اخبار داغ

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان خبر داد:

انسداد 2700 حلقه چاه غیرمجاز در همدان

انسداد 2700 حلقه چاه غیرمجاز در همدان
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان با اظهار خرسندی از اینکه دستگاه قضایی استان به جد در انسداد چاه‌های غیرمجاز استان همکاری داشته،گفت: سال گذشته 2 هزار و 700 حلقه چاه غیرمجازمسدود شده که با این اقدام 220 میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از نافع،منصور ستوده ظهر امروز در دومین همایش ملی بحران آب و راه‌های برون‌رفت از آن که در دانشگاه پیام نور همدان برگزارشد اظهار کرد: 97 درصد از آب های کره زمین شور و فقط سه درصد از آب‌های جهان شیرین هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

وی با اشاره به اینکه متوسط میزان بارندگی در کشور 240 میلیمتر در سال است، تصریح کرد: که این میزان در استان همدان سالانه 330 میلیمتر است.

,

 

,

وی با بیان اینکه وضعیت منابع آبی ایران در مقایسه با کشورهای دیگر جهان چندان مناسب نیست، افزود: در مجموع ایران دارای 92 میلیارد مترمکعب آب روان است و 56 میلیارد مترمکعب آب زیرزمینی از متوسط بارش‌ها را در دست دارد.

,

 

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه میزان آب تجدید شده در کشور کاهش یافته است، یادآور شد: درصد مصارف منابع آبی در کشور شامل 40 درصد آب‌های سطحی و 60 درصد آب‌های زیرزمینی است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه از سال 1343 تاکنون 114 میلیارد مترمکعب ذخایر آبخوان‌ها در کشور از دست رفته است، گفت: این نکته حائز اهمیت است که به دلیل غفلت از این موضوع در 15 سال گذشته بیشترین آب از دست رفته است.

,

 

,

ستوده در خصوص سیمای منابع آبی در استان نیز خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی دشت‌های رزن، قهاوند، کبودراهنگ و اسدآباد دشت‌های ممنوعه و جزو دشت‌های بحرانی از نظر منابع آبی هستند.

,

 

,

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید با برنامه به سمت کاهش مصرف حرکت کند، افزود: تغییر الگوی کشت و تغییر راندمان آبیاری محصولات کشاورزی می‌تواند راه‌های گریز از بحران آب در بخش کشاورزی باشد.

,

 

,

آمارها درخصوص منابع آبی دچار تناقض است

, آمارها درخصوص منابع آبی دچار تناقض است, آمارها درخصوص منابع آبی دچار تناقض است,

در ادامه عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور محمد آریامنش گفت: آمار ها درست نبوده و فقط آمار چرخه آب را مد نظر قرار داده اند و توجهی به آن مقدار آبی که از سایر کشورها وارد و خارج می‌شود نشده، چرا که در آمار فقط به میزان نزورات جوی توجه شده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه با وجود قانون ها چطور است که تعداد حفر چاه های غیر مجاز تا این حد زیاد شده است؟ یاد آور شد: موضوع کم آبی را در کشور خیلی بزرگ کرده ایم استفاده از کلمه بحران برای این موضوع باعث ایجاد وحشت بخصوص در میان کشاورزان می‌شود.

,

 

,

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور تهران خاطرنشان کرد: با وجود آبیاری تحت فشار و روش های گوناگون چطور است که هم در سال 1340 اعلام شده کشاورزی 92 درصد آب را مصرف می‌کند و بعد از گذشت چندین سال باز هم می‌گویند 92 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است؟

,

 

,

وی با اشاره به اینکه پس هزینه برای آبیاری با روش های مختلف برای چه بوده؟ ، افزود: با این حساب باید گفت که آمار های داده شده اشتباه است و از نظر من طی تحقیقاتی که خود انجام داده ام حدود 68 تا 70 درصد مصرف آب مربوط به بخش کشاورزی است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه در کاهش مصرف آب باید اصلاح الگوی کشت انجام شود، تصریح کرد: آبخیز داری لازم است که در سطح کشور توسعه باید.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه