اخبار داغ

پشت پرده استخدام کارگران افغان در صنعت ساختمان سازی چیست؟

اتباع بیگانه جایگاه کارگران ساختمانی داخلی را تصاحب کرده اند/کارفرمایان علاقمند بکار گیری کارگر خارجی!

اتباع بیگانه جایگاه کارگران ساختمانی داخلی را تصاحب کرده اند/کارفرمایان علاقمند بکار گیری کارگر خارجی!
کارگران دیگر مشغول کار نیستند! این اتفاق را در درجه نخست مرهون «رکود» حاکم بر بازار ساختمان و بعد از آن، حضور پررنگ اتباع بیگانه در این بازار هستیم ، نتیجه این دو عامل، بیکاری کارگران ساختمانی ایرانی ، عدم «تامین معیشت» ، نبود «بیمه» مناسب که آینده‌ای سخت را در مسائلی چون ، ایمنی، سلامت و بازنشستگی برایشان رقم خواهد زد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر از کارگران ساختمانی و استاد گچ‌کار است که در گفتگو با راه آرمان ؛یکی از اصلی‌ترین مشکلات کارگران ساختمانی را مسئله بیمه بیان کرده و می‌گوید: دولت برای اینکه نمی‌تواند ساز و کار مشخصی را برای شناسایی کارگران واقعی ایجاد کند کارگران ساختمانی را به اشکال مختلف اذیت می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان ,

وی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: هر ساله از کارگران ساختمانی بازدید می‌کنند در حالی که کار کارگران ساختمانی فصلی و مقعطی است و در شرایط کنونی گاهی کار دارند و گاهی هم بیکار هستند.

,

امیر  با بیان اینکه در زمان بیکاری سازمان تامین اجتماعی، بیمه کارگران را بدون اینکه از قبل به آنها اطلاع بدهد قطع می‌کند، توضیح می‌دهد: وقتی متوجه قطع شدن بیمه خود می‌شویم و به تامین اجتماعی مراجعه می‌کنیم تا دلیل آن را بدانیم، پاسخ می‌دهند باید از  شما در حین کار بازدید کرد . اگر انجا بنودید پس کارگر ساختمانی نبوه اید لذا بیمه شما قطع می شود .

,

این مشکل شماست؛ پاسخی برای مشکل بیکاری و بیمه کارگران ساختمانی

, این مشکل شماست؛ پاسخی برای مشکل بیکاری و بیمه کارگران ساختمانی, این مشکل شماست؛ پاسخی برای مشکل بیکاری و بیمه کارگران ساختمانی,

این کارگر ساختمانی ادامه می‌دهد: وقتی به آنها توضیح می‌دهیم که در این مقطع زمانی بیکار هستم و شما چگونه می‌خواهید از کار نداشته‌ی من بازدید کنید، می‌گویند این مشکل شماست و باید هر زمان که کار داشتی به اداره بیمه مراجعه کنی.

,

وی با بیان اینکه ممکن است کارگری حتی ۶ ماه در سال هم بیکار باشد، می‌گوید: بیکاری کارگران در ۶ ماه از سال یا حتی بیشتر در حال حاضر بسیار اتفاق می افتد لذا در این شرایط قرار است چگونه مشکل من و دیگر کارگران ساختمانی برطرف شود؟

,

امیر همچنین از عملکرد انجمن صنفی کارگران ساختمانی نیز گلایه کرد و گفت  : انجمن صنفی کارگران ساختمانی که برای این قشر تشکیل شده، نه تنها هیچ حمایتی از کارگران ساختمانی نمی‌کند بلکه از زیر مجموعه خودش هم حمایت نمی‌کند.

,

حق عضویت ۱۵۰ هزار تومانی در انجمن های صنفی

, حق عضویت ۱۵۰ هزار تومانی در انجمن های صنفی , حق عضویت ۱۵۰ هزار تومانی در انجمن های صنفی ,

وی با بیان اینکه به انجمن صنفی کارگران ساختمانی مراجعه و اعلام کرده است که کار ندارد، می‌گوید: آنها به من گفتند که کار هست و بیا انجام بده اما آنها گفتند کار گچ‌کاری را که عرف آن متری ۸ هزار تومان است را به من متری ۲ هزار تومان می‌دهند؛ در حقیقت از من می‌خواستند که برایشان بیگاری کنم آنهم بدون هیچگونه حمایتی. این در حالی است که سالانه ۱۵۰ هزار تومان هم از من کارگر برای عضویت در آن انجمن می‌گیرند.

,

این کارگر ساختمانی با اشاره به این امر که  مسئولان نمی‌توانند راهکاری برای تشخصی کارگر از غیر کارگر پیدا کنند و به همین دلیل کارگران ساختمانی خیلی اذیت می‌شوند، اظهار کرد : فرد غیر کارگر در انجمن عضو و بیمه شده است و خیلی راحت دو روز سر کارگاهی می‌ایستد و آدرس می‌دهد و بعد از بازدید، می‌رود پی کارش اما من کارگر ساختمانی و هزاران نفر دیگر همچون من ، کار نداریم و باید در خانه‌ام بنشینیم و در کنار نبود مواد غذایی و گیر افتادن د رتامین معیشت حق استفاده از خدمات درمان را هم نداریم .

,

از ابتدای سال تاکنون فقط ۵ روز کار کرده‌ام

, از ابتدای سال تاکنون فقط ۵ روز کار کرده‌ام, از ابتدای سال تاکنون فقط ۵ روز کار کرده‌ام,

کارگر دیگری نیز با گلایه از اینکه بیشتر کارهای ساختمانی در دست کارگران اتباع بیگانه  است ، گفت : کارگران افغان کار می‌کنند در حالی که من کارگر ساختمانی ایرانی از ابتدای سال تاکنون فقط ۵ روز سر کار رفته‌ام و با مشکلات زیادی روبه‌رو هستم و هر جا که می‌روم؛ پاسخ درستی به من نمی‌دهند.

,

“سلیم” با بیان اینکه در گذشته سه سال قرارداد داشتیم و از ابتدای هر سال هم بیمه می‌شدیم، توضیح می‌دهد: اکنون هر ۶ ماه یک بار باید برویم یک کار جدید پیدا کنیم و برای برقراری بیمه‌مان به اداره تامین اجتماعی اعلام کنیم تا برای بازدید بیایند اما زمانی که می‌گوییم هنوز کار نداریم، قبول نمی‌کنند و می‌گویند بروید کار پیدا کنید تا برای بازدید و برقراری بیمه بیاییم.

,

وی حتی به موردی اشاره می‌کند که مجبور شد سر کار یکی از آشنایانش برود تا بتواند بیمه‌اش را درست کند:‌ یک بار در روز بارانی مجبور شدم به محل کار یکی از دوستانم بروم و خبر بدهم که برای بازدید بیایند تا مرا در حال کار کردن ببینند که بلدیم کار کنیم و وقتی آمدند از من امتحان گرفتند و بعد در مشیریه یک امتحان دیگر گرفتند و بعد گفتند از منطقه ۱۱ هم باید برای بازدید بیایند که ببینند کار دارم یا نه تا بعد از بازدید دوباره بیمه‌ام برقرار شود.

,

چرا شهرداری از کارگران افغانی استفاده می‌کند؟

, چرا شهرداری از کارگران افغانی استفاده می‌کند؟, چرا شهرداری از کارگران افغانی استفاده می‌کند؟,

این کارگر ساختمانی با بیان اینکه هر ۶ ماه یک بار این وضعیت را دارند و این امر مشکلات زیادی را برایشان ایجاد کرده است، می‌گوید: هیچکس در عمل پاسخگوی این وضعیت کارگران ساختمانی و مشکلات آنها نیست حتی برخی کارگران در شهر افغان هستند، چرا باید اینگونه باشد آنهم وقتی به کارگیری افغانی‌ها مجاز نیست؟

,

وی با بیان اینکه فقط به ظاهرا می‌گویند که صاحبکار برای به کار گرفتن کارگر افغانی جریمه می‌شود، اظهار می‌کند:  اصلا بازدیدی نیست و جلوی در به برخی ماموران، پولی می‌دهند و آنها هم می‌روند ،  در این وضعیت هیچ حمایتی از کارگر ایرانی نمی‌شود و فقط شعار است همان اسمی که روی کاغذ آورده‌اند.

,

 اینکه چرا صاحبان کار تمایل بیشتری برای به‌کارگیری کارگران افغانی دارند، ‌سوالی است که “سلیم” اینگونه به آن پاسخ می‌دهد: یکی اینکه کارگر افغانی اگر پولش پیش صاحبکار بماند مشکل زیادی ندارد چون نیازش کم است و محل خوابش سر ساختمان است و هزینه آب و برق و گاز و.. ندارد و دوم اینکه دستمزد کمتری از کارگر ایرانی می‌گیرد و نیازی به بیمه هم ندارد .

,

وی ادامه می‌دهد:‌ کارگر افغانی که بدون هزینه سر ساختمان می‌خوابد،‌ خرجی ندارد و همه درآمدش را به کشورش افغانستان می‌فرستد، حتی پولش در اقتصاد ایران  هم وارد نمی‌شود در حالی که منِ کارگر ایرانی پولی را که درمی‌آورم در همین کشور خرج می‌کنم.

,

سلیم می‌گوید: تنها خواهش ما به عنوان کارگران ساختمانی ایرانی این است که صدایمان را به گونه‌ای به گوش مسئولان برسانید.

,

 سخنان  کارگران ساختمانی تنها گوشه ایی از مشکلاتشان  را نشان می دهد ، اما قصد داریم در گزارشی مبسوط تر به کارگران بیگانه در صنعت کشاورزی کرمان  بپردازیم  و معزلات و مزایای حضور این اتباع بیگانه را در سطح شهرستان ها بررسی کنیم .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه