اخبار داغ

گزارش خبری/

عدم وجود کشتارگاه و محل عرضه گوشت بوقلمون در خراسان جنوبی/ سنگ‌اندازی ادارات سر راه تولیدکنندگان

عدم وجود کشتارگاه و محل عرضه گوشت بوقلمون در خراسان جنوبی/ سنگ‌اندازی ادارات سر راه تولیدکنندگان
پرورش دهندگان بوقلمون به دلیل نبود کشتارگاه و محل عرضه ویژه گوشت بوقلمون دچار مشکلات زیادی می‌شوند که همین امر باعث شده بسیاری از این کارگاه ها تعطیل یا نیمه‌تعطیل شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی با داشتن آب و هوای گرم و خشک برای پرورش بوقلمون بسیار مناسب است اما بسیاری از مردم با این حرفه آشنا نیستند و از سودآوری آن بی‌خبر هستند. بوقلمون نسبت به بسیاری از پرندگان به بیماری‌های طیور مقاوم و پرورش آن نیز به صرفه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ، خراسان جنوبی با داشتن آب و هوای گرم و خشک برای پرورش بوقلمون بسیار مناسب است اما بسیاری از مردم با این حرفه آشنا نیستند و از سودآوری آن بی‌خبر هستند. بوقلمون نسبت به بسیاری از پرندگان به بیماری‌های طیور مقاوم و پرورش آن نیز به صرفه است.,
 
,
در این میان افرادی نیز بودند که دنبال پرورش بوقلمون رفتند اما به دلیل نبود کشتارگاه ویژه بوقلمون و بازار فروش با مشکلاتی روبه رو شده‌اند.
,
 
,
بیش از 10 واحد پرورشی بوقلمون در خراسان جنوبی فعالیت دارند و ما نیز در این زمینه با زهرایی یکی از فعالان در زمینه اقتصاد مقاومتی و پرورش دهنده بوقلمون گفتگویی داشتیم و پای درد و دل وی نشستیم.
,
 
,
 
,
عبدالرزاق زهرایی
, عبدالرزاق زهرایی,
 
,
عبدالرزاق زهرایی پرورش دهنده بوقلمون خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: با فرمان مقام معظم رهبری و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و کار و تلاش جهادی 4 سال است که به فرمان رهبرم لبیک گفتم و پرورش بوقلمون را شروع کردم.
, خاورستان, خاورستان,
 
,
اوایل انقلاب با کار جهادی راه و جاده ساختیم
, اوایل انقلاب با کار جهادی راه و جاده ساختیم, اوایل انقلاب با کار جهادی راه و جاده ساختیم,
 
,
وی با بیان این‌که پرورش بوقلمون در خراسان جنوبی اغلب به صورت سنتی انجام می‌شود، افزود: سرمایه‌های کلانی نداریم که سرمایه‌گذاری میلیاردی داشته باشیم، اوایل انقلاب راه و جاده و بسیاری از امکانات دیگر را نداشتیم و با کار جهادی این‌ها را ساختیم و در حال حاضر نیز بسیج سازندگی مردم را برای ایجاد شغل‌های زودبازده و بدون نیاز به سرمایه‌های زیاد راهنمایی می‌کند.
,
 
,
پرورش‌دهنده بوقلمون خراسان جنوبی گفت: هدف از راه‌اندازی پرورشگاه این نبود که با 50 بوقلمون خودم را سرگرم کنم بلکه هدف بالاتری را دنبال می‌کردم.
,
 
,
زهرایی تصریح کرد: من در نظر داشتم جوجه‌ بوقلمون وارداتی را در سطح استان بین افرادی که از بسیج سازندگی معرفی می‌شوند، توزیع کنم و جوجه مورد نیاز خود را از من دریافت کنند و یکی دو سال این کار را انجام دادم اما کارم نیمه‌تمام ماند.
,
 
,
 
,
فن و حرفه پرورش را از کارگر یاد گرفتم
, فن و حرفه پرورش را از کارگر یاد گرفتم, فن و حرفه پرورش را از کارگر یاد گرفتم,
 
,
وی افزود: من پرورش بوقلمون را با 50 قطعه شروع کردم و برای یادگیری و کسب تجربه 4 شبانه‌روز را در کارگاه‌های سطح استان حضور پیدا کردم و فن و حرفه پرورش را از کارگر یاد گرفتم.
,
 
,
پرورش‌دهنده بوقلمون خراسان جنوبی گفت: بعد از یادگیری، این 50 قطعه را پرورش دادم و دیدم درآمد خوبی دارد و در مرحله‌های بعد 200 و 500 قطعه را خریداری کرده و دو نفر کارگر را نیز به کار گرفتم.
,
 
,
زهرایی تصریح کرد: من معتقد هستم که پرورش بوقلمون نیازی به امکانات آن‌چنانی ندارد و افرادی را نیز توصیه کردم که به سمت این کار بروند.
,
 
,
وی با بیان این‌که در حال حاضر 30 نفر را راهنمایی و مشاوره رایگان می‌دهم و از کارگاه‌های آن‌ها سرکشی می‌کنم افزود: در زمان گذشته هر جوجه بوقلمون 20 هزار تومان بود که در حال حاضر هر قطعه جوجه 10 روزه را 35 هزار تومان به پرورش‌دهنده می‌دهند و برای خرید 500 قطعه جوجه 17 میلیون تومان و حتی دو برابر آن یعنی نزدیک به 35 میلیون هم نیاز دارند.
,
 
,
پرورش‌دهندگان بوقلمون در فروش محصولات خود مشکل دارند
, پرورش‌دهندگان بوقلمون در فروش محصولات خود مشکل دارند, پرورش‌دهندگان بوقلمون در فروش محصولات خود مشکل دارند,
 
,
پرورش‌دهنده بوقلمون خراسان جنوبی با بیان این‌که جوجه بی‌یوتی، نژاد فرانسه عالی است و مریضی کمتر دارد و رشد آن نیز خوب است، گفت: پرورش‌دهندگان بوقلمون در فروش محصولات خود مشکل دارند و بعد از پرورش، به تک فروشی و حراج محصولات خود روی می‌آورند.
,
 
,
زهرایی با بیان این‌که از دامپزشکی گواهی سلامت دام را می‌گرفتم و بعد از تأیید سلامت، آن‌ها را به خارج از استان مانند سیستان و بلوچستان و کرمان می‌فرستادیم، یادآور شد: در این راه مشکلاتی را نیز داشتیم و اگر در یک نقطه از کشور آنفولانزای مرغی شیوع پیدا می‌کرد ما حق خرید و فروش پرندگان را نداشتیم. 
,
 
,
وی با بیان این‌که در کارگاه پرورش بوقلمون من برای 4 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده بود، افزود: به دلیل 50 سانتی‌متر که زمین من در منابع طبیعی ساخته شده است به من گیر دادند و کارگاه من را تعطیل کردند.
,
, ,
 
,
مشکلات اداری زیادی بر سر راه پرورش‌دهنگان بوقلمون قرار دارد
, مشکلات اداری زیادی بر سر راه پرورش‌دهنگان بوقلمون قرار دارد, مشکلات اداری زیادی بر سر راه پرورش‌دهنگان بوقلمون قرار دارد,
 
,
پرورش‌دهنده بوقلمون خراسان جنوبی با بیان این‌که مشکلات اداری زیادی بر سر راه پرورش‌دهنگان بوقلمون قرار دارد، افزود: ما حرف می‌زنیم، درست حرف می‌زنیم اما در ادامه کار با ناامیدی جلو می‌رویم؛ من برای گرفتن زمین دنبال مجوزهای مورد نیاز رفتم اما با مشکلات زیادی مواجه شدم.
, با ناامیدی جلو می‌رویم, مجوزهای مورد نیاز رفتم,
 
,
زهرایی خاطرنشان کرد: من وام گرفتم و این کارگاه را راه‌اندازی کردم اما ادارات به عناوین مختلف سنگ‌اندازی می‌کنند و پرورش‌دهنده را از ادامه کار دلسرد می‌کنند. 
, من وام گرفتم و این کارگاه را راه‌اندازی کردم اما ادارات به عناوین مختلف سنگ‌اندازی می‌کنند و پرورش‌دهنده را از ادامه کار دلسرد می‌کنند. ,
 
,
وی با بیان این‌که برای دریافت وام باید به بسیج سازندگی مراجعه کرد اما وام‌هایی که بسیج سازندگی می‌دهد، محدود است، افزود: برای راه‌اندازی کارگاه پرورش بوقلمون نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی است اما بسیج سازندگی 2 میلیون تومان وام می‌دهد که با آن فقط می‌توان 10 جوجه بوقلمون خرید که برای یک خانواده به صرفه نیست.
,
 
,
بودجه استان به صورت عادلانه بین افراد بیشتری تقسیم شود
, بودجه استان به صورت عادلانه بین افراد بیشتری تقسیم شود, بودجه استان به صورت عادلانه بین افراد بیشتری تقسیم شود,
 
,
پرورش‌دهنده بوقلمون خراسان جنوبی گفت: بودجه‌هایی که به خراسان جنوبی اختصاص پیدا می‌کند فقط شامل افراد گردن کلفت و سرمایه‌دار می‌شود که سرمایه‌ها را به جیب می‌زدند و کارخانه‌ها و شرکت‌های زیادی را ایجاد می‌کنند در صورتی که این بودجه باید عادلانه بین افراد بیشتری تقسیم شود.
,
 
,
زهرایی با بیان این‌که من 20 میلیون تومان وام از بسیج سازندگی دریافت کردم، خاطرنشان کرد: من برای راه‌اندازی کارگاه پرورش بوقلمون حداقل 100 میلیون تومان سرمایه گذاشتم که متأسفانه اکنون تعطیل است. 
, من برای راه‌اندازی کارگاه پرورش بوقلمون حداقل 100 میلیون تومان سرمایه گذاشتم که متأسفانه اکنون تعطیل است. ,
 
,
وی با بیان این‌که عدم حمایت از فروش و عدم توان مالی در سطح بالا باعث شد تا کارگاه پرورش بوقلمون تعطیل شود، افزود: در حال حاضر مرغ تخم‌گذار را جایگزین کردم و دستگاه جوجه‌کشی در منزل دارم، تخم‌مرغ را به جوجه تبدیل می‌کنم و جوجه را در بازار به فروش می‌رسانم.
,
 
,
شما نباید بتوانید و چرا می‌توانید و چرا ما با شما شریک نباشیم!
, شما نباید بتوانید و چرا می‌توانید و چرا ما با شما شریک نباشیم!, شما نباید بتوانید و چرا می‌توانید و چرا ما با شما شریک نباشیم!,
 
,
پرورش‌دهنده بوقلمون خراسان جنوبی با بیان این‌که من در انجام کار با مشکلاتی مواجه شدم که این مشکلات شخصی نیست بلکه اداری است، افزود: هر کس می‌گوید "ما می‌توانیم" و به فرمان رهبرش لبیک بگوید، در این دولت جلویش را می‌گیرند و می‌گویند "شما نباید بتوانید و چرا می‌توانید و چرا ما با شما شریک نباشیم!".
, مشکلات , اداری است,
 
,
زهرایی با اشاره به این‌که اگر یک جوان بخواهد 200 قطعه بوقلمون داشته باشد باید 25 میلیون تومان سرمایه داشته باشد، تصریح کرد: بعد از 4 ماه پرورش، هر بوقلمون 20 کیلو می‌شود که در حال حاضر 4 هزار کیلو بوقلمون دارد که هر کیلو بوقلمون زنده را 10 هزار تومان می‌خرند و برای یک جوان ماهی حدود 4 میلیون تومان درآمد دارد که درآمد خوبی است.
,
 
,
وی با بیان این‌که برای پرورش 200 قطعه جوجه بوقلمون به 50 مترمربع مکان نیاز است، افزود: گوشت بوقلمون‌هایی که در هوای آزاد پرورش پیدا کنند نسبت به گوشت بوقلمون‌هایی که در سالن پرورش داده می‌شود، از کیفیت بهتر و خوبی برخوردار است. 
,
 
,
پرورش‌‌دهنده بوقلمون خراسان جنوبی گفت: گوشت بوقلمون از خواص بسیار بالایی برخوردار است و مردم باید با خواص آن آشنا شوند؛ گوشت بوقلمون نسبت به گوشت‌های قرمز از چربی بسیار پایینی برخوردار است و برای کسانی که به چربی خون دچار هستند، مفید است.
,
 
,
اگر کار اداری گیرتان نمی‌آید نگران نباشید
, اگر کار اداری گیرتان نمی‌آید نگران نباشید, اگر کار اداری گیرتان نمی‌آید نگران نباشید,
 
,
زهرایی در توصیه به جوان‌ها، گفت: نترسید، اگر کار اداری گیرتان نمی‌آید نگران نباشید، دنبال کار پرورش بوقلمون بروید و ناامید نشوید، شاید در فروش با مشکل روبه رو شوید که ما برای فروش به شما کمک خواهیم کرد؛ هر دولت که می‌آید نرخ بیکاری را به دولت بعدی تحویل می‌دهد اما در عمل هیچ کاری انجام نمی‌دهند.
,
 
,
وی افزود: من در حیاط خانه خودم سبزی پرورش می‌دهم، تخم‌مرغ و مرغ مورد نیاز خانواده‌ام را خودم تولید می‌کنم.
,
 
,
پرورش‌دهنده بوقلمون خراسان جنوبی گفت: من در کنار کارم 500 قطعه بلدرچین را در یک فضای یک در یک پرورش می‌دهم و کمترین فضا را به خود اختصاص می‌دهد.
,
 
,
زهرایی با بیان این‌که کشتارگاه مخصوص بوقلمون نداریم و مجبور هستیم بوقلمون را در کشتارگاه‌های طیور کشتار کنیم و این خیلی مشکل است، خاطرنشان کرد: چون مشکل کشتارگاه داریم مشکل فروش نیز هست، باید با دامپزشکی هماهنگی داشته باشیم و روز فروش برگ سلامت بگیریم بعد گوشت بوقلمون را به فروش برسانیم.
, کشتارگاه مخصوص بوقلمون نداریم,
 
,
وی با بیان این‌که اکثر پرورش‌دهندگان بوقلمون بعد از یک یا دو دوره به دلیل نبودن بازار فروش ناامید می‌شوند، افزود: این مشکل قابل حل است در صورتی که سایر ادارات با بسیج سازندگی همکاری کنند و با آن هماهنگ باشند.
,
 
,
هیچ وقت کارمان را راه نمی‌اندازند
, هیچ وقت کارمان را راه نمی‌اندازند, هیچ وقت کارمان را راه نمی‌اندازند,
 
,
پرورش‌دهنده بوقلمون خراسان جنوبی گفـت: وقتی به ادارات مراجعه می‌کنیم، کارمندان ادارات رفتار خوبی با ارباب رجوع ندارند، تکریم ارباب رجوع که مقام معظم رهبری برآن تاکید دارند را رعایت نمی‌کنند و هنگامی که رفتار زشت آن‌ها را به مدیرانشان گزارش می‌دهیم دیگر هیچ وقت کارمان را راه نمی‌اندازند.
,
 
,
در خراسان جنوبی کشتارگاه بوقلمون نداریم
, در خراسان جنوبی کشتارگاه بوقلمون نداریم, در خراسان جنوبی کشتارگاه بوقلمون نداریم,
 
,
مریم ملکی رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: در خراسان جنوبی کشتارگاه بوقلمون نداریم و واحدهای تولیدی و پرورشی باید یک کشتارگاه در کنار واحدهای پرورشی خود داشته باشند.
, خاورستان, خاورستان,
 
,
, ,
وی با بیان این‌که واحدهای پرورشی به دلیل هزینه‌بربودن کشتارگاه، نمی‌توانند در کنار کارگاه پرورشی خود کشتارگاه داشته باشند، افزود: با هماهنگی سازمان دامپزشکی و کشتارگاه، در کشتارگاه‌های طیور شهرستان، کشتار انجام می‌شود.
,
 
,
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: کشتار باید در کشتارگاه طیور انجام شود تا هم ناظر شرعی و هم دکتر دامپزشکی حضور داشته باشد و از نظر بهداشتی نیز مشکل نداشته باشد.
,
 
,
ملکی خاطرنشان کرد: اگر کسی متقاضی تأسیس کشتارگاه پرورش بوقلمون باشد با او همکاری می‌کنیم و باید شرایط بهداشتی و سازمان دامپزشکی را رعایت کند. 
, اگر کسی متقاضی تأسیس کشتارگاه پرورش بوقلمون باشد با او همکاری می‌کنیم,
 
,
وی با بیان این‌که بر عرضه گوشت بوقلمون مانند سایر فرآورده‌های خام دامی نظارت داریم، افزود: گوشت بوقلمون باید در مراکز بهداشتی بسته‌بندی و در مراکز عرضه نیز به فروش برسد و همکاران ما بر بسته‌بندی و شرایط نگهداری در مراکز فروش نظارت دارند.
,
 
,
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این‌که ذائقه مردم  بیشتر به سمت گوشت مرغ است، گفت: در مورد مزایای مصرف گوشت بوقلمون و شترمرغ باید اطلاع‌رسانی شود و به سمت جایگزینی این گوشت‌ها در سبد خانوار حرکت کنیم.
,
 
,
محل عرضه و فروش ویژه گوشت بوقلمون وجود ندارد
, محل عرضه و فروش ویژه گوشت بوقلمون وجود ندارد, محل عرضه و فروش ویژه گوشت بوقلمون وجود ندارد,
 
,
محمد علی بیجاری مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خاورستان،، با بیان این‌که در خراسان جنوبی محل عرضه و فروش ویژه گوشت بوقلمون وجود ندارد، اظهار کرد: اگر در خراسان جنوبی تعداد واحدهای پرورش بوقلمون بیش از 20 واحد می‌بود، می‌توانستیم برای آن‌ها اتحادیه تشکیل دهیم و محل عرضه و فروش نیز برای آن‌ها در نظر بگیریم اما چون تعداد این واحدها اندک است باید بوقلمون در کشتارگاه طیور کشتار شده و در محل عرضه مرغ به فروش برسد.
, خاورستان, خاورستان,
 
,
وی با بیان این‌که مصرف گوشت بوقلمون و شترمرغ بین مردم جا نیفتاده است، افزود: ذائقه مردم بیشتر به سمت گوشت گوسفند و مرغ است و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی شود.
, مصرف گوشت بوقلمون و شترمرغ بین مردم جا نیفتاده است,
 
,
گفتنی است؛ گوشت بوقلمون به دلیل داشتن پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، کمترین سطح کلسترول و فقدان چربی میان بافتی در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است و منبع خوبی از ویتامین‌های A B1 ، B3 ، B6 ، B12  و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان به شمار می‌رود.
,
 
,
یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد گوشت بوقلمون نسبت به سایر گوشت‌های سفید، ویتامین A و نقش مهم تقویت سیستم ایمنی آن است که بویژه در فصل سرما، مصرف آن به کودکان و سالمندان توصیه می‌شود.
,
 
,
این گوشت به دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان به ترشح بیشتر سروتونین کمک کرده و باعث سرحالی و آرامش در افراد دچار علائم افسردگی موقت می‌شود.
,
 
,
مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسیدفولیک مورد نیاز روزانه را تأمین کرده و مصرف مقدار متعادل آن برای خانم‌های باردار مفید است.
,
 
,
گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است. بنابراین بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی باید در مصرف آن محتاط باشند.
,
 
,
این گوشت به دلیل حاوی بودن اسید آمینه پورین در مبتلایان به نقرس باید به میزان بسیار کم‌مصرف شود.
,
 
,
با توجه به این گزارش، مسئولان و کارکنان ادارات با تولیدکنندگان استان همکاری لازم را داشته باشند تا واحدهای کوچکی مانند واحد پرورش بوقلمون راه‌اندازی شود و بسیاری از جوانان استان در این واحدها مشغول به کار شوند.
,
 
,
با توجه به این‌که گوشت بوقلمون از خواص بسیار بالایی برخوردار است و در طب سنتی نیز بر استفاده از این گوشت تأکید شده است، می‌توان با اطلاع‌رسانی درست و گسترده، خواص آن را به اطلاع جامعه رساند تا مصرف آن بین مردم افزایش یابد.
,
 
,
با حمایت از تولید داخلی، اشتغال رونق پیدا می‌کند و از تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک که نقش بسزایی در اشتغال و تولید دارد جلوگیری شود.
,
 
,
بسیج سازندگی با ارائه تسهیلات همواره تلاش کرده تا پشتیبان تولیدکنندگان باشد اما نیاز است تا دستگاه‌ها و نهادهای دیگر به خصوص دستگاه‌های دولتی نیز در حمایت از تولیدکنندگان به خصوص کارگاه‌های کوچک و زودبازده، تلاش بیشتری داشته باشند و تسهیلات کافی و مناسب در اختیار تولیدکنندگان به خصوص جوانانی که دنبال ایجاد کسب و کار هستند، قرار دهند. همیشه جوانان را از پشت‌میزنشینی منع و تشویق به ایجاد کسب‌وکار می‌کنند اما باید به این موضوع نیز توجه داشت که جوانان نیاز به حمایت کافی و مناسب از سوی مسئولان دارند و این نکته نیز مهم است که یک جوان، به افرادی که در گذشته، کسب‌وکاری را ایجاد کردند نگاه می‌کند؛ پس، نباید در برابر کارآفرینان سنگ‌اندازی کرد تا جوانان در راه ایجاد کسب‌وکار ناامید نشوند.
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه