اخبار داغ

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی:

موضوعات استراتژیک کشور ملعبه سیاسی مسئولان اجرایی شده است!/ راه میان‌برِ اصلاح وضعیت، کنار رفتن برخی از مسئولان است

موضوعات استراتژیک کشور ملعبه سیاسی مسئولان اجرایی شده است!/ راه میان‌برِ اصلاح وضعیت، کنار رفتن برخی از مسئولان است
رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور می‌گوید مسائل استراتژیک کشور همچون مسأله هسته‌ای گاه به ملعبه سیاسی مقامات اجرایی تبدیل می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کم‌تر از بیست‌ماه قبل، وقتی هنوز تشت رسوایی برجام به این شدت از بام نیفتاده بود و عده‌ای سرگرم به اصطلاح قراردادهای سیاسی و تجاری بودند، کسی بود که می‌گفت می‌خواهند به قراردادها، ظاهری شیک و زیبا بدهند اما حقیقت آن است که این قراردادها ارزش و آورده‌ای برای ما نخواهد داشت. می‌گفت اگر هدف تنش‌زدایی بود، پس چرا غرب هنوز با زبان تهدید با ما سخن می‌گوید؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

هفت‌سال قبل، پیش از آن که آژان‌های آژانس مجوز بازدیدهای نامحدود و بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای ما را به لطف برجام دست بیاورند، او از تأسیسات اتمی دیگر کشورها بازدید می‌کرد تا روند پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شدت بگیرد و البته همه پیشرفت‌های علمی ایران را مرهون توصیه‌های دینی می‌دانست.

نامش در قطعنامه 1747 شورای امنیت به عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود:«فریدون عباسی»

مواضع و فعالیت‌های انقلابی دکتر فریدون عباسی باعث شد که «ترور توسط عوامل موساد» هم به فهرست افتخارات او اضافه شود! تروری که در سال 89 انجام شد و او از آن جان سالم به در برد تا امروز مجال آن را داشته باشیم و چندکلامی با او به گفتگو بنشینیم. مرآت شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کند.

آقای دکتر عباسی! استدلالی وجود دارد مبنی بر این که اگر برجام برای ایران مفید نبود، چرا آمریکا از آن خارج شد! موافقان جریان برجام می‌کوشند به واسطه این سخن، منتقدان را همسو با آمریکا جلوه دهند! دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

پرسش اصلی این است که مگر آمریکا در برجام بوده که اکنون از آن خارج شود؟! از این منظر هم به موضوع نگاه کنید. در سال 1394 آمریکایی‌ها به ظاهر برجام را امضا کردند و پذیرفتند و در داخل کشور نیز با فشار یک جریان فکری و با جوسازی و تلاش در جهت دوقطبی‌سازی جامعه پذیرفته شد که حالا که آب خوردن مملکت هم در گرو برجام است، یک جناح لجباز آن را اجرا کند! گفتند برجام را اجرا کنید تا ببینیم می‌توانید مشکلات را حل کنید یا نه.

برجام مجازات یک مجرم است!

نظر خود من این است که آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود. برای تحلیل مسائل، اول باید ببینیم برجام چیست. پاسخ این است که برجام مجازاتی است که برای یک مجرم نوشته‌اند. به عبارتی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را مجرم تشخیص داده و درجه جرم ایران را هم مشخص کرده است. بر حسب این جرم برای ما مجازات نوشته‌اند!

آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود

این ما بودیم که محدودیت‌ها را پذیرفتیم. ما بودیم که خودمان را در سختی قرار دادیم، آمریکا که در ماجرای برجام امتیازی نداده است. قرار بوده که آمریکا یک‌سری تحریم‌ها را که خودش وضع کرده بردارد! آن‌ها بین تحریم‌های اولیه و ثانویه تفکیک قائل شدند و حتی همان تحریم‌های ثانویه را هم لغو نکردند. بنابراین تکرار می‌کنم، آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود.

آمریکا موردی را در قالب برجام اجرا نکرده است که قابل ارزش‌گذاری باشد؛ آن هم در شرایطی که ما دستاوردهای خود را کنار گذاشتیم. به این شکل باید به مسائل نگاه کرد.

چرا می‌خواهیم به عقب برگردیم؟!

مسئولان دولتی در مواضع مختلفی عنوان کرده‌اند که در صورت عهدشکنی طرف مقابل امکان برگشت‌پذیری برای ایران وجود دارد. پرسشی که همواره برای من وجود داشته این است که برگشت‌پذیری چقدر برای ما هزینه دارد؟

برگشت به چه چیز؟! پرسش من این است که چرا ما می‌خواهیم به عقب برگردیم؟ نظر من این است که ما باید اتفاقا به جلو برویم. اکنون با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم، زمان آن است که ما راهبردمان را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم. به طور مثال ما باید تعیین کنیم که در حوزه علوم فضایی به دنبال چه چیزی هستیم؟ ماهواره می‌خواهیم یا سفینه فضایی یا رشد تکنولوژی؟ در برنامه هسته‌ای و برنامه‌های مرتبط با دانش نانو به دنبال چه چیزی هستیم؟

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

موضوعات استراتژیک کشور یا ملعبه سیاسی مسئولان اجرایی؟

اگر راهبرد خود را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم و نظام درباره آن راهبرد تصمیم بگیرد، این دست موضوعات ملعبه سیاسی افرادی که دستگاه اجرایی کشور را در دست گرفته‌اند، قرار نمی‌گیرد. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که موضوعات استراتژیک کشور گاه به ملعبه سیاسی تبدیل می‌شود! از این جهت ما باید با تعیین راهبردها جلوی این حرکات را بگیریم.

کلمات مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی!

در موضوع برگشت‌پذیری، اگر قرار است غنی‌سازی کنیم، مسأله این است که 10 تن مواد غنی‌شده را از مملکت خارج کردند، این 10 تن قرار است در چه مدت دوباره تولید شود؟ 130 تن آب سنگین از مملکت خارج شده است، در چه مدت قرار است این میزان آب سنگین تولید شود؟ با استفاده از کلمه‌های مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی، می‌گویند برگشت را شروع کنید!

راه میان‌بر، کنار رفتن برخی از مسئولان است

یا مثلا می‌گویند امروز دستور می‌دهیم که دو روز دیگر غنی‌سازی شروع شود اما اگر بخواهند به آن حجم از موادی که ما انبار کرده بودیم برسند، زمانی طولانی نیاز دارند. اینطور نیست که ظرف دو سال ما به آن دستاوردهای سابق برسیم. به هر حال در شرایط موجود باید با استفاده از راه‌های میان‌بر کاری کنیم که از برنامه جلوتر باشیم.

راه میان‌بر هم این است که آن‌ها که این دردسر را برای کشور درست کرده‌اند کنار بروند تا بشود راه را باز کرد و جلو رفت.

یکی از نکاتی که شما در آسیب‌شناسی روند مذاکرات مطرح می‌کردید، تصمیم‌های قومی و طایفه‌ای بود. آیا همچنان بر این باور هستید؟ و فکر می‌کنید در ادامه مذاکرات ایران با کشورهای پنج‌گانه همچنان تصمیمات طایفه‌ای پیشتاز خواهند بود؟

بله همچنان بر این باورم. رویکردی که آن‌ها نسبت به مسأله تلگرام اتخاذ کرده‌اند، نمونه‌ای از رفتار قومی و طایفه‌ای است. آن‌ها فکر می‌کنند که عقل کل هستند! در این سال‌ها زیرساخت‌های لازم را برای مردم ایجاد نکرده‌اند تا آن‌ها فعالیت‌ها و کسب و کار خود در فضای مجازی را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند. خوابیدند! همه‌چیز را تعطیل کردند. و با این شیوه مدیریت، کارخانه‌ها را به تعطیلی کشاندند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

آن‌ها از طایفه‌بازی دست برنخواهند داشت

آن‌چه مدنظر آن‌هاست توسعه سیاسی، آن هم از نوع غربی آن است. دائما از توسعه سیاسی سخن می‌گویند در حالی که اقتصاد کشور را رها کرده‌اند. به هر حال من فکر نمی‌کنم که آن‌ها طایفه‌بازی و قوم‌گرایی‌شان را دست بردارند. بعد از مسأله هسته‌ای، دعوا را به تلگرام کشاندند! ببینید چگونه جامعه را شرطی می‌کنند و می‌خواهند مردم را به جان هم بیاندازند.

کسانی که از انسجام ملی حرف می‌زنند، به وحدت اعتقادی ندارند

این‌ها عوض نمی‌شوند! با همین خط فکری و به صورت قبیلگی جلو می‌روند! بیخود هم دم از انسجام ملی و وحدت می‌زنند چراکه اصلا به این مسائل اعتقاد ندارند. اگر بگویند به این مسائل اعتقاد داریم، آن‌گاه می‌پرسیم که در چندسال گذشته از کدام متخصص در کشور برای حل مشکلات سوال کرده‌اند؟ از کدام متخصص درباره برجام سوال کرده‌اند که ما در توافق‌نامه چه بنویسیم؟

همه دلسوزان کشور به آن‌ها هشدار می‌دادند اما گوش شنوایی نبود. مملکت به متعلق به همه است؛ فقط مال این‌ها که نیست!

موافقان تفکر حاکم بر دولت، این روزها بر فواید برجام تأکید می‌کنند و مثلا به موضوع افزایش فروش نفت بر اثر انعقاد برجام اشاره می‌کنند. شما پیش‌تر تصریح کرده‌اید که برجام برای ایران منفعتی نداشته است. آیا واقعا برجام را بی‌فایده می‌دانید؟

منفعت در فروش نفت است یا در ذخیره آن؟ چه هنری است این که نفت را بفروشیم و نتوانیم پول آن را دریافت کنیم؟ می‌توانند پول نفت را دریافت کنند؟ اگر می‌توانستند که وضع دلار در کشور این‌گونه نبود. ما نفت را از چاه‌هایمان بیرون می‌کشیم و می‌دهیم به دیگران تا استفاده کنند اما نمی‌توانیم پول آن را وارد کشور کنیم تا از مواهب فروش نفت بهره‌مند شویم.

مثل بدوی‌ها و تکنولوژی‌ندیده‌ها با هواپیما عکس گرفتند

به جای این که بودجه کشور را از نفت مستقل کنیم، در این چند سال بیش‌تر آن را به نفت وابسته کرده‌ایم. این چه هنری است؟ هواپیمایی در ایران می‌نشیند و وزرا و معاون رئیس‌جمهور مثل بدوی‌ها بروند دست به هواپیما بکشند و با آن عکس بگیرند! گویی که تکنولوژی ندیده‌اند! یعنی این‌قدر باید خوار و ذلیل باشیم که برای یک هواپیما مقامات ما به فرودگاه بروند؟

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

این چه خفتی است برای یک کشور؟

اگر این دستاورد بود، لازم نبود که آن‌ها به فرودگاه بروند و دست به هواپیما بکشند و بگویند بوی نویی می‌دهد! این چه خفتی است برای یک کشور؟ با این حساب شیوخ قطر و امارات که این همه هواپیما دارند، باید هرروز در فرودگاه باشند و دست به هواپیما بکشند! من دستاورد شاخصی در برجام ندیده‌ام؛ چه در حوزه علمی-فنی و چه در حوزه اقتصاد.

سفرای دولت با گونی به سفارتخانه‌ها پول می‌برند

در حوزه اقتصاد لازم نیست ما حرف بزنیم. قرار بود گشایش‌هایی به همراه داشته باشد. کدام بانک بزرگ حاضر شده است با ما کار کند؟ هنوز سفرای این دولت محترم دارند با گونی و چمدان و ساک به سفارتخانه‌هایشان پول می‌برند! کدام بانک حاضر است با ما کار کند؟ چه اروپایی‌اش چه آمریکایی‌اش چه آسیایی‌اش! این چه دستاوردی بوده که هیچ بانکی حاضر نیست با ما کار کند؟

در حالی که آقای روحانی به روشنی تصریح کرده بود که تمام مسئولیت مذاکرات با من است، اکنون تلاش می‌شود تا برجام «تصمیم نظام» عنوان شود. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

تصمیم مشترک به این صورت بوده که نظام تشخیص داده که آن‌ها می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند و مردم را به جان هم بیاندازند. جمله رفراندوم برگزار کنیم را به خاطر بیاورید. او می‌خواست رفراندوم برگزار کند. آن‌ها می‌خواستند جامعه را دوقطبی کنند و دعوا راه بیاندازند اما نظام جلوی آن‌ها را گرفت. به آن‌ها گفته شد، شما می‌گویید مذاکرات خوب است، ما که بدبینیم. برو کارت را انجام بده!

آن‌ها نمی‌خواستند شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نظر تخصصی‌شان را اعلام کنند اما رهبری فرمودند بگذارید همه نظر بدهند. در مقابل آن‌ها فقط به دنبال اجرای برجام بودند بدون این که نظرات تخصصی را شنیده باشند.

آقای دکتر عباسی! بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

گفتگو و تنظیم: محسن حسن‌زاده

انتهای پیام/

,

هفت‌سال قبل، پیش از آن که آژان‌های آژانس مجوز بازدیدهای نامحدود و بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای ما را به لطف برجام دست بیاورند، او از تأسیسات اتمی دیگر کشورها بازدید می‌کرد تا روند پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شدت بگیرد و البته همه پیشرفت‌های علمی ایران را مرهون توصیه‌های دینی می‌دانست.

نامش در قطعنامه 1747 شورای امنیت به عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود:«فریدون عباسی»

مواضع و فعالیت‌های انقلابی دکتر فریدون عباسی باعث شد که «ترور توسط عوامل موساد» هم به فهرست افتخارات او اضافه شود! تروری که در سال 89 انجام شد و او از آن جان سالم به در برد تا امروز مجال آن را داشته باشیم و چندکلامی با او به گفتگو بنشینیم. مرآت شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کند.

آقای دکتر عباسی! استدلالی وجود دارد مبنی بر این که اگر برجام برای ایران مفید نبود، چرا آمریکا از آن خارج شد! موافقان جریان برجام می‌کوشند به واسطه این سخن، منتقدان را همسو با آمریکا جلوه دهند! دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

پرسش اصلی این است که مگر آمریکا در برجام بوده که اکنون از آن خارج شود؟! از این منظر هم به موضوع نگاه کنید. در سال 1394 آمریکایی‌ها به ظاهر برجام را امضا کردند و پذیرفتند و در داخل کشور نیز با فشار یک جریان فکری و با جوسازی و تلاش در جهت دوقطبی‌سازی جامعه پذیرفته شد که حالا که آب خوردن مملکت هم در گرو برجام است، یک جناح لجباز آن را اجرا کند! گفتند برجام را اجرا کنید تا ببینیم می‌توانید مشکلات را حل کنید یا نه.

برجام مجازات یک مجرم است!

نظر خود من این است که آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود. برای تحلیل مسائل، اول باید ببینیم برجام چیست. پاسخ این است که برجام مجازاتی است که برای یک مجرم نوشته‌اند. به عبارتی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را مجرم تشخیص داده و درجه جرم ایران را هم مشخص کرده است. بر حسب این جرم برای ما مجازات نوشته‌اند!

آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود

این ما بودیم که محدودیت‌ها را پذیرفتیم. ما بودیم که خودمان را در سختی قرار دادیم، آمریکا که در ماجرای برجام امتیازی نداده است. قرار بوده که آمریکا یک‌سری تحریم‌ها را که خودش وضع کرده بردارد! آن‌ها بین تحریم‌های اولیه و ثانویه تفکیک قائل شدند و حتی همان تحریم‌های ثانویه را هم لغو نکردند. بنابراین تکرار می‌کنم، آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود.

آمریکا موردی را در قالب برجام اجرا نکرده است که قابل ارزش‌گذاری باشد؛ آن هم در شرایطی که ما دستاوردهای خود را کنار گذاشتیم. به این شکل باید به مسائل نگاه کرد.

چرا می‌خواهیم به عقب برگردیم؟!

مسئولان دولتی در مواضع مختلفی عنوان کرده‌اند که در صورت عهدشکنی طرف مقابل امکان برگشت‌پذیری برای ایران وجود دارد. پرسشی که همواره برای من وجود داشته این است که برگشت‌پذیری چقدر برای ما هزینه دارد؟

برگشت به چه چیز؟! پرسش من این است که چرا ما می‌خواهیم به عقب برگردیم؟ نظر من این است که ما باید اتفاقا به جلو برویم. اکنون با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم، زمان آن است که ما راهبردمان را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم. به طور مثال ما باید تعیین کنیم که در حوزه علوم فضایی به دنبال چه چیزی هستیم؟ ماهواره می‌خواهیم یا سفینه فضایی یا رشد تکنولوژی؟ در برنامه هسته‌ای و برنامه‌های مرتبط با دانش نانو به دنبال چه چیزی هستیم؟

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

موضوعات استراتژیک کشور یا ملعبه سیاسی مسئولان اجرایی؟

اگر راهبرد خود را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم و نظام درباره آن راهبرد تصمیم بگیرد، این دست موضوعات ملعبه سیاسی افرادی که دستگاه اجرایی کشور را در دست گرفته‌اند، قرار نمی‌گیرد. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که موضوعات استراتژیک کشور گاه به ملعبه سیاسی تبدیل می‌شود! از این جهت ما باید با تعیین راهبردها جلوی این حرکات را بگیریم.

کلمات مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی!

در موضوع برگشت‌پذیری، اگر قرار است غنی‌سازی کنیم، مسأله این است که 10 تن مواد غنی‌شده را از مملکت خارج کردند، این 10 تن قرار است در چه مدت دوباره تولید شود؟ 130 تن آب سنگین از مملکت خارج شده است، در چه مدت قرار است این میزان آب سنگین تولید شود؟ با استفاده از کلمه‌های مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی، می‌گویند برگشت را شروع کنید!

راه میان‌بر، کنار رفتن برخی از مسئولان است

یا مثلا می‌گویند امروز دستور می‌دهیم که دو روز دیگر غنی‌سازی شروع شود اما اگر بخواهند به آن حجم از موادی که ما انبار کرده بودیم برسند، زمانی طولانی نیاز دارند. اینطور نیست که ظرف دو سال ما به آن دستاوردهای سابق برسیم. به هر حال در شرایط موجود باید با استفاده از راه‌های میان‌بر کاری کنیم که از برنامه جلوتر باشیم.

راه میان‌بر هم این است که آن‌ها که این دردسر را برای کشور درست کرده‌اند کنار بروند تا بشود راه را باز کرد و جلو رفت.

یکی از نکاتی که شما در آسیب‌شناسی روند مذاکرات مطرح می‌کردید، تصمیم‌های قومی و طایفه‌ای بود. آیا همچنان بر این باور هستید؟ و فکر می‌کنید در ادامه مذاکرات ایران با کشورهای پنج‌گانه همچنان تصمیمات طایفه‌ای پیشتاز خواهند بود؟

بله همچنان بر این باورم. رویکردی که آن‌ها نسبت به مسأله تلگرام اتخاذ کرده‌اند، نمونه‌ای از رفتار قومی و طایفه‌ای است. آن‌ها فکر می‌کنند که عقل کل هستند! در این سال‌ها زیرساخت‌های لازم را برای مردم ایجاد نکرده‌اند تا آن‌ها فعالیت‌ها و کسب و کار خود در فضای مجازی را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند. خوابیدند! همه‌چیز را تعطیل کردند. و با این شیوه مدیریت، کارخانه‌ها را به تعطیلی کشاندند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

آن‌ها از طایفه‌بازی دست برنخواهند داشت

آن‌چه مدنظر آن‌هاست توسعه سیاسی، آن هم از نوع غربی آن است. دائما از توسعه سیاسی سخن می‌گویند در حالی که اقتصاد کشور را رها کرده‌اند. به هر حال من فکر نمی‌کنم که آن‌ها طایفه‌بازی و قوم‌گرایی‌شان را دست بردارند. بعد از مسأله هسته‌ای، دعوا را به تلگرام کشاندند! ببینید چگونه جامعه را شرطی می‌کنند و می‌خواهند مردم را به جان هم بیاندازند.

کسانی که از انسجام ملی حرف می‌زنند، به وحدت اعتقادی ندارند

این‌ها عوض نمی‌شوند! با همین خط فکری و به صورت قبیلگی جلو می‌روند! بیخود هم دم از انسجام ملی و وحدت می‌زنند چراکه اصلا به این مسائل اعتقاد ندارند. اگر بگویند به این مسائل اعتقاد داریم، آن‌گاه می‌پرسیم که در چندسال گذشته از کدام متخصص در کشور برای حل مشکلات سوال کرده‌اند؟ از کدام متخصص درباره برجام سوال کرده‌اند که ما در توافق‌نامه چه بنویسیم؟

همه دلسوزان کشور به آن‌ها هشدار می‌دادند اما گوش شنوایی نبود. مملکت به متعلق به همه است؛ فقط مال این‌ها که نیست!

موافقان تفکر حاکم بر دولت، این روزها بر فواید برجام تأکید می‌کنند و مثلا به موضوع افزایش فروش نفت بر اثر انعقاد برجام اشاره می‌کنند. شما پیش‌تر تصریح کرده‌اید که برجام برای ایران منفعتی نداشته است. آیا واقعا برجام را بی‌فایده می‌دانید؟

منفعت در فروش نفت است یا در ذخیره آن؟ چه هنری است این که نفت را بفروشیم و نتوانیم پول آن را دریافت کنیم؟ می‌توانند پول نفت را دریافت کنند؟ اگر می‌توانستند که وضع دلار در کشور این‌گونه نبود. ما نفت را از چاه‌هایمان بیرون می‌کشیم و می‌دهیم به دیگران تا استفاده کنند اما نمی‌توانیم پول آن را وارد کشور کنیم تا از مواهب فروش نفت بهره‌مند شویم.

مثل بدوی‌ها و تکنولوژی‌ندیده‌ها با هواپیما عکس گرفتند

به جای این که بودجه کشور را از نفت مستقل کنیم، در این چند سال بیش‌تر آن را به نفت وابسته کرده‌ایم. این چه هنری است؟ هواپیمایی در ایران می‌نشیند و وزرا و معاون رئیس‌جمهور مثل بدوی‌ها بروند دست به هواپیما بکشند و با آن عکس بگیرند! گویی که تکنولوژی ندیده‌اند! یعنی این‌قدر باید خوار و ذلیل باشیم که برای یک هواپیما مقامات ما به فرودگاه بروند؟

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

این چه خفتی است برای یک کشور؟

اگر این دستاورد بود، لازم نبود که آن‌ها به فرودگاه بروند و دست به هواپیما بکشند و بگویند بوی نویی می‌دهد! این چه خفتی است برای یک کشور؟ با این حساب شیوخ قطر و امارات که این همه هواپیما دارند، باید هرروز در فرودگاه باشند و دست به هواپیما بکشند! من دستاورد شاخصی در برجام ندیده‌ام؛ چه در حوزه علمی-فنی و چه در حوزه اقتصاد.

سفرای دولت با گونی به سفارتخانه‌ها پول می‌برند

در حوزه اقتصاد لازم نیست ما حرف بزنیم. قرار بود گشایش‌هایی به همراه داشته باشد. کدام بانک بزرگ حاضر شده است با ما کار کند؟ هنوز سفرای این دولت محترم دارند با گونی و چمدان و ساک به سفارتخانه‌هایشان پول می‌برند! کدام بانک حاضر است با ما کار کند؟ چه اروپایی‌اش چه آمریکایی‌اش چه آسیایی‌اش! این چه دستاوردی بوده که هیچ بانکی حاضر نیست با ما کار کند؟

در حالی که آقای روحانی به روشنی تصریح کرده بود که تمام مسئولیت مذاکرات با من است، اکنون تلاش می‌شود تا برجام «تصمیم نظام» عنوان شود. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

تصمیم مشترک به این صورت بوده که نظام تشخیص داده که آن‌ها می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند و مردم را به جان هم بیاندازند. جمله رفراندوم برگزار کنیم را به خاطر بیاورید. او می‌خواست رفراندوم برگزار کند. آن‌ها می‌خواستند جامعه را دوقطبی کنند و دعوا راه بیاندازند اما نظام جلوی آن‌ها را گرفت. به آن‌ها گفته شد، شما می‌گویید مذاکرات خوب است، ما که بدبینیم. برو کارت را انجام بده!

آن‌ها نمی‌خواستند شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نظر تخصصی‌شان را اعلام کنند اما رهبری فرمودند بگذارید همه نظر بدهند. در مقابل آن‌ها فقط به دنبال اجرای برجام بودند بدون این که نظرات تخصصی را شنیده باشند.

آقای دکتر عباسی! بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

گفتگو و تنظیم: محسن حسن‌زاده

انتهای پیام/

,

هفت‌سال قبل، پیش از آن که آژان‌های آژانس مجوز بازدیدهای نامحدود و بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای ما را به لطف برجام دست بیاورند، او از تأسیسات اتمی دیگر کشورها بازدید می‌کرد تا روند پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شدت بگیرد و البته همه پیشرفت‌های علمی ایران را مرهون توصیه‌های دینی می‌دانست.

نامش در قطعنامه 1747 شورای امنیت به عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود:«فریدون عباسی»

مواضع و فعالیت‌های انقلابی دکتر فریدون عباسی باعث شد که «ترور توسط عوامل موساد» هم به فهرست افتخارات او اضافه شود! تروری که در سال 89 انجام شد و او از آن جان سالم به در برد تا امروز مجال آن را داشته باشیم و چندکلامی با او به گفتگو بنشینیم. مرآت شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کند.

آقای دکتر عباسی! استدلالی وجود دارد مبنی بر این که اگر برجام برای ایران مفید نبود، چرا آمریکا از آن خارج شد! موافقان جریان برجام می‌کوشند به واسطه این سخن، منتقدان را همسو با آمریکا جلوه دهند! دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

پرسش اصلی این است که مگر آمریکا در برجام بوده که اکنون از آن خارج شود؟! از این منظر هم به موضوع نگاه کنید. در سال 1394 آمریکایی‌ها به ظاهر برجام را امضا کردند و پذیرفتند و در داخل کشور نیز با فشار یک جریان فکری و با جوسازی و تلاش در جهت دوقطبی‌سازی جامعه پذیرفته شد که حالا که آب خوردن مملکت هم در گرو برجام است، یک جناح لجباز آن را اجرا کند! گفتند برجام را اجرا کنید تا ببینیم می‌توانید مشکلات را حل کنید یا نه.

برجام مجازات یک مجرم است!

نظر خود من این است که آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود. برای تحلیل مسائل، اول باید ببینیم برجام چیست. پاسخ این است که برجام مجازاتی است که برای یک مجرم نوشته‌اند. به عبارتی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را مجرم تشخیص داده و درجه جرم ایران را هم مشخص کرده است. بر حسب این جرم برای ما مجازات نوشته‌اند!

آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود

این ما بودیم که محدودیت‌ها را پذیرفتیم. ما بودیم که خودمان را در سختی قرار دادیم، آمریکا که در ماجرای برجام امتیازی نداده است. قرار بوده که آمریکا یک‌سری تحریم‌ها را که خودش وضع کرده بردارد! آن‌ها بین تحریم‌های اولیه و ثانویه تفکیک قائل شدند و حتی همان تحریم‌های ثانویه را هم لغو نکردند. بنابراین تکرار می‌کنم، آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود.

آمریکا موردی را در قالب برجام اجرا نکرده است که قابل ارزش‌گذاری باشد؛ آن هم در شرایطی که ما دستاوردهای خود را کنار گذاشتیم. به این شکل باید به مسائل نگاه کرد.

چرا می‌خواهیم به عقب برگردیم؟!

مسئولان دولتی در مواضع مختلفی عنوان کرده‌اند که در صورت عهدشکنی طرف مقابل امکان برگشت‌پذیری برای ایران وجود دارد. پرسشی که همواره برای من وجود داشته این است که برگشت‌پذیری چقدر برای ما هزینه دارد؟

برگشت به چه چیز؟! پرسش من این است که چرا ما می‌خواهیم به عقب برگردیم؟ نظر من این است که ما باید اتفاقا به جلو برویم. اکنون با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم، زمان آن است که ما راهبردمان را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم. به طور مثال ما باید تعیین کنیم که در حوزه علوم فضایی به دنبال چه چیزی هستیم؟ ماهواره می‌خواهیم یا سفینه فضایی یا رشد تکنولوژی؟ در برنامه هسته‌ای و برنامه‌های مرتبط با دانش نانو به دنبال چه چیزی هستیم؟

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

موضوعات استراتژیک کشور یا ملعبه سیاسی مسئولان اجرایی؟

اگر راهبرد خود را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم و نظام درباره آن راهبرد تصمیم بگیرد، این دست موضوعات ملعبه سیاسی افرادی که دستگاه اجرایی کشور را در دست گرفته‌اند، قرار نمی‌گیرد. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که موضوعات استراتژیک کشور گاه به ملعبه سیاسی تبدیل می‌شود! از این جهت ما باید با تعیین راهبردها جلوی این حرکات را بگیریم.

کلمات مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی!

در موضوع برگشت‌پذیری، اگر قرار است غنی‌سازی کنیم، مسأله این است که 10 تن مواد غنی‌شده را از مملکت خارج کردند، این 10 تن قرار است در چه مدت دوباره تولید شود؟ 130 تن آب سنگین از مملکت خارج شده است، در چه مدت قرار است این میزان آب سنگین تولید شود؟ با استفاده از کلمه‌های مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی، می‌گویند برگشت را شروع کنید!

راه میان‌بر، کنار رفتن برخی از مسئولان است

یا مثلا می‌گویند امروز دستور می‌دهیم که دو روز دیگر غنی‌سازی شروع شود اما اگر بخواهند به آن حجم از موادی که ما انبار کرده بودیم برسند، زمانی طولانی نیاز دارند. اینطور نیست که ظرف دو سال ما به آن دستاوردهای سابق برسیم. به هر حال در شرایط موجود باید با استفاده از راه‌های میان‌بر کاری کنیم که از برنامه جلوتر باشیم.

راه میان‌بر هم این است که آن‌ها که این دردسر را برای کشور درست کرده‌اند کنار بروند تا بشود راه را باز کرد و جلو رفت.

یکی از نکاتی که شما در آسیب‌شناسی روند مذاکرات مطرح می‌کردید، تصمیم‌های قومی و طایفه‌ای بود. آیا همچنان بر این باور هستید؟ و فکر می‌کنید در ادامه مذاکرات ایران با کشورهای پنج‌گانه همچنان تصمیمات طایفه‌ای پیشتاز خواهند بود؟

بله همچنان بر این باورم. رویکردی که آن‌ها نسبت به مسأله تلگرام اتخاذ کرده‌اند، نمونه‌ای از رفتار قومی و طایفه‌ای است. آن‌ها فکر می‌کنند که عقل کل هستند! در این سال‌ها زیرساخت‌های لازم را برای مردم ایجاد نکرده‌اند تا آن‌ها فعالیت‌ها و کسب و کار خود در فضای مجازی را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند. خوابیدند! همه‌چیز را تعطیل کردند. و با این شیوه مدیریت، کارخانه‌ها را به تعطیلی کشاندند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

آن‌ها از طایفه‌بازی دست برنخواهند داشت

آن‌چه مدنظر آن‌هاست توسعه سیاسی، آن هم از نوع غربی آن است. دائما از توسعه سیاسی سخن می‌گویند در حالی که اقتصاد کشور را رها کرده‌اند. به هر حال من فکر نمی‌کنم که آن‌ها طایفه‌بازی و قوم‌گرایی‌شان را دست بردارند. بعد از مسأله هسته‌ای، دعوا را به تلگرام کشاندند! ببینید چگونه جامعه را شرطی می‌کنند و می‌خواهند مردم را به جان هم بیاندازند.

کسانی که از انسجام ملی حرف می‌زنند، به وحدت اعتقادی ندارند

این‌ها عوض نمی‌شوند! با همین خط فکری و به صورت قبیلگی جلو می‌روند! بیخود هم دم از انسجام ملی و وحدت می‌زنند چراکه اصلا به این مسائل اعتقاد ندارند. اگر بگویند به این مسائل اعتقاد داریم، آن‌گاه می‌پرسیم که در چندسال گذشته از کدام متخصص در کشور برای حل مشکلات سوال کرده‌اند؟ از کدام متخصص درباره برجام سوال کرده‌اند که ما در توافق‌نامه چه بنویسیم؟

همه دلسوزان کشور به آن‌ها هشدار می‌دادند اما گوش شنوایی نبود. مملکت به متعلق به همه است؛ فقط مال این‌ها که نیست!

موافقان تفکر حاکم بر دولت، این روزها بر فواید برجام تأکید می‌کنند و مثلا به موضوع افزایش فروش نفت بر اثر انعقاد برجام اشاره می‌کنند. شما پیش‌تر تصریح کرده‌اید که برجام برای ایران منفعتی نداشته است. آیا واقعا برجام را بی‌فایده می‌دانید؟

منفعت در فروش نفت است یا در ذخیره آن؟ چه هنری است این که نفت را بفروشیم و نتوانیم پول آن را دریافت کنیم؟ می‌توانند پول نفت را دریافت کنند؟ اگر می‌توانستند که وضع دلار در کشور این‌گونه نبود. ما نفت را از چاه‌هایمان بیرون می‌کشیم و می‌دهیم به دیگران تا استفاده کنند اما نمی‌توانیم پول آن را وارد کشور کنیم تا از مواهب فروش نفت بهره‌مند شویم.

مثل بدوی‌ها و تکنولوژی‌ندیده‌ها با هواپیما عکس گرفتند

به جای این که بودجه کشور را از نفت مستقل کنیم، در این چند سال بیش‌تر آن را به نفت وابسته کرده‌ایم. این چه هنری است؟ هواپیمایی در ایران می‌نشیند و وزرا و معاون رئیس‌جمهور مثل بدوی‌ها بروند دست به هواپیما بکشند و با آن عکس بگیرند! گویی که تکنولوژی ندیده‌اند! یعنی این‌قدر باید خوار و ذلیل باشیم که برای یک هواپیما مقامات ما به فرودگاه بروند؟

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

این چه خفتی است برای یک کشور؟

اگر این دستاورد بود، لازم نبود که آن‌ها به فرودگاه بروند و دست به هواپیما بکشند و بگویند بوی نویی می‌دهد! این چه خفتی است برای یک کشور؟ با این حساب شیوخ قطر و امارات که این همه هواپیما دارند، باید هرروز در فرودگاه باشند و دست به هواپیما بکشند! من دستاورد شاخصی در برجام ندیده‌ام؛ چه در حوزه علمی-فنی و چه در حوزه اقتصاد.

سفرای دولت با گونی به سفارتخانه‌ها پول می‌برند

در حوزه اقتصاد لازم نیست ما حرف بزنیم. قرار بود گشایش‌هایی به همراه داشته باشد. کدام بانک بزرگ حاضر شده است با ما کار کند؟ هنوز سفرای این دولت محترم دارند با گونی و چمدان و ساک به سفارتخانه‌هایشان پول می‌برند! کدام بانک حاضر است با ما کار کند؟ چه اروپایی‌اش چه آمریکایی‌اش چه آسیایی‌اش! این چه دستاوردی بوده که هیچ بانکی حاضر نیست با ما کار کند؟

در حالی که آقای روحانی به روشنی تصریح کرده بود که تمام مسئولیت مذاکرات با من است، اکنون تلاش می‌شود تا برجام «تصمیم نظام» عنوان شود. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

تصمیم مشترک به این صورت بوده که نظام تشخیص داده که آن‌ها می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند و مردم را به جان هم بیاندازند. جمله رفراندوم برگزار کنیم را به خاطر بیاورید. او می‌خواست رفراندوم برگزار کند. آن‌ها می‌خواستند جامعه را دوقطبی کنند و دعوا راه بیاندازند اما نظام جلوی آن‌ها را گرفت. به آن‌ها گفته شد، شما می‌گویید مذاکرات خوب است، ما که بدبینیم. برو کارت را انجام بده!

آن‌ها نمی‌خواستند شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نظر تخصصی‌شان را اعلام کنند اما رهبری فرمودند بگذارید همه نظر بدهند. در مقابل آن‌ها فقط به دنبال اجرای برجام بودند بدون این که نظرات تخصصی را شنیده باشند.

آقای دکتر عباسی! بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

گفتگو و تنظیم: محسن حسن‌زاده

انتهای پیام/

,

هفت‌سال قبل، پیش از آن که آژان‌های آژانس مجوز بازدیدهای نامحدود و بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای ما را به لطف برجام دست بیاورند، او از تأسیسات اتمی دیگر کشورها بازدید می‌کرد تا روند پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شدت بگیرد و البته همه پیشرفت‌های علمی ایران را مرهون توصیه‌های دینی می‌دانست.

نامش در قطعنامه 1747 شورای امنیت به عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود:«فریدون عباسی»

مواضع و فعالیت‌های انقلابی دکتر فریدون عباسی باعث شد که «ترور توسط عوامل موساد» هم به فهرست افتخارات او اضافه شود! تروری که در سال 89 انجام شد و او از آن جان سالم به در برد تا امروز مجال آن را داشته باشیم و چندکلامی با او به گفتگو بنشینیم. مرآت شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کند.

آقای دکتر عباسی! استدلالی وجود دارد مبنی بر این که اگر برجام برای ایران مفید نبود، چرا آمریکا از آن خارج شد! موافقان جریان برجام می‌کوشند به واسطه این سخن، منتقدان را همسو با آمریکا جلوه دهند! دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

پرسش اصلی این است که مگر آمریکا در برجام بوده که اکنون از آن خارج شود؟! از این منظر هم به موضوع نگاه کنید. در سال 1394 آمریکایی‌ها به ظاهر برجام را امضا کردند و پذیرفتند و در داخل کشور نیز با فشار یک جریان فکری و با جوسازی و تلاش در جهت دوقطبی‌سازی جامعه پذیرفته شد که حالا که آب خوردن مملکت هم در گرو برجام است، یک جناح لجباز آن را اجرا کند! گفتند برجام را اجرا کنید تا ببینیم می‌توانید مشکلات را حل کنید یا نه.

برجام مجازات یک مجرم است!

نظر خود من این است که آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود. برای تحلیل مسائل، اول باید ببینیم برجام چیست. پاسخ این است که برجام مجازاتی است که برای یک مجرم نوشته‌اند. به عبارتی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را مجرم تشخیص داده و درجه جرم ایران را هم مشخص کرده است. بر حسب این جرم برای ما مجازات نوشته‌اند!

آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود

این ما بودیم که محدودیت‌ها را پذیرفتیم. ما بودیم که خودمان را در سختی قرار دادیم، آمریکا که در ماجرای برجام امتیازی نداده است. قرار بوده که آمریکا یک‌سری تحریم‌ها را که خودش وضع کرده بردارد! آن‌ها بین تحریم‌های اولیه و ثانویه تفکیک قائل شدند و حتی همان تحریم‌های ثانویه را هم لغو نکردند. بنابراین تکرار می‌کنم، آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود.

آمریکا موردی را در قالب برجام اجرا نکرده است که قابل ارزش‌گذاری باشد؛ آن هم در شرایطی که ما دستاوردهای خود را کنار گذاشتیم. به این شکل باید به مسائل نگاه کرد.

چرا می‌خواهیم به عقب برگردیم؟!

مسئولان دولتی در مواضع مختلفی عنوان کرده‌اند که در صورت عهدشکنی طرف مقابل امکان برگشت‌پذیری برای ایران وجود دارد. پرسشی که همواره برای من وجود داشته این است که برگشت‌پذیری چقدر برای ما هزینه دارد؟

برگشت به چه چیز؟! پرسش من این است که چرا ما می‌خواهیم به عقب برگردیم؟ نظر من این است که ما باید اتفاقا به جلو برویم. اکنون با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم، زمان آن است که ما راهبردمان را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم. به طور مثال ما باید تعیین کنیم که در حوزه علوم فضایی به دنبال چه چیزی هستیم؟ ماهواره می‌خواهیم یا سفینه فضایی یا رشد تکنولوژی؟ در برنامه هسته‌ای و برنامه‌های مرتبط با دانش نانو به دنبال چه چیزی هستیم؟

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

موضوعات استراتژیک کشور یا ملعبه سیاسی مسئولان اجرایی؟

اگر راهبرد خود را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم و نظام درباره آن راهبرد تصمیم بگیرد، این دست موضوعات ملعبه سیاسی افرادی که دستگاه اجرایی کشور را در دست گرفته‌اند، قرار نمی‌گیرد. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که موضوعات استراتژیک کشور گاه به ملعبه سیاسی تبدیل می‌شود! از این جهت ما باید با تعیین راهبردها جلوی این حرکات را بگیریم.

کلمات مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی!

در موضوع برگشت‌پذیری، اگر قرار است غنی‌سازی کنیم، مسأله این است که 10 تن مواد غنی‌شده را از مملکت خارج کردند، این 10 تن قرار است در چه مدت دوباره تولید شود؟ 130 تن آب سنگین از مملکت خارج شده است، در چه مدت قرار است این میزان آب سنگین تولید شود؟ با استفاده از کلمه‌های مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی، می‌گویند برگشت را شروع کنید!

راه میان‌بر، کنار رفتن برخی از مسئولان است

یا مثلا می‌گویند امروز دستور می‌دهیم که دو روز دیگر غنی‌سازی شروع شود اما اگر بخواهند به آن حجم از موادی که ما انبار کرده بودیم برسند، زمانی طولانی نیاز دارند. اینطور نیست که ظرف دو سال ما به آن دستاوردهای سابق برسیم. به هر حال در شرایط موجود باید با استفاده از راه‌های میان‌بر کاری کنیم که از برنامه جلوتر باشیم.

راه میان‌بر هم این است که آن‌ها که این دردسر را برای کشور درست کرده‌اند کنار بروند تا بشود راه را باز کرد و جلو رفت.

یکی از نکاتی که شما در آسیب‌شناسی روند مذاکرات مطرح می‌کردید، تصمیم‌های قومی و طایفه‌ای بود. آیا همچنان بر این باور هستید؟ و فکر می‌کنید در ادامه مذاکرات ایران با کشورهای پنج‌گانه همچنان تصمیمات طایفه‌ای پیشتاز خواهند بود؟

بله همچنان بر این باورم. رویکردی که آن‌ها نسبت به مسأله تلگرام اتخاذ کرده‌اند، نمونه‌ای از رفتار قومی و طایفه‌ای است. آن‌ها فکر می‌کنند که عقل کل هستند! در این سال‌ها زیرساخت‌های لازم را برای مردم ایجاد نکرده‌اند تا آن‌ها فعالیت‌ها و کسب و کار خود در فضای مجازی را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند. خوابیدند! همه‌چیز را تعطیل کردند. و با این شیوه مدیریت، کارخانه‌ها را به تعطیلی کشاندند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

آن‌ها از طایفه‌بازی دست برنخواهند داشت

آن‌چه مدنظر آن‌هاست توسعه سیاسی، آن هم از نوع غربی آن است. دائما از توسعه سیاسی سخن می‌گویند در حالی که اقتصاد کشور را رها کرده‌اند. به هر حال من فکر نمی‌کنم که آن‌ها طایفه‌بازی و قوم‌گرایی‌شان را دست بردارند. بعد از مسأله هسته‌ای، دعوا را به تلگرام کشاندند! ببینید چگونه جامعه را شرطی می‌کنند و می‌خواهند مردم را به جان هم بیاندازند.

کسانی که از انسجام ملی حرف می‌زنند، به وحدت اعتقادی ندارند

این‌ها عوض نمی‌شوند! با همین خط فکری و به صورت قبیلگی جلو می‌روند! بیخود هم دم از انسجام ملی و وحدت می‌زنند چراکه اصلا به این مسائل اعتقاد ندارند. اگر بگویند به این مسائل اعتقاد داریم، آن‌گاه می‌پرسیم که در چندسال گذشته از کدام متخصص در کشور برای حل مشکلات سوال کرده‌اند؟ از کدام متخصص درباره برجام سوال کرده‌اند که ما در توافق‌نامه چه بنویسیم؟

همه دلسوزان کشور به آن‌ها هشدار می‌دادند اما گوش شنوایی نبود. مملکت به متعلق به همه است؛ فقط مال این‌ها که نیست!

موافقان تفکر حاکم بر دولت، این روزها بر فواید برجام تأکید می‌کنند و مثلا به موضوع افزایش فروش نفت بر اثر انعقاد برجام اشاره می‌کنند. شما پیش‌تر تصریح کرده‌اید که برجام برای ایران منفعتی نداشته است. آیا واقعا برجام را بی‌فایده می‌دانید؟

منفعت در فروش نفت است یا در ذخیره آن؟ چه هنری است این که نفت را بفروشیم و نتوانیم پول آن را دریافت کنیم؟ می‌توانند پول نفت را دریافت کنند؟ اگر می‌توانستند که وضع دلار در کشور این‌گونه نبود. ما نفت را از چاه‌هایمان بیرون می‌کشیم و می‌دهیم به دیگران تا استفاده کنند اما نمی‌توانیم پول آن را وارد کشور کنیم تا از مواهب فروش نفت بهره‌مند شویم.

مثل بدوی‌ها و تکنولوژی‌ندیده‌ها با هواپیما عکس گرفتند

به جای این که بودجه کشور را از نفت مستقل کنیم، در این چند سال بیش‌تر آن را به نفت وابسته کرده‌ایم. این چه هنری است؟ هواپیمایی در ایران می‌نشیند و وزرا و معاون رئیس‌جمهور مثل بدوی‌ها بروند دست به هواپیما بکشند و با آن عکس بگیرند! گویی که تکنولوژی ندیده‌اند! یعنی این‌قدر باید خوار و ذلیل باشیم که برای یک هواپیما مقامات ما به فرودگاه بروند؟

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

این چه خفتی است برای یک کشور؟

اگر این دستاورد بود، لازم نبود که آن‌ها به فرودگاه بروند و دست به هواپیما بکشند و بگویند بوی نویی می‌دهد! این چه خفتی است برای یک کشور؟ با این حساب شیوخ قطر و امارات که این همه هواپیما دارند، باید هرروز در فرودگاه باشند و دست به هواپیما بکشند! من دستاورد شاخصی در برجام ندیده‌ام؛ چه در حوزه علمی-فنی و چه در حوزه اقتصاد.

سفرای دولت با گونی به سفارتخانه‌ها پول می‌برند

در حوزه اقتصاد لازم نیست ما حرف بزنیم. قرار بود گشایش‌هایی به همراه داشته باشد. کدام بانک بزرگ حاضر شده است با ما کار کند؟ هنوز سفرای این دولت محترم دارند با گونی و چمدان و ساک به سفارتخانه‌هایشان پول می‌برند! کدام بانک حاضر است با ما کار کند؟ چه اروپایی‌اش چه آمریکایی‌اش چه آسیایی‌اش! این چه دستاوردی بوده که هیچ بانکی حاضر نیست با ما کار کند؟

در حالی که آقای روحانی به روشنی تصریح کرده بود که تمام مسئولیت مذاکرات با من است، اکنون تلاش می‌شود تا برجام «تصمیم نظام» عنوان شود. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

تصمیم مشترک به این صورت بوده که نظام تشخیص داده که آن‌ها می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند و مردم را به جان هم بیاندازند. جمله رفراندوم برگزار کنیم را به خاطر بیاورید. او می‌خواست رفراندوم برگزار کند. آن‌ها می‌خواستند جامعه را دوقطبی کنند و دعوا راه بیاندازند اما نظام جلوی آن‌ها را گرفت. به آن‌ها گفته شد، شما می‌گویید مذاکرات خوب است، ما که بدبینیم. برو کارت را انجام بده!

آن‌ها نمی‌خواستند شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نظر تخصصی‌شان را اعلام کنند اما رهبری فرمودند بگذارید همه نظر بدهند. در مقابل آن‌ها فقط به دنبال اجرای برجام بودند بدون این که نظرات تخصصی را شنیده باشند.

آقای دکتر عباسی! بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

گفتگو و تنظیم: محسن حسن‌زاده

انتهای پیام/

,

هفت‌سال قبل، پیش از آن که آژان‌های آژانس مجوز بازدیدهای نامحدود و بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای ما را به لطف برجام دست بیاورند، او از تأسیسات اتمی دیگر کشورها بازدید می‌کرد تا روند پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شدت بگیرد و البته همه پیشرفت‌های علمی ایران را مرهون توصیه‌های دینی می‌دانست.

نامش در قطعنامه 1747 شورای امنیت به عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود:«فریدون عباسی»

مواضع و فعالیت‌های انقلابی دکتر فریدون عباسی باعث شد که «ترور توسط عوامل موساد» هم به فهرست افتخارات او اضافه شود! تروری که در سال 89 انجام شد و او از آن جان سالم به در برد تا امروز مجال آن را داشته باشیم و چندکلامی با او به گفتگو بنشینیم. مرآت شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کند.

آقای دکتر عباسی! استدلالی وجود دارد مبنی بر این که اگر برجام برای ایران مفید نبود، چرا آمریکا از آن خارج شد! موافقان جریان برجام می‌کوشند به واسطه این سخن، منتقدان را همسو با آمریکا جلوه دهند! دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

پرسش اصلی این است که مگر آمریکا در برجام بوده که اکنون از آن خارج شود؟! از این منظر هم به موضوع نگاه کنید. در سال 1394 آمریکایی‌ها به ظاهر برجام را امضا کردند و پذیرفتند و در داخل کشور نیز با فشار یک جریان فکری و با جوسازی و تلاش در جهت دوقطبی‌سازی جامعه پذیرفته شد که حالا که آب خوردن مملکت هم در گرو برجام است، یک جناح لجباز آن را اجرا کند! گفتند برجام را اجرا کنید تا ببینیم می‌توانید مشکلات را حل کنید یا نه.

برجام مجازات یک مجرم است!

نظر خود من این است که آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود. برای تحلیل مسائل، اول باید ببینیم برجام چیست. پاسخ این است که برجام مجازاتی است که برای یک مجرم نوشته‌اند. به عبارتی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را مجرم تشخیص داده و درجه جرم ایران را هم مشخص کرده است. بر حسب این جرم برای ما مجازات نوشته‌اند!

آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود

این ما بودیم که محدودیت‌ها را پذیرفتیم. ما بودیم که خودمان را در سختی قرار دادیم، آمریکا که در ماجرای برجام امتیازی نداده است. قرار بوده که آمریکا یک‌سری تحریم‌ها را که خودش وضع کرده بردارد! آن‌ها بین تحریم‌های اولیه و ثانویه تفکیک قائل شدند و حتی همان تحریم‌های ثانویه را هم لغو نکردند. بنابراین تکرار می‌کنم، آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود.

آمریکا موردی را در قالب برجام اجرا نکرده است که قابل ارزش‌گذاری باشد؛ آن هم در شرایطی که ما دستاوردهای خود را کنار گذاشتیم. به این شکل باید به مسائل نگاه کرد.

چرا می‌خواهیم به عقب برگردیم؟!

مسئولان دولتی در مواضع مختلفی عنوان کرده‌اند که در صورت عهدشکنی طرف مقابل امکان برگشت‌پذیری برای ایران وجود دارد. پرسشی که همواره برای من وجود داشته این است که برگشت‌پذیری چقدر برای ما هزینه دارد؟

برگشت به چه چیز؟! پرسش من این است که چرا ما می‌خواهیم به عقب برگردیم؟ نظر من این است که ما باید اتفاقا به جلو برویم. اکنون با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم، زمان آن است که ما راهبردمان را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم. به طور مثال ما باید تعیین کنیم که در حوزه علوم فضایی به دنبال چه چیزی هستیم؟ ماهواره می‌خواهیم یا سفینه فضایی یا رشد تکنولوژی؟ در برنامه هسته‌ای و برنامه‌های مرتبط با دانش نانو به دنبال چه چیزی هستیم؟

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

موضوعات استراتژیک کشور یا ملعبه سیاسی مسئولان اجرایی؟

اگر راهبرد خود را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم و نظام درباره آن راهبرد تصمیم بگیرد، این دست موضوعات ملعبه سیاسی افرادی که دستگاه اجرایی کشور را در دست گرفته‌اند، قرار نمی‌گیرد. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که موضوعات استراتژیک کشور گاه به ملعبه سیاسی تبدیل می‌شود! از این جهت ما باید با تعیین راهبردها جلوی این حرکات را بگیریم.

کلمات مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی!

در موضوع برگشت‌پذیری، اگر قرار است غنی‌سازی کنیم، مسأله این است که 10 تن مواد غنی‌شده را از مملکت خارج کردند، این 10 تن قرار است در چه مدت دوباره تولید شود؟ 130 تن آب سنگین از مملکت خارج شده است، در چه مدت قرار است این میزان آب سنگین تولید شود؟ با استفاده از کلمه‌های مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی، می‌گویند برگشت را شروع کنید!

راه میان‌بر، کنار رفتن برخی از مسئولان است

یا مثلا می‌گویند امروز دستور می‌دهیم که دو روز دیگر غنی‌سازی شروع شود اما اگر بخواهند به آن حجم از موادی که ما انبار کرده بودیم برسند، زمانی طولانی نیاز دارند. اینطور نیست که ظرف دو سال ما به آن دستاوردهای سابق برسیم. به هر حال در شرایط موجود باید با استفاده از راه‌های میان‌بر کاری کنیم که از برنامه جلوتر باشیم.

راه میان‌بر هم این است که آن‌ها که این دردسر را برای کشور درست کرده‌اند کنار بروند تا بشود راه را باز کرد و جلو رفت.

یکی از نکاتی که شما در آسیب‌شناسی روند مذاکرات مطرح می‌کردید، تصمیم‌های قومی و طایفه‌ای بود. آیا همچنان بر این باور هستید؟ و فکر می‌کنید در ادامه مذاکرات ایران با کشورهای پنج‌گانه همچنان تصمیمات طایفه‌ای پیشتاز خواهند بود؟

بله همچنان بر این باورم. رویکردی که آن‌ها نسبت به مسأله تلگرام اتخاذ کرده‌اند، نمونه‌ای از رفتار قومی و طایفه‌ای است. آن‌ها فکر می‌کنند که عقل کل هستند! در این سال‌ها زیرساخت‌های لازم را برای مردم ایجاد نکرده‌اند تا آن‌ها فعالیت‌ها و کسب و کار خود در فضای مجازی را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند. خوابیدند! همه‌چیز را تعطیل کردند. و با این شیوه مدیریت، کارخانه‌ها را به تعطیلی کشاندند.

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

آن‌ها از طایفه‌بازی دست برنخواهند داشت

آن‌چه مدنظر آن‌هاست توسعه سیاسی، آن هم از نوع غربی آن است. دائما از توسعه سیاسی سخن می‌گویند در حالی که اقتصاد کشور را رها کرده‌اند. به هر حال من فکر نمی‌کنم که آن‌ها طایفه‌بازی و قوم‌گرایی‌شان را دست بردارند. بعد از مسأله هسته‌ای، دعوا را به تلگرام کشاندند! ببینید چگونه جامعه را شرطی می‌کنند و می‌خواهند مردم را به جان هم بیاندازند.

کسانی که از انسجام ملی حرف می‌زنند، به وحدت اعتقادی ندارند

این‌ها عوض نمی‌شوند! با همین خط فکری و به صورت قبیلگی جلو می‌روند! بیخود هم دم از انسجام ملی و وحدت می‌زنند چراکه اصلا به این مسائل اعتقاد ندارند. اگر بگویند به این مسائل اعتقاد داریم، آن‌گاه می‌پرسیم که در چندسال گذشته از کدام متخصص در کشور برای حل مشکلات سوال کرده‌اند؟ از کدام متخصص درباره برجام سوال کرده‌اند که ما در توافق‌نامه چه بنویسیم؟

همه دلسوزان کشور به آن‌ها هشدار می‌دادند اما گوش شنوایی نبود. مملکت به متعلق به همه است؛ فقط مال این‌ها که نیست!

موافقان تفکر حاکم بر دولت، این روزها بر فواید برجام تأکید می‌کنند و مثلا به موضوع افزایش فروش نفت بر اثر انعقاد برجام اشاره می‌کنند. شما پیش‌تر تصریح کرده‌اید که برجام برای ایران منفعتی نداشته است. آیا واقعا برجام را بی‌فایده می‌دانید؟

منفعت در فروش نفت است یا در ذخیره آن؟ چه هنری است این که نفت را بفروشیم و نتوانیم پول آن را دریافت کنیم؟ می‌توانند پول نفت را دریافت کنند؟ اگر می‌توانستند که وضع دلار در کشور این‌گونه نبود. ما نفت را از چاه‌هایمان بیرون می‌کشیم و می‌دهیم به دیگران تا استفاده کنند اما نمی‌توانیم پول آن را وارد کشور کنیم تا از مواهب فروش نفت بهره‌مند شویم.

مثل بدوی‌ها و تکنولوژی‌ندیده‌ها با هواپیما عکس گرفتند

به جای این که بودجه کشور را از نفت مستقل کنیم، در این چند سال بیش‌تر آن را به نفت وابسته کرده‌ایم. این چه هنری است؟ هواپیمایی در ایران می‌نشیند و وزرا و معاون رئیس‌جمهور مثل بدوی‌ها بروند دست به هواپیما بکشند و با آن عکس بگیرند! گویی که تکنولوژی ندیده‌اند! یعنی این‌قدر باید خوار و ذلیل باشیم که برای یک هواپیما مقامات ما به فرودگاه بروند؟

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

این چه خفتی است برای یک کشور؟

اگر این دستاورد بود، لازم نبود که آن‌ها به فرودگاه بروند و دست به هواپیما بکشند و بگویند بوی نویی می‌دهد! این چه خفتی است برای یک کشور؟ با این حساب شیوخ قطر و امارات که این همه هواپیما دارند، باید هرروز در فرودگاه باشند و دست به هواپیما بکشند! من دستاورد شاخصی در برجام ندیده‌ام؛ چه در حوزه علمی-فنی و چه در حوزه اقتصاد.

سفرای دولت با گونی به سفارتخانه‌ها پول می‌برند

در حوزه اقتصاد لازم نیست ما حرف بزنیم. قرار بود گشایش‌هایی به همراه داشته باشد. کدام بانک بزرگ حاضر شده است با ما کار کند؟ هنوز سفرای این دولت محترم دارند با گونی و چمدان و ساک به سفارتخانه‌هایشان پول می‌برند! کدام بانک حاضر است با ما کار کند؟ چه اروپایی‌اش چه آمریکایی‌اش چه آسیایی‌اش! این چه دستاوردی بوده که هیچ بانکی حاضر نیست با ما کار کند؟

در حالی که آقای روحانی به روشنی تصریح کرده بود که تمام مسئولیت مذاکرات با من است، اکنون تلاش می‌شود تا برجام «تصمیم نظام» عنوان شود. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

تصمیم مشترک به این صورت بوده که نظام تشخیص داده که آن‌ها می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند و مردم را به جان هم بیاندازند. جمله رفراندوم برگزار کنیم را به خاطر بیاورید. او می‌خواست رفراندوم برگزار کند. آن‌ها می‌خواستند جامعه را دوقطبی کنند و دعوا راه بیاندازند اما نظام جلوی آن‌ها را گرفت. به آن‌ها گفته شد، شما می‌گویید مذاکرات خوب است، ما که بدبینیم. برو کارت را انجام بده!

آن‌ها نمی‌خواستند شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نظر تخصصی‌شان را اعلام کنند اما رهبری فرمودند بگذارید همه نظر بدهند. در مقابل آن‌ها فقط به دنبال اجرای برجام بودند بدون این که نظرات تخصصی را شنیده باشند.

آقای دکتر عباسی! بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

گفتگو و تنظیم: محسن حسن‌زاده

انتهای پیام/

,

هفت‌سال قبل، پیش از آن که آژان‌های آژانس مجوز بازدیدهای نامحدود و بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای ما را به لطف برجام دست بیاورند، او از تأسیسات اتمی دیگر کشورها بازدید می‌کرد تا روند پیشرفت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران شدت بگیرد و البته همه پیشرفت‌های علمی ایران را مرهون توصیه‌های دینی می‌دانست.

,

نامش در قطعنامه 1747 شورای امنیت به عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بود:«فریدون عباسی»

,

مواضع و فعالیت‌های انقلابی دکتر فریدون عباسی باعث شد که «ترور توسط عوامل موساد» هم به فهرست افتخارات او اضافه شود! تروری که در سال 89 انجام شد و او از آن جان سالم به در برد تا امروز مجال آن را داشته باشیم و چندکلامی با او به گفتگو بنشینیم. مرآت شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کند.

,

آقای دکتر عباسی! استدلالی وجود دارد مبنی بر این که اگر برجام برای ایران مفید نبود، چرا آمریکا از آن خارج شد! موافقان جریان برجام می‌کوشند به واسطه این سخن، منتقدان را همسو با آمریکا جلوه دهند! دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

,

پرسش اصلی این است که مگر آمریکا در برجام بوده که اکنون از آن خارج شود؟! از این منظر هم به موضوع نگاه کنید. در سال 1394 آمریکایی‌ها به ظاهر برجام را امضا کردند و پذیرفتند و در داخل کشور نیز با فشار یک جریان فکری و با جوسازی و تلاش در جهت دوقطبی‌سازی جامعه پذیرفته شد که حالا که آب خوردن مملکت هم در گرو برجام است، یک جناح لجباز آن را اجرا کند! گفتند برجام را اجرا کنید تا ببینیم می‌توانید مشکلات را حل کنید یا نه.

,

برجام مجازات یک مجرم است!

, برجام مجازات یک مجرم است!,

نظر خود من این است که آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود. برای تحلیل مسائل، اول باید ببینیم برجام چیست. پاسخ این است که برجام مجازاتی است که برای یک مجرم نوشته‌اند. به عبارتی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را مجرم تشخیص داده و درجه جرم ایران را هم مشخص کرده است. بر حسب این جرم برای ما مجازات نوشته‌اند!

,

آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود

, آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود,

این ما بودیم که محدودیت‌ها را پذیرفتیم. ما بودیم که خودمان را در سختی قرار دادیم، آمریکا که در ماجرای برجام امتیازی نداده است. قرار بوده که آمریکا یک‌سری تحریم‌ها را که خودش وضع کرده بردارد! آن‌ها بین تحریم‌های اولیه و ثانویه تفکیک قائل شدند و حتی همان تحریم‌های ثانویه را هم لغو نکردند. بنابراین تکرار می‌کنم، آمریکا در برجام نبوده که بخواهد از آن خارج شود.

,

آمریکا موردی را در قالب برجام اجرا نکرده است که قابل ارزش‌گذاری باشد؛ آن هم در شرایطی که ما دستاوردهای خود را کنار گذاشتیم. به این شکل باید به مسائل نگاه کرد.

,

چرا می‌خواهیم به عقب برگردیم؟!

, چرا می‌خواهیم به عقب برگردیم؟!,

مسئولان دولتی در مواضع مختلفی عنوان کرده‌اند که در صورت عهدشکنی طرف مقابل امکان برگشت‌پذیری برای ایران وجود دارد. پرسشی که همواره برای من وجود داشته این است که برگشت‌پذیری چقدر برای ما هزینه دارد؟

,

برگشت به چه چیز؟! پرسش من این است که چرا ما می‌خواهیم به عقب برگردیم؟ نظر من این است که ما باید اتفاقا به جلو برویم. اکنون با توجه به وضعیتی که در آن قرار داریم، زمان آن است که ما راهبردمان را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم. به طور مثال ما باید تعیین کنیم که در حوزه علوم فضایی به دنبال چه چیزی هستیم؟ ماهواره می‌خواهیم یا سفینه فضایی یا رشد تکنولوژی؟ در برنامه هسته‌ای و برنامه‌های مرتبط با دانش نانو به دنبال چه چیزی هستیم؟

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

موضوعات استراتژیک کشور یا ملعبه سیاسی مسئولان اجرایی؟

,

اگر راهبرد خود را در موضوعات استراتژیک مشخص کنیم و نظام درباره آن راهبرد تصمیم بگیرد، این دست موضوعات ملعبه سیاسی افرادی که دستگاه اجرایی کشور را در دست گرفته‌اند، قرار نمی‌گیرد. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که موضوعات استراتژیک کشور گاه به ملعبه سیاسی تبدیل می‌شود! از این جهت ما باید با تعیین راهبردها جلوی این حرکات را بگیریم.

,

کلمات مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی!

, کلمات مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی!,

در موضوع برگشت‌پذیری، اگر قرار است غنی‌سازی کنیم، مسأله این است که 10 تن مواد غنی‌شده را از مملکت خارج کردند، این 10 تن قرار است در چه مدت دوباره تولید شود؟ 130 تن آب سنگین از مملکت خارج شده است، در چه مدت قرار است این میزان آب سنگین تولید شود؟ با استفاده از کلمه‌های مسخره‌ای مثل امکان‌سنجی، می‌گویند برگشت را شروع کنید!

,

راه میان‌بر، کنار رفتن برخی از مسئولان است

, راه میان‌بر، کنار رفتن برخی از مسئولان است,

یا مثلا می‌گویند امروز دستور می‌دهیم که دو روز دیگر غنی‌سازی شروع شود اما اگر بخواهند به آن حجم از موادی که ما انبار کرده بودیم برسند، زمانی طولانی نیاز دارند. اینطور نیست که ظرف دو سال ما به آن دستاوردهای سابق برسیم. به هر حال در شرایط موجود باید با استفاده از راه‌های میان‌بر کاری کنیم که از برنامه جلوتر باشیم.

,

راه میان‌بر هم این است که آن‌ها که این دردسر را برای کشور درست کرده‌اند کنار بروند تا بشود راه را باز کرد و جلو رفت.

,

یکی از نکاتی که شما در آسیب‌شناسی روند مذاکرات مطرح می‌کردید، تصمیم‌های قومی و طایفه‌ای بود. آیا همچنان بر این باور هستید؟ و فکر می‌کنید در ادامه مذاکرات ایران با کشورهای پنج‌گانه همچنان تصمیمات طایفه‌ای پیشتاز خواهند بود؟

,

بله همچنان بر این باورم. رویکردی که آن‌ها نسبت به مسأله تلگرام اتخاذ کرده‌اند، نمونه‌ای از رفتار قومی و طایفه‌ای است. آن‌ها فکر می‌کنند که عقل کل هستند! در این سال‌ها زیرساخت‌های لازم را برای مردم ایجاد نکرده‌اند تا آن‌ها فعالیت‌ها و کسب و کار خود در فضای مجازی را از طریق پیام‌رسان‌های داخلی انجام دهند. خوابیدند! همه‌چیز را تعطیل کردند. و با این شیوه مدیریت، کارخانه‌ها را به تعطیلی کشاندند.

,

تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان

, تصاویر شبکه اطلاع رسانی مرآت استان سمنان,

آن‌ها از طایفه‌بازی دست برنخواهند داشت

,

آن‌چه مدنظر آن‌هاست توسعه سیاسی، آن هم از نوع غربی آن است. دائما از توسعه سیاسی سخن می‌گویند در حالی که اقتصاد کشور را رها کرده‌اند. به هر حال من فکر نمی‌کنم که آن‌ها طایفه‌بازی و قوم‌گرایی‌شان را دست بردارند. بعد از مسأله هسته‌ای، دعوا را به تلگرام کشاندند! ببینید چگونه جامعه را شرطی می‌کنند و می‌خواهند مردم را به جان هم بیاندازند.

,

کسانی که از انسجام ملی حرف می‌زنند، به وحدت اعتقادی ندارند

,

این‌ها عوض نمی‌شوند! با همین خط فکری و به صورت قبیلگی جلو می‌روند! بیخود هم دم از انسجام ملی و وحدت می‌زنند چراکه اصلا به این مسائل اعتقاد ندارند. اگر بگویند به این مسائل اعتقاد داریم، آن‌گاه می‌پرسیم که در چندسال گذشته از کدام متخصص در کشور برای حل مشکلات سوال کرده‌اند؟ از کدام متخصص درباره برجام سوال کرده‌اند که ما در توافق‌نامه چه بنویسیم؟

,

همه دلسوزان کشور به آن‌ها هشدار می‌دادند اما گوش شنوایی نبود. مملکت به متعلق به همه است؛ فقط مال این‌ها که نیست!

,

موافقان تفکر حاکم بر دولت، این روزها بر فواید برجام تأکید می‌کنند و مثلا به موضوع افزایش فروش نفت بر اثر انعقاد برجام اشاره می‌کنند. شما پیش‌تر تصریح کرده‌اید که برجام برای ایران منفعتی نداشته است. آیا واقعا برجام را بی‌فایده می‌دانید؟

,

منفعت در فروش نفت است یا در ذخیره آن؟ چه هنری است این که نفت را بفروشیم و نتوانیم پول آن را دریافت کنیم؟ می‌توانند پول نفت را دریافت کنند؟ اگر می‌توانستند که وضع دلار در کشور این‌گونه نبود. ما نفت را از چاه‌هایمان بیرون می‌کشیم و می‌دهیم به دیگران تا استفاده کنند اما نمی‌توانیم پول آن را وارد کشور کنیم تا از مواهب فروش نفت بهره‌مند شویم.

,

مثل بدوی‌ها و تکنولوژی‌ندیده‌ها با هواپیما عکس گرفتند

, مثل بدوی‌ها و تکنولوژی‌ندیده‌ها با هواپیما عکس گرفتند,

به جای این که بودجه کشور را از نفت مستقل کنیم، در این چند سال بیش‌تر آن را به نفت وابسته کرده‌ایم. این چه هنری است؟ هواپیمایی در ایران می‌نشیند و وزرا و معاون رئیس‌جمهور مثل بدوی‌ها بروند دست به هواپیما بکشند و با آن عکس بگیرند! گویی که تکنولوژی ندیده‌اند! یعنی این‌قدر باید خوار و ذلیل باشیم که برای یک هواپیما مقامات ما به فرودگاه بروند؟

,

تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت

, تصاویر خبری استان سمنان با شبکه اطلاع رسانی مرآت,

این چه خفتی است برای یک کشور؟

,

اگر این دستاورد بود، لازم نبود که آن‌ها به فرودگاه بروند و دست به هواپیما بکشند و بگویند بوی نویی می‌دهد! این چه خفتی است برای یک کشور؟ با این حساب شیوخ قطر و امارات که این همه هواپیما دارند، باید هرروز در فرودگاه باشند و دست به هواپیما بکشند! من دستاورد شاخصی در برجام ندیده‌ام؛ چه در حوزه علمی-فنی و چه در حوزه اقتصاد.

,

سفرای دولت با گونی به سفارتخانه‌ها پول می‌برند

, سفرای دولت با گونی به سفارتخانه‌ها پول می‌برند,

در حوزه اقتصاد لازم نیست ما حرف بزنیم. قرار بود گشایش‌هایی به همراه داشته باشد. کدام بانک بزرگ حاضر شده است با ما کار کند؟ هنوز سفرای این دولت محترم دارند با گونی و چمدان و ساک به سفارتخانه‌هایشان پول می‌برند! کدام بانک حاضر است با ما کار کند؟ چه اروپایی‌اش چه آمریکایی‌اش چه آسیایی‌اش! این چه دستاوردی بوده که هیچ بانکی حاضر نیست با ما کار کند؟

,

در حالی که آقای روحانی به روشنی تصریح کرده بود که تمام مسئولیت مذاکرات با من است، اکنون تلاش می‌شود تا برجام «تصمیم نظام» عنوان شود. دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟

,

تصمیم مشترک به این صورت بوده که نظام تشخیص داده که آن‌ها می‌خواهند جامعه را دوقطبی کنند و مردم را به جان هم بیاندازند. جمله رفراندوم برگزار کنیم را به خاطر بیاورید. او می‌خواست رفراندوم برگزار کند. آن‌ها می‌خواستند جامعه را دوقطبی کنند و دعوا راه بیاندازند اما نظام جلوی آن‌ها را گرفت. به آن‌ها گفته شد، شما می‌گویید مذاکرات خوب است، ما که بدبینیم. برو کارت را انجام بده!

,

آن‌ها نمی‌خواستند شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی نظر تخصصی‌شان را اعلام کنند اما رهبری فرمودند بگذارید همه نظر بدهند. در مقابل آن‌ها فقط به دنبال اجرای برجام بودند بدون این که نظرات تخصصی را شنیده باشند.

,

آقای دکتر عباسی! بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

گفتگو و تنظیم: محسن حسن‌زاده

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه