اخبار داغ

معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

پرداخت نکردن اعتبارات صندوق توسعه ملی برای دام و طیور/ زیر ساخت‌های لازم برای صادرات گوشت مرغ به خارج از کشور فراهم شود

پرداخت نکردن اعتبارات صندوق توسعه ملی برای دام و طیور/ زیر ساخت‌های لازم برای صادرات گوشت مرغ به خارج از کشور فراهم شود
معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:صندوق توسعه ملی سه سال است که اعتبارات دام و طیور را در اولویت قرار نداده و پرداخت نکرده این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای مرغداران شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید جلال مدرسی معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان،پیرامون صادر نشدن مجوز برای راه اندازی مرغداری در خراسان جنوبی اظهار کرد:درکل کشور بر اساس تصمیمی که وزارت متبوع گرفته است در خصوص صدور پروانه های مرغداری در کل کشور این ممنوعیت اعلام شده است و مختص خراسان جنوبی نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
 
,
وی افزود:این ممنوعیت از شهریور ماه سال 1393 به تمام استانها ابلاغ شده است؛ علت این تصمیم به این دلیل بوده که در کل کشور حدود دو نیم میلیون تن تولید مرغ داریم.
,
 
,
 
,
معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد:ایران کشوری است که میزان تولید و مصرفی گوشت مرغ آن برابر است و با توجه به توسعه ای که در مرغداری ها انجام شده و افزایش بهره وری با توجه به صنعتی شدن و به روز شدن مرغداری ها شکل گرفته  بعد از اجرای اتوماسیون واحد های مرغداری میزان گوشت مرغ تولیدی در خراسان جنوبی بالا رفت و فراتر از میزان مصرف در داخل کشور  و نه فقط خراسان جنوبی شد.
,
 
,
 
,
مدرسی عنوان کرد:به این دلیل که میزان گوشت مرغ تولیدی در داخل کشور و استان مازاد بر نیاز بود، وزارتخانه متبوع تصمیم گرفت که صدور مجوز های احداث مرغداری های جدید را تا زمانی که بتواند زیر ساختهای لازم را برای صادرات فراهم کند به تعویق انداخته و در حال حاضر مجوز راه اندازی مرغداری را برای مرغداری های تخم گذار و گوشتی صادر نکند.
,
 
,
 
,
وی اظهار کرد:تمام فعالیت های طیور از جمله مرغ تخمگذار،مرغ گوشتی، مرغ مادر تخمگذار،مرغ مادر گوشتی،پولت برای تمام کشور ممنوعیت دارد؛ حتی برای سایر ماکیان مانند بلدرچین،بوقلمون و شتر مرغ نیز تا حدودی محدودیت هایی است که با پیگیری های که انجام شده در خراسان جنوبی متقاعد شدند که دام پروری باید انجام  و پروانه هایش صادر شود چرا که در این زمینه نیاز به توسعه داریم.
,
 
,
 
,
معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:در مورد پولت نیز چون محصول پولت باید به مرغداری مرغ تخم گذار برود و بعد از گذشت سه ماه به تخم‌گذاری برسد همان ابتدا که پولت یک روزه است تحویل مرغداری تخم گذار می‌شود تا سه ماه که بعد به تخم گذاری برسد.
,
 
,
 
,
مدرسی عنوان کرد:در خراسان جنوبی با توجه به واحد های مرغداری موجود نیاز استان در زمینه تخم مرغ و گوشت مرغ تامین می‌شود و تولیدات استان بیشتر از مصرف است که درصدی به استانهای سیستان بلوچستان،خراسان رضوی، اصفهان و کرمان صادر می‌شود.
,
 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد:سرمایه گذاری که در صنعت مرغ گوشتی در خراسان جنوبی انجام شده است سرمایه گذاری بالایی است و می‌توان به جرات گفت که سرمایه گذاری در این صنعت رتبه اول را نسبت به سایر بخش های صنعتی دارد.
,
 
,
 
,
معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه گوشت مرغ و تخم مرغ تولیدی در خراسان جنوبی در بازارهای محلی مشتری های زیادی داشته،یاد آورشد:این موضوع  باعث شده که میزان سرمایه گذاری در خراسان جنوبی و به ویژه در مورد مرغ گوشتی با افزایش چشمگیری مواجه باشد.
,
 
,
 
,
مدرسی گفت:در خراسان جنوبی یک واحد پرورش مرغ مادر با ظرفیت 276 هزار قطعه در مرکز استان فعال است،مرغ تخمگذار با 35 واحد به ظرفیت یک میلیون و 296 هزار قطعه در سال در سطح استان فعالیت دارند و میزان تولید تخم مرغ نیز حدود 14 هزار تن در سال است.
,
 
,
 
,
وی بیان کرد:667 واحد مرغ گوشتی در خراسان جنوبی داریم که با ظرفیت 34 میلیون قطعه در سال فعالیت دارد و میزان تولید گوشت مرغ نیز حدود 53 هزار تن در سال بوده است و این آمار در واقع مربوط به میزان عملکرد واحد های مرغ گوشتی خراسان جنوبی در سال گذشته است.
,
 
,
 
,
معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وضعیت مرغداری ها در شهرستان‌ها،عنوان کرد: درمورد مرغ گوشتی از نظر ظرفیت اول شهرستان بیرجند است و بعد از آن شهرستان درمیان در رتبه دوم و شهرستان قاین در رتبه سوم تولید گوشت مرغ  قرار دارد.
,
 
,
 
,
مدرسی اظهار کرد:در مورد مرغ تخم‌گذار هم رتبه اول مربوط به شهرستان بیرجند است،شهرستان سربیشه در رتبه دوم تولید تخم مرغ است و رتبه سوم نیز مربوط به شهرستان قاین است.
,
 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد:به طور میانگین مرغداران در شرایط ایده آل در سال می‌توانند چهار دوره جوجه ریزی داشته باشند اما با توجه به اینکه یکی از مشکلات مرغداران بحث نقدینگی است تا زمانی که درآمدی نداشته باشند نمی‌توانند جوجه خریداری کرده و پرورش داشته باشند.
,
 
,
 
,
معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال سومین سالی است که صندوق توسعه ملی اعتبارات بخش دام  و طیور را پرداخت نکرده است و مرغدارن به شدت با کاهش نقدینگی مواجه اند کاهش نقدینگی باعث شده که مرغداران نتوانند برای دوره بعد آغاز به کار کنند به همین دلیل مقداری دفعات پرورش مرغ کاهش پیدا کرده است.
,
 
,
 
,
مدرسی گفت:صندوق توسعه ملی سه سال است که اعتبارات دام و طیور را در اولویت قرار نداده و پرداخت نکرده این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای مرغداران شده است.
,
 
,
 
,
وی بیان کرد:اگر زیرساخت‌های لازم در زمینه پرورش مرغ و صادرات آن فراهم شود بسیار خوب خواهد بود و مرغداران با مشکلات کمتری مواجه خواهند شد؛ با وجود اینکه در کشور و خراسان جنوبی در زمینه پرورش مرغ افزایش تولیدی داریم اما هنوز شرایط و زمینه ای برای صادرات مرغ به سایر کشورها فراهم نشده است و برای صادرات گوشت مرغ و تخم مرغ نیاز به فراهم شدن زیرساختها و سرمایه گذاری است اگر زیرساخت و سرمایه گذاری در این زمینه فراهم شود طبیعتا صادرات گوشت مرغ از ایران به سایر کشورها کمک بزرگی به مرغداران خواهد کرد.
,
 
,
 
,
معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد:به دلیل اینکه صندوق توسعه ملی پرداخت اعتبارات و تسهیلات را به بخش دام و طیور حذف کرده است طبیعتا این موضوع روی سایر تسهیلات و بانکها تاثیر گذاشته و چنانچه کسی بخواهد برای مرغداری تسهیلاتی دریافت کند با موانعی رو به رو خواهد بود.
,
 
,
 
,
مدرسی با اشاره به تامین دان برای مرغداری های استان،عنوان کرد: تامین دان برای مرغداری ها بر عهده سیستم دولتی نبوده اما تشکل ها و شرکت پشتیبانی در این زمینه ورود کرده و حداقل در سال گذشته میزان نهاده هایی که در استان ما در بخش دان وابسته به مرتع داده شد رتبه اول کشور را در زمینه جذب اعتبارات داشته و تنها استانی بودیم که سهمیه جو مدت دار در سال گذشته دریافت کردیم به دلیل شرایط استانی و مشکلات علوفه پیگری های انجام شد و همکاری های نمایندگان مجلس،مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و استانداری باعث جذب توزیع جو مدت دار در سال گذشته شد.
,
 
,
 
,
وی با بیان اینکه شرکت پشتیبانی جهاد کشاورزی سیاست اصلی اش تنظیم بازار است،خاطرنشان کرد:تأمین تمام نهاده های مورد نیاز مرغداری ها و تشکل ها در دستور کار شرکت پشتیبانی جهاد کشاورزی قرار ندارد.
,
 
,
 
,
معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:در حال حاضر به صورت کلی مرغداران خراسان جنوبی مشکلی برای تامین دان ندارند مگر اینکه شرایط،تغییرات ارزی و بروز بیماری هایی مانند آنفولانزای فوق حاد پرندگان باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شود که در این شرایط مرغداران برای تامین نهاده ها دچار مشکلاتی خواهند شد و در این شرایط شرکت پشتیبانی ورود کرده و بازار را کنترل می‌کند.
,
 
,
 
,
مدرسی بیان کرد:در داخل استان نهادها،تشکل ها و زنجیره های تأمین دان وجود داشته و مرغداران در این زمینه نیز مشکل خاصی ندارند؛در داخل استان سه زنجیره تولید گوشت مرغ را داریم که در سطح کشوری رتبه هفتم را دارد و زنجیره ها نیز در زمینه تأمین دان و پشتیبانی مرغداری ها نقش بسیار موثری دارند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه