اخبار داغ

بیخوابی به کوچک شدن مغز منجر می‌شود!/ عملکرد نامطلوب دانش‌آموزانی که خواب کافی ندارند

بیخوابی به کوچک شدن مغز منجر می‌شود!/ عملکرد نامطلوب دانش‌آموزانی که خواب کافی ندارند
مطالعات منتشرشده در سال‌های اخیر نشان داده است که بسیاری از مشکلات مرتبط با خواب از جمله بیخوابی و خستگی روزانه با کوچک شدن مغز ارتباط دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، مغز انسان‌ها هم مثل سایر اندام‌ها رشد می‌کند و نیاز به تقویت دارد و البته تحت شرایطی کوچک می‌شود! شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید شیوه زندگی ما بر روی ساختار مغزمان تأثیر می‌گذارد. تحقیقاتی که روزبه‌روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود در پی گشودن راز این گزاره هستند که خواب ناکافی چگونه باعث ایجاد تغییرات فیزیکی در ساختار مغز می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مطالعات منتشرشده در سال‌های اخیر نشان داده است که بسیاری از مشکلات مرتبط با خواب از جمله بیخوابی و خستگی روزانه با کوچک شدن مغز ارتباط دارد اما هنوز به طور دقیق روشن نیست که آیا آتروفی یا مرگ سلول‌های مغزی به واسطه خواب ضعیف و بی‌کیفیت ایجاد می‌شود یا برعکس، این انقباض مغز است که مشکلات خواب را ایجاد می‌کند؟

,

  البته نشانه‌ها ما را به صدق حالت اول راهنمایی می‌کنند. بررسی‌های پژوهشگران نشان داده است که کمبود خواب و بیخوابی در دانش‌آموزانی که عملکرد نامطلوب‌تری در مدارس دارند، بیش‌تر مشاهده می‌شود. آن‌ها نتیجه گرفتند که بیداری طولانی‌مدت و بیخوابی شبانه با عملکرد نامطلوب در مدارس ارتباطی تنگاتنگ دارد و افرادی که خواب بی‌کیفیت‌تری دارند، عملکرد ضعیف‌تری نیز خواهند داشت.

,

پژوهش‌ها همچنین نشان داده است که بیخوابی‌ها و شب‌بیداری‌های افراطی می‌تواند حافظه افراد را مختل کند. افرادی که پیش از نیمه‌شب می‌خوابند و خواب کافی دارند، سحرها و صبح‌های بانشاط‌تری را تجربه می‌کنند. بدن این افراد نیز عموما از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردار است.

,

جالب است بدانید که در منابع اسلامی، بیدار ماندن پس از نماز عشاء مگر در موارد خاص ناپسند شمرده شده است و پیامبر اسلام(ص) شب‌بیداری را تنها برای عبادت و تحصیل دانش جایز دانسته‌اند.

,

کوتاه سخن؛ اگر به فکر سلامتی خود هستید در برنامه خوابتان تجدیدنظر کنید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه