اخبار داغ

قامت مناره‌هایی در سنندج که هنر را به افلاک رساندند

قامت مناره‌هایی در سنندج که هنر را به افلاک رساندند
گوشه گوشه ی شهر، در هنگام اذان، ندای الله اکبر بر می خیزد، ندایی که به دل انسان آرامش می دهد و لحظه لحظه ی با خدا بودن را می توان در خانه اش حس کرد. چه حس زیباییست به او نزدیک شدن و فارغ از مشکلات دنیا شدن...
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی،  گوشه گوشه ی شهر، در هنگام اذان، ندای الله اکبر بر می خیزد، ندایی که به دل انسان آرامش می دهد و لحظه لحظه ی با خدا بودن را می توان در خانه اش حس کرد. چه حس زیباییست به او نزدیک شدن و فارغ از مشکلات دنیا شدن، چه زیباست ساعاتی را با او در خانه ای بنشینی که احساس آرامش را با تمام وجودت حس کنی.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,


آری سخن از مسجد است، مسجدی که تا بوده و بوده خدا آن را برکت هر شهر می داند، وجودش را در هر کجایی نورانیت بخشیده و محلی برای تربیت انسان هایی است که قدم به قدم در مسیر الهی پا می گذارند.

,
,

 

,


مساجد از دیرباز در فرهنگ اسلامی به عنوان مامنی برای ارتقاء بعد معنوی و روحی افراد تلقی شده و در این راستا توانسته اند نقش محوری خود را در عرصه‌های مختلف به ثبت برساند و امروزه هم مساجد این جایگاه مهم و استراتژیک خود را از دست نداده است.

,
,

 

,

, ,


مسجد در استان کردستان و در بین مردم متدین آن از جایگاه والا و ارزشمندی برخوردار است به طوری که بیشتر هزینه های خیریه مردم استان به ساخت و تجهیز مساجد اختصاص پیدا می کند و به مناسبت های مختلف برگزاری اعیاد مذهبی و تجمع ها، دایر کردن کلاس های مختلف قرآن، دف نوازی، حفظ و تفسیر مردم استان از زنان و کودکان تا مردها و زنان در مساجد حاضر می شوند.

,
,

 

,


به دلیل علاقه قابل توجه مردم به ساخت مسجد در کردستان هم اکنون این استان در کشور از لحاظ دارا بودن مسجد مقام اول کشور را دارد که البته در کنار این مهم تاریخی بودن مساجد و استفاده از معماری های خاص آنها را برای توجه بیشتر به مقوله گردشگری مذهبی فراهم کرده است.

,
,

 

,

, ,


اولین مسجد شهر سنندج "مسجد دارالاحسان" مشتمل از فضای خارجی با کاشی کاری فیروزه ای و دارای حیاط بزرگی در وسط بناست و چهار طرف حوض را بنای تاریخی مسجد فرا گرفته است و سایر بخش های این مسجد به صورت معماری بومی و منحصرا در حد نیاز مردم هر محله احداث شده است.

,
,

 

,


مسجد دارالاحسان که به "مسجد جامع" نیز شهرت دارد، به دستور "امان ‌اللّه خان اردلان" والی بزرگ کردستان در سال ۱۲۲۸ هجری، در زمان حکومت فتحعلی‌شاه قاجار و به منظور برپایی مسجد و مدرسه احداث شد و در این دوران رونق خود دارالعلمی معتبر در ایران بوده است.

,
,

 

,


25 مسجد در حال ساخت در کردستان وجود دارد

,
, 25 مسجد در حال ساخت در کردستان وجود دارد,


حجت الاسلام  مصطفی نوروزی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با بیان اینکه 25 مسجد در حال ساخت در استان کردستان وجود دارد اظهار کرد: از ابتدای سال 96 تاکنون تعداد 158 مسجد در استان در حال تعمیر و بازسازی است و از تعداد 25 مسجد در حال ساخت در استان تعداد پنج مسجد درسنندج، مریوان و سروآباد تعداد هشت مسجد، بانه سه مسجد، سقز هفت مسجد و قروه 2 مسجد در حال ساخت است.

,
,

 

,

, ,


 
وی عنوان کرد: همچنین از این تعداد 158مسجد در دست تعمیر و بازسازی در استان است که تعداد 32 مسجد در سنندج، در مریوان و سروآباد 40 مسجد، بانه 20 مسجد، سقز 38 مسجد، بیجار 20 مسجد و شهرستان قروه نیز هشت مسجد در حال تعمیر و بازسازی است.

,
,
,


 
حجت الاسلام نوروزی اذعان کرد: این تعداد مساجد در حال ساخت و تعمیر از اجرای نیات واقفین وکمک خیرین و برخی هم از محل اعتبارات دولتی در استان بوده است.
 

,
,
,
,


وی افزود: تعمیرات مساجد شامل ایزوگام، تعمیرات حیات، ساخت حجره طلاب، تعمیرات داخل، کف سازی، نما، سیستم فاضلاب، سقف، تعویض پنجره و تعویض سیم کشی بوده که بنا به نیاز مساجد در هر مسجد برخی از این تعمیرات انجام شده و یا در حال تعمیر است.

,
,

 

,

, ,


 
مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان کردستان اظهار داشت: بیشتر مساجد استان به لحاظ اینکه زمان زیادی از سال احداث آنها می گذرد نیاز به تعمیر و بازسازی دارند به همین دلیل اداره اوقاف برای اجرای این مهم نیاز با مشارکت و مساعدت خیرین و نیکوکاران و اجرای نیات واقفان به تعمیر و بازسازی این مکان مقدس پرداخته است.

,
,
,

 

,

 

,


گفتنی است؛ قدیمی ترین مسجد در شهر سنندج، مسجد دارالاحسان با قدمت 175 سال و بعد از آن مسجد والی با قدمت 170 سال است.

,
,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه