اخبار داغ

‍ نامه برجامی زنان اصلاح‌طلب به موگرینی

‍  نامه برجامی زنان اصلاح‌طلب به موگرینی
چهار حزب زنان اصلاح‌طلب در نامه‌ای به مسئولان زن اتحادیه اروپا خواستار نقش‌آفرینی آنها برای حفظ برجام و تحقق دستاوردهای آن شدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  متن این نامه به شرح زیر است:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

هوالسلام

,

خانم‌ها

,

فدریکا موگرینى، مسوول سیاست خارجى اتحادیه اوپا

,

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان

,

ترزا مى، نخست‌‌وزیر بریتانیا

,

با سلام و احترام

,

عرصه روابط بین‌الملل همواره صحنه تنازع دولت‌ها برای کسب حقوق و امتیازات مشروع و گاه نامشروع بوده‌است. جهان کنونی جهانی است که هر لحظه در گوشه‌ای از آن بیم جنگ و خشونتی دیگر می‌رود و در این صحنه بیشترین آسیب به زنان و کودکانی می‌رسد که بنابر واقعیت‌های دنیای امروز توان کمتری برای دفاع از خود دارند.

,

امروز در عصر جنگ‌های نیابتی، شاهد صرف بیشترین بودجه برای تولید سلاح در کشورهای به ظاهر مدعی صلح هستیم. دولت‌هایی که به بهانه افتتاح سفارت خود در بیت المقدس بی‌اعتنا به نقش خود در روند صلح، به تعهدات بین‌المللی پشت کرده و وفای به عهدی که نزد همه انسان‌ها با هر دین و مسلکی مطلوب و محترم است با خروج بی پروا از توافقات؛ خدشه‌دار کرده و آشکارا در روند تعهدات بین‌‌المللی خلل ایجاد می‌کنند.

,

تجربه تاریخ بشر گویای این واقعیت است که همواره مقاومت، ایستادگی و مداخله انسان‌هایی نوعدوست، مدافع صلح و مخالف جنگ و خشونت مانع از تداوم درگیری و وارد شدن دنیا در جنگ جهانی دیگری شده است. نقش زنان به دلیل ویژگی‌های ذاتی در کاهش این خشونت‌‌‌ها و منازعات نقشی بی بدیل و غیرقابل انکار است. زنان و مادرانی مسئول و فعال در عرصه سیاسی و در جامعه مدنی که با اقدامات خود مانع از شکل‌‌‌گیری خشونت و جنگ شده و ‌بعد از هر جنگ نیز با وجود آسیب‌های مضاعفی که متوجه آنها بوده است، التیام‌‌‌بخش و مرهمی بر زخم‌های عمیق هم‌نوعان خود بوده‌اند.

,

جمهوری اسلامی ایران با طرح گفت‌وگوی تمدن‌‌‌ها ثابت کرد اراده‌ای معطوف به برابری، احترام، گفت‌وگو و تفاهم دارد. توافق برجام محصول همین نگرش در جمهوری اسلامی ایران بود.

,

برجام به عنوان خواست و ‌مطالبه همه شهروندان ایرانی اعم از زنان و مردان بود که دولت جمهوری اسلامی به نمایندگی از آن ها با تأکید بر دیپلماسی سازنده با جامعه جهانی پس از ماه‌ها مذاکره و گفت‌وگو با کشورهای گروه ۵+۱ آن را پیگیری و به سرانجام رساند. توافقی بین‌المللی و چندجانبه با پشتوانه محکم در حقوق بین‌الملل به واسطه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، که جمهوری اسلامی ایران به رغم بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های ریاست جمهوری فعلی امریکا، نشان داده‌است که به همه مفاد آن پایبند بوده‌است.

,

بر کسی پوشیده نیست که نقش دولت‌زنان مسئول در اتحادیه اروپا، در تحقق این توافقنامه غیر قابل چشم‌پوشی و در همه مقاطع آن نقشی تعیین‌‌‌کننده و مؤثر بوده‌است.

,

با خروج یکجانبه دولت امریکا از این توافقنامه، تکرار عهدشکنی‌ها و‌ عدم توجه این دولت به پیامدهای زیانبار آن، آزمون جدیدی پیش روی کشورهای اروپایی برای پایبندی به این توافق و تلاش برای حصول دستاوردهای ملموس آن فراهم شده است. موضع آگاهانه و به موقع رئیس جمهوری ایران مبنی بر پایبندی دولت ایران به حفظ برجام یکی از مطالبات اصلی شهروندانی است که در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه ۹۶ به او رأی دادند. از این پس نیز این دولت و دستگاه دیپلماسی ایران است که به نمایندگی از مردم‌ ایران اجرای کامل برجام را پیگیری خواهد نمود.

,

ما زنان اصلاح‌‌‌طلب، مدافع صلح، حقوق‌‌بشر و مردم‌سالاری در ایران، به سهم خود از هرگونه تعامل سازنده با جهان که از یک سو مسیر صلح و آرامش و دوری از جنگ را هموار‌تر کند و از سوی دیگر تأمین‌کننده منافع ملی کشورمان باشد استقبال می‌‌کنیم.

,

بدیهی است تداوم و یا از سرگیری برخی تحریم‌‌‌ها بیشترین فشار را بر مردم ایران وارد می‌‌‌کند، در حالی که یکی از محورهای اصلی توافق برجام، رفع تحریم‌های مختلف علیه ایران بوده‌ است.

,

ما ضمن محکوم کردن اقدام دولت امریکا در پشت پا زدن به توافقی که درچارچوب اصول و مقاصد منشور ملل متحد منعقد شده است، از شما انتظار داریم به عنوان اعضای مؤثر اتحادیه اروپا (گروه ۵) با سیاست‌ورزی زنانه، از همه توان خود برای حفظ برجام و تحقق دستاوردهای آن استفاده کنید.

,

چراکه تحقق جامعه امن جهانی توأم با صلح و عدالت و عبور از بحران‌های کنونی که توسط برخی قدرت‌مندان جنگ‌طلب ایجاد شده است، بدون ایفای نقش موثر شخصیت‌های مخالف جنگ و مدافع صلح، به خصوص زنان صلح‌طلب در همه کشورها امکانپذیر نیست.

,

فاطمه راکعی، دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش

,

زهرا شجاعی، دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب

,

ژاله فرامرزیان، دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران زن

,

شهیندخت مولاوردی، دبیرکل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان

,

ایلنا

,

انتهای پیام/ن

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه