اخبار داغ

ویژگی‌های منتظران فرج

ویژگی‌های منتظران فرج
حضرت مهدی(عج‌الله): برای تعجیل در فرج، زیاد دعا کنید که‌همانا آن فرج شماست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، سیر تکاملی نظام آفرینش و نقش انسان در سر نوشتش، چنین اقتضا می‌کند که‌هر کس به تناسب رشد خود و دوره‌ای‌که در آن زندگی می‌کند، با وظایف و مسئولیت‌هایی‌ که متوجّه وی می‌گردد به خوبی آشنایی و شناخت پیدا کند تا ضمن دستیابی خود به تکامل، به سعادت جامعه نیز یاری رساند...و بدین‌سان است دورانی‌که به تحقّق عدالت سراسری و مطلق منتهی می‌شود؛ وظایفی سنگین‌تر و مسئولیت‌های سترگ‌تر دارد.

 
در عصر غیبت کبری امام مهدی(عج) نیز از جمله مسائلی‌که‌همواره مسلمانان، به ویژه شیعیان و پیروان اهل‌بیت(ع) خواهان فهم آن هستند، شناخت ویژگی‌های منتظران واقعی آن حضرت است؛ در این نوشتار مختصر برآنیم‌تا با مطالعه در آموزه‌های اصیل اسلامی، به مهم‌ترین شاخصه‌های منتظران در عصر غیبت کبرای آن امام همام بپردازیم.


1-کسب معرفت نسبت به حضرت مهدی(عج)

 یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های منتظران، کسب معرفت شناخت آن امام همام است. در منابع روایی از امام صادق(ع) نقل شده‌است که فرمود: روزی امام حسین(ع) بر اصحاب خویش وارد شدند، بعد از حمد و ثنای الهی و درود بر پیامبر اکرم (ص) فرمودند: یا ایها الناس انّ الله ما خلق العباد الا لیعرفوه فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه‌استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه، فقال له رجل: بابی انت وامّی یابن رسول الله ما معرفة الله؟

 
قال: معرفة اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته: ای مردم! خداوند بندگان را نیافرید، مگر برای این که‌او را بشناسند، زمانی‌که‌او را شناختند، او را پرستش کنند و هنگامی‌که‌او را پرستش کردند، با عبادت و پرستش او از بندگی غیر او بی نیاز گردند.

 
مردی عرض کرد: ای پسر پیامبر! پدر و مادرم فدای شما باد، معرفت خداوند چیست؟

 
فرمود: شناخت اهل هر زمانی نسبت به‌امامشان، امامی‌که طاعت او بر آنان واجب است.

 
معرفت شناخت امام زمان، اهمیت ویژه‌ای در زندگی و مرگ انسان‌ها دارد؛ زیرا مرگ هرکس، چکیده زندگی است. هرکسی آن گونه می‌میرد که زندگی‌کرده‌است.

 
در اهمیت شناخت امام و حجّت هر زمان، همین بس که نشناختن وی، مساوی با بی دینی و جهالت است.

 
2-تهذیب نفس و اصلاح فردی

 
یکی از ویژگی مهم منتظران دولت کریمه‌امام عصر (عج)، پارسائی و آراستگی به‌اخلاق نیک و پسندیده‌است. در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود: من سرّه‌ان یکون من اصحاب القائم، فلینتظر ولیعمل بالورع و محاسن الاخلاق، و هو منتظر: هر کس شادمان می‌گردد از این که‌از یاران حضرت مهدی(عج) باشد، باید منتظر باشد و به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید و او منتظر واقعی است. همچنین آن حضرت فرمود: انّ لصاحب هذا الامر غیبة فلیتق الله عبد ولیتمسک بدینه: به یقین برای صاحب این امر غیبتی است، پس بنده خدا باید تقوای الهی پیشه کند و به دینش چنگ زند.


3-امر به معروف و نهی از منکر

 یکی از ویژگی مهم مسلمانان و منتظران در عصر غیبت و حتیّ عصر ظهور آن امام همام، پاسداری از دین و حفظ حقوق مردم و سلامت و نظم جامعه‌اسلامی است. هر فرد منتظر باید در برابر آحاد جامعه‌اسلامی احساس مسؤولیت کرده، در راه‌اصلاح و ساختن افراد تلاش نماید، تا جامعه و افراد آن آماده پذیرش حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) شوند.

 
اصلاح جامعه‌از راه‌امر به معروف و نهی از منکر تحقق می یابد و قانون امر به معروف و نهی از منکر در متن آموزه‌های اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته‌است.

 
امام باقر (ع) فرمودند: لیعن قویّکم ضعیفکم و لیعطف غنیّکم علی فقیرکم ولینصح الرجل اخاه‌النصیحة لنفسه: توانمندان شما باید به ضعیفان‌تان کمک کنند و اغنیاء شما باید به فقرای‌تان مهربانی‌کنند، هر کس باید برادر دینیاش را نصیحت کند، نصیحتی‌که به نفع برادرش باشد.

 
آری، اگر همه مسلمانان خود را موظّف به‌اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌اسلامی بدانند، قدم‌های اوّلیّه برای نیل به جامعه‌ ایده آل و مطلوب مهدویّ برداشته می‌شود.

 
نکته بسیار شایان توجه‌این است که واژه‌انتظار نباید ابزاری برای بهانه و سستی و خمودی منتظران قرار گیرد. به بیان روشن‌تر سکون و بی تحرّکی برای منتظران حضرت، خلاف آیات و روایات موجود درباره مهدویّت و خلاف عقل و این تفسیر از انتظار بهانه‌ای برای بی قیدی و بی تکلیفی است. انتظار سازنده که مورد نظر تعالیم حیات‌بحش اسلام است، این است که یک مسلمان و منتظر برای تحقق آرمان‌هایی‌که‌از کتاب و سنّت دریافت کرده‌همواره در تکاپو و تلاش باشد.


4-دعا برای تعجیل در فرج امام عصر (عج)

 منتظر واقعی هر لحظه‌انتظار محبوب را می‌کشد و از خدا می خواهد که‌هر چه زودتر او را برساند؛ بنابراین، دعای فراوان برای فرج آن حضرت، از شاخصه‌همیشگی منتظر واقعی است. دعای برای تسریع در فرج آن امام همام، مورد توصیه آن حضرت نیز می‌باشد.

 
در منابع روایی از حضرات معصومانع دعا برای فرج امام زمانعج به عنوان یکی از عوامل نجات انسان ها در دوران سخت و دشوار غیبت کبری مطرح شده‌است.

 
در روایتی از امام حسن عسکری(ع) نقل شده که فرمودند: والله لیغیبن غیبة لا ینجوا فیها من الهلکة الّا من ثبته‌الله عزّ و جلّ علی القول بامامته و وفقه فیها للدعاء بتعجیل فرجه35 به خدا سوگند که‌او غیبتی سخت می‌کند. در آن غیبت، از هلاکت نجات نمی‌یابد مگر کسی‌که خدای عزّ و جلّ او را بر قول به‌امامت آن حضرت ثابت بدارد و او را در عصر غیبت بر دعای به تعجیل فرج او موفق بدارد.

 
همچنین خود آن امام همام نیز در موارد زیادی شیعیان را به دعای برای فرج خویش توصیه فرموده‌است. چنان که آن حضرت در پایان توقیع به جناب اسحاق بن یعقوب می‌فرماید: وأَکثِرُو الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ، فَإِنَّ ذلِک فَرَجُکم: برای تعجیل در فرج، زیاد دعا کنید که‌همانا آن فرج شماست.


5-یاد فراوان امام عصر (عج)

 یاد کردن از محبوب عادت دیرینه منتظران عاشق است که چندی منتظر محبوب خویش هستند؛ اما نتوانسته‌اند پس از مدتها انتظار او را ببینند و حال خود را لا اقل با یاد او و نام او آرام می‌کنند. به یاد آوردن امام عصر و عنایت او به شیعیان با ذکر احادیث، کرامات، مقام امام و عنایت امام به شیعیان وظیفه دیگری است که منتظران واقعی احساس می‌کنند و بدین طریق همواره نام و یاد آن حضرت را زنده نگه می دارند.

 
امام علی (ع) فرمود: من احب شیئاً لهج بذکره: هر کس چیزی را دوست بدارد، همواره نام آن را بر زبان دارد.

 
منتظران عاشق در دعای ندبه که زمزمه‌ای عاشقانه‌است هر صبح جمعه با معشوق خویش ارتباط برقرار نموده و به یاد او سرشک از دیدگان‌شان جاری می‌گردانند. چه زیباست نغمه‌های عاشقان مهدی آنجا که می‌گویند: عزیزٌ علیَّ أن أری الخلق و لا تری و لا اسمع لک حسیساً و لا نجوی؛ بسیار بر من سخت است که خلق را ببینم و تو را نبینم و از تو صدایی نشنوم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
, 1-کسب معرفت نسبت به حضرت مهدی(عج), 1-کسب معرفت نسبت به حضرت مهدی(عج),
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, 2-تهذیب نفس و اصلاح فردی, 2-تهذیب نفس و اصلاح فردی,
,
,
,
,
,
, 3-امر به معروف و نهی از منکر, 3-امر به معروف و نهی از منکر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, 4-دعا برای تعجیل در فرج امام عصر (عج), 4-دعا برای تعجیل در فرج امام عصر (عج),
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, 5-یاد فراوان امام عصر (عج), 5-یاد فراوان امام عصر (عج),
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه