اخبار داغ

آقایی خبر داد:

توانمندسازی ائمه جماعت در طرح پیوند مسجد و مدرسه

توانمندسازی ائمه جماعت در طرح پیوند مسجد و مدرسه
سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه ائمه جماعت فعال در طرح مسجد و مدرسه نیاز به توانمندسازی و برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت دائمی دارند، گفت: به زودی به برگزاری این دوره‌ها اقدام می‌کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین مشهدی آقایی، سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه طرح پیوند مسجد و مدرسه بیش از سه سال است که در راستای احساس نیاز به فعال سازی مساجد جهت جذب کودکان و نوجوانان در حال اجرایی شدن است، اظهار کرد: مسجد خانه دوم انسان محسوب می‌شود و پس از آن مدرسه قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی تبدیل طرح پیوند مسجد و مدرسه به «خانواده، مسجد و مدرسه» را دارای آثار و برکات متعددی برای تربیت نسل‌ها دانست و گفت: یکی از رویکرد‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد حفظ طروات و شادابی مساجد توسط نوجوانان و جوانان است، بنابراین تلاش کردیم تا زمینه‌های حضور دانش آموزان در مساجد را ایجاد کنیم. بدین جهت در مرحله اول جلسات هم اندیشی با ائمه جماعت مدارس برگزار شد و افراد حاذق و علاقه‌مند در این زمینه گرد هم آمدند و از مجموع نظرات آنان در قالب یک سند استفاده به عمل آمد.
,
 
,
حجت‌الاسلام مشهدی آقایی به تعاملات صورت گرفته با مدیران و معاونان پرورشی مناطق آموزش و پرورش اشاره و عنوان کرد: در نهایت این طرح با مشارکت ۲۰۰ مسجد آغاز به کار کرد و اکنون سه سال از اجرای این طرح با حضور ائمه جماعت می‌گذرد. ائمه جماعت فرهنگ حاکم بر منطقه را در نظر می‌گیرند و مناسب با آن به اجرای برنامه‌های مختلف ویژه دانش‌آموزان در مساجد اقدام می‌کنند.
,
 
,
سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران تقدیر از مدیران مدارس و ائمه جماعت فعال در طرح پیوند مسجد و مدرسه را از جمله اقداماتی برشمرد که در سال جاری اجرایی می‌شود و گفت: جلب توجه ائمه جماعت و مدیران مدارس اولین گام برداشته شده بود تا در مدل بومی علاوه بر تهران در سایر استان‌ها نیز اجرایی شود. در حال حاضر این طرح به صورت ملی برگزار می‌شود و این امر از جلب توجه مسئولان مربوطه نشئت می‌گیرد.
,
 
,
حجت الاسلام مشهدی آقایی در تبیین خروجی‌های این طرح گفت: کسب نتیجه از طرح مسجد ومدرسه نیاز به مداومت در ارائه به صورت مستمر دارد، حرکت این طرح باید در یک خط ممتد باشد نه اینکه به نقاط درخشان محدود شود. این نقطه‌ها هنوز به خط ممتد تبدیل نشده اند.
,
 
,
این کارشناس حوزه مسجد با اشاره به فعالیت دو هزار و ۶۰۰ مسجد اجرای این طرح در ۲۰۰ مسجد را ناکافی برشمرد و گفت: اگرچه این طرح از تهران به سایر استان‌ها نیز سرایت کرده و با گسترش روبرو بوده است، اما نیاز به رشد کمی بیشتری دارد. همچنین ائمه جماعت فعال در طرح مسجد و مدرسه نیاز به توانمندسازی و برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت دائمی دارند.
,
 
,
وی در تبیین دو گروه ائمه جماعت موجود اظهارکرد: برخی از ائمه جماعت از توان، انگیزه و ذوق کافی برخوردار هستند و در این زمینه گام برداشته اند، اما برخی از این افراد با وجود اینکه از انگیزه کافی برخوردار هستند، اما توانمندی لازم را در این زمینه ندارند. در این راستا معاونت فرهنگی و آموزشی مرکز رسیدگی به امور مساجد اقدام به آموزش این دست از افراد می‌کند تا شاهد ارتقای کیفیت فعالیت در طرح مسجد و مدرسه باشیم.
,
 
,
حجت الاسلام مشهدی آقایی جریان سازی‌ها و تعاملات صورت گرفته و همچنین ایجاد حساسیت نسبی در مدیران مدارس در زمینه ضرورت حضور دانش آموزان در مدارس را خوب ارزیابی و عنوان کرد: در مرحله اول به دنبال افزایش کمی و سپس کیفیت دهی به این جریان هستیم.
,

ضرورت ورود خانواده‌ها به طرح پیوند مسجد و مدرسه
,
, ضرورت ورود خانواده‌ها به طرح پیوند مسجد و مدرسه,
 
,
سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران بر ضرورت ورود خانواد‌ها به طرح پیوند مسجد و مدرسه وشکل گیری یک مثلث سه ضلعی تأکید و تصریح کرد: خانواده وجه مشترک مدرسه و مسجد است و فرزندان که ثمرات خانواده‌ها هستند در مسجد و مدرسه حضور پیدا می‌کنند، بنابراین باید به سمتی برویم که نقش خانواده‌ها در مساجد پررنگ‌تر شود. سهم مشارکت خانواده‌ها در این طرح بسته به شرایط سنی دانش آموزان متفاوت است و نقش‌های مختلفی برای آنان در نظر گرفته می‌شود.
,
 
,
وی به نقش مساجد در ساماندهی اوقات فراغت دانش آموزان اشاره و عنوان کرد: حضور دانش آموزان در مساجد نباید محدود به زمان‌های اقامه نماز و مناسبت‌های مذهبی شود، بلکه مسجد می‌تواند با کمک خانواده‌ها به غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان کمک کند؛ بنابراین از جمله مواردی که باید به این طرح اضافه شود در نظر گرفتن غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان است.
,
 
,
سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران در پایان یادآور شد: حضور دانش آموزان در ساعات غیر مدرسه فرصت مناسبی برای جذب آنان به مساجد است که نیاز به مشارکت خانواده‌ها دارد. با آسیب شناسی و ارزیابی این طرح باید زمینه‌های فراگیرتر و کیفی‌تر کردن آن را مهیا کنیم.
,
 
,
منبع: ایکنا
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه