اخبار داغ

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوبشرق کشور مطرح کرد؛

نگهداری بیش از 8 میلیون سند دولتی در سازمان اسناد ملی جنوبشرق کشور/تصویر قدیمی ترین سند موجود در سازمان

نگهداری بیش از 8 میلیون سند دولتی در سازمان اسناد ملی جنوبشرق کشور/تصویر قدیمی ترین سند موجود در سازمان
مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوبشرق کشور گفت:در حوزه اسناد دولتی 8 میلیون 88 هزار برگ و بیش از 5 هزار پرونده غیر دولتی در این سازمان نگهداری می کنیم؛همچنین بیش از 25 هزار برگ سند در سال های گذشته به سازمان اسناد اهدا و خریداری شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام والمسلمین محمد محمودآبادی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوبشرق کشور در گفتگو با راه آرمان گفت: روز 19 اردیبهشت هر سال روز اسناد ملی و میراث مکتوب نامگذاری شده و متولی برگزاری هفته اسناد و میرات مکتوب سازمان اسناد و کتابخانه ملی است در کرمان سازمان اسناد و کتابخانه ملی جنوبشرق ماموریتهایی را بر عهده دارد که در راستای حفظ مواریث مکتوب کشور عزیزمان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان , راه آرمان,

وی افزود: همانطور که سالهای سال قدمت و تاریخ و پیشینه کشور ما و مردم فرهیخته ما نشان می دهد ما تمدن چندین هزار ساله ای را پشت سر گذاشتیم؛ در استان کرمان بعد از اکتشافاتی که در منطقه جیرفت اتفاق افتاد این دوران برمیگردد به 7000 سال فرهنگ و تمدن که به نوعی فرهنگ شهری و مدنیت می تواند تغییر پیدا کند و تصوارت بین النحرین را بهم بریزد.

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوبشرق کشور خاطرنشان کرد: حفظ و نگهداری این تاریخ به عهده همه فرهیختگان و پژوهشگران از جمله سازمان اسناد و کتابخانه ملی است بنابراین مخازن ارزشمندی که ما در سازمان اسناد داریم مملو هستد از اسناد و کتب خطی که دلالت بر این پیشینه ارزشمند کشور و استانمان کرمان را دارد.

,

محمودآبادی ضمن توضیح فعالیتهای سازمان اسناد اظهار داشت:ما در سازمان اسناد در دو بخش فعالیت داریم یک بخش اسنادی و یک بخش هم کتابخانه ای در بخش اسناد دو مقوله اسناد دولتی و  غیر دولتیرا دنبال می کنیم.

,

وی ادامه داد: اسناد دولتی به مجموعه سندها و تولیداتی که در ادارات و ارگانهای اداری تولید می شوند به عنوان اسناد کاغذی در مخازن بایگانی آنها و در نهایت بایگانی راکد نگهداری می شوند این اسناد به سازمان اسناد و کتابخانه ملی واگذار می شوند که کارشناسان بعد از ارزشیابی بخشی از آنها که قابلیت سندی دارند و امکان نگهداری آنها وجود دارد را به مخازن سازمان اسناد انتقال می دهند و بخشی که قابلیت سندی ندارند و تکراری هستند و یا اوراق جاری اداری هستند برای امحا به مراکز از پیش تعیین شده می فرستند.

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوبشرق کشور با اشاره به پروسه نگهداری اسناد تشریح کرد: اسنادی که به سازمان می آید برای حفظ و نگهداری پروسه ای را طی می کنند از جمله سم زدایی و قارچ زدایی و همچنین ایزوله کردن آنها سپس فهرست نویسی تا رسیدن به مرحله ای که اطلاعات آنها در سامانه ثبت شود و شناسه ای را دریافت می کنند و در نهایت لاشه سند در جعبه های نسوز نگهداری می شود و وارد مخازن استاندارد می شوند؛ سندی که وارد مخزن آرشیو شد قابلیت خروج از مخزن را ندارد و برای همیشه نگهداری می شود و در اختیار محققین و پژوهشگران قرار می گیرند.

,

محمودآبادی در رابطه با اسناد غیردولتی گفت: بخش دومی را داریم که اسناد غیر دولتی است اینها اسناد مردمی هستند که صاحبان حقیقی دارند و در گنجینه ها و منازل نگهداری میشوند مواردی شامل وقفنامه ها عهدنامه ها وصیتنامه ها یا فرامین و احکامی که حکام سابق صادر کردند در استان کرمان از این لحاظ حجم بالایی از اسناد در خانه های مردم نگهداری می شود که از همین جا به مناسبت این هفته دعوت می کنم از همه صاحبان گنجینه های خصوصی و همه کسانی که مجموعه های ارزشمند شامل کتب خطی و اسناد را در منازل نگهداری می کنند به سازمان اسناد تحویل دهند.

,

وی در ادامه توضیح داد: بسیاری از اسناد در منازل و جاهای غیراستاندارد نگهداری می شوند که ممکن است به اینها آسیب برسد لذا از مردم عزیز خواهشمندیم این اسناد را به سازمان اسناد اهدا کنند یا اگر این اسناد زیاد باشد و ارزش مادی بسیار زیادی داشته باشد ما امکان خرید وارزشگذاری مادی را هم داریم این بخش به دو صورت دریافت می شود یکی اهدایی که نام اهدا کننده ثبت می شود و دوم اسنادی که خریداری می شود از صاحبان سند که در چند سال گذشته در هر دو بخش فعال بودیم.

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوبشرق کشور تصریح کرد: حدود 15 هزار برگ سند اهدایی در دو سال گذشته و بیش از 10 هزار برگ سند هم از صاحبان خریداری شده که در مخازن آرشیو ملی ایران در حال نگهداری است.

,

حجت الاسلام والمسلمین محمودآبادی با بیان اینکه در بخش کتابخانه ملی وظیفه حفظ، نگهداری و شناسایی کتب خطی، چاپ سنگی را به عهده داریم، عنوان کرد: در تهران و کرمان کتب بسیار ارزشمندی نگهداری می شود؛ همچنین از دیگر وظایف سازمان اسناد ملی می توان به آرشیو روزنامه های محلی و پایان نامههای دانشگاه اشاره کرد.

,

وی با اشاره به اینکه نگهداری آرشیو شفاهی از دیگر اقدامات مهم سازمان اسناد می باشد، اظهار کرد: همان گونه که میدانیم آرشیو شفاهی یکی ازمهمترین فعالیت ها است که امکان حفظ و نگهداری تاریخ را برای ما به وجود می آوریم؛ با توجه به اینکه  بسیاری از اتفاقات را به دلیل عدم وجود سند مکتوب مجبور هستیم آرشیو شفاهی را دنبال کنیم؛ به این منظور با انجام مصاحبه و پیاده کردن آنها سعی بر نگهداری بخشی از تاریخ داریم.

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوبشرق کشور با بیان اینکه در سال گذشته دو تفاهم نامه بسیار ارزشمند در حوزه تاریخ شفاهی امضا شده است، ادامه داد: انتشار تاریخ شفاهی برق شمال کرمان یکی از این دو تفاهم نامه می باشد که با تاکنون هفتاد مصاحبه با پیشکسوتان این عرصه انجام شده است.

,

حجت الاسلام والمسلمین محمودآبادی افزود: همچنین تفاهم نامه دیگر را با اداره کل دادگستری امضاء کرده ایم که تدوین عدلیه کرمان مد نظر می باشد؛ چرا که استان کرمان و ایران در این زمینه از زمان قبل از اسلام سابقه دارد؛ در این تفاهم نامه مقرر گردیده که از اسناد و اطلاعات مربوط به دوران قاجاریه تا کنون جمع آوری و مکتوب گردد.

,

این مقام مسئول گفت: از اساتید و پژوهشگران داشنگاه باهند نیز در این تدوین درخواست همکاری شده است و بنا بر این است که ظرف مدت هشت ماه بتوانیم کتاب در زمینه عدلیه کرمان را منتشر کنیم.

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوبشرق کشور ابراز کرد: در سازمان اسناد ملی علاوه بر اسناد مکتوب اسناد غیر کتابی مانند نشانه ها، مهره ها،تمبرها،پرچم ها، اطلاعایه ها در عرصه های مختلف و ... نگهداری می شود.

,

وی با بیان اینکه بزرگداشت افرادی که در عرصه های مختلف در سطح استان فعالیت کرده اند از وظایف سازمان اسناد ملی می باشد، تأکید کرد: سازمان اسناد ملی جزو دستگاه های فرهنگ ساز گمنامی است که چندان نام و نشانی ندارد؛ اما در زیر ساخت ها و جهت دهی وحدت رویه در حوزه های فرهنگی و با دستگاه های فرهنگی تعامل و همکاری لازم را دارد.

,

حجت الاسلام والمسلمین محمودآبادی در خصوص میزان اسناد ملی نگهداری شده در سازمان گفت: در مجموع در حوزه اسناد دولتی 8 میلیون 88 هزار برگ و بیش از 5 هزار و 5 پرونده غیر دولتی را در این سازمان نگهداری می کنیم؛همچنین  بیش از 25 هزار برگ سند در سال های گذشته به سازمان اسناد اهدا  و خریداری شده است .

,

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوبشرق کشور در پایان با اشاره به اینکه بیش از 400 نسخه کتاب چاپ سنگی و خطی در مخازن سازمان اسناد ملی جنوب شرق کشور نگهداری می شود، خاطر نشان کرد: قدیمی ترین سندموجود در سازمان مربوط به ناصر الدین شاه است که کسی را به عنوان خواجه زمان و والی نظامی کرمان منصوب کرده است.

,

, ,

, ,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه