اخبار داغ

نفس‌های آخر دشت‌ تشنه خراسان

نفس‌های آخر دشت‌ تشنه خراسان
وضعیت آبی اغلب دشت های خراسان رضوی از مرز بحران عبور کرده و بررسی مطالعاتی دشت های خراسان بویژه جنوب این استان نشان می دهد که از حیث منابع آبی، از وضعیت بحرانی عبور کرده و به حالت تنفس رسیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت، استان خراسان رضوی دارای 37 دشت آبی است که اغلب آن در وضعیت ممنوعه، ممنوعه بحرانی و به حالت تنفس رسیده و از سوئی دیگر مشکل کیفیت آب شرب در منابع موجود نیز مزید بر علت شده تا شرایط بحرانی دشت های آبی در این استان بیش از گذشته احساس شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , تابان تربت, ، استان خراسان رضوی دارای 37 دشت آبی است که اغلب آن در وضعیت ممنوعه، ممنوعه بحرانی و به حالت تنفس رسیده و از سوئی دیگر مشکل کیفیت آب شرب در منابع موجود نیز مزید بر علت شده تا شرایط بحرانی دشت های آبی در این استان بیش از گذشته احساس شود.,

 

,

مرحله تنفس به مرحله ای از شدت یافتن وضعیت بحرانی می گویند که  اصطلاحا زمین در آخرین مرحله تنفس آبی قرار دارد.

,

, ,

 

,

این در شرایطی است که بنا بر اعلام سازمان هواشناسی متوسط بارندگی در این استان (1/7/96 تا 15/2/97) 103 میلمتر بود که با توجه به بارش 174.5 میلمتری مدت مشابه پارسال با کاهش حدود 40 درصدی نزولات آسمانی مواجه هستیم.

,

 

,

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای خراسان در این خصوص می افزاید: حجم مخازن آبی در خراسان رضوی تا تاریخ 29 فرودین امسال حدود یک میلیارد و 50 میلیون متر مکعب بوده که 23 درصد مخازن را تشکیل داده و حدود 77 درصد از مخازن و سدها نیز خالی شده است.

,

 

,

کاظم جم افزود: با توجه به بارندگی های سال گذشته یعنی(سال آبی95-96) 40 درصد مخازن و سدها پر شده و امسال به جهت کاهش نزولات آسمانی نسبت به پارسال 20 درصد کاهش داشتیم.

,

, ,

وی با بیان اینکه در این استان 16 هزار و 500 حلقه چاه مجاز وجود دارد، گفت: پارسال به همت مدیران آب منطقه ای شهرستانها و دستگاه قضایی بالغ بر 2 هزار و 68 حلقه چاه غیر مجاز در این استان پلمپ گردید و این اقدام باعث شد تا از 32 میلیون متر مکعب اضافه برداشت جلوگیری شود.

,

 

,

جم با بیان اینکه 90 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: سال گذشته با نصب 9 هزار و 250 کنتور هوشمند بر سرمزارع، 95 درصد چاههای کشاورزی استان به سیستم های هوشمند مجهز شده و امسال بنا داریم تا باقیمانده چاهای مجاز استان را به این سیستم تجهیز کنیم.

,

 

,

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای خراسان اضافه کرد: بحران آب در کشور را خیلی از افراد جامعه هنوز باور نکردند و این در حالی است که بسیاری از دشت ها با ادامه روند برداشت منابع آبی تا چند سال آینده منابع آبی خود را بطور کامل از دست خواهند داد.

,

 

,

وضعیت آبی دشت های تربت حیدریه و زاوه از مرز بحران هم عبور کرده است

, وضعیت آبی دشت های تربت حیدریه و زاوه از مرز بحران هم عبور کرده است,

وضعیت آبی اغلب دشت های خراسان از مرز بحران عبور کرده و بررسی مطالعاتی دشت های خراسان بویژه جنوب این استان نشان می دهد که از حیث منابع آبی، از وضعیت بحرانی عبور کرده و به حالت تنفس رسیده است.

,

 

,

بررسی های مطالعاتی نشان می دهد منطقه تربت حیدریه در درازمدت (دوره آماری 45 ساله) از وضعیت بارندگی خوبی برخوردار نبوده و میزان آن بطور متوسط به 220 میلیمتر رسیده است.

,

, ,

 

,

جانشین دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در این خصوص می افزاید: در سال آبی 96-95 حجم رواناب نسبت به میانگین دراز مدت حدود 33 درصد کاهش و این در شرایطی است که در چهار ماه نخست سال آبی 97-96 حجم رواناب نسبت به میانگین دراز مدت 63 درصد کاهش داشته است.

,

 

,

محمدرضا صادقی فرد اظهار داشت: از مجموع 37 دشت استان، در 34 دشت سطح آب در حال افت است و 15 دشت نیز در شرایط بحرانی قرار دارند و دشت های تربت حیدریه و رخ نیز جزو محدوده های بحرانی بودند که هم اینک از مرز بحران نیز عبور کرده اند و از سوی دیگر دشت های مه ولات و زوزن خواف، بیشترین میزان شوری را نسبت به سایر دشت ها دارا هستند.

,

 

,

وی با بیان اینکه 74 درصد مساحت خراسان رضوی در اقلیم خشک و 26 درصد آن در نیمه خشک قرار گرفته، افزود: در این استان 4.2 میلیارد لیتر برداشت منابع آبی داریم که حدود 83 درصد آن از طریق چاه های عمیق انجام می شود.

,

 

,

مدیر امور منابع آب منطقه تربت حیدریه با بیان اینکه سالانه 256 میلیون متر مکعب از منابع آبی در دشت های منطقه تربت حیدریه آب برداشت می شودگفت: بر این اساس میزان متوسط افت سالانه آب دردشت های زاوه و تربت حیدریه 69 سانتیمتر، در رخ 63 سانتیمتر، در مه ولات 119، در ازغند 49 و در رشتخوار 158 سانتیمتر است.

,

 

,

مهدی طلعتیان بیان داشت: اکنون ۸۳۸ حلقه چاه داریم که شامل ۱۸۸ حلقه چاه عمیق و ۶۵۰ حلقه چاه عمیق است وعلاوه بر این ۵۱۱ رشته قنات و ۱۴۵ دهانه چشمه داریم که در مجموع در سال ۲۵۶ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود.

,

 

,

وی افزود: سهم برداشت بخش کشاورزی از این منابع ۹۰ درصد، بخش شرب هشت درصد و صنعت و خدمات سایر بخش ها نیز تنها ۲ درصد است.

,

 

,

مدیر امور منابع آب منطقه تربت حیدریه گفت: یکی از مشکلات ما آن است که آب در ایران یک کالای اقتصادی محسوب نمی شود و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد و لذا اکنون هم منابع را از دست می دهیم و هم کشاورزان ناراضی هستند و لذا چون انرژی در عمل رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد، کسی به فکر مدیریت بهینه مصرف آب نیست، در حالی که در کشورهای توسعه یافته اینگونه نیست و بر این اساس وزارت نیرو بنا دارد بورس آب و بازارهای محلی خرید و فروش آب را ایجاد کند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه