اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

منظر تاریخی–طبیعی دره الموت ظرفیت ثبت جهانی را دارد/ مشکل پوشش تلفن همراه در الموت رفع شود

منظر تاریخی–طبیعی دره الموت ظرفیت ثبت جهانی را دارد/ مشکل پوشش تلفن همراه در الموت رفع شود
مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: ثبت جهانی منظر تاریخی– طبیعی دره الموت نقش تعیین کننده‌ای در گردشگری ملی و بین المللی منطقه خواهد داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ به منظور مشاهده عینی شرایط و حل معضلات گردشگری منطقه الموت، نخستین جلسه کارگروه گردشگری استان قزوین در سال 97 ظهر امروز(پنج شنبه) با حضور زاهدی استاندار قزوین، فرخزاد معاون امور عمرانی استانداری، یاری رئیس برنامه و بودجه، محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، امانی بخشدار الموت شرقی و جمعی از مسئولین استان و بخش الموت شرقی در بخشداری شهر معلم کلایه برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


در این جلسه محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اظهار کرد: منطقه الموت به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های طبیعی، آثار پایشی، میراث ناملموس و فرهنگی غنی و ریشه‌دار همراه با تنوع قومی و زبانی نقش ارزشمندی در حوزه گردشگری استان قزوین دارد که با ثبت جهانی منظر تاریخی – طبیعی دره الموت، این منطقه در مقیاس‌های ملی و بین المللی نیز نقش تعیین کننده‌ای خواهد داشت. 

وی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساخت‌های لازم برای حل مشکلات مربوط به پوشش مخابراتی و ارتباطات اینترتی در کل منطقه الموت غربی و شرقی اذعان کرد: یکی از گله‌مندی‌های گردشگران داخلی و خارجی و سرمایه‌گذاران میزبان در مناطق الموت غربی و شرقی مشکل پوشش ارتباطی تلفن همراه در این منطقه است.

این مسئول بیان کرد: اگر این معضل به ویژه در روستاهای هدف گردشگری منطقه الموت مرتفع گردد، بخش عمده تبلیغ و معرفی منطقه از طریق پست‌های اینستا گرام و شبکه‎های مجازی توسط گردشگران صورت می‌گیرد ضمن اینکه با پوشش ارتباطی مناسب در صورت روی دادن اتفاقات ناگوار برای گردشگران نیز می‌توان اقدامات موثر و به موقعی انجام داد.

وی نابسامانی منظری روستاها را از مشکلات مهم حوزه گردشگری در منطقه الموت عنوان کرد و افزود: نابسامانی منظری روستاهای الموت و بناهای تازه ساز با نمایی آشفته و ناسازگار با محیط روستا از مشکلات مهم این منطقه است.

اعتبار ساخت مستند "هزار نوبر" پیگیری می‌شود
حضرتی ابراز کرد: از بنیاد مسکن، شوراهای روستا و دهیاران محترم درخواست دارم با حساسیت و توجه بیشتری نسبت به صدور پایان کار اقدام نمایند چرا که با وجود این بناها بخش عمده‌ای از معماری منطقه مخدوش شده و زیر سوال می‌رود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به مشکلات موجود در حریم دریاچه اوان یادآور شد: در سال‌های اخیر میزان تصرف و نهال‌کاری‌ها در فضاهایی که مالک شخصی ندارند؛ بسیار محسوس است و درخواست دارم پیش از اینکه اراضی باقی مانده تصرف شود، واگذاری موقت اراضی ملی حریم دریاچه برای مدیریت و اجرای پروژه‌های مصوب در طرح جامع گردشگری اوان صورت پذیرد. 

وی پاکسازی منظری نمای دریاچه اوان را از دیگر معضلات پیرامون دریاچه اوان خواند و افزود: وجود کانکس‌ها، آلاچیق‌های موجود در جبهه شرقی دریاچه، وجود تیر برق و سیم‌های برق حریم دریاچه و ساختمان‌های احداثی در حریم درجه اول اوان نمای دریاچه را مخدوش ساخته که امیدوارم جمع‌آوری و ساماندهی این موارد از طریق ساز و کار قانونی پیگیری و مرتفع شود. 

حضرتی با پیش بینی حضور گسترده گردشگران در تعطیلات عید فطر تصریح کرد: در تعطیلات عید فطر امسال در پایان خرداد شاهد حضور گردشگران فراوانی در دریاچه اوان و منطقه الموت خواهیم بود و ضروری است برای رضایتمندی گردشگران کارهای عمرانی و ساماندهی این منطقه تا پایان ماه مبارک رمضان صورت گیرد. 

این مسئول همچنین اجرای طرح تصفیه خانه سرویس‌های بهداشتی حریم اوان، واگذاری خانه معلم گازرخان به پایگاه الموت برای راه اندازی موزه این منطقه، مبارزه قاطع با تعرض‌ها به اراضی ملی و دولتی، احیای جاده معلم کلایه به مجتمع لاله الموت و تامین اعتبار برای ساخت مستند "هزار نوبر" با تکیه بر معرفی روستاهای هدف گردشگری و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را از موارد مهم و قابل پیگیری در این منطقه عنوان کرد.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه