اخبار داغ

ضرورت فتح افق‌های نو در دانشگاه فرهنگیان

ضرورت فتح افق‌های نو در دانشگاه فرهنگیان
با بصیرتی انقلابی و تطبیق هوشمندانه و مقایسه عاقلانه در می‌یابیم که وقتی فرمان فتح خرمشهر های پیشرو در جمع پاسداران بابصیرت انقلاب اسلامی صادر می‌شود باید فرمان فتح افق‌های نو و فسخ برجام های احتمالی نیز در جمع معلمان بصیر صادر شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت، نامه ای سرگشاده از یک معلم که افتخارش معلمی بوده، هست و خواهد بود به روسای محترم جمهور؛ مجلس شورای اسلامی و خواص عرصه تعلیم و تربیت را می خوانیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

همزمان با تحولات سریع جهانی و مناسبات آنی منطقه ای، برخلاف سنوات گذشته که دیدار فرهنگیان با رهبری معظم انقلاب در حسینیه حضرت امام خمینی (ره) انجام می‌شد امسال شاهد تشریف فرمایی ایشان به دانشگاه فرهنگیان بودیم، اگرچه حکمت ظاهری آن تکریم مقام معلم بود و معظم له نیز بر آن تصریح کردند اما این حضور حکیمانه در جمع معلمان معماران روح و اندیشه جامعه اسلامی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان حامل پیام های دیگری نیز هست که باب ادای وظیفه برای خواص موثر در عرصه آموزش و پرورش در مجلس و دولت و وزارت آموزش و پرورش و همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت یادآوری می شود.

,

نکته اول: رویکردهای راهبردی و سیره و منش امام خامنه ای (دامت عزه) بر این است که مباحث مهم با شعاع بین المللی و تمدنی را در اماکن مهم مطرح می نمایند. طرح سیاست های کلی نظام در طول سال را در حرم مطهر رضوی، بازخوانی آرمان های امام راحل (ره) وانقلاب اسلامی را در حرم امام خمینی (ره)، جهت‌گیری‌های نظامی و اقتدار ملی را در جمع نیروهای مسلح، حیات بخشی معنوی و بصیرتی را در ایام الله ها و نماز جمعه یا اعیاد فطر و قربان نیز ارائه می‌کنند.

,

 

,

حضور تامل برانگیز ایشان در جمع فرهنگیان بصیر علاوه بر تکریم جایگاه معلمین ما را به این بیان مهم رهنمون ساخت "که در نگاه رهبر انقلاب قرارگاه بنیادین توسعه آفاق انقلاب اسلامی آموزش و پرورش است، با یک بصیرت انقلابی و تطبیق هوشمندانه و مقایسه عاقلانه در می‌یابیم که وقتی فرمان فتح خرمشهر های پیشرو در جمع پاسداران بابصیرت انقلاب اسلامی صادر می‌شود باید فرمان فتح افق‌های نو و فسخ برجام های احتمالی نیز در جمع معلمان بصیر صادر شود. لذا ایشان هدف تعلیم و تربیت عمومی را ناظر آرمانهایی می‌دانند که فلسفه ایجاد انقلاب اسلامی است و فرمودند "این هدف عبارت است از همان هدفی که نظام اسلامی برای آن به وجود آمد" نظام اسلامی جهان و جامعه ای را می‌خواهد بسازد،

,

 

,

پیشرو با ارزش‌های متعالی، متدین، پایبند به شرایع الهی با گستره بی انتهای افق دید و این آرمان بزرگ در فرصت های کم نظیر و موثر آموزش و پرورش تحقق می یابد. " اگر کشوری بخواهد به عزت مادی، سعادت معنوی، سیطره سیاسی، پیشروی علمی، آبادانی زندگی دنیا و هر آرزوی دیگر دست پیدا کند باید به آموزش و پرورش به عنوان یک کار بنیادی و راهبردی بپردازد." (بیانات رهبر معظم سوم مرداد سال 86)

,

 

,

نکته دوم: روشنگری بی بدیل معظم له بود که با دقت و ظرافت مقصد و مسیر را یادآوری فرمودند تا نقشه راه سعادت جامعه نصب العین همگان قرار گیرد آنجاکه اشاره فرمودند "به نظر ما جزء واضحات است جزء بدیهیات است اگرچه بعضی متاسفانه این امر بدیهی را درک نمی کنند که آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت عمومی زیرساخت اصلی سعادت یک ملت و پیشرفت یک کشور و در جمهوری اسلامی حرکت به سمت آرمان ها است" سپس به مساله مهم وحیاتی جایگاه و منزلت معلم پرداختند و با تکیه برفقاهت به دست‌اندرکاران شئونات معلمین آموختند که مقدمه واجب نیز واجب است به عبارت دیگر وقتی نماز واجب شد وضو که مقدمه آن است واجب است،

,

 

,

سعادت جامعه از واجبات است مقدمه‌ای دارد و آن اهتمام به تعلیم و تربیت است و مقدمه این اهتمام تدبیر معیشت معلمان است و مقدم بر این مقدمه ارتقاء منزلت معلم است. مطلبی که ده سال پیش بسیار حکیمانه فرمودند "در مجموعه آموزش و پرورش، البته نیروهای ستادی هستند، طراحان هستند، فکرسازان هستند، کتاب‏نویسان هستند و همه آن‏ها در این اهمیت و ارزش سهیمند، اما میدان‏دار، معلم است. همه طراحی‏ ها و مدل‏ سازی‏ ها برای این است که معلم بتواند کارش را خوب انجام بدهد. وسط میدان، معلم است، صف مقدم، معلم است، بقیه، کمک‏ کننده و پشتیبانی‏ کننده و تدارک‏ کننده به او هستند تا او بتواند این عنصر و این ماده طبیعی را که در اختیار او قرار داده‏ اند، یعنی کودک و نوجوان، با هنرمندی خود، با جهاد خود، با دلسوزی و کاردانی خود به یک ماده با ارزش تبدیل کند و ارزش افزوده او را بالا ببرد. این ارزش افزوده، دیگر قابل مقایسه با ارزش افزوده تولید هیچ مصنوع و هیچ شی‏ء دیگری نیست، حتی اگر ما از خاک طلا بسازیم، ارزش این از آن بالاتر است، اگر با استخراج معدن، انرژی هسته‏ای به‏وجود بیاوریم، این از آن بالاتر است. شما "انسان " تربیت می‏کنید و انسان تولید می‏کنید؛ ...(12/2/1386)

,

 

,

نکته سوم: جهت بخشی خردمندانه، به قافله سالاران تعلیم و تربیت کشور بود وقتی که با نهایت ژرف اندیشی و انصاف زمینه احتمالی انحراف از معیار ها را هشدار دادند "شنیده‌ام در بخشهای مختلفی، اجزای سند ۲۰۳۰ دارد تحقّق پیدا می کند؛ این معنایش این است که اختیار مهم‌ترین مسئله‌ی کشور در دست دیگران باشد" رهبر معظم انقلاب در سال 1393 در جمع فرهنگیان فرمودند"نگاه سیاسی، حزبی و جناحی به آموزش و پرورش سمّ است" متاسفانه دخالتهای تفکرات تند سیاسی باعث عدم اهتمام به اسناد بالادستی می¬شود، تغییرات مدیران کارآمد با حب و بغض‏های جناحی و سیاسی یکی از آسیب های جدی نظام تعلیم و تربیت است.

,

 

,

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مثابه سند تحول راهبردی نظام آموزش و پرورش در افق چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ، حاصل تلاش حدود 600 نفر از صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی و مدیران و کارشناسان مجرب آموزش و پرورش، همسو با اسناد فرادستی ، یک آرزوی 35 ساله‌ای بعد انقلاب است "این سند تحوّل آماده است. وزیر اشاره کردند به تلاشهایی که دارند انجام می شود برای این کار؛ به نظر من این تلاشها جزو واجب‌ترین کارها است. آن‌طور که به من گزارش شده است، تاکنون کمتر از ده درصد از امکان تحقّق این سند و از محتوای این سند، تحقّق پیدا کرده" اگر مخاطب این کلام وزیری مثل شهید رجایی بود چه اتفاقی می افتاد. افسوس که از جناب آقای بطحایی وزیر آموزش و پرورش فعلی که فردی متدین با تفکر اعتدال است. ولی در محاصره عناصر افراطی سیاسی نمی توان انتظار عمل به سیره شهداء را از وی داشت.

,

 

,

مخاطب این کوچکترین که افتخارش معلمی بوده، هست و خواهد بود وزرای آموزش و پرورش، اعضای شورای انقلاب فرهنگی، وکمیسیون آموزش تحقیقات، و دلسوزان تعلیم و تربیت کشور.... است وقتی ولی امر تعبیر"واجب ترین کارها " را به کار می برند. باز هم بعضی از ما از خواب غفلت بیدار نمی شویم برداشت من این است که دنیا زدگی باعث شده خودمان را به خواب بزنیم و توفیق بیداری نداشته باشیم؛ بسیار بدیهی و روشن است که حاصل این نوع عملکرد و تغییرات سیاست های کلان آموزش و پرورش با اهداف سیاسی و جناحی خسارات جبران ناپذیر تربیتی و اجتماعی بر روی خانواده عظیم آموزش و پرورش دارد. سوء مدیریت و تخلف مالی و اختلاس تاسف بار صندوق ذخیره فرهنگیان یکی از آثار زیانبار سیاست زدگی آموزش و پرورش است.حذف سه هزار مدیر آموزش و پروش در دولت اعتدال و بدتر از آن در دولت های گذشته نتیجه این نگاه سیاست بازی به آموزش و پرورش است.

,

 

,

چهارمین نکته: شاید مهمترین نکته این دغدغه درد مندانه ناخدای کشتی انقلاب بود آنگاه که فرمودند: "راجع به مسئله‌ی دانشگاه فرهنگیان و مسئله‌ی تربیت‌ معلّم؛ امروز مهم‌ترین نیاز آموزش و پرورش کشور، معلّم است؛ مهم‌ترین نیاز، معلّم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجائی و هر نقطه‌ای که تربیت‌معلّم بر آن صدق می کند، بایستی هم کمّاً، هم کیفاً توسعه پیدا کند. آقایان گفتند و بنده هم اطّلاع دارم که تا چهار سال دیگر، تعداد انبوهی از معلّمین -تعداد کثیری- وارد بازنشستگی می شوند و آن کسانی که از این دانشگاه‌ها، [یعنی] دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجائی، تحویل داده می شوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش و پرورش خارج می شوند؛ این یک بحران است برای آموزش و پرورش؛ نباید چنین اتّفاقی بیفتد. ... معلّمی یک حرفه‌ی فنّی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد؛ اینجا شما معلّمی را یاد می گیرید؛ ...

,

 

,

مراکز تربیت معلّم که مهمترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش کشورند و در مورد این دانشگاه کوتاهی شده. [طبقِ] آنچه بنده اطّلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی معلّم و استاد دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، [هم] از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. وزارت علوم، سازمان مدیریّت، سازمان امور استخدامی، هرکدام به نحوی بایستی همکاری کنند، کمک کنند؛ این مشکلات باید برطرف بشود.

,

 

,

حضرت آقا درسال 85 برای احیای تربیت معلم فرمودند:"... مراکز تربیت معلم خیلى مهم است. ما معلم باسواد، معلم مطلع و معلم کاردان و حرفه اى در کار خود نیاز داریم. نمى‌شود ما نگاه کنیم هر کسى بیکار بود، بگوییم آقا تو بیا اینجا درس بده، آن هم در رشته هایى که خیلى اوقات اصلاً از آنها اطلاعى ندارند. ما درس دینى مان را در خیلى از مدارس، به کسانى مى دهیم که هیچ مهارتی در این کار ندارند؛ این که درست نیست"

,

 

,

باز هم خطاب به خواصی که ادعای ولایتمداری دارند ولی ندای این عمار ولایت را نمی شنود و از سیره و منش ، شجاعت و فداکاری ،شهید چمران ها و باکری ها و همت ها و اخلاص و ساده زیستی شهید رجایی ها و اندیشه انقلابی شهید مطهری ها و اراده فولادین شهید تهرانی مقدم ها و صلابت و خستگی ناپذیری سردار سلیمانی ها اثری و 36 هزار دانش آموز شهید و 5 هزار معلم شهید بویی در این خواص بی بصیرت، به مشام نمی رسد.این تذهبون ؟ وقتی ولی امر می فرمایند: "این یک بحران است برای آموزش و پرورش نباید چنین اتّفاقی بیفتد. " و حتی از وزارت علوم مطالبه کمک دارند. با این شرایط وظیفه شورای انقلاب فرهنگی،دولت، مجلس، وزیر و دلسوزان تعلیم وتربیت چیست؟

,

 

,

سونامی بازتشستگی در آموزش و پرورش و بازنشستگی 500 هزار معلم در پیش است باید تدبیر کرد نگذاریم دوباره قلب راکتور تعلیم تربیت در مجلس شورای اسلامی با مصوبات غیر کارشناسی وفریادهای (دو ، دو و چهار چهار) سیمان شود.( این یادداشت با همین عنوان همراه با مستندات در رسانه ها موجود است علاقه مندان می توانند مراجعه کنند) اگر ازغفلت راهبردی خواص بیدار نشویم اتفاق تلخ و تاسف بار صندوق ذخیره فرهنگیان به سایر عرصه های آموزش و پرورش رخنه خواهد کرد و بعضی خواص دنیازده همزمان دنبال تصدی چند مسوولیت و رویای ریاست جمهوری و برداشتن چند هندوانه با یک دست و جمع کردن غنایم درتنگه احد  و افسوس و حسرت فردا و خسران خواهند بود.

,

 

,

یک جهان حادثه در پشت نگاه من و توست لحظه ها گر نخروشند گناه من و توست
تیک تاکی که ز گیتار زمان می خیزد تپش زیستن آّه به آه من و توست
باغ آئینه نمایشگر پائیز شده است بس که افسرده ز تکرار نگاه من وتوست
یک جهان پنجره می خواندمان ،برخیزیم چشم انداز زمان ،چشم به راه من و توست
ننشینیم و به دیوار سکون تکیه دهیم در و دیوار در آینده گواه من و توست.

,
,
,
,
,

در راه تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و امام بزرگوار و زمینه سازی ظهور تا آخر ایستاده ایم

,

ابوالقاسم خسروی سهل آبادی عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و  نماینده اداوار مجلس شورای اسلامی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه