اخبار داغ

روحانی مستندساز در گفتگو با خبرنگار مرآت:

متخصص متعهد در کشور کم است/ حمایت کمرنگ صدا و سیما از مستندسازان

متخصص متعهد در کشور کم است/ حمایت کمرنگ صدا و سیما از مستندسازان
سید زهیر مجاهد روحانی افغانستانی است که با ورود به دنیای مستند و فیلم های کوتاه به دنبال برقراری پیوند تازه ای بین حوزه و هنر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، در سال‌های اخیر روحانیون و طلبه‌های زیادی با کارهای فرهنگی متفاوت، حرفهایشان را به جای منبر با ورود به دنیای مستند و فیلم های کوتاه به مخاطبان زدند تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت،,

سید زهیر مجاهد این روحانی افغانستانی یکی از طلبه هایی است که از سال 85 وارد این عرصه شده است.

,

 وی که متولد سال 62 در شهرستان فریمان است به دنبال برقراری  پیوند تازه ای بین هنر و حوزه می باشد.

,

سید زهیر علاوه بر تحصیلات ارشد حوزوی، کارشناسی کارگردانی تلویزیون نیز دارد.

,

مجاهد تاکنون بیش از 12 مستند کوتاه و بلند ساخته است و هم اکنون به‌واسطه ارتباط مستمر با مجاهدان افغانستانی در سوریه، فکر ساخت مستندی پیرامون مجاهدت این رزمندگان را در سر دارد.

,

از این رو به سراغ «سید زهیر مجاهد» روحانی فعال در حوزه مستند رفتیم تا با او بیشتر آشنا شویم. مشروح گفتگوی خبرنگار مرآت با این روحانی مستندساز در ادامه می آید:

, مرآت ,

مرآت- از چه سالی وارد عرصه مستند سازی شدید؟ چه عواملی باعث شد تا کار مستند سازی را شروع کنید؟

, مرآت- از چه سالی وارد عرصه مستند سازی شدید؟ چه عواملی باعث شد تا کار مستند سازی را شروع کنید؟,

از سال 85 وارد کار رسانه و مستند سازی شدم و قبل آن نیز کار عکاسی را به صورت تجربی انجام می دادم.

,

تحولات و اتفاقاتی که در اطرافم می افتاد مرا به سمت عکاسی و مستند سازی سوق داد. تحولات روز به روز در جامعه مهاجرین سوژه های نابی بود که  برخی اوقات با خود می گفتم که چرا ثبت نمی شوند که همین امر باعث شد تا برای اطلاعات بیشتر همزمان با حوزه در دانشکده صدا و سیما در رشته کارگردانی مشغول به تحصیل شوم.

,

وقتی که با دوربین آشنا شدم به دنبال ثبت وقایع رفتم و به آنها داستان دادم و به شکل مستند و یا فیلم درآوردم.

,

مرآت- آقای مجاهد فرمودید که همزمان با حوزه در دانشکده هم درس می خواندید برایتان مشکل نبود؟ آیا تعاملات لازم بین دانشکده و حوزه صورت می گرفت؟

, مرآت- آقای مجاهد فرمودید که همزمان با حوزه در دانشکده هم درس می خواندید برایتان مشکل نبود؟ آیا تعاملات لازم بین دانشکده و حوزه صورت می گرفت؟,

بله، تحصیل در دانشکده صدا و سیما مصادف شد با سالی که در جامعه‌المصطفی تحصیل هم می‌کردم. در قالب یک تعامل با صداوسیما بود. قطعا اگر تعاملات حوزه و دانشکده نبود نمی توانستم درسم را ادامه دهم.

,

در حال حاضر نیز کارشناسی ارشد تفسیر علوم قرآن جامعه المصطفی و کارشناسی کارگردانی از دانشکده صدا و سیما را دارم.

,

مرآت- اولین فیلم و مستندتان در چه سالی ساخته شد؟ با چه موضوعی؟

, مرآت- اولین فیلم و مستندتان در چه سالی ساخته شد؟ با چه موضوعی؟,

در ابتدا، کارها جنبه جدی نداشت در حال حاضر نیز بنظر خودم قوی نیست.

,

اولین کار در سال 85 با عنوان مدرسه عشق بود که روایت یک طلبه غیر ایرانی از راهیان نور است این طلبه به راهیان نور اعزام می شود و مناطق را بازدید می کند و اتفاقاتی برایش رخ می دهد که در یک مستند یک ساعته آن را به مخاطبان عرضه کردیم.

,

مرآت- تاکنون چند مستند ساخته اید؟ کدام مستندتان پرمخاطب تر بوده است؟

, مرآت- تاکنون چند مستند ساخته اید؟ کدام مستندتان پرمخاطب تر بوده است؟,

تاکنون 12 مستند کوتاه و بلند ساخته شده است. مستندی با نام «صدف شکسته» بیشترین مخاطب را داشت که در شبکه خصوصی افغانستان ساخته شد و امتیازش برای  آنهاست. این مستند با موضوع بررسی وضعیت حجاب در افغانستان بعد از ورود آمریکا و متحدانش در 10 سال اخیر بود. حرف مستند این بود که مردم متوجه این حرکت نرم و زیرپوستی نیستند و فرهنگ اصیلشان رفته‌رفته درحال کمرنگ‌شدن و ازبین‌رفتن است.

,

مرآت- به نظر شما تا چه حد حضور طلبه ها می تواند در عرصه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی موثر واقع شود؟

, مرآت- به نظر شما تا چه حد حضور طلبه ها می تواند در عرصه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی موثر واقع شود؟,

در ابتدا بگویم که در کشور متخصص زیاد داریم اما متعهد کم داریم. وقتی تخصص در شخصی قرار می گیرد اما تعهد نداشته باشد ممکن است که آن تخصص را در راههای بیهوده خرج کند.

,

هر فردی که نگاه انقلابی دارد باید با فضای امروز آشنا شوند. فضای امروز چیزی جز جنگ نرم نیست چراکه دوره آن گذشته که دشمنان با ابزار سخت افزاری بتوانند نظام را تغییر دهند آنها تمامی هزینه ها و تشکیلاتشان را به سمت جنگ نرم آورده اند که اگر دستمان خالی باشد محکوم به شکستیم و چیزی برای گفتن نداریم.

,

امروز به شدت جامعه نیازمند است که سواد فضای مجازی بالا رود و دانشجویان و حوزوی ها و اقشاری که استعداد آن را دارند باید با ابزارها آشنا شوند تا از اعتقادات خود در این فضا دفاع کنند.

,

مرآت- حمایت های صدا و سیما از شما چگونه بوده است؟

, مرآت- حمایت های صدا و سیما از شما چگونه بوده است؟,

حجم پشتیبانی صدا و سیما و ارگان هایی انقلابی درخصوص تربیت نیروهای جوانان برای جنگ نرمی که در آغاز آن نیستیم و در وسط میدان هستیم بسیار کمرنگ است و هنوز نیروها چشمشان به مسئولان است که چه زمانی می خواهند آنها را حمایت کنند.

,

حمایت بخش های انقلابی از جوانانی که زمینه استعداد دارند و می توانند در بعد جنگ نرم و رسانه وارد شوند، حداقلی و کمرنگ است که من هم تصورم بیشتر از این حرفها بود.

,

مرآت- برای ساخت مستند در سوریه هم حاضر شدید؟ تاکنون چند مستند برای فاطمیون ساختید؟

, مرآت- برای ساخت مستند در سوریه هم حاضر شدید؟ تاکنون چند مستند برای فاطمیون ساختید؟,

گروه رسانه ای فاطمیون از سال 94 شکل گرفت که از بدو شکل گیری آن با توجه به تحصیلات و تجربیات در این زمینه مسئول رسانه ای آن شدم که تاکنون بیش از 20 اثر از سوی گروه ساخته شده و 10 مستند نیز در شبکه افق در دو ماه اخیر پخش شده است.

,

در عرصه تصویر برداری در میدان حاضر بودم و نقاط خوبی را شاهد بودم و سعی کردم ثبت کنم که 3 مستند در دست اجرا دارم که هنوز به نوبت پخش نرسیده است.

,

مرآت- درحال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟ آیا مستند جدیدی برای ساخت دارید؟ درباره آن توضیح دهید؟

, مرآت- درحال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟ آیا مستند جدیدی برای ساخت دارید؟ درباره آن توضیح دهید؟,

مستندی به نام "شاهراه" دو ماه قبل  تدوین آن تمام و تحویل داده شد که  هم اکنون در صدا و سیما است تا زمان پخشش مشخص شود.

,

بزرگترین کار در دست اجرا، معرفی همه جانبه فاطمیون است که قرار است که در تابستان سالجاری در منطقه بین مجاهدین افغانستانی حضور پیدا کرده و تصویر برداری انجام شود و مستند آن نیز اوایل مهرماه آماده پخش خواهد شد.

,

مرآت- حرف آخر

, مرآت- حرف آخر,

نظام اسلامی که خدا بعد از حدود چند قرن به ما ارزانی کرده، امانت است و متعلق به هیچ شخص، ملیت و گروه خاصی نیست همه مسلمانان در آن سهم دارند که باید کمی جدی تر به مقوله بسیج جهانی نگاه کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه