اخبار داغ

کارشناس مامایی:

عدم پذیرش خدمات مامایی از سوی بیمه‌ها/ ترویج زایمان طبیعی نیازمند فرهنگ‌سازی است

عدم پذیرش خدمات مامایی از سوی بیمه‌ها/ ترویج زایمان طبیعی نیازمند فرهنگ‌سازی است
کارشناس مامایی گفت: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته سال‌هاست که بیمه‌ها با ماماها عقد قرار داد ندارند در صورتی که همکاران ماما کمترین هزینه را برای سازمان‌های بیمه‌گر دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  شاخص، ۱۵اردیبهشت ماه مصادف با پنجم ماه می از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین‌المللی مامایی، روز جهانی ماما نامگذاری شده است و هدف از بزرگداشت این روز افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات بین ماما و والدین در راستای سلامت مادر و نوزاد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وظایف ماما شامل آموزش دوران بارداری، آماده کردن والدین برای پذیرش وظایف پدری و مادری ، تنظیم خانواده و مراقبت‌های کودک است؛ روز جهانی ماما فرصت مناسبی برای جلب توجه هر چه بیشتر مردم و مسوولان نسبت به جایگاه و اهمیت حرفه مامایی در تامین سلامت خانواده و در نهایت ارتقاء سلامت جامعه است.

,

به بهانه این روز به گفت‌و‌گو با زهرا مدرسی، مامای با سابقه استان قزوین پرداخته‌ایم:

,

در چه سالی وارد دانشگاه شدید؟

, در چه سالی وارد دانشگاه شدید؟,

در سال ۱۳۶۲ موفق به دریافت پذیرش از دانشگاه پزشکی ایران در زمینه مامایی شدم و به مدت دو سال در رشته کاردانی تحصیل کردم.

,

دوران تحصیلم در دانشگاه با انفلاب فرهنگی همراه بود؛ در سال ۱۳۶۷ در رشته کارشناسی پرستاری از این دانشگاه فارغ التحصیل شدم و پس از گذشت چندین سال مجددا تحصیلاتم را در زمینه کارشناسی ارشد آموزش پزشکی ادامه دادم.

,

آیا بر حسب علاقه خود این رشته را انتخاب کردید؟

, آیا بر حسب علاقه خود این رشته را انتخاب کردید؟,

با علاقه بسیار این رشته را انتخاب کردم و به منظور برطرف ساختن مشکلات و مسائلی که در این حرفه وجود داشت در زمینه مدیریتی مشغول فعالیت شدم و مسئولیت‌هایی مختلفی از جمله نماینده مامایی در نظام پزشکی، دو دوره عضویت در شورای عالی نظام پزشکی تهران و همچنین ریاست جمعیت مامایی استان قزوین از سال ۸۰ تا سال ۹۴ را عهده دار بودم.

,

کمی از ویژگی‌های شغل مامایی برایمان بگویید.

, کمی از ویژگی‌های شغل مامایی برایمان بگویید.,

یک ماما در زمان زایمان به عنوان اولین فرد و حتی زودتر از مادر با نوزاد روبرو شده و ارتباط برقرار می‌کند از این رو رشته مامایی همواره با حیات و زندگی انسان‌ها آمیخته است.

,

تمامی افراد و اقشار شاغل در بخش‌های متفاوت بیمارستان زحمت می‌کشند و احترام بسیاری برای آن‌ها قائلم اما به عقیده من مامایی شادترین بخش بیمارستان است زیرا با تولد نوزاد و حیات بشریت همراه است.

,

, ,

پس از فارغ التحصیلی در کجا مشغول به کار شدید؟

, پس از فارغ التحصیلی در کجا مشغول به کار شدید؟,

مدتی در بیمارستان کوثر و دهخدا قزوین فعالیت کردم و در حال حاضر در مطب و مرکز مشاوره بارداری که مرکزی فعال در زمینه کلاس‌های مشاوره زایمان است به بیماران خدمت می‌کنم .

,

مراکز مشاوره بارداری چه خدماتی به مادران باردار ارادئه می‌دهند؟

, مراکز مشاوره بارداری چه خدماتی به مادران باردار ارادئه می‌دهند؟,

مرکز مشاوره مامایی مراکز نوپایی هستند که با بیمارستان‌ها قرارداد دارند و خدماتی همچون “مامای همراه ” به منظور همراهی مادران باردار در هنگام مراجعه به بیمارستان و ارائه تکنیک‌هایی برای کنترل و کاهش درد زایمان و کلاس‌های آمادگی زایمان را برعهده دارند و در جهت داشتن یک زایمان مطلوب توسط مادران باردار فعالیت می‌کنند.

,

اولین عمل زایمانی که انجام دادید را به یاد دارید؟

,

در آن دوران زایمان‌های بسیاری همراه با اساتید دانشگاه انجام دادم اما به یاد دارم اولین زایمانی که بدون حضور استاد انجام دادم در بیمارستان اکبرآبادی واقع در چهارراه مولوی قزوین بود.

,

از خاطرات تلخ و شیرین این رشته تعریف کنید.

, از خاطرات تلخ و شیرین این رشته تعریف کنید.,

خاطرات شیرین در بخش زایمان بسیار چشم گیر‌تر از خاطرات تلخ است . دیدن مادرانی که سال‌ها از داشتن کودک محروم بودند و سرانجام فرزند خود را در آغوش می‌گیرند، لحظاتی شیرین و به یادماندنی است اما در این بین نوزادانی که با سندروم دان و یا سایر ناهنجاری‌ها متولد می‌شوند بسیار ناراحت‌کننده است اما خوشبختانه در حال حاضر آزمایشات و غربالگری‌های دوران بارداری مانع این اتفاقات است.

,

در زمینه پیشرفت‌هایی که رشته مامایی در چند سال اخیر داشته توضیحاتی می‌دهید؟

,

پیشرفت‌های زیادی در حوزه مامایی اتفاق افتاده است و امروزه با انجام آزمایش‌های پیشرفته در دوره بارداری می‌توان از مشکلات و ناهنجاری‌ها پیشگیری کرد اما برای پذیرش این امر نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد که رسانه‌ها نقش به سزایی در این زمینه ایفا می‌کنند.

,

در حال حاضر کارشناسان این حوزه از سوی اداره بهزیستی به دبیرستان‌ها مراجعه کرده و آموزش‌هایی را به دانش آموزان ارائه می‌کنند تا در آینده مادرانی آگاه به مسائل و علم روز داشته باشیم که این امر برای برخورداری از جامعه‌ای سالم بسیار کمک‌کننده است.

,

توصیه شما به مادران باردار چیست؟

, توصیه شما به مادران باردار چیست؟,

مادران حتما در مراکز مامایی تشکیل پرونده دهند و تحت نظر ماما باشند زیرا تمام موارد لازم در زمینه رعایت بهداشت، تغذیه و زایمان به آن‌ها آموزش داده می‌شود و در صورت بروز مشکل می‌توانند در اولین فرصت در جهت برطرف کردن آن اقدام کنند.

,

تک فرزندی و معضلات آن برای جامعه چیست؟

, تک فرزندی و معضلات آن برای جامعه چیست؟,

قطعا تک فرزندی مشکلات خاص خود دارد اما داشتن فرزندان بیشتر را نمی‌توان به افراد دیکته کرد و از نظر من در صورت فراهم بودن شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه داشتن ۴ فرزند ایده‌آل است؛ با نگاه به گذشته می‌بینیم که روابط اجتماعی در خانواده‌های با جمعیت بیشتر طبیعی‌تر و مناسب‌تر بوده که امروزه خانواده‌های تک فرزندی از آن محروم هستند.

,

شما چند فرزند دارید؟

, شما چند فرزند دارید؟,

یک فرزند دارم؛ مسئولیت اجتماعی و شغلم مانع از داشتن تعداد فرزندان بیشتر شد اما از آنجایی که معتقدم مادر باید خود فرزندش را پرورش دهد، زمان بسیاری را با تنها فرزندم می‌گذرانم .

,

شما به عنوان یک مادر چگونه محیط کار و خانواده را مدیریت می‌کنید؟

, شما به عنوان یک مادر چگونه محیط کار و خانواده را مدیریت می‌کنید؟,

هر فردی اگر در زندگی مدیر خوبی باشد می‌تواند به وسیله برنامه‌ریزی مناسب و تفاهم با همسرش به اهداف خود برسد به صورتی که هم به کارهای منزل و هم به فعالیت اجتماعی بپردازد.

,

شما به عنوان یک ماما کدام یک از روش های زایمان طبیعی و یا سزارین را به بیماران مادران می‌کنید؟

, شما به عنوان یک ماما کدام یک از روش های زایمان طبیعی و یا سزارین را به بیماران مادران می‌کنید؟,

در چند سال گذشته متاسفانه زایمان سزارین آمار بالایی داشت اما امروزه فرهنگ سازی و کلاس‌های آمادگی زایمان، مادران بسیاری را توجیه کرده است که زایمان طبیعی بهتر و مفیدتر است.

,

فواید زایمان طبیعی نه تنها در ایران بلکه در تمامی کشورها شناخته شده است و فقط در صورتی مادر زایمان سزارین خواهد شد که مشکلی برای او یا نوزاد وجود داشته باشد.

,

با توجه به شرایط مادر تا حد امکان باید زایمان طبیعی صورت گیرد اما در صورت بروز مشکل همکاران ما به هیچ عنوان نباید اصرار به زایمان طبیعی داشته باشند زیرا در این صورت مادر و فرزند دچار مشکل خواهند شد.

,

, ,

در سال‌های اخیر از طب سنتی هم در زمینه باروری بهره می‌گیرند ارزیابی شما در این زمینه چیست؟

, در سال‌های اخیر از طب سنتی هم در زمینه باروری بهره می‌گیرند ارزیابی شما در این زمینه چیست؟,

طب سنتی هم کاربردهای خاص خود را دارد بنا بر شرایط در برخی موارد به کار می‌آید اما در زمان‌هایی خاص مجاز به استفاده از آن هستیم، باید تعصبات را کنار گذاشت و هر علمی را در مکان و زمان مورد نیاز به کار ببندیم.

,

سختی‎ها و مشکلات رشته مامایی و حقوق و مزایای این حرفه چگونه است؟

, سختی‎ها و مشکلات رشته مامایی و حقوق و مزایای این حرفه چگونه است؟,

همواره گفته‌ام که جشن واقعی مامایی زمانی است که مشکلات این رشته حل شود!

,

با وجود پیگیری‌های صورت گرفته سال‌هاست که بیمه‌ها با ماماها عقد قرارداد ندارند در صورتی که همکاران ماما کمترین هزینه را برای سازمان‌های بیمه‌گر دارند.

,

متاسفانه مسئولین هم در این زمینه پاسخگو نیستند و بارها شهرهای بسیاری برای امر بیمه پایلوت شده‌اند اما نتیجه‌ای را به دنبال نداشته است.

,

حرف پایانی؟

, حرف پایانی؟,

تقاضا دارم مسولین تنها به برگزاری جشن روز ماما بسنده نکنند و حتما برای رفع مشکلات مامایی در بخشهای دولتی و خصوصی قدم بردارند.

,

سختی کار ماما و داشتن استرس برای جان دو فرد، رسیدگی به پرداخت تعرفه همکاران در بخش‌های دولتی و کاهش مالیات‌ها نیاز به توجه بیشتری از سوی مسئولین دارد و همچنین سعی داشته باشند با احقاق حقوق برای سایرگروه‌‌ها، حقی از ماماها ضایع نکند .

,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه