اخبار داغ

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری:

متاسفانه استان بر پایه اختلاف و تک‌روی شکل گرفته است/من دغدغه فرهنگی زیاد دارم اما تنهایم

متاسفانه استان بر پایه اختلاف و تک‌روی شکل گرفته است/من دغدغه فرهنگی زیاد دارم اما تنهایم
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه گویا استان بر پایه اختلاف و تک‌روی شکل گرفته است که این یکی از دردهای من است و هرچه تلاش می‌کنیم سیاسیون، مذهبیون، هیئت‌ها، مساجد و مراکز مختلف را به هم نزدیک کنیم نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ حجت الاسلام محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری، در دیدار مسئولین و اعضای فعال انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهرکرد اظهار کرد: جلسه بسیار خوب، پرنشاط، پردغدغه و پرانگیزه‌ای بود و یکی از ویژگی‌هایش این بود که خیلی مطالب تکراری شما کم بود و هر کدام به نوبه خودتان مطالب قابل توجه و دغدغه‌مندانه‌ای را بیان کردید و البته همین اندازه بگویم که من از همه این‌ها مطلع بودم و هیچ کدام برایم تازه نبود و تمام این‌هایی که گفتید برای من کاملا روشن بود منتها خیلی دلم پردرد است و نمی دانم کجا باید بگویم و اصلا زمینه ای هم فراهم نشده است که آن کسانی که باید بشنوند باشند و من بگویم زیرا شما الحمدالله مهیا هستید و بگویم یا نگویم حضور دارید ولی آن‌هایی که باید مورد خطاب باشند و مطالب را بشنوند و عمل کنند، نیستند.

امام جمعه شهرکرد افزود: من خیلی دلم پردرد است و از خدا می‌خواهم یک موقعی، یک جایی و یک عرصه‌ای به وجود بیاید و آن‌هایی که باید بشنوند باشند تا من بتوانم سفره دلم را باز کنم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: کارهایی که شما فرمودید من تمام این کارها را انجام داده‌ام و هر کدامشان را به نوعی تجربه کرده‌ام، رفت و آمدها، ارتباط‌ها، گفتن‌ها، جلسات و توجه دادن به خطرات و ضایعات را ولی متاسفانه گویا استان بر پایه اختلاف و تک‌روی شکل گرفته است که این یکی از دردهای من است و هرچه تلاش می‌کنیم سیاسیون، مذهبیون، هیئت‌ها، مساجد و مراکز مختلف را به هم نزدیک کنیم نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان اضافه کرد: وقتی که بنای یک جمعی در یک هیئت مذهبی، در یک مسجد، در یک جمع سیاسیون و در یک مجموعه فعال سیاسی بر این نباشد که انقیاد داشته باشند، انقیاد به معنی روحیه پذیرش داشتن و سلم، وقتی روحیه انقیاد و سلم در آن وجود نداشته باشد زمین و آسمان هم به او بگویند، کار خودش را می کند و چکار می شود کرد؟ هرچند عکسش را انتظار دارند، انتظار دارند امام جمعه تمام عیار تسلیم آن‌ها باشد و هرچه آن‌ها می‌گویند امام جمعه بگوید چشم، خب امام جمعه در این صورت باید چند تکه بشود، امام جمعه باید به تعداد هیئت‌های‌مان، مساجدمان، مجموعه‌های سیاسی‌مان و تمام فعالین استان تکه تکه بشود و هر تکه امام جمعه در یکی از آن‌ها باشد، آیا می‌شود!؟

متاسفانه کار در این فضا بسیار سخت است

حجت الاسلام و المسلمین نکونام در ادامه اظهار کرد: همه انتظار دارند هر چی آن‌ها می‌گویند امام جمعه بگوید چشم، خیلی به ندرت می‌توانم مواردی را بشمارم که آنچه امام جمعه گفته آن‌ها تسلیم شده و قبول کرده باشند، خب من می‌خواهم در این فضا وحدت‌بخش باشم، باید یک جمعی باشد، تازه ما می‌آییم یک جمع کوچک را شکل می‌دهیم آن را هم متهم می کنند و جمع های دیگر به آن نمی پیوندند و نمی گویند که خب این جمع زیر نظر امام جمعه دارد کار می کند خودمان را با این وفق بدهیم و همه با این همراه بشویم، متاسفانه این هم نمی شود و یک جمعی که شکل می گیرد به اشکال مختلف طردش می کنند و علیه آن سم پاشی می کنند.

امام جمعه شهرکرد تاکید کرد: متاسفانه کار در این فضا بسیار سخت است، این را تا به حال با این صراحت نگفته بودم، ولی وقتی مطالبات خیلی خوب و پردغدغه شما را شنیدم و دردمندانه و دلسوزانه دردهای من را گفتید و آنچه که من دارم مدام شب و روز با آن ها دست و پنجه نرم می کنم را گفتید، این چند جمله را خدمتتان عرض کردم. البته قبل از بنده، عزیزانی که قبلا حضور داشته اند هم با همین دغدغه مواجه بوده و نگران اختلاف ها و تک روی ها و امثال آن بوده اند که امیدوار هستم روزی شاهد این انسجام وهمدلی در استان باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تصریح کرد: نسبت به نماز جمعه من اعتقادم این است که نماز جمعه شهرکرد زمانش مناسب است یعنی زمان معقول و متوسط خطبه های نماز جمعه معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه است و خطبه های نماز جمعه شهرکرد معمولا اینگونه است و گاهی به ندرت از ۵۰ دقیقه می گذرد که خیلی کم است و معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ دقیقه است که معقول است. البته کمتر به ۵۰ دقیقه می رسد معمولا نماز جمعه و خطبه ها حدود یک ساعت است.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: در مورد محتوای خطبه های نماز جمعه که اگر قرآن و تفسیر قرآن و سخن قرآن برای جوان مجذوب نباشد چه مجذوب است؟ چی باید جاذبه داشته باشد؟ من در خطبه اول فقط تفسیر قرآن می گویم و تفسیر خیلی علمی هم نیست بلکه خیلی ساده رهنمود قرآن را ترجمه می کنیم و هر چند مدتی یک سوره را بیان می کنیم که چند وقت پیش سوره واقعه تمام شد و الان سوره مبارکه انبیا را شروع کرده ایم و زمانش هم چیزی نیست معمولا حدود یک ربع بحث قرآنی و تفسیر است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: اگر این برای جوان جاذبه نداشته باشد چی جاذبه دارد؟ نمایش!؟ یعنی بیاییم در نماز جمعه نمایش بدهیم!؟ خب خطبه های نماز جمعه است و جوان باید خودش را بالا بیاورد و وفق بدهد و دل بسپارد، ذوق و هنر جوان با قرآن مانوس شود و در ظرف دین و قرآن با عالمان دینی چفت بشود.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: قسمت اول در خطبه دوم آن جایی که خطبه دوم شروع می شود امام جمعه باید توصیه به تقوا بکند و من در این قسمت تا مدتی دغدغه های مومنین را بیان می کردم هر هفته ای یک دغدغه و الان در این قسمت مواعظ و رهنمود های قرآن را بیان می کنم که حدود هفت تا هشت دقیقه و کمتر است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: هرهفته ای یک موعظه و رهنمود قرآنی بیان می شود و معمولا سعی می شود موعظه ای انتخاب بشود که مبتلابه جامعه است و یک مدتی روی همین تعامل اجتماعی، رافت، مهربانی، پیوند، یکی شدن و همکاری کردن از آیات قرآن بهره مند شدیم و بعد به مناسبت هایی که باید بهشان بپردازیم وارد می شویم و سپس مسائل سیاسی و تحلیل های سیاسی خیلی مختصر بیان می شود و بعضی از امّهات و کلیات مسائل خیلی مختصر گفته می شود.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: آن ها که خطبه ها را دنبال می کنند معمولا می گویند خطبه های نماز جمعه شهرکرد خطبه هایی غنی است، بهتر است با دقت گوش کنند و قضاوت کنند، بروند یک خطبه را از صدر تا ذیلش بنشینند و خوب بررسی کنند و نقاط ضعف و قوتش را بگویند این خیلی خوب و کار درست و عقلایی است پس محتوای خطبه ها غنی است زمان آن ها هم مناسب و معقول است البته فضاسازی اشکال دارد و این کار شما هاست.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام تاکید کرد: این را من به ستاد نماز جمعه بارها گفته ام، من که نمی توانم فضاسازی داخل مسجد و این ها را انجام دهم و به مسئولان ستاد نماز جمعه گفته ام که از جوان ها استفاده بکنید و جوان ها آنجا بروند نظر بدهند، کمک بکنند، فضا سازی کنند، فضاهای مناسب و جوان پسند در نماز جمعه به وجود بیاورند، این کار شماست که باید بروید انجام بدهید و ستاد هم قطعا اقبال دارد.

امام جمعه شهرکرد در ادامه تصریح کرد: انتقاد نسبت به فضاسازی شهر اشکال بسیار واردی است، من بارها این را گفته ام، من در دوره شهردار قبل که همین شهردار فعلی هم هستند مرتب به ایشان می گفتم که فضاسازی شهر مناسب شهر شهرکرد نیست و در میادین و خیابان ها و مناسبت ها کار بکنید، و آن ها چشم می گفتند و آنجور که باید نشد بعد هم چندین نوبت تذکر داده شده امّا هنوز شما گله مند هستید معلوم می شود وظیفه انجام نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: به شما بگویم من دغدغه فرهنگی زیاد دارم اما تنهایم، جز یک عده قلیل و جمعی مثل شما دغدغه مندان که خب شما هم نمی توانید آن جور که باید نقش بیافرینید و مثل من دستتان بسته است و یک جمع قلیلی هستید، فقط یک تقاضا از شما دارم که هر چه به شما می گویند نپذیرید، هر چه القا کردند باور نکنید بلکه بررسی کنید، پاسخ کسانی که به آن ها انتقاد دارید بشنوید، یکی از اشکالاتی که وجود دارد همین است که بدون اطلاع می گویند و می نویسند و می شنوند اما تحقیق و بررسی نمی شود تا صحّت و سقم حرف ها و شایعات مشخص شود، مومن تا به نتیجه قطعی نرسیده نمی گوید و باور نمی کند.

انتظارات باید بر اساس شرائط و امکانات باش

نماینده ولی فقیه در استان افزود: نکته دیگر هم آنکه انتظارات باید بر اساس شرائط و امکانات باشد باید شرائط و موقعیت افراد را در نظر گرفت و مطابق آن انتظار داشت، توقع و انتظار بیجا و بی مورد کدورت آور است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام در ادامه عنوان کرد: ارتباط من با جوان ها کم نیست، ارتباط من با جوان ها خیلی زیاد است منتها وقتی بهم نمی پیوندند و هر کس کار خودش را می کند چه می شود کرد! رفتن من به مدارس، من هر هفته به مدارس و در جمع جوان ها می روم و حرف این ها را می شنوم و با آن ها صحبت می کنم، درست است مسئولین هم هستند ولی من خودم با جوانان ارتباط دارم، حرف هایشان را هم گاهی می زنند، درددل هم دارند، مطالب هم بیان می کنند، من مقیدم به این حضور در مدارس و هر دوشنبه به مدارس مختلف می روم و من هر ظهر در دفتر می آیم برای نماز جماعت و بعضی از جوان ها می آیند اینجا که مطلب و درددل دارند و صحبت می کنند، حرف می زنند و در نماز جمعه هم با جوانان دیدار می کنم.

امام جمعه شهرکرد اضافه کرد: جلسات متعدد با جوانان داریم، در ارتباط گیری با اینجانب هیچ محدودیتی نیست حتی وقت گرفتن و امثال آن هم نمی خواهد هر روز موقع نماز ظهر هر کسی خواسته آمده و منعی وجود نداشته منتهی مشکل همان است که گفتم، روحیه انقیاد و پذیرش ضعیف است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: البته این حرف هایی که زدم به معنای ناامید کردن شما نیست بلکه این ها را گفتم تا بدانید چه خبر است و تلاش کنید و شرایط را هم بدانید و کمک بکنید تا انشالله دست به دست هم بدهیم و شهر و استانمان را به آن جایی که شما دغدغه اش را دارید برسانیم و هر کاری از دستتان بر می آید راجع به اصلاح این مسائل به این ها منتقل بکنید، این هایی که مرتب علیه یکدیگر سم پاشی می کنند و حاضر نیستند حول یک محور حرکت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: من بارها گفته ام که این هیئات را بیاورید در برنامه ها شرکت بدهید اما این هیئت آمده هیئت بعدی فرار کرده است، اصلا نمی توانند همدیگر را تحمل کنند، هر چه می گوییم شما هیئت مذهبی هستید و برای خدا می خواهید کار بکنید خب بیایید کنار هم بنشینید اما تا یک هیئتی پیدا می شود هیئت دیگر کنار می رود، حال ما چکار بکنیم؟ چگونه این ها را به هم بپیوندیم؟ آن وقت این مشکلش با من است یا مشکلش با خودشان است؟ با خودشان مشکل دارند سنگش را سر من می شکنند، هیئت ها خودشان با هم مشکل دارند می گویند با امام جمعه مشکل داریم، با امام جمعه چه مشکلی دارید؟ من چه کسی را تحویل نگرفتم؟ کدام هیئت را تحویل نگرفتم؟ کدام هیئت را طرد کردم؟ کدام هیئت آمده نظر داده و من نظرش را آن طور که معقول بوده نپذیرفتم؟ خب چکار بکنیم؟ البته ممکن است نظری یا پیشنهادی باشد که یا عملی نبوده یا به هر دلیل قابل قبول نبوده یا مصلحت اقتضا نمی کرده و پذیرفته نشده باشد امّا زمینه ارتباط همیشه فراهم بوده است و جلساتی هم گذاشته و صحبت شده اما نتیجه مطلوب را نداشته است.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام در ادامه تصریح کرد: من از اینکه درد دل های خودم را شنیدم خیلی خوشحال شدم و این حداقل یک نکته بسیار مثبتی بود که شماها یک چیزهایی را گفتید که در دل من است و اگر هم من به این شکل با شما حرف زدم فقط برای این است که دست به دست هم بدهیم و اشکالات را برطرف کنیم.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: بنابراین نباید ناامید بشوید، من در همین شرایط ناامید نیستم و با همین وضع که استان را به این شکل می بینم یک سر سوزن ناامید نشده ام و هر چه از دستم آمده انجام داده ام و باز هم انجام می دهم، خسته هم نشده‌ام لذا به هر شکلی که می توانید به هر مقداری که می توانید کمک بکنید تا انشالله فضاها درست بشود و اشکالات برطرف بشود و ضعف ها یکی پس از دیگری رفع بشوند و حضور جوان ها را زیاد کنید. من با تمام وجود در خدمت جوانان بوده و هستم و در استان بیشترین علاقه و امیدم جوانان هستند، جوانان عزیز هم تلاش کنند تا امن‌ترین جایگاه و سالم ترین پایگاه را برای خودشان جایگاه و پایگاه نماز جمعه و امامت جمعه بدانند و در دام اختلاف های استانی گرفتار نشوند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: جوانان در همین نماز جمعه بیایند دقیق، با دقت دنبال بکنند و نمی شود افراد را به اجبار بیاوریم بلکه باید با دغدغه بیایند و رصد کنند نقش آفرینی کنند، عرصه برای نقش آفرینی جوانان وجود دارد و ستاد اقامه نماز جمعه این عرصه را باز کرده است من به آن ها گفته ام و اگر جایی رفتید و دیدید عرصه نبود به من بگویید زیرا من این را به ستاد نماز جمعه تاکید کرده ام که عرصه را برای فعالیت جوان ها باز کنند و هر کمکی که می توانند هر کاری که دارند کمک بکنند و مشوق و پشتیبان باشید و یاری گرشان باشید.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: در مقایسه با مراکز استان ها، اینجا خیلی مردمی تر رفتار می شود اموری که گاهی در فضاهای مجازی مطرح می شود بیشتر از آن در این استان عملا مورد توجه است نه مطرح می شود و نه بنای مطرح شدن است از جمله وظائف هر روحانی و امام جمعه تواضع و مردم داری و متخلّق به اخلاق انسانی بودن است از جمله دعاهای مستمر اینجانب آن است که زینت برای این لباس و این جایگاه ها و برای دین و ائمه دین(علیهم السلام) باشم، شما هم دعا کنید این دعا مستجاب شود و خدای نخواسته گرفتار این دنیا و این ظواهر نشویم.

در ابتدای این جلسه نیز تعدادی از اعضای انجمن های اسلامی دانش آموزان شهرکرد مهم ترین دغدغه ها و مشکلات خود در حوزه های مختلف استان را بیان کردند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, متاسفانه کار در این فضا بسیار سخت است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, انتظارات باید بر اساس شرائط و امکانات باش,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه