اخبار داغ

نگاهی به تبعات خسارت‌ بار لایحه FATF برای کشور؛

اصرار بر خودتحریمی ایران از سوی دولت و مجلس

اصرار بر خودتحریمی ایران از سوی دولت و مجلس
بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند رأی مجلس به قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم موسوم به FATF نوعی خودتحریمی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا،به نقل از یزدرسا،در حالی که عاقبت برجام به چنین روزی دچار شده و حالا دیگر همگان اذعان دارند که برجام جز خسارت چیزی برای کشور و مردم نداشته، مجلس شورای اسلامی چند روز قبل به کلیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم موسوم به FATF رأی داد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند این اقدام به‌نوعی خودتحریمی است و از این اقدام مجلس انتقاد کرده‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تذکر نسبت به اینکه اینکه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نیز همچون برجام گام به گام پابند به برنامه‌‌های کشور می‌زند گفت: اگر همه این محدودیت‌ها را نیز که در (FATF)  گفته شده است پذیرفتیم چه تضمینی دارد که طرف مقابل با سیاسی‌کاری با کشورمان برخورد نکند.

,

اجرای FATF به‌منزله نصب دیده‌بان دشمن در خاک خودی است

, اجرای FATF به‌منزله نصب دیده‌بان دشمن در خاک خودی است, اجرای FATF به‌منزله نصب دیده‌بان دشمن در خاک خودی است,

سیدجواد ساداتی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این رابطه گفت:FATF در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های سیاست خارجی ایالات متحده است. امروزه یکی از ابعاد اساسی تقابل ایران با آمریکا جنگ اقتصادی است که FATF ابزار پیشبرد جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

,

وی با یادآوری اینکه ایالات متحده از چند دهه قبل با ادعای واهی مبارزه با گروه‌های تروریستی اقدام به استفاده از ابزار پولی و بانکی کرد، افزود: اجرای FATF به‌منزله نصب دیده‌بان دشمن در خاک خودی است.

,

ساداتی‌نژاد با ابراز تعجب از موافقان لایحه FATF اظهار داشت: تعامل با FATF نتیجه‌ای جز فشار مضاعف و روزافزون به ایران برای اجرای کامل و دقیق خواسته‌های پایان‌ناپذیر این نهاد نداشته است.

,

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه فعالیت FATF در راستای منافع و مطامع آمریکا است، گفت: اجرای برنامه‌های این نهاد برای کشور خسارت‌بار و دارای تبعات زیان‌آور است و پدیده خودتحریمی یکی از مهم‌ترین تبعات عمل به توصیه‌های FATF است.

,

وی با هشدار نسبت به اینکه یکی دیگر از تبعات اجرای برنامه‌های FATF افزوده شدن بر تعداد اشخاص و نهادهای کشور که مشمول تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفته‌اند می‌شود، گفت: عاقبت این اقدام تقسیم شدن کشور به دو قسمت تحریمی و غیرتحریمی با هدف ایجاد اختلاف داخلی است.

,

ساداتی‌نژاد با ابراز تعجب از اینکه برخی نمایندگان تصویب این لایحه را به‌نفع منافع ملی کشور می‌دانند گفت: اگر به‌صراحت اعتقاد دارید که تصویب این لایحه به سود منافع درازمدت اقتصادی کشور است بنابراین چرا با علنی شدن رأی به FATF مخالف هستید.

,

تصویب این کنوانسیون ایران را در معرض فشارهای عجیبی در آینده قرار خواهد داد

, تصویب این کنوانسیون ایران را در معرض فشارهای عجیبی در آینده قرار خواهد داد, تصویب این کنوانسیون ایران را در معرض فشارهای عجیبی در آینده قرار خواهد داد,

محمد دهقان نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس اعلام کرد: بیش از 90 نفر از نمایندگان مجلس تقاضا کردند که الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به مدت شش ماه مسکوت بماند. استدلال ما این است که این کنوانسیون دارای مشکلات ذاتی است و چون در این کنوانسیون شورای امنیت سازمان ملل گروه های تروریستی را شناسایی و اعلام می‌کند و ممکن است در آینده برخی سازمان‌های آزادیبخش و برخی گروه‌هایی که با اشغالگران و استکبار مبارزه می‌کنند نیز در قالب گروه‌های تروریستی از سوی شورای امنیت اعلام شوند و حتی برخی نهادهای داخلی جمهوری اسلامی نیز گروه‌های تروریستی تلقی شود، لذا اصل پیوستن به این کنوانسیون غلط است.

,

وی درباره دلایل مخالفت نمایندگان با پیوستن به این کنوانسیون در شرایط فعلی گفت: تصویب این کنوانسیون ایران را در معرض فشارهای عجیبی در آینده قرار خواهد داد. حق‌الشرطی که دولت ادعا دارد گذاشته است نیز به دلیل مغایرت این شروط با مفاد کنوانسیون، از سوی طرف مقابل پذیرفته نخواهد شد و حتی برخی کشورها می‌توانند به این شروط اعتراض کنند.

,

می‌خواهند زمینه تحریم‌های بعدی علیه ایران را فراهم کنند

, می‌خواهند زمینه تحریم‌های بعدی علیه ایران را فراهم کنند, می‌خواهند زمینه تحریم‌های بعدی علیه ایران را فراهم کنند,

یک عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد در گفت وگو با خبرنگار یزدرسا گفت: از نظر تئوری اقدام کارگروه شفافیت مالی موسوم به FATF ابزاری است که قدرت‌های طرفدار وضع موجود نظام بین‌الملل ایجاد کرده‌اند تا به واسطه آن کنشگران مخالف وضع موجود را مهار کنند.

, یزدرسا ,

ابراهیم طاهری افزود: هدفشان توسعه و گسترش نظم بین‌الملل لیبرال است و از این طریق سعی دارند همه کشورهای دیگر بخصوص کشورهایی را که مخالف وضع موجود نظام بین‌الملل هستند را کنترل کنند.

,

وی با اشاره به اینکه از نظر عملی پیوستن ایران به این کارگروه پیامدهایی را برای ایران دارد، یادآور شد: در واقع این گروه با پیوند زدن مسائل مالی به مسائلی همچون دموکراسی می‌خواهد در عرصه بین‌المللی این تلقی را نزد دیگر کنشگران جا بیندازد که جمهوری‌اسلامی ایران حتی از نظر مالی هم نمی‌تواند بخوبی عمل کند و یکی از مصادیق نبود دموکراسی در جمهوری‌اسلامی ایران همین است که اقدامات مالی‌شان شفاف نیست.

,

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: قصدشان شفافیت مالی نیست بلکه می‌خواهند در عرصه‌ی بین‌المللی زمینه اقدامات و تحریم‌های بعدی علیه جمهوری اسلامی را فراهم کنند.

,

طاهری اضافه کرد: بر طبق کارگروه شفافیت مالی هر گروهی جهادی مانند حزب‌الله که قصدش دفاع از منافع منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای محل فعالیتش است را تروریستی می‌نامند و هر کشوری هم بخواهد از این گروه‌ها حمایت مالی کند آن را متهم به دفاع از ترویست می‌کنند. در واقع قصدشان این است که از این طریق به گونه‌ای شاخک‌های ایران در عرصه منطقه را قطع کنند و جمهوری اسلامی ایران را از این نظر تحت فشار بگذارند و متحدین منطقه‌ای ما را از بین ببرند.

,

وی با بیان اینکه کارکرد این کارگروه بیشتر سیاسی است تا اقتصادی، تأکید کرد: اگر هدف شفافیت باشد ما استقبال می‌کنیم ولی هدف وقتی سیاسی می‌شود تبدیل به جاسوسی مالی می‌شود به طوری که حتی ممکن است از داخل کشور اطلاعاتی رد و بدل شود و این اطلاعات بهانه‌ای برای اقدامات جدید علیه کشور شود.

,

طاهری در پایان گفت: بنابراین کارگروه شفافیت مالی ابزاری است برای زدن مخالفان نظام سلطه در عرصه بین‌الملل و هدف کشورهای مستقل مانند جمهوری اسلامی ایران هستند وگرنه می‌بینم که در قبال عربستان و کشورهای دوست آمریکا چنین رویکردی وجود ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه