احمد طیب شیخ الازهر مصر خبر داد؛
مذهب تشیّع در الازهر مصر تدریس می شود
شیخ الازهر با اشاره به آنکه دو قطبی شیعه و سنی با هدف تجزیه منطقه مطرح شده است، از تدریس مذهب تشیّع در الازهر مصر خبر داد.
[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد طیب شیخ الازهر مصر و رئیس شورای حکمای مسلمان با حضور در همایش سالانه مجلس اسلامی سنگاپور با عنوان «دین عامل وحدت» تاکید کرد: اسلام در طول تاریخ همواره نماد وحدت، رحمت و صلح و دوستی بوده است.
,
شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
وی افزود گفت: قرآن اختلاف اعتقادی، اندیشهای و رفتاری را به رسمیت میشناسد زیرا این اختلافها سنت الهی است و تا روز قیامت نیز باقی میماند. اسلام همچنین آزادی عقیده را به هر میزان که به دین نزدیک یا دور باشد، میپذیرد.
عالم اهل سنت مصر افزود: قرآن میگوید که ارتباط مردم در چهارچوب اختلافها باید ارتباطی همراه با صلح، همکاری، همدلی و تعاون باشد. این سخن از روی جهالت است که کسی بگوید ارتباط مسلمان با کافران مبنی بر تسلّط و کشتار باشد.
اسلام دین برادری است نه خشونت و تروریسم
شیخ الازهر خاطر نشان کرد: در تاریخ یک نمونه را نمیتوان یافت که مسلمانان سرزمینی را فتح کرده باشند و مردم را میان اسلام آوردن و یا تبعید و قتل مخیّر گذاشته باشند. اسلام نه تنها دین صلح میان مسلمانان و غیر مسلمانان است. مسلمانی که به پیامبر خود اقتدا میکند باید منبع رحمت برای همگان باشد.
عالم اهل سنت مصر با بیان آنکه اسلام دین برادری انسانی است، ادامه داد: اگر برادری دینی حقوقی را برای دینداران به همراه دارد، برادری انسانی نیز حقوقی را به همراه دارد. شایسته است که مسلمانان با همگان با نیکی و عدالت رفتار کنند زیرا خداوند دوستدار کسانی است که اخلاق اسلامی را رعایت کنند.
احمد طیب در پاسخ به سوال یکی از حاضران پیرامون معنای نواندیشی دینی اظهار داشت: نواندیشی دینی در حل مشکلات پیچیده جامعه مانند مسائل بانوان راهگشاست زیرا همچنان از اینکه فقهی مرتبط با احوال شخصیه مبتنی بر اسلام اصیل و نه فقه وارداتی ارائه دهیم، در هراسیم.
وی با اشاره به پدیده تروریسم و تلاش برای انحصار دلایل آن در امور دینی تصریح کرد: برخی به دنبال سوء استفاده از فتواهای افراط گرایان درتکفیر مردم هستند بنابراین باید نظام آموزشی را به دقت تحت نظر داشت و بدین سبب الگوی الازهر بر پذیرش دیگری و آزادی رأی و عقیده استوار است. باید نظامهای آموزشی را به سوی گفتوگوی متقابل سوق داد.
دوقطبی شیعه ـ سنی برای به راه انداختن جنگ مذهبی است
عالم اهل سنت مصر همچنین به مساله اختلاف شیعه و سنی نیز اشاره و تاکید کرد: 14 قرن است که شیعیان و اهل سنت برادرانه با یکدیگر زندگی میکنند و اختلافهای ما همانند اختلاف عادی میان سایر مذاهب است.
رییس شورای حکمای مسلمان گفت: اینکه از موضوع شیعه و سنّی به عنوان وسیلهای برای درگیری مذهبی سوء استفاده شود، در حقیقت ارتباطی به موضوع شیعه و سنی ندارد بلکه سوء استفاده از این دو مذهب و قرار دادن هریک از آنان در برابر دیگری است تا با به راه انداختن جنگ منطقه را تجزیه کنند و این طرحی است که از سالهای قبل با عنوان خاورمیانه جدید بارها شنیده شد.
احمد طیب خاطر نشان کرد: ما در الازهر مذهب شیعه را تدریس میکنیم و از این بابت هیچ مشکلی نداریم زیرا ما همواره برای وحدت میان مسلمانان تلاش کردیم. به سود امت اسلامی نیست که مسلمانان به فرقههایی در حال رقابت و درگیری با یکدیگر تقسیم شوند.
,
وی افزود گفت: قرآن اختلاف اعتقادی، اندیشهای و رفتاری را به رسمیت میشناسد زیرا این اختلافها سنت الهی است و تا روز قیامت نیز باقی میماند. اسلام همچنین آزادی عقیده را به هر میزان که به دین نزدیک یا دور باشد، میپذیرد.
,
,
,
عالم اهل سنت مصر افزود: قرآن میگوید که ارتباط مردم در چهارچوب اختلافها باید ارتباطی همراه با صلح، همکاری، همدلی و تعاون باشد. این سخن از روی جهالت است که کسی بگوید ارتباط مسلمان با کافران مبنی بر تسلّط و کشتار باشد.
,
,
اسلام دین برادری است نه خشونت و تروریسم
,
,
,
اسلام دین برادری است نه خشونت و تروریسم,
شیخ الازهر خاطر نشان کرد: در تاریخ یک نمونه را نمیتوان یافت که مسلمانان سرزمینی را فتح کرده باشند و مردم را میان اسلام آوردن و یا تبعید و قتل مخیّر گذاشته باشند. اسلام نه تنها دین صلح میان مسلمانان و غیر مسلمانان است. مسلمانی که به پیامبر خود اقتدا میکند باید منبع رحمت برای همگان باشد.
,
,
,
عالم اهل سنت مصر با بیان آنکه اسلام دین برادری انسانی است، ادامه داد: اگر برادری دینی حقوقی را برای دینداران به همراه دارد، برادری انسانی نیز حقوقی را به همراه دارد. شایسته است که مسلمانان با همگان با نیکی و عدالت رفتار کنند زیرا خداوند دوستدار کسانی است که اخلاق اسلامی را رعایت کنند.
,
,
احمد طیب در پاسخ به سوال یکی از حاضران پیرامون معنای نواندیشی دینی اظهار داشت: نواندیشی دینی در حل مشکلات پیچیده جامعه مانند مسائل بانوان راهگشاست زیرا همچنان از اینکه فقهی مرتبط با احوال شخصیه مبتنی بر اسلام اصیل و نه فقه وارداتی ارائه دهیم، در هراسیم.
,
,
,
وی با اشاره به پدیده تروریسم و تلاش برای انحصار دلایل آن در امور دینی تصریح کرد: برخی به دنبال سوء استفاده از فتواهای افراط گرایان درتکفیر مردم هستند بنابراین باید نظام آموزشی را به دقت تحت نظر داشت و بدین سبب الگوی الازهر بر پذیرش دیگری و آزادی رأی و عقیده استوار است. باید نظامهای آموزشی را به سوی گفتوگوی متقابل سوق داد.
,
,
,
دوقطبی شیعه ـ سنی برای به راه انداختن جنگ مذهبی است
,
,
,
دوقطبی شیعه ـ سنی برای به راه انداختن جنگ مذهبی است,
عالم اهل سنت مصر همچنین به مساله اختلاف شیعه و سنی نیز اشاره و تاکید کرد: 14 قرن است که شیعیان و اهل سنت برادرانه با یکدیگر زندگی میکنند و اختلافهای ما همانند اختلاف عادی میان سایر مذاهب است.
,
,
رییس شورای حکمای مسلمان گفت: اینکه از موضوع شیعه و سنّی به عنوان وسیلهای برای درگیری مذهبی سوء استفاده شود، در حقیقت ارتباطی به موضوع شیعه و سنی ندارد بلکه سوء استفاده از این دو مذهب و قرار دادن هریک از آنان در برابر دیگری است تا با به راه انداختن جنگ منطقه را تجزیه کنند و این طرحی است که از سالهای قبل با عنوان خاورمیانه جدید بارها شنیده شد.
,
,
,
احمد طیب خاطر نشان کرد: ما در الازهر مذهب شیعه را تدریس میکنیم و از این بابت هیچ مشکلی نداریم زیرا ما همواره برای وحدت میان مسلمانان تلاش کردیم. به سود امت اسلامی نیست که مسلمانان به فرقههایی در حال رقابت و درگیری با یکدیگر تقسیم شوند.
,
,
,
منبع: رسا
,
انتهای پیام/
]
به اشتراک گذاری این مطلب!
ارسال دیدگاه