوود بیان کرد: در تمام این ۱۰۰ سال مردم آمریکا هنوز اهل دیدن فیلم با زیرنویس نشده‌اند، به همین خاطر فیلم‌های فرانسه در کشور آمریکا رشد و نمو پیدا نکرده‌اند. امیدوارم که تعاملات تجاری آنقدر پیشرفت کند که بتواند مبادلات سینمایی بیشتری بین کشورها اتفاق بیفتد. البته شبکه VOD می‌تواند کمک بسیاری به این تعاملات داشته باشد.

,

* عربستان بزرگترین برهم‌زننده آرامش منطقه است

, * عربستان بزرگترین برهم‌زننده آرامش منطقه است,

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت کشورهایی مانند سوریه و یمن را چطور می‌بینید و آیا در آثارتان در آینده به این موضوعات می‌پردازید، گفت: به نظر من عربستان سعودی یکی از بزرگترین برهم زنندگان آرامش منطقه است و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست.

,

استون در پاسخ به این سوال که آقای ترامپ را به چه شخصیتی تشبیه می‌کنید، اظهار کرد: یکی از شخصیت‌های شیطانی بابل باستان!

,

او در پاسخ به این سوال که مهمترین یادگاری که از سینمای ایران با خود می‌برید چه چیزی خواهد بود، بیان کرد: تصاویر جنگ ایران و عراق را دیده‌ام و بسیار تصاویر ناراحت‌کننده‌ای بود. شما ایرانیان نباید نقش آمریکا را در جنگ کشورتان فراموش کنید! آمریکا یکی از اصلی‌ترین یاوران عراق در جنگ با ایران بود، البته کشورهای بسیاری در این جنگ کمک صدام کردند و ایران تنها بود.

,

استون در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره‌های سینمایی آمریکا سیاست زده هستند، گفت: بله قطعاً چنین اتفاقاتی در جشنواره‌های آمریکایی می‌افتد.

,

منبع:فارس

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه