اخبار داغ

جزئیات جلسه علنی شورای شهر تبریز؛

معاون خدمات شهری: تمام درختان تبریز بیمار هستند/ اشرف‌نیا فاتحه‌ی پروژه‌ میدان آذربایجان را خواند!

معاون خدمات شهری: تمام درختان تبریز بیمار هستند/ اشرف‌نیا فاتحه‌ی پروژه‌ میدان آذربایجان را خواند!
طرح ساماندهی و رسیدگی به وضعیت باغات تبریز توسط شهرداری اصلی‌ترین موضوع امروز اعضای شورای شهر تبریز بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج،  در این جلسه شورای شهر تبریز پس از سخنان ابتدایی رئیس شورای شهر تبریز در غیاب سونیا اندیش و محرم محمدزاده، عبدالله تقی‌پور با یادآوری حادثه تلخی که در روزهای گذشته برای درختان منطقه زعفرانیه افتاد، اظهار داشت: بیش از یک ماه از این حادثه می‌گذرد و در این راستا جلسه‌ای برای ساماندهی به فضاهای سبز شهر تبریز برگزار و مفادی برای جلوگیری از تکرار قطع درختان گذاشته شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

وی با بیان اینکه به منظور حفظ باغات خصوصی تبریز نسبت به تامین آب باغ ها و یا تامین بودجه لازم برای تملک باغات شهری به شهرداری ماموریت داده شد، گفت: علاوه بر این این موضوع مقرر شد برای کلیه باغات شهر شناسنامه تهیه شود.

,

تقی‌پور با اشاره به اینکه حفظ این شناسنامه ها به عهده سازمان پارک ها خواهد بود، عنوان کرد: اگر شخصی موجب قطع درختان در هر منطقه‌ای شود  آن باغ به منظور خدمات عمومی از طرف شهرداری ضبط خواهد شد.

,

این عضو شورای شهر گفت: کلیه فضاهای سبز موجود در تبریز حتی فضای موجود در ادارات خصوصی و دولتی، توسط شهرداری و سازمان پارک‌ها در بازه زمانی مشخص نسبت به تهیه شناسنامه اقدام شود.

,

وی افزود : اگر زمانی که درختان زعفرانیه قطع می‌شد شناسنامه داشتیم آن اتفاق نمی افتاد‌، اگر مالک توانایی نگه داری فضای سبز خود را نداشته باشد شهرداری به قضیه ورود پیدا خواهد کرد و عهده دار آبیاری سم پاشی و نگه داری این فضا می‌شود.

,

باید طرح جامع فضای سبز تبریز آماده شود

, باید طرح جامع فضای سبز تبریز آماده شود,

در ادامه شهرام دبیری با موافقت در خصوص این موضوع تاکید کرد: باید طرح جامع فضای سبز تبریز آماده شود، امکان پذیر نیست که کلیه باغات تبریز را تملک کنیم پس باید مالکین را موظف به نگهداری باغات کنیم و شهرداری هم هر کمکی که می‌تواند انجام دهد.

,

وی ادامه داد: می‌توان طرحی را ارائه داد که با توافق مالکین باغات و شهرداری این فضای سبز را به پارک تبدیل کنیم.

,

محمد اشرف‌نیا نیز با بیان اینکه این طرح ممکن است توجیه اقتصادی برای مالکان باغات نداشته باشد، اظهار داشت: این مساله مکررا در دوره‌های قبلی شورا نیز مطرح شده اما به سرانجامی نرسیده است، ممکن است تصمیمی برای این باغات بگیریم اما در وضعیت اقتصادی موجود مالکین نفعی برای نگهداری باغات نداشته باشند و اقدام به این کار نکنند.

,

وی افزود: در برخی موارد مقصر ما و دولت است و به یاد دارم در سال‌های مابین 72 تا 74 استانداری با تخریب درختان لاله و ساخت خانه در آنجا موجب شد تا مردم به آنجا هجوم برده و درختانش را قطع کنند.

,

توسعه شهری را به مناطقی مانند شهرک خاوران ببریم

,

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک با بیان اینکه با مکلف شدن شهرداری‌ها به خودکفایی مشکلات چندین برابر شد،عنوان کرد: با این تکلیف شهرداری‌ها مجبور شدند از هر طریقی درآمدزایی کنند، با این وضعیت هرکس عهده‌دار مسئولیت شهرداری شود نمی‌تواند معجزه کن و با تراکم‌فروشی درآمدزایی خواهد کرد.

,

وی ادامه داد: پیشنهادم این است که شهرداری توسعه شهری را به جاهایی از خارج از شهر مانند شهرک خاوران ببرد و با ساخت اتوبان و جاده تبریز را توسعه دهد و به بافت شهری تبریز دست نزند و از این طریق باغات را حفظ کند.

,

غلامحسین مسعودی‌ریحان نیز با انتقاد از وضعیت باغ‌شهر تبریز تصریح کرد: امروز باغ شهر تبریز به باغ بتن تبدیل شده و دیگر باغی در تبریز باقی نمانده است.

,

وی ادامه داد: حفظ محیط زیست از واجبات ماست و این کار نیز نیاز به فرهنگ‌سازی و اختصاص اعتبار در این حوزه دارد، باید برای نگهداری باغات تبریز انگیزه لازم را برای مالکان ایجاد کنیم.

,

این عضو شورای شهر تبریز همچنین در خصوص پیشنهاد تامین آب باغات توسط شهرداری تبریز خاطرنشان ساخت: تمام باغات موجود حق آبه دارند و اگر شهرداری این تامین آب را برعهده بگیرد، احساس مسئولیت از مالکان از بین می‌رود.

,

کلیه درختان تبریز بیماری مسری دارند

, کلیه درختان تبریز بیماری مسری دارند,

مسعود جلالی برزگر نیز در این جلسه با اشاره به اینکه کلیه باغات تبریز شناسنامه دارند، عنوان کرد: کلیه درختان شهر تبریز نیز دارای پلاک هستند اما مشکل اصلی ما نگهداری این درختان است؛ اکثر درختان ما دچار بیماری‌های مسری هستند و حتی درختان بهترین نقاط شهر نیز بیمار می‌باشند.

,

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما مشکلات مدیریتی است برخلاف شهرهایی مانند مشهد و تهران که سالهای متمادی حضور یک نفر را به عنوان رئیس پارک‌ها دارند متوسط عمر مدیران شهر ما یک سال است و با تغییر مدیران رویه و شکل کارها تغییر می‌کند.

,

معاون خدمات شهری شهرداری تبریز در خصوص پیشنهاد حفظ باغات تبریز توسط شهرداری نیز گفت: نباید در این خصوص بی‌گدار به آب بزنیم و تعهد دهیم؛ زیرا اگر مالکین حفظ آن را خواستار نباشند به هر طریقی باغ را خشک خواهند کرد به همین دلیل باید مالکین را موظف به نگهداری کنیم.

,

وی تاکید کرد: اگر مالکین باغ نسبت به نگهداری تلاش نکردند با حکم دادستانی ورود پیدا کرده و نگهداری باغ را برعهده بگیریم.

,

در پایان این بحث با موافقت اعضای شورای شهر مقرر شد تا 6 ماه آتی شناسنامه معین برای کلیه اشجار سطح شهر تبریز تعیین شده و در دفتر رسمی ثبت گردد.

,

در ادامه زمانیکه بحث بر سر اعلام نتیجه سرنوشت پروژه میدان آذربایجان بود آجودان‌زاده عنوان کرد:"فعلا خبری از نتایج بررسی نیست" که این مساله با واکنش اشرف‌نیا مواجه شد، وی با بیان "انالله و انا الیه راجعون" به بی‌تفاوتی شهرداری در خصوص مصوبات شورا انتقاد کرد و تاکید کرد: با این وضعیت باید والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته را بر زبان آورد، چندین ساعت در کمیسیون تخصصی بحث کردیم تا مشکل این پروژه حل شود اما اکنون می‌گویند حراست پاسخ قانع‌کننده‌ای نداده است!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه