اخبار داغ

نگاهی به مواضع رئیس‌جمهور پیرامون فیلترینگ؛

دیدگاه روحانی درباره فیلتر تلگرام چیست؟

دیدگاه روحانی درباره فیلتر تلگرام چیست؟
رییس مرکز ملی فضای مجازی گفت: اقدامات وسیعی بنا به دستور رئیس‌جمهور در دی ماه ۹۶ انجام شد که فرمودند کشور باید از پیام‌رسان غالب (تلگرام) خارج شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، نیمه فروردین ماه بود که نماینده اصلاح‌طلب مجلس از موافقت حسن روحانی با فیلتر تلگرام به خاطر تهدیدات امنیتی و اقتصادی آن خبر داد. داوود محمدی در گفت‌وگویی، در تشریح دیدار نوروزی جمعی از نمایندگان مجلس که با حسن روحانی رئیس‌جمهور انجام شد، اظهار داشت: در این نشست درباره موضوع فیلترینگ تلگرام هم مباحثی مطرح شد و موضوعات جدی از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد. رئیس‌جمهور تأکید کرد ما باید متکی به خود باشیم و حرکت‌های لازم را در بخش فضای مجازی، خودمان انجام دهیم و در عین حال باید از مضرات تلگرام جلوگیری کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی در پاسخ به این سوال که در مجموع رئیس‌جمهور موافق فیلترینگ تلگرام است؟ خاطرنشان کرد: بله! البته در این جلسه عنوان شد همه مزایا و مضرات این پیام‌رسان باید در کنار هم دیده و در عین حال باید همه مسائل در نظر گرفته شود.

,

حدود دو هفته بعد از سخنان این نماینده مجلس رییس مرکز ملی فضای مجازی از تلاش‌های روحانی برای فیلتر تلگرام از ماه‌ها قبل خبر داد. ابوالحسن فیروزآبادی گفت: اقدامات وسیعی بنا به دستور رئیس‌جمهور در دی ماه ۹۶ انجام شد که فرمودند کشور باید از پیام‌رسان غالب (تلگرام) خارج شود.

,

چند روز بعد از آن نیز رئیس دفتر روحانی ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر اینکه روحانی مخالف فیلتر تلگرام است را بی‌اساس خواند. محمود واعظی ‌درباره ادعای حاجی‌دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس که گفته بود رئیس‌جمهور شخصا مانع فیلتر تلگرام است، اظهار داشت: آقای دلیگانی حرف‌های مختلفی می‌زنند و‌ هیچ یک از آن‌ها هیچ پایه و اساسی ندارد؛ این هم یکی از این‌هاست.

,

با این وجود اما چند روز قبل حسن روحانی متنی را در صفحه اینستاگرام خود قرار داد که برخی آن را به مثابه مخالفت وی با فیلتر تلگرام عنوان کردند. روحانی در این متن نوشت: «رفع انحصار و کمک‌ به تقویت پیام‌رسان‌های داخلی به معنای محدودسازی سایر شبکه‌های اجتماعی نیست. مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند توامان در شبکه‌های مختلف اجتماعی فعالیت داشته باشند. دولت دوازدهم از فضای مجازی و امکان دسترسی و برقراری ارتباط مردم، حراست خواهد کرد.»

,

این پیام روحانی در حالی بود که چند روز قبل اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی از پایان فعالیت‌هایش در کانال شخصی خود در تلگرام و کوچ به پیام‌رسان‌های داخلی خبر داده بود.

,

پیام جدید روحانی اما با واکنش‌های مختلفی همراه شد. هرچند برخی این موضع‌گیری را به مثابه مخالفت با فیلتر تلگرام توسط روحانی عنوان کردند اما بسیاری از کاربران و چهره‌های رسانه‌ای به اقدامات مشابه و سابقه حسن روحانی اشاره کردند و گفتند نمی‌توان به ادعای‌های او اعتمادی کرد. آن‌ها دلیل این عدم اعتماد را رفتارهای دوگانه و غیرصادفه روحانی دانستند که تاکنون بارها به منصه ظهور رسیده است.

,

کاربران فضای مجازی نوشتند روحانی این موضع علنی در رابطه با فیلترینگ را در حالی اتخاذ کرده که در حوزه عمل رویکرد وی متفاوت است و اقداماتی خلاف این انجام می‌دهد.

,

حتی اصلاح‌طلبان هم نتوانستند ادعای روحانی مبنی بر مخالفت با فیلتر تلگرام را باور کنند تا جایی که محمدعلی ابطحی در توئیتی در این خصوص نوشت: «روحانی گفته رفع انحصار و کمک به تقویت پیام‌رسان‌های داخلی به معنای محدودسازی سایر شبکه‌های اجتماعی نیست. خدا کند معنایش فیلتر نکردن تلگرام باشد. نمی‌دانم چرا فکر می‌کنم روحانی می‌خواهد بگوید اگر فیلتر شد، ما مخالف بودیم. خدا کند اشتباه کنم و معنایش جلوگیری از فیلتر تلگرام باشد.»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه