اخبار داغ

با وجود ایجاد زمینه اشتغال برای 3 هزار نفر؛

نوسانات ارزی مشکل امروز تولیدکنندگان صنایع دستی است/ تغییر قیمت روزانه مواد اولیه به دلیل نوسانات ارزی

نوسانات ارزی مشکل امروز تولیدکنندگان صنایع دستی است/ تغییر قیمت روزانه مواد اولیه به دلیل نوسانات ارزی
با وجود اینکه صنایع دستی استان زنجان برای بیش از 3 هزار نفر ایجاد شغل کرده است اما نوسات ارزی این روزها مشکل جدی برای این صنعت شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از موج رسا،نوسات ارزی در چند ماه گذشته موجب ایجاد مشکلاتی برای اقشار مختلف جامعه شده است و این مشکل با وجود سیاستگذاری های دولت هنوز حل نشده و تولیدکنندگان صنایع دستی زنجان نیز با مشکل مواجه شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به نوسانات ارزی اشاره کرد و گفت: نوسانات ارزی شرایط را برای تولیدکنندگان صنایع دستی زنجان دشوار کرده است.

,

ناصر فغفوری با بیان اینکه این نوسانات موجب شده تا تولیدکنندگان صنایع دستی با مشکل مواجه شوند،خاطرنشان کرد: این در حالی است که حوزه صنایع دستی برای 3 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

,

این مسئول افزود: نامه‌ای به وزارت صنایع برای رفع این مشکل ارسال شده است تا این نوسانات به تولیدکنندگان آسیب جدی نزند.

,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 390 واحد تولیدی وجود دارد، خاطرنشان کرد: ارزش این واحدهای تولیدی 6 هزار و 667 میلیارد تومان است.

,

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان استان زنجان نیز با اشاره به فروش 518 میلیون تومانی بازارچه های دائم و موقت صنایع دستی در ایام نوروز، ادامه داد: بیشترین آمار با 55 درصد میزان فروش به محصولات مس تعلق می گیرد.

,

یحیی رحمتی، با بیان اینکه این آمار تنها متعلق بازارچه های موقت صنایع دستی استان است،خاطرنشان کرد: این در حالی ایست که طی ایام مذکور 92 درصد فروشگاه های صنایع دستی استان به عرضه محصولات صنایع دستی به گردشگران می پرداختند.

,

وی ادامه داد: از 387 فروشگاه فعال صنایع دستی در سطح شهر زنجان  در حدود 70 درصد در سه روز اول فعال بودند و در حدود 92 درصد از فروشگاه ها در مابقی روزها خدمات رسانی کردند.

,

رحمتی برضرورت حل مشکلات ارزی تولید کنندگان صنایع دستی تاکید کرد و گفت" از 80 فروشگاه صنایع دستی به 387 فروشگاه رسیده ایم.

,

گفتنی است،فروش صنایع دستی متاسفانه دارای چالش‌های زیادی است، یکی از دلایل مهم و تاثیرگذار در این حوزه متغییر بودن قیمت ارز در داخل است که سبب تغییر قیمت روزانه مواد اولیه در داخل شده است.

,

به طور مثال در کارخانه‌های تولید مس، قیمت مس بر اساس قیمت ارز تغییر و افزایش پیدا می‌کند اما زمانی که قیمت کاهش پیدا می‌کند در قیمت مس این کاهش ایجاد نمی‌شود که این مهم نیازمند نظارت مسئولان دولتی است و اساسا برخی از افزایش قیمت‌ها در مواد اولیه تولید داخل و بومی ربط مستقیمی نسبت به افزایش و کاهش قیمت ارز ندارد اما این اتفاق در بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه رخ می‌دهد.

,

 

,

, ,

معرفی صنایع دستی مهم زنجان؛

,

*چاقو

, *چاقو,

مشهورترین سوغات زنجان، چاقوی خوش تراش آن است. “چاقو به صورت دست‌ساز از ابتدا در زنجان و آلمان تولید می‌شده است”، این را رئییس اتحادیه چاقوسازان زنجان می‌گوید. تاریخچه ساخت چاقو در زنجان به دوره هخامنشیان باز می‌گردد.

,

در زنجان معدنی به نام نمک چهرآباد پیدا شد و مردان نمکی در آن کشف شدند که همه‌ آنها داس و ابزار جنگی انسان‌های اولیه را به کمر داشتند و همین موضوع تاریخچه این ابزار در زنجان را به شش‌هزار سال عقب‌ برد. در زنجان بیش از ۲۰۰ مدل چاقو پیدا می‌شود و در این میان چاقوهای آشپزخانه برای خودشان دنیایی دارند، متفاوت از سایر چاقوها.

,

چاقوهای زنجان به تیزی بسیار زیادشان شهره‌اند و دلیل این کیفیت بالا نیز مشخص است. برای درست کردن‌شان از دسته های نشکن، نسوز و تیغه های ضد زنگ استفاده می‌شود و معروف است که آشپزخانه‌ای که در آن چاقوی زنجان باشد، یکی از کامل‌ترین هاست.

,

 علاوه بر چاقو، قندشکن، قیچی، دشنه و قداره نیز جزو سوغات زنجانند که میتوان آنها را از بازار سنتی زنجان که طولانی ترین بازار سرپوشیده ایران است و در خیابان انقلاب واقع شده، خرید.

,

 

,  ,

*ملیله کاری

, *ملیله کاری,

ملیله کاری یکی از اصلی ترین صنایع دستی زنجان است و البته گران قیمت ترین آنها. شمش‌های نقره ذوب می‌شوند و از قالب مخصوص می‌گذرند تا تبدیل به مفتول‌هایی یک سانتی شوند.

,

بعد دوباره ذوب می‌شوند و از قالب می‌گذرند تا قطرشان این‌بار به یک میلی‌متر برسد. بعد آن‌قدر با سیم‌کش کشیده می‌شوند تا نازک‌تر و ظریف‌تر شوند و آماده ملیله‌کاری. ساخت ظرف و ظروف به شیوه ملیله کاری به دوره هخامنشیان برمی گردد و در آن زمان ملیله کاری هنری مختص اشراف و درباریان بود.

,

 این روزها ملیله‌سازی در تزیین انواع پایه‌هاى استکان، سینى، قاشق و چنگال غذا و چایخورى، کاسه، گلدان، قاب عکس و پارچه به کار می‌رود و جزو نفیس ترین سوغات و صنایع دستی زنجان است.

,

 

,

, ,

*چارق

, *چارق,

یکی از اصیل ترین صنایع دستی زنجانی‌ها، چاروق است. چاروق، پاپوشی است کف چرمی با رویه‌ای از ابریشم و زری و سیم وگلابتون با دو منگوله که براساس منابع تاریخش به ۲۰۰۰ سال پیش برمی گردد.

,

درست است که چاروق‌های قدیمی پر زرق و برق و منگوله‌دار بودند و پاشنه نداشتند، اما چاروق هم مشمول گذشت زمان شده و تغییر کرده است. خبری از زرق و برق و منگوله و گلابتون رویشان نیست و با اضافه شدن پاشنه و رویه چرمی به آنها، کفش مناسب و قشنگی برای بیرون از خانه نیز هستند.  از اینها گذشته بوی بد نیز نمی‌گیرند.

,

 

,

*مسگری

, *مسگری,

مسگری در زنجان مثل بیشتر صنایع دستی این استان سابقه ای طولانی دارد، به طوری که آن را به یک هزار سال قبل و دوره ساسانیان نسبت می‌دهند.

,

 مسگری در زنجان و به خصوص قلم زنی روی مس ها که همان زدن نقش و نگار روی ظروف است در این شهر دستخوش تغییرات زیادی شده است و متاسفانه از رونق سال های گذشته چندان خبری نیست.

,

مس زنجان را میتوان از روی نقوشی که به روش کنده کاری روی آن ایجاد می‌شود تشخیص داد. انواع ظروف مسی از جمله لگن، مجمعه، آفتابه و لگن، قابلمه و تشت را که میتوان زینت دهنده هر خانه‌ای باشد در زنجان میتوان از بازار مسگرها خرید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه