اخبار داغ

ملازهی در گفت وگو با دانا:

ناتو و آمریکا در حفظ امنیت افغانستان خیلی جدی نیستند/ دستگاه های امنیتی غرب متهم اصلی انتقال داعش از سوریه و عراق به افغانستان هستند

ناتو و آمریکا در حفظ امنیت افغانستان خیلی جدی نیستند/ دستگاه های امنیتی غرب متهم اصلی انتقال داعش از سوریه و عراق به افغانستان هستند
پیرمحمد ملازهی گفت: داعش در منطقه خاورمیانه شکست خورد و سرزمینهایی را که در عراق و سوریه بدست آورده بود از دست داد طبیعتا وقتی این اتفاق افتاد باید نیروهایش را به جایی منتقل می کرد همچنین نیروهای بومی از گروه طالبان و شبکه حقانی و دیگر گروهها در افغانستان پس از جدایی از این گروهها به داعش پیوسته اند.
[

پیرمحمد ملازهی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درخصوص افزایش فعالیتهای داعش در افغانستان گفت: در واقع داعش در منطقه خاورمیانه شکست خورد و سرزمینهایی را که در عراق و سوریه بدست آورده بود از دست داد٬ وقتی این اتفاق افتاد باید نیروهایش را به جایی منتقل می کرد. به نظر می رسد که نیروهای آسیای مرکزی که عمدتاً از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان، قزاقستان٬ منطقه خود مختار چچن و منطقه اویغورستان چین (سین کیانگ چین) هستند به افغانستان و داعشی های عرب به یمن٬ لیبی وسومالی منتقل شده اند که در این میان لیبی بیشترین نیروی داعشی را جذب کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

کارشناس مسایل منطقه افزود: این سوال مطرح است که تشدید عملیاتهای داعش در افغانستان واقعا از طرف همین نیروهای مهاجرت کرده از عراق و سوریه است یا خیر؟ دیدگاههای متفاوتی وجود دارد یک دیدگاه این است که داعشی که در عراق و سوریه بود همانی نیست که در افغانستان حضور دارد، بلکه اینها نیروهای بومی از گروه طالبان و شبکه حقانی و دیگر گروهها در افغانستان هستند که پس از جدایی از این گروهها به داعش پیوسته اند و درواقع از ملیت افغان هستند اما در لوای پرچم داعش به فعالیت می پردازند؛ این نیروها تحت عنوان داعش در افغانستان و حتی اطراف کابل عملیات هایی انجام می دهند که موضع گیریهای آنان با آنچه در عراق و سوریه بود مانند تشدید اختلافات قومی و مذهبی همخوانی دارد اما یک مقدار متفاوت است.

,

 

,

وی در ادامه اظهار داشت: حتی این بحث وجود دارد که بعضی از دستگاههای امنیتی غربی در تشکیل داعش در افغانستان دخیل هستند ولی هنوز اطلاعات موثقی وجود ندارد که چقدر نقش داشته باشند.   

,

 

,

ملازهی در پاسخ به این سوال که آیا دولت افغانستان توانایی مقابله با داعش را دارد تا بتواند امنیت نسبی موجود در افغانستان را حفظ کند٬ گفت: واقعیت این است که نیروهای دولتی به رغم انتظاری که وجود داشت قادر نیستند که از نفوذ داعش یا طالبان و یا هر گروه دیگری به طور کامل جلوگیری کنند و امنیت را بطور کامل در افغانستان برقرار کنند، از طرفی مخالفان دولت هم آنقدر ناتوان نیستند که دولت بتواند کاملا به انها فائق آید بنابر این همچنان افغانستان درگیر این مقوله است.

,

 

,

کارشناس مسایل منطقه ادامه داد: اگر خود افغانها قادر به تامین امنیت افغانستان بودند نیازی به حضور نیروهای ناتو و آمریکا نبود، به همین دلیل نیروهای فرامنطقه ای مانند آمریکا و ناتو که تعهد داده اند امنیت افغانستان را برقرار کنند در افغانستان همچنان حضور دارند.

,

 

,

وی با اشاره به ضعف و آسیب پذیری نیروهای امنیتی افغانستان افزود: ما بارها شاهد آن بوده ایم که گروههای تروریستی در پوشش نیروهای امنیتی در مناطق نفوذ کرده و نیروهای دولتی موفق به شناسایی آنها نشده اند که این بسیار خطرناک است.

,

 

,

ملازهی در ادامه گفت: ناتو و آمریکا هم به دلایل متعدد و یا شاید به دلیل آنکه منافعشان ایجاب نمی کند در مقوله حفظ امنیت افغانستان خیلی جدی نیستند یعنی امنیت را مدیریت بحران می کنند اما برای حذف کامل عامل ناامنی هیچ اقدامی نمی کنند اما نکته قابل تامل آن است که در مورد داعش دستگاههای امنیتی غربیها متهم هستند که در نقل و انتقال آنها از سوریه و عراق به افغانستان دست داشته اند و حتی روسیه اسنادی را منتشرکرده و مدعی است بالگردهایی شرکت کننده در انتقال داعشیها به شمال افغانستان و نزدیک به مرزهای افغانستان با آسیای مرکزی  نقش داشته اند را شناسایی کرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه