اخبار داغ

کارشناس سیاسی:

جریان غربگرا و اصلاح طلبان برای حفظ حیثیت به دنبال خروج از برجام نیستند

جریان غربگرا و اصلاح طلبان برای حفظ حیثیت به دنبال خروج از برجام نیستند
کارشناس سیاسی گفت: در سوی سوم، جریان غربگرا، اصلاح طلبان و دولتی ها در برابر پوسته برجام هستند، که نه راضی به خروج از آنند(به خاطر حفظ حیثیت) و نه قادر به دفاع از آن است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی محمدی در مطلب ارسالی به سپاس با اشاره به چهار سوی خروج از برجام، گفت: در ماده۳۶برجام بحثی با عنوان نقض کلی و اساسی وجود دارد که فقط در صورت وقوع چنین نقضی قادر به خروج از توافق هسته ای خواهیم بود. تشخیص این موضوع نیز نه به عهده ایران، بلکه بر عهده کمیسیون ذی صلاحِ پیش بینی شده در برجام(متشکل از ایران و ۵+۱) می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

محمدی اظهار کرد: دولتی ها نیز تاکنون هیچ کدام از اقدامات امریکایی ها را _حتی تحریم های کاتسا_ مصداق این ماده ندانسته اند چون می دانند با توجه به تفسیر پذیر بودن متن برجام و ترکیب اعضای کمیسیون، شکایت ایران نرفته، رد خواهد شد و از طرفی برجام هم توان هسته ای ایران را به زنجیر کشیده و هم مرجعی حقوقی است برای ایجاد فشار و وضع تحریم های بیشتر!!

,

وی ادامه داد: در واقع متن تفسیر پذیر برجام، امریکاییها را در شرایطی قرار داده که می توانند هم زمان در برجام باشند و هر نوع تحریمی را به هر بهانه ای وضع کنند و گذشته از اینها خروج امریکا از برجام، اندک وجهه ایالات متحده را در تعهد به پیمان های بین المللی، به باد فنا خواهد داد.

,

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: با این تفاسیر کمترین احتمال ممکن این است که دولت آمریکا به صورت دفعی از برجام خارج شود، امریکایی ها وقتی بیشترین نفع را خواهند برد که "خروجشان از برجام" همچون شمیر داموکلس بر سر تهران باشد تا شرکت های بین المللی از برقراری مرودات اقتصادی با تهران احساس خطر کنند و همزمان برجامیان در فضای داخلی ایران نیز آسیب نبینند. بنابر ابن قرار دادن وضعیت ایران در بلاتکلیفی؛ گزینه ای است که ترامپ آن را انتخاب می کند.

,

محمدی بیان کرد: در آن سو، اروپایی ها نیز که با امریکایی ها در پشت صحنه هماهنگ می باشند، در موضوع مهار توان دفاعی و نفوذ منطقه ای ایران نسبت به کاخ سفید به مراتب سخت گیر تر هستند. اما اینها نیز از آنجا که به برجام به عنوان یک مدل برای کنترل کشورهای هسته ای آینده و مجرایی برای رشد اقتصادی می نگرند، راضی به از بین رفتن این توافق نیستند. لذا همه تلاش خود را می کنند که ایران را مجبور کنند به خواسته های امریکا تَن دهد و اگر نشد تهران را راضی می کنند تا برجام را بدون امریکا ادامه دهد.
کارشناس سیاسی تصریح کرد: در سوی سوم، جریان غربگرا، اصلاح طلبان و دولتی ها در برابر پوسته برجام هستند، که نه راضی به خروج از آنند(به خاطر حفظ حیثیت) و نه قادر به دفاع از آن است.

,
,

محمدی تصریح کرد: باید به دنبال تبیین دستاوردهای خیالی می روند و یا برجام های بعدی را در دستور کار قرار می دهند تا شاید فرجی حاصل شود، و یا به احتمال قوی تر ،برجام بدون امریکا را در پیش می گیرند.

,

این کارشناس سیاسی ابراز کرد: امروز اقای روحانی گفتند که:" اگر آنچه ما در برجام می خواهیم توسط غیر امریکا تامین و تضمین شود ما برنامه خودمان را داریم." همزمان وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرد:" پاریس،‌ آلمان و انگلیس بدون در نظر گرفتن تصمیم ترامپ، به توافق سال 2015 با ایران پایبند می‌مانند."

,

وی با بیان اینکه این ها پالس هایی است که نشان می دهد با خروج امریکا، گزینه دولت ایران ادامه برجام با اروپا است، اذعان کرد: اما در سوی چهارم، نظام جمهوری اسلامی است که به مصلحت و برای ارتقای بینش ملتش نسبت به استکبار، راضی به پرداخت هزینه های هنگفتی شده است؛ با توجه به اینکه روند تحقق این مصلحت رو به تکامل است، در آینده نزدیک تصمیماتی را متناظر با بدعهدی ها، اتخاذ خواهد نمود، به یاد آورید که در دهه۸۰، "تصمیم " فک پلپ تاسیسات هسته ای در دولتی گرفته شد که خود مسبب آن بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه