اخبار داغ

ضرورت نظارت مسئولین بر اماکن هنجار شکن؛

غلیان جوانی در شیشه های قلیان!/متوسط سن استفاده از دخانیات به زیر ۱۸ سال رسیده است!

غلیان جوانی در شیشه های قلیان!/متوسط سن استفاده از دخانیات به زیر ۱۸ سال رسیده است!
این روزها قلیان به پای ثابت تفریح جوانان و نوجوانان تبدیل شده ، تفریحات جدیدی که نه فقط سودی برای این قشر ندارد، بلکه تبعات ناخوشایند را هم دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، هر جامعه بسته به وضع موجود خود تعریفی از سلامت اجتماعی دارد و ویژگی هایی را برای جامعه سالم بر می شمارد. جامعه مارا جامعه ای از قشر جوان و نوجوان تشکیل می دهند که هر جمعی از جوان برای گذراندن اوقات فراقت خود کار و برنامه مشخصی را انجام میدهد.

با مراجعه به قهوه خانه ها و پیوستن به جمع جوانان عللی چون بیکاری، نداشتن تفریح سالم ورایگان، نبود آرامش و امنیت خانوادگی، حضور در جمع دوستان از دلایل گرایش جوانان و نوجوانان به قهوه خانه ها و به سمت و سوی دخانیات عنوان شد.

این پدیده که در حال حاضر به یک معضل پنهان اجتماعی تبدیل شده است از آن جهت چهره منفوری به خود نگرفته است که اغلب آن را بی ضرر و غیر قابل اعتیاد می دانند یا کم ضررتر از مصرف سیگار قلمداد می کنند.آب موجود در قلیان نه تنها خاصیت تصفیه کنندگی و محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ندارد بلکه به دلیل افزایش رطوبت باعث افزایش میزان جذب ریوی آن نیز می گردد.مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یادوده (سرطان زا)، مونواکسیدکربن (آلاینده) و نیکوتین(ایجاد کننده وابستگی)موجود در دوره آن از سیگار بیشتر است.

این روزها قلیان به پای ثابت تفریح جوانان و نوجوانان تبدیل شده ، تفریحات جدیدی که نه فقط سودی برای این قشر ندارد، بلکه تبعات ناخوشایند را هم دارد.

یکی از شهروندان شهرکردی که همراه با دوستانش تقریبا هر روز در یکی از قلیان خانه ها مشغول استعمال قلیان می‌شود در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین نیوز اظهار کرد: من و دوستانم تفریحی قلیان می‌کشیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

 

,

وی بیان کرد: روزها برای اینکه خستگی از تنمان درآید دور همدیگر جمع می‌شویم و کمی خوش می‌گذرانیم.
این جوان شهرکردی در پاسخ به خبرنگار جهانبین نیوز مبنی بر مضرات استفاده از قلیان تصریح کرد: بله خودمان به ضرر و زیان‌های استعمال قلیان آگاهیم و می‌دانیم هر پک آن ۱۰ برابر یک نخ سیگار برای بدن آلودگی ایجاد می‌کند اما تفریحی جز این نداریم!

حمید که در یکی از قهوه‌خانه‌های مرکز شهر با دوستان خود در حال کشیدن قلیان است در پاسخ به سوال خبرنگار جهانبین نیوز در مورد چرایی آمدن به قهوه‎خانه می‌گوید: چرا نیایم؟ ۵ هزار تومان هزینه می‌کنم و چند ساعت در یک مکان با دوستانم دور هم هستیم.

,
,
,
,
, ,


وی با بیان اینکه ۱۸ سال دارد، یادآور شد: برای دیدن دوستانم و گذراندن اوقاتی با همدیگه نمی‎توانم در خیابان ها بچرخم. یک بار دو بار، بالاخره که چی.... مجبورم بیام اینجا تا یه جای راحت، دور هم باشیم.


مطمئناً اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در کشور موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت. بیراه نیست اگر بگوییم میانگین سنی قهوه‌خانه‌ای‌ها به ۱۸ سال و حتی کمتر رسیده است.
برخلاف سیگار، قلیان در بسیاری از خانواده‌ها با ممنوعیت مواجه نیست و در برخی موارد افراد به‌صورت گروهی مباردت به مصرف آن می‌کنند.

استفاده از خانه هایی که در آن بر روی هر کسی باز نمی شود، امکان برخورد با متخلفان در این خانه ها را از ماموران انتظامی و اماکن سلب کرده است و باید برای این معضل چاره اندیشی شود. معضلی که نگرانی خانواده ها را نیز افزایش داده و آنان بیم آن دارند که در خفای این خانه های زیرزمینی که نظارتی بر آنها نیست، برخی ناهنجاری ها و فسادهای اخلاقی رخ دهد که شاید جبران آن برای خانواده های آسیب دیده امکانپذیر نباشد.

شاید نبود قلیان سرا بتواند تلنگری در ذهن جوانان بیکار برای شروع کاری و پایان دادن به زندگی یکنواخت توام با دود قلیان و هدر رفتن پول شود، اما متاسفانه نبود راهکار و ضعف فرهنگی در برخورد با چنین رفتارهایی باعث شده طی سالهای اخیر قبح استفاده از قلیان در بین نوجوانان و جوانان و برخی از خانواده ها شکسته شود بطوری که از نقاط مختلف شهر گزارش های مردمی دریافت شده که برخی افراد سودجو که پیش از این در قلیان سرا اقدام به عرضه قلیان می کردند، اکنون با پلمپ شدن واحد صنفی خود در خانه های زیرزمینی و حتی واحد مسکونی اقدام به این کار کنند.

امروزه شاهد استفاده از قلیان حتی توسط نوجوانان در برخی مکان‌های عمومی و داخل خودرو هستیم و در هر حال به نظر می‌رسد مسئولان باید با توجه افزایش رو به رشد مصرف قلیان در جامعه، در اندیشه راهکارهای مناسب‌تری باشند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه