اخبار داغ

دنیس راس از مقامات ارشد امنیت ملی 5دولت آمریکا:

اگر ترامپ از برجام خارج شود، تهران برنده خواهد شد/ اسرائیل روشن کرده است که نمی تواند با حضور نظامی ارتش ایران در سوریه زنده بماند

اگر ترامپ از برجام خارج شود، تهران برنده خواهد شد/ اسرائیل روشن کرده است که نمی تواند با حضور نظامی ارتش ایران در سوریه زنده بماند
ممکن است ترامپ بر این باور باشد که خروج از این توافق برای تهران سخت خواهد بود، اما اینطور نیست. این امر، تهدید واقعی را بی اساس و ایرانیان را برنده می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از "تیتریک"؛  واشنگتن‌پست تحلیلی تحت عنوان "اگر ترامپ از برجام خارج شود، تهران برنده خواهد شد" را منتشر کرد که در این مطلب آمده است: دنیس راس، یکی از همکاران برجسته مؤسسه واشنگتن، که به عنوان مقام ارشد امنیت ملی به دولت ریگان، جورج H.W بوش، کلینتون و اوباما خدمت کرد، گفت:"من طرفدار توافق هسته ای ایران نبودم. تا موقعی که این توافق، محدودیت هایی را بر برنامه هسته ای ایران تحمیل کرد. همچنین پس از سال 2030، نیز محدودیت های غیر واقعی را مشروع کرد و به جای پایان دادن به پیگرد تسلیحات هسته ای ایران، آن را به تأخیر انداخت. در واقع، ایرانیان متعهد شدند که دستیابی و پیشرفتی در زمینه سلاح های هسته ای نداشته باشند، و حتی ادعا کردند که در این زمینه هیچ تلاشی نخواهند کرد."

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "تیتریک", واشنگتن‌پست,
 
,
بنابراین پس از 12 سال زمانی که برخی از مقررات معامله به پایان می رسد مشکلاتی وجود دارد، اما این بدین معنا نیست که رئیس جمهور ترامپ باید در ماه مه از توافق خارج شود. اگر او از معامله خارج شود، به تنهایی می رود. اروپایی ها به او ملحق نخواهند شد، به خصوص پس از تمایل به مذاکره با دولت و پذیرفتن شماری از امتیازات: تحریم ها در مورد آزمایش موشک های بالستیک ایران، بیانیه مشترک در مورد محدود کردن آنچه ایران پس از سال 2030 می تواند انجام دهد و آمادگی برای بالا بردن هزینه های ایران برای اقدامات بی ثبات کننده در منطقه. حتی اگر انگلیس، فرانسه و آلمان تا آنجا که ممکن است دولت به آن احتیاج داشته باشد، آماده نباشند، آنها نگرانی های دولت ترامپ در مورد معامله را تأیید کرده اند.
,
 
,
خروج از برجام به پایان خواهد رسید. این امر آمریکا را به انزوا خواهد برد، نه ایرانیان را. وقتی که آمریکا به دیگران می پیوست، فشار بر ایرانیان همیشه مؤثرترین راه بوده است. در واقع، زمانی که اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تحریم نفت ایران را بر تحمیل کند، ایران واقعا فشرده شده بود و شروع به مذاکره کرد.
,
 
,
متأسفانه، اروپایی ها به راحتی در این توافق نخواهند ماند: آنها برای نگهداشتن ایران در معامله مسیر طولانی را طی خواهند کرد و ایرانی ها می دانند که چگونه با ترس های اروپا بازی کنند. در حال حاضر، تهران اعلام کرده است که می تواند به سرعت برای نصب سانتریفیوژهای جدید و بسیار مؤثرتر اقدام کرده و تولیدشان را محدود نکند. این امر قطعا ترس اروپایی ها را در مورد افزایش خطر جنگ به وجود خواهد آورد و آنها را به سمت انگیزه هایی برای پیشنهاد به ماندن ایرانیان در این معامله سوق خواهد داد.
,
 
,
قابل توجه کسانی که می گویند؛ دولت می تواند با تهدید به اعمال تحریم ها علیه شرکت های اروپایی که با ایرانی ها کار می کنند، به اروپا فشار آورد، بر روی آن شرط بندی نکنید. اروپایی ها همواره با چنین تحریم های ثانوی مخالف بوده اند و با توجه به عدم محبوبیت ترامپ بین مردم اروپا، تعداد کمی از رهبران خواهان ظهور تهدیدهای آمریکا خواهند بود.
,
 
,
البته برخی از بانک ها و شرکت های اروپایی به خاطر تأثیر بر تمایل آنها برای سرمایه گذاری در ایران، در برابر تحریم های بالقوه آمریکا محتاط خواهند بود. اما این ترس حتی بدون خروج ما از توافقنامه نیز وجود دارد.
,
 
,
اما نگرانی های من در مورد خروج آمریکا عمیق تر می شود. ایران نفوذ قابل توجهی در منطقه دارد و می تواند از ائتلاف شبه نظامیان شیعه استفاده کند تا دولت ها را تحت فشار قرار دهد.
,
 
,
اسرائیل روشن کرده است که نمی تواند با حضور نظامی ارتش ایران در سوریه زنده بماند. وسعت کم اسرائیل و تعداد نسبتا کمی از اهداف مهم زیرساخت های نظامی و غیر نظامی به این معنی است که اگر ایران این ائتلاف را عملی کند، اسرائیل انتظار هیچ موفقیتی را نخواهد داشت. می توان حدس زد که جنگ بین اسرائیل و ایران چگونه خواهد بود.
,
 
,
گسترش ایرانیان، ائتلاف های آنها و توانایی توسعه نظامی آنها در سوریه، باید مرکز اصلی توجه دولت ترامپ باشد.
,
 
,
ممکن است ترامپ بر این باور باشد که خروج از این توافق او را نسبت به تهران سخت نشان می دهد، اما اینطور نیست. این امر، تهدید واقعی را بی اساس و ایرانیان را برنده می کند. آنها پی خواهند برد که ما تنها هستیم و فشار بی معنایی برای متوقف کردن ایران در منطقه، وجود خواهد داشت. معامله ایران، برای مسائل هسته ای زمان خرید، و اکنون مطمئنا زمان ترک این توافق نیست.
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه