اخبار داغ

ترویج فرهنگ کتابخوانی؛

کتاب، در دسترس ترین رسانه برای فرهنگ سازی است

کتاب، در دسترس ترین رسانه برای فرهنگ سازی است
برگزاری جشنواره های کتابخوانی، روش تبادل کتاب و دیوار مهربانی کتاب راه هایی برای افزایش کتابخوانی است و نهادینه سازی این امر فرهنگی نیازمند یک برنامه ریزی دقیق است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قدس خبر، جایگاه کتاب میان مردم به گونه ای است که در همه جا و هر زمانی قابل استفاده است. این رسانه دوست داشتنی نقش مهمی در فرهنگ سازی در حوزه های مختلف دارد. آنچه مهم است توجه بیشتر به فرهنگ کتابخوانی است. از آنجا که مطالعه یکی از لذت بخش ترین کارها و نیازهای انسان است، بهتر است وقت بیشتری در روز به آن اختصاص داده شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قدس خبر, قدس خبر,

آمارهای مختلفی از سرانه مطالعه درکشور گزارش می شود. پژوهش های انجام شده، نشانگر 70 دقیقه مطالعه به روش های مختلف از جمله خواندن اخبار، روزنامه، مجله، کتاب های فضای مجازی و گویا است.
در این میان کتاب های صوتی به عنوان راهکاری برای افزایش میزان مطالعه در نظر گرفته شده که در این باره نظرهای موافق و مخالفی وجود دارد. عده ای می گویند با آمدن کتاب های صوتی روش مطالعه با کتاب های کاغذی، قدیمی و منسوخ می شود. آنچه که مهم است کنارآمدن رسانه ها با یکدیگر و مصالحه میان آن هاست چرا که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند و در کنار هم بودن کتاب های صوتی و الکترونیکی با کتاب های کاغذی موجب افزایش سطح آگاهی و ارتقا فرهنگ کتابخوانی است.
سیده فهیمه اطهری، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس، در ارتباط با کتاب های صوتی اظهار کرد: کتاب های صوتی نیز به علت ضررهایی که به ناشر وارد می شود، ناشران حاضر نیستند این گونه کتاب ها را در اختیار بگذارند.
اطهری تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور موفق شده است که حق تألیف بسیاری از کتاب ها را پرداخت کند و آن را به صورت کتاب گویا درآورد اما در این میان ناشران زیادی مقاومت کرده اند.
البته راه های دیگری برای افزایش سرانه مطالعه در کشور وجود دارد که می توان به برگزاری جشنواره های کتابخوانی، روش تبادل کتاب و دیوار مهربانی کتاب اشاره کرد. لذا می بایست فرهنگ مطالعه با یک برنامه ریزی دقیق در کشوری که سابقه درخشان در حوزه فرهنگ دارد، نهادینه شود.
با افزایش میزان مطالعه و آگاه سازی، علاوه بر رشد و شکوفایی جامعه می توان نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین افزایش استحکام خانواده با ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی داشت و اجرای این امر باید از سوی دستگاه های مربوطه مانند شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه عمومی کشور به عنوای یک ضرورت در نظر گرفته شود.

,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/ ع

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه