شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان سیستان و بلوچستان
ساعت: 14:56 منتشر شده در مورخ: 1397/02/26 شناسه خبر: 1363529
بزرگترین خط عریض راه آهن کشور در انتظار همت مسئولان/ اصلاح خط ریلی زاهدان-میرجاوه در کش و قوس مسائل اداری
مسیر راه آهن زاهدان به میرجاوه بزرگترین خط عریض راه آهن کشور می باشد که در سنوات اخیر بارها وعده اصلاح آن از زبان مسئولان گوناگون شنیده شده اما تا کنون به سرانجام نرسیده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون،در سال 1917که هندوستان مستعمره بریتانیا بود تمام نیروها و تجهیزات انگلستان در جنگ جهانی دوم از طریق هندوستان تامین می شد، بنابراین برای اینکه بتوانند با سرعت بیشتر نیروها و تجهیزات خود را به شوروی اعزام و ارسال کنند تصمیم به احداث خط راه آهن میرجاوه گرفتند، راه آهن میرجاوه در ابتدا کاربرد نظامی داشته است چراکه این مسیر نزدیک ترین راه برای رسیدن به شوروی سابق بود.
این خط راه آهن معروف به خط عریض است که از کویته پاکستان شروع شده و تا زاهدان ادامه دارد که در این مسیر براساس تظر مسئولان مربوطه حدود 20 ایستگاه راه آهن وجود دارد، قرار بود تا این خط راه آهن تا سرخس ادامه یابد و از آنجا مهمات را به شوروی منتقل کنند اما به دلیل جنگ مردم بلوچستان با انگلستان ساخت این خط راه آهن مسکوت ماند و به خطی تجاری تبدیل شد.


براساس اسناد و شواهد موجود، راه آهن میرجاوه بیش از یک قرن قدمت دارد،در گذشته راه آهن مهمترین وسیله حمل و نقل بود و مردم برای سفر بیشتر از راه آهن استفاده می کردند، از طرفی صادرات، وارادت و تجارت  کالا از طریق راه آهن میرجاوه انجام می گرفت.
راه آهن میرجاوه تنها خط عریض دنیاست که سنتی نگهداری می شود و به دلیل عرض هزار و 676 میلیمتری به آن عریض گفته می شود چراکه  خطوط  استاندارد  دارای عرض هزار و 435 میلی متری هستند، ادوات این راه آهن سنتی و قدیمی هستند و با ابزار دستی کار می کنند  اما در خطوط استاندارد از ماشین آلات و ابزار روز استفاده می شود.
در حال حاضر نیز بعد از گذشت صدسال، هنوز در این مسیر شاهد تردد قطارهای باری هستیم اما به دلیل سرعت پایین، کمتر برای جابجایی مسافر از این  خط راه آهن استفاده می شود، و این به دلیل مشکلات موجود در محدوده پاکستان تفتان تا کویته است.
رایزنی هایی از سوی مسئولان با مسئولین پاکستانی برای رفع  این مشکلات و مرمت خطوط در محدوده پاکستان انجام شده اما به دلیل مشکلات موجود در آن کشور، این موضوع هنوز حل نشده است.
صنایع ریلی دارای مزایای عمده‌ای است، نقاط قوت ذاتی حمل‌ و نقل ریلی و مزیت جغرافیایی ایران در استفاده از حمل‌ و نقل ریلی، مصرف انرژی پایین، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تلفات، آلودگی کمتر و ایمنی بالا از جمله مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی در کشور است.


دولت با سرمایه گذاری و توجه بیشتر به ظرفیت ها در حوزه ریلی، می تواند زمینه ساز رفع محرومیت بسیاری از شهرهای کشور باشد، صرف نظر از صرفه اقتصادی استفاده از حمل ونقل ریلی، توسعه این حوزه کمک شایانی به آبادانی و پیشرفت بسیاری از نقاط محروم خواهد کرد.
عضو هیئت مدیره راه آهن و هیئت همراه در سفر به استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه خط ریلی زاهدان – میرجاوه از اهمیت بسزایی برخوردار است ، گفته است که  با توجه به حجم بالای کالا و مسافر قطعاً در اولویت بندی و برنامه ریزی راه آهن کشور قرار خواهد گرفت.
رسولی ضمن اشاره به مزیت های حمل و نقل ریلی از جمله کاهش قابل ملاحظه در مصرف سوخت و انرژی، ایمنی بالا و تلطیف محیط زیست به لحاظ مصرف سوخت فسیلی کمتر و رفاه و آسایش بیشتر، عنوان کرده است که در خصوص استفاده از فاینانس برای اجرای خطوط ریلی یکی از مشکلات اصلی استفاده از فاینانس در کشور تامین ۱۵ درصد سهم دولت است و با توجه به اینکه ۱۵ درصد این بخش رقم بزرگی است و تامین آن در بودجه سالیانه قابل تامین نبود، مقام معظم رهبری در قانون بودجه سال ۹۷ موافقت کردند که ۱۵ درصد سهم دولت از محل صندوق توسعه ملی تأمین شود که بر این اساس امسال ظرفیت بسیار بزرگی فراهم شده است.


عضو هیئت مدیره راه آهن تاکید کرده که ایجاد این خط ریلی حل بسیاری از مسائل امنیتی و اجتماعی را بدنبال خواهد داشت و با توجه به وجود حجم بالای کالا و مسافر قطعاً در اولویت بندی و برنامه ریزی راه آهن کشور قرار خواهد گرفت.
معاون گردشگری راه آهن کشور نیز سال گذشته گفته که برنامه ریزی های لازم برای راه اندازی قطارهای گردشگری داخلی و قطارهای گردشگری برای جابجایی مسافران پاکستانی از مرز میرجاوه به داخل کشور انجام شده است.
علی ندایی بیان کرده که  با همکاری شهرداری و فرمانداری میرجاوه مقرر شده تا در آینده نزدیک قطار گردشگری یک روزه از مقصد زاهدان به اماکن گردشگری میرجاوه برای بازدید گردشگران از آثارتاریخی میرجاوه راه اندازی شود.
استاندارد شدن این خط ریلی از اهمیت خاصی برخوردار است و باید تلاش لازم در این خصوص انجام شود و البته تاکنون وعده هایی نیز از سوی مسئولان در این زمینه داده شده است.
معاون مدیر کل بازرگانی و بازاریابی راه آهن جمهوری اسلامی کاهش ۱۰ درصدی تردد جاده ای به صورت سالانه را از وظایف دولت برشمرد و عنوان کرده که ۴۰ میلیون تن بار در سال گذشته از طریق خطوط ریلی حمل شده است که در چشم انداز سال ۱۴۰۰ به ۱۹۵ میلیون تن جابجایی در ناوگان حمل و نقل ریلی باید برسیم.


براساس گزارش 23شهریور 96ایسنا، صادق تخمه چیان در بیست و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی استانی دولت و بخش خصوصی کرمان با اشاره به بحث صادرات کالا از طریق خطوط ریلی به پاکستان و با بیان اینکه خطوط ریلی پاکستان با ایران از نظر فنی یکسان نیست، افزوده که راه آهن ایران برای سرعت بخشیدن به حمل در حال تکمیل خطوط ریلی داخلی گمرک زاهدان است و در دراز مدت خطوط ریلی در حدفاصل زاهدان – میرجاوه نیز بر اساس استاندارد راه آهن ایران ساخته خواهد شد.
بنا بر گفته وی، برای حمل سیمان به سمت زاهدان و پاکستان رایزنی های برای نرخ کرایه بار صورت پذیرفته است.
تبدیل خط راه آهن زاهدان به میرجاوه به حالت نرمال در دست پیگیری قرار دارد
مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور در این زمینه 12آبان ماه 96به تفتان ما گفته که در حال مکاتبه با راه آهن جمهوری اسلامی هستیم که بتوانیم در آینده خط عریض زاهدان به میرجاوه را به خط نرمال تبدیل کنیم.
مجید ارجونی افزوده که ارتباط ایران اسلامی با کشور پاکستان بسیار خوب است و ارتباطات و تبادلات تجاری و اقتصادی خوبی با این کشور داریم.
وی ادامه داده قطارهای که در مسیر زاهدان به میرجاوه رفت و آمد می کنند حامل نفت، گاز، گندم، کنجد و مواد پتروشیمی هستند که به کشور پاکستان صادر می شود.

انتهای پیام/

http://dana.ir/1363529
ارسال نظر
نظرات
کانال_دانا_داخلی سلام_صفحات_داخلی
Page Generated in 0/0312 sec