اخبار داغ

زمان آغاز اجرای طرح آمارگیری نیروی کار

زمان آغاز اجرای طرح آمارگیری نیروی کار
رئیس مرکز آمار ایران گفت: عملیات میدانی طرح آمارگیری نیروی کار سال ١٣٩٧،‌ا ز ١٥ اردیبهشت ماه شروع و به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرکز آمار ایران، امید علی پارسا در سمینار آموزشی – توجیهی اجرای طرح آمارگیری نیروی کار، نحوه محاسبه نرخ  بیکاری و به ویژه احتساب یک  ساعت کار در برآورد نرخ اشتغال را ، یکی از سوالات مهم کاربران و جامعه از مرکز آمار ذکر کرد و گفت:‌ با توجه به اهمیت این موضوع، نشست تخصصی کالبد شکافی آمارهای نیروی کار با حضور اساتید و کارشناسان نیروی کار و رسانه‌ها برگزار شد و همچنین در جهت هر چه فنی تر شدن این طرح از مشاوره های دکتر مهران مدیر بخش آمار سازمان بین المللی کار(ILO ) نیز استفاده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیس مرکز آمار ایران، طرح نیروی کار را یکی از قویترین طرح های مرکز آمار ایران از نظر فنی و علمی ذکر کرد و افزود:GDP ،‌تورم، ضریب جینی و نرح اشتغال و بیکاری، ٤ شاخص مهم اقتصادی برای مقایسه کشورها با یکدیگر از نظر اقتصادی  هستند و بر اساس قوانین سازمان های بین المللی، مراکز آماری در تمام دنیا باید بتوانند در آینده ، آمار اشتغال خود را به تفکیک گروه‌های مختلف سنی،جنسیت و گروه های ‌قومی  و ... تولید کنند.

,

وی در ادامه با اشاره به مصوبه جدید دولت،‌گفت: ‌بر اساس مصوبه دولت کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا ریز داده‌های خود را بدون ما به ازا در اختیار مرکز آمار ایران قرار دهند و مرکز آمار ایران نیز بر این اساس، عملکرد دستگاه ها  را به دولت ارائه می‌کند.

,

در این سمینار همچنین علی‌اکبر محزون مدیر کل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری های مرکز آمار ایران گفت: در حال حاضر در کنار نرخ بیکاری و اشتغال، ‌سهم اشتغال ناقص  به عنوان یک شاخص اقتصادی مهم نیز  اعلام می شود.

,

هر ساعت کار، ٢٧ هزار و ٨٥٠ تومان در ارزش افزوده فعالیتهای اقتصادی سهم دارد

,

وی در ادامه در رابطه با اهمیت یک ساعت کار در تعریف اشتغال،‌گفت:‌ در سال ١٣٩٥ هر یک ساعت کار به میزان ٢٨ هزار تومان در تولید ناخالص ملی( GDP ) و ٢٧  هزار و ٨٥٠ تومان در ارزش افزوده  فعالیت های اقتصادی کل کشور  سهم داشته و نمی‌توان از نقش آن نیز در اقتصاد صرف نظر کرد.

,

مدیر کل دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری های مرکز آمار تاکید کرد: آمارهای اشتغال به تفکیک گروهای سنی، جنسیت فعالیت‌های مختلف اقتصادی، ‌ذائقه و علایق اشتغال و کاری گروه‌های سنی، علت تمایل به ساعات کار بیشتر، علل جست و جوی شغل و شغل دوم ، ‌همه در پرسشنامه طرح نیروی کار قیدشده و اطلاعات آن‌ها جمع آوری می‌شود که این اطلاعات، هم در سیاستگذاری و هم در تحلیل داده ها نقش بسزایی دارند.

,

بر اساس قوانین سازمان های آماری بین‌المللی، مراکز آماری در تمام دنیا باید بتوانند در آینده، آمار اشتغال خود را به تفکیک گروه‌های مختلف سنی، ‌قومی  و جنسیت تولید کنند.

,

عملیات میدانی طرح  آمارگیری نیروی کار سال  ١٣٩٧،‌ا ز ١٥ اردیبهشت ماه  شروع و به مدت دو هفته ادامه خواهد یافت. از آنجایی که هدف این طرح محاسبه شاخص­های نیروی­ کار و همچنین تغییرات فصلی و سالانه آن‌ها است، بنابراین، ماموران آمارگیر این طرح در ماه میانی فصول‌ بعدی نیز به خانوارها مراجعه می­‌کنند.

,

هدف از اجرای این طرح برآورد شاخص‌های نیروی کار به صورت فصلی و سالانه و همچنین تغییرات آن در کل کشور، نقاط شهری، نقاط روستایی و تغییرات سالانه در استان ها است.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه