اخبار داغ

در چهاردهمین سال متوالی؛

مسابقات کشوری کشتی باچوخه در قوچان برگزار شد

مسابقات کشوری کشتی باچوخه در قوچان برگزار شد
چهاردهمین دوره مسابقات کشتی باچوخه قوچان از صبح امروز در گود کشتی روستای رهورد این شهرستان با حضور گسترده علاقه مندان به این ورزش باستانی در حال برگزاری است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قوچان خبر، رضا محمدیان، رئیس اداره ورزش و جوانان قوچان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: چهاردهمین دوره مسابقات کشوری کشتی باچوخه در پنج وزن و با عنوان یادواره شهید بابامحمد رستمی و شهدای بخش باجگیران از صبح امروز آغاز شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قوچان خبر,

وی با بیان اینکه کشتی گیران در وزن های 66، 74،84، 96 و مثبت 96 با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت ادامه داد: در چهاردمین دوره کشتی باچوخه قوچان، ورزشکارانی از استان های مختلف کشور به ویژه استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، تهران، گلستان سایر شهرها به رقابت خواهند پرداخت.

,

وی افزود: طبق رسوم و سنت های گذشته، به ورزشکارانی که در وزن های مختلف به مقام اول تا سوم دست یابند، به ترتیب یک نفر شتر، یک راس گوساله و یک راس قوچ اهدا خواهد شد.

,

رئیس اداره ورزش و جوانان قوچان در پایان با تاکید بر ضرورت احداث مکانی مناسب برای برگزاری و گسترش کشتی باچوخه گفت: با توجه به اعتباراتی که پیش بینی و مصوب شده در سال جاری گود ملی کشتی باچوخه در قوچان کلنگ زنی خواهد شد.

,

چوخه که نام خود را از نوعی پوشاک پشمی ضخیم مردانه کردی گرفته است،  نام یک نوع کشتی است که در شمال خراسان که سرزمین کردهای کرمانج است، از دیرباز رواج داشته و اکنون نیز رایج است. این ورزش از دیرباز جزو سنن مردم کرد شمال خراسان به ویژه قوچان بوده و بخش مهم و قابل توجهی از آیین و مراسم آنها را تشکیل می دهد، زیرا چوخه در مراسم شادی، عروسی، نوروز و سایر جشن های ملی و مذهبی آنان برگزار می شود و به مراسم رسمیت می بخشد.

, .,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه