اخبار داغ

ذخایر آبی خراسان جنوبی در سایه بی‌توجهی مسئولان هدر می‌رود

ذخایر آبی خراسان جنوبی در سایه بی‌توجهی مسئولان هدر می‌رود
سد سیاهو که یکی از منابع آبی استان خراسان جنوبی است مورد بی توجهی مسئولان قرار گرفته است و روزانه مقدار قابل توجهی آب از این سد به سمت افغانستان هدر می‌رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از به خاورستان، سال‌هاست که کشور ایران و به خصوص استان خراسان جنوبی در خشکسالی به سر می‌برد و کمبود آب در این استان روزبه‌روز بیشتر احساس می‌شود. یکی از راه‌های مهار خشکسالی، ساخت بند و سد است تا بتوان از هدررفت روان‌آب‌ها جلوگیری کرد و برای مصارف شرب و کشاورزی و صنعتی از آن استفاده کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

سد سیاهو از سدهای ساخته شده در استان خراسان جنوبی، شهرستان سربیشه است که در ابتدای سال‌جاری، میزان آب قابل توجهی در پشت آن جمع شد اما بازبودنِ لوله‌ی خروجی باعث شد تا آب‌های خروجی به سمت افغانستان رها شود.

,

 

,

حسین امامی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در گفت‌وگویی اظهار کرد: سید سیاهو سربیشه سد مخزنی است که با ظرفیت 17 میلیون مترمکعب، آب شرب بخشی از جمعیت شهرستان سربیشه را تأمین می‌کند.

, گفت‌وگویی ,

 

,

وی افزود: این سد با هدف جلوگیری از خروج آب از کشور، کنترل سیلاب‌های فصلی، ذخیره‌سازی و تنظیم حدود 4.6 میلیون مترمکعب روان آب برای آبیاری اراضی پایاب روی رودخانه سیاهو با مساحت حوضه آبریز 3 هزارو 28 کیلومتر مربع در دست احداث است.

,

 

,

در اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اعلام کرده بود: 107 میلیون مترمکعب آب در خراسان جنوبی با نصب کنتورهای هوشمند آب و برق بر روی چاه های کشاورزی صرفه جویی شد.

, اعلام ,

 

,

امامی، احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، جلوگیری از اضافه برداشت ها از چاه های آب کشاورزی، کاهش مقدار مصرف و هدر رفت آب و تغییر الگوی کشت را از اهداف اجرای طرح نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاههای کشاورزی اعلام کرد.

,

 

,

سید سعید پورجعفر معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان جنوبی در بازدید از سد سیاهو با اشاره به اهمیت پروژه سد مخزنی سیاهو گفته بود: سد مخزنی سیاهو در فاصله 130 کیلومتری بیرجند و 67 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سربیشه بر روی رودخانه سیاهو با مساحت حوضه آبریز 3 هزار و 28 کیلومتر مربع و آورد سالیانه حدود 10.2  میلیون متر مکعب در دست اجرا است.

, بازدید از سد سیاهو ,

 

,

وی افزود: هدف از اجرای این سد جلوگیری از کنترل سیلاب‌های فصلی، ذخیره‌سازی و تنظیم حدود 4.6 میلیون مترمکعب روان آب برای مشروب کردن حدود 450 هکتار از اراضی پایاب و نیز تامین بخشی از آب شرب شهرستان سربیشه است.

,

 

,

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان جنوبی اظهار کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی با ارتفاع 39 متر از پی و 32 متر از بستر رودخانه و طول و عرض تاج 352 و 9 متر و حجم مخزن 17.5 میلیون متر مکعب بوده که حجم آب مازاد بر ظرفیت سد از طریق مجاری آبگیر و تخلیه تحتانی 1000 میلیمتر و سرریز شوت آزاد با عرض 25 متر و سیلاب عبوری 523 متر مکعب بر ثانیه به طور مطمئن به پایاب منتقل می‌شود.

,

 

,

محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار خراسان جنوبی در شورای اداری خراسان‌جنوبی (22 اسفندماه 1396) گفت: باید صدای کم‌آبی و نیاز آبی محور شرق کشور به دولت برسد.

, شورای اداری خراسان‌جنوبی,

 

,

وی افزود: نیاز آبی سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی 750 میلیون مترمکعب آب در سال تعریف شده و به اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان نیاز دارد.

,

 

,

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: این سه استان شرق کشور دارای 10 میلیون نفر جمعیت هستند و 7 هزار و 500 واحد صنعتی و معدنی، 8 میلیون رأس دام، 2 میلیون اراضی زیر کشت و بیش از 11 میلیون تن محصول در این سه استان وجود دارد.

,

 

,

همچنین محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار خراسان جنوبی در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در سال 1397 (23 فروردین‌ماه 1397) گفت: با توجه به استمرار احتمالی خشکسالی ها طی سنوات آتی در استان، باید سیاست گذاری مناسبی در این حوزه به انجام برسد.

, اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان در سال 1397,

 

,

وی افزود: دستگاه های اجرایی ذیربط باید تا پایان خرداد ماه سال جاری برنامه های کاربردی خود را در زمینه های کاهش مصرف، اصلاح الگوی مصرف و نیز جلوگیری از هدر رفت منابع آبی ارائه نمایند تا بتوان در فرصت باقی مانده تا پایان سال این برنامه ها را پیگیری و اجرایی نمود.

,

 

,

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: بخش اعظمی از نیاز آبی خراسان جنوبی از طریق سدها تامین می شود از این رو ضروری است که آخرین وضعیت سدهای موجود، سدهای در دست مطالعه و... آماده و برنامه ریزی به منظور استفاده حداکثری از این سدها به انجام برسد.

,

 

,

مروج‌الشریعه افزود: با توجه به بالابودن میزان تبخیر در استان، لازم است از آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینه جلوگیری از تبخیر آب در سدهای استان به منظور افزایش بهره برداری از منابع آبی در اختیار به انجام برسد. 

,
 
,
یکی از اهالی روستای کندرو و نازدشت در گفتگو با خاورستان،اظهار کرد:به دلیل بارندگی های فروردین ماه سال جاری و به تبع آن جاری شدن سیلاب که شادی و خوشحالی کشاورزان و مردم خراسان جنوبی را که سالها است با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند در پی داشت،مردم انتظار داشتند پس از تاکیدهای مکرر جناب استاندار از جلوگیری و هدر رفت آب توسط مدیران مربوطه جلوگیری شود.
, خاورستان,
 
,
وی افزود: تاکیدات مکرر استاندار در شورای اداری استان و کمیسیون های مختلف درباره بی آبی استان باید عامل محرکه ای برای مدیران ناکارآمد در زمینه مدیریت منابع آبی استان باشد اما دریغ از توجه مدیران به موضوع کم آبی در خراسان جنوبی.
,
 
,
این فرد عنوان کرد: مدیران به جای آنکه شبانه روزی برای رفع مشکلات مردم کار جهادی و مجدانه داشته باشند، با ناکارآمدی و سیاسی‌بازی‌های خود دل هزاران کشاورز و مردم را در مناطق محروم مرزی به درد می‌آورند در این شرایط چه جای گله مندی از محرومیت خراسان جنوبی است.
,
 
,
وی اظهار کرد: سد سیاهو با صرف بیش از 30 میلیارد تومان منابع ذی قیمت در خراسان جنوبی و اقدامات لازم  پس از نمازهای باران خالصانه مردم و کشاورزان با باران رحمت الهی می‌توانست آماده آبگیری باشد اما حال نه تنها آبگیری نشده است بلکه همان مقدار آبی که داشته توسط لوله ای به قطر یک متر از پشت سد به سمت افغانستان هدر می‌رود.
,
 
,
این فرد گفت: آیا لازم نیست جناب استاندار قبل از اینکه صدای کم آبی خراسان جنوبی را به گوش مسئولان برسانند، خود صدای غرش خروج آب از سد سیاهو به سمت افغانستان را بشنوند؟
,
 
,
وی با گلایه از مسئولان در آب منطقه ای خراسان جنوبی بیان کرد: قرار بود برای آب‌گیری سد سیاهو اقداماتی از طریق آب منطقه ای صورت گیرد اما تاکنون هیچ اقدامی برای آب‌گیری این سد انجام نشده است.
,
 
,
وی اظهار کرد: آقای استاندار بهتر نیست به جای برگزاری جلسات شوراها و کمیسیون های مختلف آب، فکری به حال مدیران ناکارآمد در شهرستان‌ها و مراکز استان داشته باشید؟
,

 

,

فیلم زیر، خروج آب از سد سیاهو را نشان می‌دهد. این فیلم توسط یکی از مخاطبان خاورستان، ارسال شده است.

, خاورستان,
, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه