اخبار داغ

آنچه که بهتر است بدانیم؛

توصیه های طب اسلامی برای روزه داران

توصیه های طب اسلامی برای روزه داران
حقیقت روزه نخوردن غذا نیست بلکه تغییر زمان غذا خوردن است این یعنی به جای خوردن دو وعده غذا در روز دو وعده در شب تناول می شود و گرسنگی و تشنگی هم در طی روز تحمل می گردد که در حقیقت این عمل سبب استراحت دادن به دستگاه گوارش ، مجاری ادرار، قلب و دیگر اعضای بدن است و به خصوص برای قلب نافع می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  راه آرمان حقیقت روزه نخوردن غذا نیست بلکه تغییر زمان غذا خوردن است این یعنی به جای خوردن دو وعده غذا در روز دو وعده در شب تناول می شود و گرسنگی و تشنگی هم در طی روز تحمل می گردد که در حقیقت این عمل سبب استراحت دادن به دستگاه گوارش ، مجاری ادرار،  قلب و دیگر اعضای بدن است و به خصوص برای قلب نافع می باشد ، در واقع روزه اجازه می دهد تا دستگاه های ادراری ، قلب و گوارش  اسیب های وارد شده به خود را ترمیم کنند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

روزه در طب اسلامی وروایات ؛

, روزه در طب اسلامی وروایات ؛,

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : روزه بگیرید تا سالم شوید  لذا روزه گرفتن در طب اسلامی و روایات شیعه فوایدی بسیار دارد از جمله ، رافع بلغم است ،  حافظه را زیاد می کند  ، شیطان و یا میکروب ها را از بدن دور می سازد ، نیروهای مفید جلب بدن می شوند « در روایت امده است فرشتگانی از سوی خداوند موکل انسان روزه دار هستند و با بال هایشان  انان را مسح می کنند و گناهانشان را می ریزند .» تحمل مصیبت را بر روز ه دار اسان می کند ، جوانانی را که توان ازدواج ندارند به روزه توصیه میکنند زیرا میل جنسی را کم می کند ،روزه سبب رشد بدن می شود ،با روزه ذکات بدن پرداخت می شود ودر اصل  روزه بدن انسان را پاک سازی می کند .

,

 بهترین روزه ، روزه گرفتن در روزهای بسیار گرم است 

,

ایت الله تبریزیان پدر احیاء طب اسلامی در توصیه هایی برای ماه مبارک رمضان بیان داشتند :

, ایت الله تبریزیان پدر احیاء طب اسلامی در توصیه هایی برای ماه مبارک رمضان بیان داشتند :,

 توصیه اول: سویق

,  , توصیه اول: سویق,

سخن از تغذیه اسلامی که به میان می آید نمی شود که از سویق و خواص آن حرفی به میان نیاید.

,

از جمله شاه کارهای طب اسلامی، همین سویق های ساده و بی نظیر است.

,

اگر سویق جزئی از سحری ما باشد می تواند بسیار به ما کمک کند تا دچار ضعف و کمبود انرژی نشویم. از بین سویق ها، سویق گندم و جو در این خاصیت بهترین کارکرد را دارند.

,

 دومین توصیه: رفع عطش

,  , دومین توصیه: رفع عطش,

مسئله مهمی که در ماه رمضان خصوصا در این سال ها که ماه رمضان در تابستان قرار گرفته مقداری آزار دهنده است عطش و تحمل گرما است.

,

دو توصیه برای رفع عطش:

,

۱٫ استفاده از سویق خصوصا سویق عدس که در روایات به عنوان رفع کننده عطش، خنک کننده و تقویت کننده معده شمرده شده است.

,

۲٫ استفاده از دستور خرما و آب: این دستور به این صورت است که باید ۳ یا ۵ یا ۷ عدد خرما مصرف شود. بعد از هر خرما نصف استکان آب

,

 سومین توصیه: غذای معجزه گر شیر و گوشت

,  , سومین توصیه: غذای معجزه گر شیر و گوشت,

از جمله بهترین غذاهای طب اسلامی بلکه بهترین و مقوی ترین غذا در طب اسلامی همین غذا می باشد. در ماه مبارک رمضان بسیار مناسب است که از این غذای بسیار مقوی مصرف شود تا دچار ضعف نشویم.

,

 چهارمین توصیه: مسواک زیتون و افطار با آب ولرم

,  , چهارمین توصیه: مسواک زیتون و افطار با آب ولرم,

از جمله آداب اسلامی که در ماه مبارک رمضان بسیار تاثیر محسوس و خوبی دارد استفاده از مسواک است خصوصا مسواک زیتون زیرا این مسواک علاوه بر این که دهان و دندان ها را پاکیزه می کند و تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از پوسیده شدن دندان ها دارد، دهان را به طور قابل توجهی خوشمزه می کند.

,

از موارد بسیار خوب بعدی افطار با آب ولرم است.

, از موارد بسیار خوب بعدی افطار با آب ولرم است.,

چرایی مصرف آب گرم در زمان افطار:
امام صادق (علیه السلام) نیز در این‌باره فرموده است:رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با شیرینی و اگر نبود با آب وِلَرم افطار می کرد، چون این کار فواید بی شماری برای بدن دارد از جمله اینکه :
کبد را شستشو می دهد، دهان را خوشبو می سازد، دندانها را محکم میکند، باعث تقویت چشم میگردد، معده را شستشو میدهد، آرام کننده رگهای به هیجان آمده است، صفرا را می برد، بلغم را برطرف می کند، بلغم را برطرف می کند، حرارت معده را فرو می نشاند، دردسر را آرامش می بخشد.

, چرا, یی, مصرف آب گرم در زمان افطار, :,
,
,

 توصیه هایی برای بیماران در ماه مبارک رمضان

,  توصیه هایی برای بیماران در ماه مبارک رمضان ,

۱-کسانی که با گرفتن روزه دچار معده درد می شوند موقع سحر مقداری نمک و آویشن بخورند و موقع افطار آب عسل و ترکیب نمک،زنیان،آویشن و سیاهدانه قبل و بعد از غذا میل کنند.

,


۲-سعی کنید بعد از سحری تا طلوع آفتاب نخوابید.

,
,


۳-دیابتی ها و دیگر بیماران اصولا مشکلی برای روزه داری ندارند اگر مشکل خاصی بود و احتمال ضرر دادید با تشخیص خودتان نه تشخیص پزشک ،میتوانید روزه نگیرید.

,
,


۴-سعی کنید در وعده سحری و افطاری از خورشت ها استفاده کنید مثل خورشت کدو و یا خورشت الو یا خورشت بادنجان که درمان یبوست هستند

,
,


۵–در وعده سحری سویق گندم با خرما بخورید هم نیرو می دهد و هم عطش را می برد.(امیر المؤمنین علیه السلام: بهترین سحرى سویق و خرما است).

,
,


۶-اگر می خواهید دهانتان کمتر طی روزه داری بو بگیرد دهان خود با چوب اراک مسواک کنید و موقع سحر دهان خود را با آب ونمک بشویید.

,
,


۷-در وعده افطار سعی کنید افطار را با خرما انجام دهید ثواب روزه هم چهار صد برابر میشه و یک استکان آب ولرم هم برای افطار مفید است.

,
,


۸-برای همه افراد وعده سحری لازم هست ، ضمن اینکه ثواب خاص خود را دارد.

,
,


۹-از دو وعده کردن افطار پرهیز کنید،افطار و شام یکی باشد کامل و ساده

,
,


۱۰-سعی کنید از زولبیا بامیه که از شیرینی جات مصنوعی درست شده اند استفاده نکنید حلوا گندم و شیره و روغن شحم بهترین شیرینی قابل استفاده و مورد سفارش احادیث هست.

,
,


۱۱-افراد روزه داری که بیماری های گوارشی و کلیوی دارند پیشتر اقدام به درمان با داروهای طب اسلامی بنمایند،هر چند خود روزه درمان اساسی هست.

,
,


۱۲-در وعده سحری و افطار می توانید آش جو،آش گندم،شیر برنج،تلبینه(طبخ آرد گندم و شیرمحلی)استفاده نمایید

,
,


۱۳-برای کلیه مصارف روغن از روغن شحم گاو،دمبه گوسفند،کنجد و زیتون استفاده کنید.

,
,


۱۴-به جای قند و شکر سفید صنعتی(چغندر)از خرما،عسل،شیره،انجیر،قند و شکر نیشکر،توت خشک و کشمش استفاده کنید.

,
,


۱۵-سعی کنید شربت امام رضا علیه السلام یا شربت توت ،شربت سیب ،شربت به و شربت زعفران درست کنید و بعنوان نوشابه بنوشید.

,
,

تهیه و تنظیم : طهماسبی 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه