اخبار داغ

ورشکستگی بیمارستان‌ها نتیجه بزرگترین دستاورد دولت در عرصه داخلی

ورشکستگی بیمارستان‌ها نتیجه بزرگترین دستاورد دولت در عرصه داخلی
هرچند دولت روحانی تبلیغات گسترده‌ای برای طرح تحول سلامت کرده اما کارشناسان انتقادهای جدی به این طرح و ریخت و پاش‌های آن وارد کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، این روزها اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه بدهی سنگین و معوق بیمه‌ها به بیمارستانهای غیردولتی استان یزد باعث بروز مشکلات عدیده برای بیمارستان‌ها و ورشکستگی آن‌ها شده و حتی برخی اخبار از احتمال تعطیلی برخی از آن‌ها حکایت دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

این وضعیت بیمارستان‌ها در حالی است که دولت فعلی در طول پنج سال اخیر از طرح تحول سلامت به عنوانی بزرگترین دستاورد خود در عرصه داخلی نام برده است و به تعبیر حسن روحانی «اجرای طرح تحول سلامت از مهم‌ترین برنامه‌های دولت یازدهم بود». هزینه‌های هنگفتی برای این طرح شده تا جایی که حتی برخی از دیگر وزرای دولت مثل وزیر کار و رفاه اجتماعی نسبت به این ریخت و پاش‌ها در وزرات بهداشت معترض بودند. بحث اختلاف‌ها بین وزیر کار و وزیر بهداشت نیز سر همین مسئله است.

,

هرچند دولت روحانی تبلیغات گسترده‌ای برای طرح تحول سلامت کرده اما کارشناسان انتقادهای جدی به این طرح و ریخت و پاش‌های آن وارد کرده‌اند. انتقادهایی که حتی از سوی برخی از اصلاح‌طلبان نیز طرح شد.

,

قرار نبود این پول‌ها بین عده‌ای خاص تقسیم شود

, قرار نبود این پول‌ها بین عده‌ای خاص تقسیم شود,

مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس و وزیر اسبق بهداشت در رابطه با این طرح اظهار داشت: «در مورد طرح تحول سلامت هم قرار نبود به جایی برسیم که یک پزشک ماهی 100 میلیون تومان یا در بازار آزاد تا ماهی یک میلیارد تومان درآمد داشته باشد در حالی که یک معلم یا یک پرستار باید باید با ماهی یک میلیون یا 1.5 میلیون تومان زندگی کند. حالا پرستاران تیمی را دارند که صدایشان را برسانند، خیلی‌ها هستند که صدایشان به جایی نمی‌رسد، مشکل اینجاست که رسانه ها را هم بایکوت می‌کنند و آن‌ها را هم به روش‌های مختلف ساکت می‌کنند. قرار بود منابع هدفمندی یارانه‌ها و مالیات بر ارزش افزوده را برای حاشیه‌نشین‌ها و مردم مناطق محروم هزینه کنیم نه در شهرها. قرار نبود این پول‌ها را بین عده‌ای خاص تقسیم کنیم و درآمد آن‌ها را بالا ببریم، تا شکاف طبقاتی و بی‌عدالتی بیشتر شود، این کارها هم غیرعلمی است و هم غیراسلامی.»

,

طرح تحول نظام سلامت از بن غیرعلمی، غیرقانونی و غیرکارشناسی است

, طرح تحول نظام سلامت از بن غیرعلمی، غیرقانونی و غیرکارشناسی است,

پزشکیان در جایی دیگر نیز با انتقاد از طرح تحول سلامت گفت: «طرح تحول نظام سلامت از بن غیرعلمی، غیرقانونی و غیرکارشناسی است. این طرح در کل خلاف قانون است اما مثل اینکه عده‌ای در سایه اجرایی شدن آن، بهره بالایی می‌برند و به جای اینکه به فکر مردم و آینده باشند تنها به همان لحظه فکر می‌کنند و به دلایلی از این مساله غلط دفاع می‌کنند اما به نظر من این طرح کاملا غیرکارشناسی است.»

,

این انصاف نیست که برای خودمان یک سفره پهن کنیم

, این انصاف نیست که برای خودمان یک سفره پهن کنیم,

وزیر بهداشت دولت اصلاحات همچنین در گفت وگویی تأکید کرد: «من از زمان اجرای طرح تحول سلامت گفتم که این کار از نظر علمی و تجربی غلط است. حالا این طرح ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری دارد و حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌کنند ناراضی هستند، علتش بی‌عدالتی است. من معتقدم بر اساس عدالت باید با همه برخورد شود. این انصاف نیست که برای خودمان یک سفره پهن کنیم و برای مردم سفره دیگری را پهن کنیم.»

,

طرح تحول سلامت عجولانه و بدون مطالعه آغاز شد

, طرح تحول سلامت عجولانه و بدون مطالعه آغاز شد,

علی نوبخت حقیقی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با انتقاد شدید از طرح تحول سلامت اظهار داشت: «100 درصد باید در طرح تحول سلامت، اصلاحات جدی انجام شود. کشور هم مطلقا چنین منابعی در اختیار ندارد. با توجه به محدودیت منابع مالی، طرح تحول سلامت به این شکل، غیرقابل تداوم است.»

,

وی همچنین به انتقاد از سکوت سازمان بیمه سلامت درباره هزینه‌های بالای اجرای طرح تحول سلامت در ماه‌های ابتدایی اجرای این طرح پرداخت و صراحتا خواستار محدود کردن پشتیبانی بدون حد و مرز بیمه‌ها از اجرای طرح تحول سلامت شد و گفت: «اگر جز این باشد، این خزانه کشش ندارد. حالا ممکن است دولت اراده کند و مثلا از منابع دیگری که در اختیار دارد، به این بخش تزریق کند. خودشان می‌دانند. ولی من می‌دانم که اگر کف این چاه را نبندیم و ته نداشته باشد، هرچه درآن بریزیم، جواب نمی‌دهد. من به کرات گفته‌ام که طرح تحول سلامت، عجولانه، بدون مطالعه و به یکباره در سراسر کشور آغاز شد. همین‌ها عواملی شده که مملکت را دچار آسیب می‌کند.»

,

در هیچ بخشی پرداخت مردم از جیبشان کم نشده است

, در هیچ بخشی پرداخت مردم از جیبشان کم نشده است,

محمدحسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت نیز در انتقاد به طرح تحول سلامت گفت: «یکی از بزرگترین ایرادات این طرح آن است که هزینه‌های سرپایی که بخش قابل توجه‌ای از هزینه‌های درمانی را شامل می‌شود زیر پوشش طرح تحول نیامده است. از طرف دیگر تعرفه برخی خدمات تا 100 درصد افزوده شده و این در حالی است که این خدمات تحت پوشش بیمه هم نیستند.

,

در حقیقت هیچ کجا و در هیچ بخشی پرداخت مردم از جیبشان کم نشده ولی همه جا می‌شنویم که گفته می‌شود پرداختی مردم کاهش پیدا کرده است. اطلاع رسانی در این خصوص با موضع‌گیری و پوشاندن حقایق صورت می‌پذیرد و ظاهر امر به گونه دیگر نمایش می‌دهند.»

,

خیلی بریز و بپاش شده است

, خیلی بریز و بپاش شده است,

مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس نیز در انتقاد از طرح تحول سلامت گفت: «اگرچه طرح تحول سلامت خیلی کمک کرده است ولی خیلی هم بریز و بپاش شده است. چرا یک پزشک بیمارستان دولتی باید یک میلیارد و 200 میلیون تومان کارانه بگیرد. البته حق دارند ولی واقعا حق این است؟ ممکن است قانونی باشد ولی آیا متعارف است؟»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه