اخبار داغ

مردم قم مجبورند هزینه پروژه دولتی را بدهند!

مردم قم مجبورند هزینه پروژه دولتی را بدهند!
عضو شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: 20 درصد سهم احداث شبکه فاضلاب پردیسان را مردم پرداخت می کنند و با توجه به اینکه این سهم بر روی قبوض محاسبه می شود مردم به نوعی مجبور به پرداخت هستند اما در سهم دولتی باید بررسی کرد که چقدر جذب خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  انقلاب نیوز  پردیسان منطقهٔ هشتم شهرداری قم است که در جنوب غربی شهر قم قرار دارد. این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی تأسیس شد و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد. منطقه پردیسان در تاریخ سی ام بهمن‌ماه سال ۷۵ به عنوان محدوده خدمات شهری شهر قم اضافه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, انقلاب نیوز, قم,

به علت وجود مسکن مهر قم در این ناحیه به سرعت بر جمعیت آن افزوده شد با توسعهٔ پردیسان اتوبوس‌ها دیگر نمی‌توانستند وارد تمام مناطق پردیسان شوند و در نتیجه در سال ۹۳ پایانهٔ مسافربری پردیسان احداث شد. برای سهولت حمل و نقل در مناطق مختلف پردیسان، تعداد ۱۵ مینی‌بوس برای مناطق مختلف آن در نظر گرفته شده که مسافران را از پایانهٔ پردیسان به مناطق مختلف و بالعکس جابه‌جا می‌کنند.

,

معضلات ناتمام پردیسان قم

, معضلات ناتمام پردیسان قم,

رهبر معظم انقلاب در سفری شبانه به پردیسان در سال ۱۳۹۱ از وضع خیابان‌ها، تنگی معابر، ناهمواری راه‌ها، خفگی تراکم ساختمان‌ها، نبود امکانات کافی رفاهی درمانی و… انتقاد کرد ایشان  خواستار رفع اشکالات در ساخت و سازهای جدید شد.

,

یکی از معضلاتی که در این چند سال اخیر گریبان ساکنان این منطقه را گرفته مسئله عدم وجود تاسیسات فاضلاب است، از آنجا که این منطقه به صورت مجتمع های مسکونی در قالب واحدهای متعدد ساخته شده، در مورد اصلی ترین زیرساخت آن یعنی تخلیه فاضلاب تدبیری اندیشده نشده است.

,

امروزه در برخی محله های این شهرک شاهد جاری شدن فاضلاب در مسیر خیابان ها، درون مجتمع و یا روان شدن در جوی های حفر شده در خارج از مجمتع هستیم که فضای بسیار رقت باری را در اذهان تداعی می کند.

,


در حدود 40 هزار واحد مسکونی در پردیسان با مشکلات جدی در دفع فاضلاب مواجه‌اند ساکنان برخی مجتمع های مسکونی سال ها با بوی بد و آزار دهنده فاضلاب های رها شده در درون مجتمع ها عادت کرده اند ولی اکنون از خود می پرسند بعد از سال ها از افتتاح مسکن مهر، تا چه زمانی باید شاهد چنین صحنه های دون از شان خود باشند.

,
,

شهریور سال گذشته حمید غلامحسینی مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در این زمینه به مدیران مجتمع های مسکونی شهرک پردیسان هشدار داد: در صورتی که گزارشی از وضعیت سرریز شدن چاه های فاضلاب و رعایت نکردن اصول بهداشتی به مرکز بهداشت ارائه نشود و یا بازرسان چنین چیزی را مشاهده کنند، مدیر و اعضای هیات مدیره را به دادگاه معرفی خواهد کرد.

,

مردم پردیسان چشم انتظار ساخت تصفیه خانه

, مردم پردیسان چشم انتظار ساخت تصفیه خانه,

مدت ها است که مسئله احداث تصفیه خانه پردیسان مطرح شده است که اهالی پردیسان چشم امید به آن دوخته بودند اما روز گذشته خبری از شورا منتشر شد که باعث تعجب و گلایه مردم شد.

,

در حالی که این روزها مردم به خاطر بی تدبیری دولت با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه هستند و انواع  و اقسام گزینه ها بر روی قبض های آب و برق و گاز وجود دارد روز گذشته شورای اسلامی شهر قم افزایش تعرفه آب برای کمک به ایجاد تأسیسات فاضلاب در منطقه پردیسان را تصویب کرد.

,

در این زمینه سید حسن رضوی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: ما برای اینکه بتوانیم تامین مالی دولتی پروژه فاضلاب پردیسان را انجام دهیم نیاز داریم که بخشی از هزینه ها از طرف مردم تامین شود تا بتوانیم پروژه را کلید بزنیم.

,

وی بیا داشت: تمام تصفیه خانه ها و شبکه اصلی آب و فاضلاب را با هزینه دولتی ساختیم وشبکه های فرعی و با هزینه های مردم ساخته شده است و بر اساس وزن 30 درصد سهم بر دوش مردم بوده است.

,

زین العابدین قراچورلو عضو شورای اسلامی شهر قم اظهار داشت: 20 درصد سهم احداث شبکه فاضلاب پردیسان را مردم پرداخت می کنند ، با توجه به اینکه این سهم بر روی قبوض محاسیه می شود مردم به نوعی مجبور به پرداخت هستند اما در سهم دولتی باید بررسی کرد که چقدر جذب خواهد شد.

,

عبدالله جلالی عضو شورای اسلامی شهر قم بیان داشت: نباید با بیان اینکه ساخت شبکه فاضلاب باعث افزایش هزینه در قبوض مردم این منطقه می شود بار روانی ایجاد کرد، بلکه باید به دنبال راه کارهای دائمی با احداث شبکه  فاضلاب و حل مشکلات بهداشتی مردم باشیم.

,

جلالی تصریح کرد: دستگاه های مربوطه باید در این زمینه همکاری کنند تا شهای ساخت شبکه فاضلاب باشیم.

,

قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری که سال ۷۷ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده، تبصره‌ای دارد که اختیار افزایش آب‌بها برای توسعه شبکه فاضلاب و اقدامات زیرساختی دیگر را در اختیار شوراهای شهر قرار می‌دهد.

,

مسئولان قم همه قوانین را اجرا کند

, مسئولان قم همه قوانین را اجرا کند,

البته قوانین بسیاری زیادی وجود دارد که در راستای خدمت به مردم است و می تواند به اندازه این قانون مورد استفاده مسئولان استان قم قرار گیرد.

,

غیر از مسئله ساخت تصفیه خانه فاضلاب در پریسان چند سالی است که برای ساخت شبکه فاضلاب شهری به میزان متراژ ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی از مردم پول دریافت کرده و مردم موظف بودند طی دوسال هرماه قبوضی را پرداخت کنند تا شبکه فاضلاب شهری قم ساخته شود.

,

بعد از آنکه لوله گذاری های فاضلاب در برخی از مناطق قم انجام شد با وجود اینکه بسیاری از شهروندان به این شبکه  که پول آن را پرداخت کرده بودند متصل نشده اند و هنوز فاضلاب ها در چاه های منازل سرازیر می شود هر ماه به میزان مصرف آب، مبلغ قابل توجهی هم هزینه دفع فاضلاب بر روی قبوض آب اعمال می شود که باعث گلایه شهروندان قمی است اما گویا مسئله قبض ها در قم داستان طولانی خواهد شد که در نهایت به نارضایتی مردم می انجامد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه