اخبار داغ

آیین های شب برات در کردستان/ برگزاری 75 مراسم ویژه نیمه شعبان در استان

آیین های شب برات در کردستان/ برگزاری 75 مراسم ویژه نیمه شعبان در استان
شب نیمه شعبان برترین شب سال بعد از شب قدر است و همزمان با سراسر کشور مردم استان کردستان نیز در چنین روزی آیین های ویژه ای دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، شب نیمه شعبان برترین شب بعد از شب قدر است، که در کردستان به این شب، ‏شب برات می گویند و مردم معتقدند که برات انسان نو می شود به عبارتی سرنوشت او رقم می خورد و خداوند در این شب، نعمت‌های افزونِ خود را به بندگانش ارزانی می‌دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,


 مردم اهل سنت کردستان شب برات را آغازی برای آمادگی مسلمین برای ورود به ماه مبارک رمضان می‌دانند و به همین مناسبت قبل از نیمه شعبان خانه‌ها و کسب و کار خود را تمیز و غبار روبی می‌کنند.

,
,


 مسلمانان اهل سنت کردستان در شب نبمه شعبان (شب برات) حد فاصل نماز مغرب تا نماز عشاء که حدود یک ساعت و نیم است به عبادت می پردازند.

,
,


 بر اساس باورها و اعتقادات بزرگان دین و احادیث حضرت محمد (ص) در شب برات سه مورد در زندگی انسانها تعیین می شود، تعیین طول عمر انسان، تعیین میزان رزق و روزی و مقدرات و اتفاق های سرنوشت ساز زندگی انسانها تا سال آینده سه مورد مهمی هستند که همگی در شب برات رقم می خوردند.

,
,


 پخش نزوراتی مانند حلوا و شیرینی بین خویشاوندان و فقرا،  حضور بر سر مزار از دست رفتگان و طلب مغفرت برای افراد از دست رفته از دیگر آیینهایی است که مردم اهل سنت کردستان در نیمه شعبان به جای می‌آورند.

,
,


 قرائت سه بار سوره مبارکه یاسین با سه نیت افزایش عمر با عزت و پربرکت، دوری از مقدرات ناگوار و بلایا و افزایش رزق و روزی حلال را یکی از برنامه های معنوی این شب از سوی مسلمانان اهل سنت کردستان خواند.

,
,


برگزاری 75 مراسم ویژه نیمه شعبان در کردستان

,
, برگزاری 75 مراسم ویژه نیمه شعبان در کردستان, برگزاری 75 مراسم ویژه نیمه شعبان در کردستان,


رئیس شورای هیئات مذهبی استان کردستان از برگزاری 75 مراسم ویژه نیمه شعبان در این استان خبر داد.

,
,


نورعلی خزاعی اظهار کرد: مراسم ویژه نیمه شعبان در سطح هیئات مذهبی با سخنرانی و مدیحه سرایی روحانیون و مداحان برگزار می‌شود.

,
,


وی فرهنگ مهدویت را از جمله موضوع سخنرانی روحانیون و سخنرانان مراسم نیمه شعبان برشمرد و گفت: نیمه شعبان فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ مهدویت و آشنایی جوانان و نوجوانان یا این مهم است.

,
,


وی با اشاره به اینکه بیش از 600 هیئت مذهبی در استان کردستان فعالیت دارند، افزود: این هیئات در تمامی مناسبت‌های ایام سال فعالیت دارند و در برنامه‌های نیمه شعبان نیز مشارکت می‌کنند.

,
,


رئیس شورای هیئات مذهبی کردستان خاطرنشان کرد: همچنین به مناسبت نیمه شعبان در 300 مسجد استان با حضور عموم مردم ویژه برنامه‌های شب برات برگزار خواهد شد.

,
,


خزاعی برپایی 187 ایستگاه صلواتی در سطح استان را نیز از دیگر برنامه‌های هیئات مذهبی استان در نیمه شعبان و شب برات خواند و گفت: در برپایی این ایستگاهها هیئات مذهبی مشارکت دارند.

,
,


وی با اشاره به تفکیک شهرستانی مراسم و ایستگاههای صلواتی در شهرهای استان کردستان اضافه کرد: در سنندج 10 مراسم و 40 ایستگاه، در قروه 20 مراسم و 60 ایستگاه، در بیجار 20 مراسم و 70 ایستگاه، در کامیاران سه مراسم و پنج ایستگاه، در دهگلان سه مراسم و سه ایستگاه و در هر کدام از شهرهای سقز، دیواندره، سروآباد، بانه و مریوان نیز دو مراسم و دو ایستگاه برپا خواهد شد.

,
,


وی یادآور شد: شهرستان بیجار با 20 مراسم و 70 ایستگاه صلواتی بیشترین تعداد مراسم و ایستگاههای صلواتی ویژه نیمه شعبان را به خود اختصاص داده است.

,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه