اخبار داغ

در گفتگو با استاد کار نقاشی روی سرامیک و کریستال مطرح شد؛

بازی رنگها در آب و آینه

بازی رنگها در آب و آینه
نقاشی آب طلا بر روی کریستال و چینی ارزش آن را چند برابر می کند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، سال 1397 به نام سال حمایت از تولید ایرانی نامگذاری شده است که نشان از اهمیت شناسایی تولیدات ملی و استفاده بهینه از این تولیدات را دارد. در کنار این موضوع یکی از مواردی که می تواند باعث ارزشمندی تولیدات ایرانی شود، شناسایی هنرهای اصیل و با ارزش ایرانی است که می تواند ارزشی چند برابر به محصولات ایرانی دهد. یکی از هنرهای اصیل و با ارزش هنر نقاشی روی سرامیک و کریستال می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع، ,

مرتضی مینایی استادکار هنر نقاشی روی شیشه در همدان است و در کارگاه کوچک خود مدت 40 سال است که به هنر نقاشی روی سفال، سرامیک و چینی مشغول است. از کار گاه وی بازدید کرده و گفتگویی با این استاد پیشکسوت داشتیم .

,

استاد مینایی در معرفی خود گفت: من مرتضی مینایی هستم و حدودا 40 سال است که به نقاشی آب طلا روی شیشه، سرامیک، کریستال و چینی می پردازم.

,

وی در خصوص آشنایی خود با این هنر گفت: حدود 60 سال پیش در جوار استادی به نام اسلامیان که خطاط، شاعر و نقاش ماهری بود این هنر را فراگرفتم و ابتدا بر روی سفال و سرامیک این کار را انجام می دادیم تا اینکه به تدریج رنگ های نسوز با ماندگاری بالا در کشور تولید شد و ظروفی که روی آنها نقاشی انجام می دادیم داخل کوره قرار می دادیم و حالا ظروفی که نقاشی روی آن انجام می دهیم ماندگاری بیشتری دارد.

,

مینایی در مورد نحوه کار نقاشی روی شیشه گفت: ما جنس ساده که اغلب شیشه ساده رنگی با رنگ های قرمز یا آبی است تهیه می کنیم و روی آن گل بته و طرح های مختلف پیاده می کنیم و بعد از اتمام کار ظروف را در کوره قرار می دهیم تا پخته شود و بعد مقداری که نیاز باشد روی آن آب طلا می زنیم ، سپس محصول آماده فروش می شود.

,

این استاد چیره دست ادامه داد: ظروف مختلفی برای کار وجود دارد که از آن جمله می توان به استکان نعلبکی، سرویس چای خوری، گلاب پاش، پارچ و لیوان، انواع گلدان های مختلف یا لاله نوروزی و کریمخانی که هر یک ده نوع را شامل می شود ، اشاره کرد.

,

استاد مینایی قیمت محصولات را از 100 هزار تومان تا 10 میلیون تومان دانست و گفت: کارهای مختلف بسته به نوع کار و ظرافت کار قیمت های مختلفی پیدا می کند ، به طور مثال یک عدد فنجان خام که به صورت تکی دو هزار تومان خریداری شود با انجام نقاشی روی کار قیمت 10 هزار تا 40 هزار تومانی می تواند پیدا کند، یک نوع از طرح های ما سیاه قلم بوده و طرح های دیگر ما شامل گل بته و آب طلاست که شامل نقش های سنتی و کارهای لوکس می باشد و همه آنها قابل استفاده بوده و ارزشمند هستند.

,

وی ادامه داد: در این مدت که کار نقاشی روی سرامیک را انجام می دهم افراد زیادی نزد من آمده اند و آموزش دیده اند که شاید تعداد آنها به حدود 400 نفر برسد که از این میان حدودا 40 نفر خود به طور جداگانه مشغول به کار هستند و از آنجایی که اکثر شاگردان من خانم های خانه دار هستند خود در خانه یا کارگاه مختص به خود مشغول به کارند.

,

مینایی افزود: این هنر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی است و اغلب افرادی که این هنر را آموزش دیده اند و قصد ادامه کار را به طور حرفه ای دارند از سازمان میراث فرهنگی وام 40 میلیون تومانی گرفته و کوره مخصوص را تهیه کرده اند و از حمایت های سازمان میراث فرهنگی هم برخوردارند و حتی در مورد بازار فروش نیز مشکلی ندارند.

,

وی در ادامه به معرفی بخش های مختلف کارگاه خود پرداخته و به تشریح انواع تولیدات موجود در کارگاه پرداخت. آنچه که در بازدید از این کارگاه کوچک بر ما نمایان شد این بود که هنرهای اصیل ایرانی هنوز هم منحصربفرد بوده و خواهان خود را دارد که این هنر ایرانی در کنار تولیدات ایرانی ارزشی چند برابر یافته و مورد پسند می باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه