اخبار داغ

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان:

سفر 40 هزار طبیعت گرد از طریق طارم به مناطق شمالی کشور/حضور ناصر خسرو قبادیانی در طارم زنجان

سفر 40 هزار طبیعت گرد از طریق طارم به مناطق شمالی کشور/حضور ناصر خسرو قبادیانی در طارم زنجان
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: سالانه چهل هزار طبیعت گرد از طریق طارم به مناطق شمالی کشور سفر می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا،یحیی رحمتی در آئین افتتاح نخستین جشنواره شاتوت در هزار رود طارم اظهار داشت: از لحاظ جایگاه تاریخی طارم یکی از ارزشمندترین مناطق تاریخی است و به واسطه وجود قزل اوزن استقرارهای تاریخی در این منطقه به ۵ هزار سال گذشته بر می گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

وی با اشاره به سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی و حضور او یک هزار سال قبل در طارم به امنیت جاری در این منطقه از گذشته اشاره کرد و ادامه داد: ناصر خسرو در سفرنامه خود عنوان می کند طارم تنها نقطه ای بود که در آن امنیت برقرار بوده و این بدین معناست که امنیت سالهاست در طارم برقرار است.

,

این مسئول افزود: سالانه چهل هزار طبیعت گرد از طریق طارم به مناطق شمالی کشور سفر می کنند. ما از جوامع محلی طارم در راستای ایجاد اقامت های بومگردی حمایت می کنیم.

,

رحمتی با اشاره به موسیقی فولکلور جشنواره گفت: شاید کمتر قوم و ملتی در ایران مثل ترک زبان ها بسیاری از خواسته های خود را در قالب ادبیات و شعر بیان کنند که در این جشنواره نیز موسیقی و شعر جاریست.

,

گفتنی است: نخستین جشنواره شاتوت هزار رود طارم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، فرمانداری و بخشداری مرکزی طارم و شوراهای اسلامی روستاها و دهیاری ها در هزار رود برگزار شد.

,

روستای توریستی هزار رود مرکز اصلی تولید شاتوت در طارم است. این روستا یکی از روستاهای مهم و بزرگ و پرجمعیت شهرستان طارم از توابع استان زنجان محسوب می شود.

,

این روستا در پنج کیلومتری غرب شهر آببر واقع شده و در قسمت جنوب به قزل اوزن مشرف است و بخش شمالی هزاررود که مشرف بر کوهستان ها و ییلاق های این روستا بوده و کوههای آسمان کوه یا ماسوله داغ در آن قرار دارند، بوسیله یک راه پیاده رو و قدیمی و کوهستانی به ماسوله منتهی می شود.

,

فاصله روستای هزاررود تا زنجان حدود 100 کیلومتر و تا شهر منجیل در حدود 60 کیلومتر است.

,

آب وهوای این روستا همچون دیگر مناطق در روستاهای شهرستان طارم، مدیترانه ای و معتدل می باشد و به همین دلیل بصورت بالقوه و بالفعل توانایی پرورش هر نوع محصول را دارد.

,

این روستا، روستایی کوهپایه ای بوده و خانه های مسکونی آن بصورت متفرق در دره ای به شکل v واقع شده اند.

,

رودخانه ای با آب زلال و قابل توجه که از کوهستان های شمالی این روستا سرچشمه گرفته و با مشرب کردن باغات زیتون، گردو، انار و زمین های کشاورزی این روستا، طی مسیری 10 کیلومتری به رودخانه بزرگ قزل اوزن می ریزد.

,

نام این رود کوچک، هزاررود، نام دارد که نام روستا هم از این رود اخذ شده است.

,

این روستا قدمتی طولانی و قدیمی دارد. البته در گذشته های دور دو قلعه باستانی در بالا و پایین یک صخره بلند طبیعی در محلی بنام «گلف» وجود داشته است که هم اکنون خرابه های آن بنامهای «قلعه پش» و «قلعه بن» پا برجاست، قلعه پش یعنی قلعه بالا و قلعه بن یعنی قلعه پایین است.

,

این روستا در زمینه کشاورزی نیز از روستای خوب استان زنجان محسوب می شود ولی شاتوت های این روستا موجب آشنایی مردم با آن شده است.

,

باغداران هزاررودی، علاوه بر فروش عمده و صادرات به اکثر استان های کشور، شاتوت را بصورت تازه در اختیار گردشگران و مسافران نیز قرار می دهند.

,

طبق آمار بدست آمده از خریداران اصلی شاتوت در سال ۹۶ درآمدی بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال از فروش این محصول، به دست باغداران هزاررودی رسیده است که مبلغ قابل توجهی است.

,

با توجه به اهمیت این محصول اقتصادی و همچنین برای شناساندن بیش از پیش شاتوت جشن بزرگی در روز سه شنبه این هفته  در روستای هزاررود برگزار می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه