اخبار داغ

گزارش؛

نبود جهیزیه بخت دختر جوان را سیاه کرد

نبود جهیزیه بخت دختر جوان را سیاه کرد
ترک ها به ویژه زنان ترک از گذشته های دور به صفات خوش سلیقگی و خاص پسندبودن شناخته می شدند و این خاص بودن را در جهیزیه دادن به دخترانشان هم نشان می دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  با توجه به وضعیت بد اقتصادی در جامعه، مردم استان نیز همچون دیگر مناطق کشور پدران در جهیزیه دادن به دختران خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و چشم و هم چشمی ها در ازدواج نیز آسایش را از خانواده ها به دور کرده، به طوری که برخی از جوانان مدت های طولانی دوران نامزدی را سپری می کنند تا خانواده دختر جهیزیه کامل به زوج جوان تهیه کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

در این میان برخی از نهادهای حمایتگر در استان همچون کمیته امداد و سپاه با اعطای تسهیلاتی به جوانان در استان موجب سر و سامان دادن به زندگی جوانان شده و یاری گر آنان هستند اما باز هم باید در راستای فرهنگسازی ازدواج آسان و کم خرج تلاش کرد.

,

نبود جهیزیه بخت دختر جوان را سیاه کرد

, نبود جهیزیه بخت دختر جوان را سیاه کرد,

زنی میانسال در کنار همسر و دختر نامزدش در یکی از پاساژهای فروش لوازم خانگی با اشتیاق زیاد به لوازم منزل نگاه می کند، اظهار داشت: هر چند که از شنیدن واژه جهیزیه روحم از بدنم خارج می شود، اما باید حقیقتی را با شما در میان بگذارم، وقتی که در نظر داشتیم بنا به رسوم خود قصد داشتیم مراسم دیدن جهیزیه دختر بزرگم را برگزار کنیم، اکثر وسایل مورد نیاز و ضروری او را خریده بودیم و فقط فرش و یخچال اش ناقص بود که با تهدید و التماس به ما گفته بود که اگر فرش و یخچال اش را نخریم در مراسم این روز حاضر نمی شود و ما تنها توان خرید فرش را داشتیم که خریدیم و از او خواستیم مدتی به ما فرصت دهد تا یخچال را بعد از رفتن به خانه بخت بخریم، اما بخت برگشته شب آن روز به بهانه حمام کردن خودش را در حمام سوزانده بود و سر ما هم به چیدن جهیزیه گرم شده بود که پس از مدتی فهمیدیم که جنازه اش در کف حمام افتاده بود.

,

حکیمه گفت: دختر بزرگم نه تنها خود، بلکه اعضای خانواده اش را به آتش کشید و از روزی که رخت بست و با خاک همبستر شد، لبخند تک تک اعضای خانواده مان را هم با خود به زیر خاک برد.

,

این زن میانسال، افزود: اگر خودکشی گناه نبود همان روز خودم را می کشتم و پیش دختر بخت برگشته ام می رفتم، دخترم به خاطر یک یخچال خودش را آتش زد و پس از مرگ او مدت ها افسردگی گرفتم و خودم را باختم و پس از آن حدود ۲۰ سال است که حسرت رفتن کنار دخترم مرا از پای درآورده و اکنون مدتی است که دختر کوچکترم نامزد است و از خانواده دامادم فرصت گرفتم تا تمام جهیزیه دخترم را تامین کنم و سپس او را به خانه بخت روانه کنم.

,

اعظم که دختر حکیمه خانم است، گفت: من قسم خورده بودم که به خاطر خوشبختی خودم خانواده ام را با پرداخت هزینه های کلان برای جهیزیه ام بدبخت نکنم، اما مادرم به اصرار از خانواده شوهرم فرصت گرفته تا چند قلم که در جهیزیه ام ناقص است را تهیه کرده و سپس مرا به خانه شوهر بفرستد.

,

وضعیت اقتصادی بد حاکم بر بازار لوازم خانگی

, وضعیت اقتصادی بد حاکم بر بازار لوازم خانگی,

یکی از فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به وضعیت اقتصادی بد، تاکید کرد: وضعیت اقتصادی خانواده ها طوری است که فکر جهیزیه خریدن اصل سنت پیامبر را از یاد آن ها برده و فروشنده ها نیز با درک مشکلات خانواده ها حتی لوازم خانگی را تا ۲۴ ماه با اقساط به فروش می رسانند، حتی برخی خانواده ها در این شرایط نیز نمی توانند نسبت به خرید جهیزیه دختران خود اقدام کنند.

,

حاتمی بیان کرد: مردم باید بدانند که فروشنده ها نیز با فروش لوازم خانگی مخارج زندگی خود را تهیه کرده و حتی با این پول فرزندان خود را به خانه بخت می فرستند، متاسفانه چند سالی است که فروش لوازم خانگی در بازار ضعیف است و اکثر فروشنده های لوازم خانگی کرکره های خود را پایین کشیدند.

,

زهرا دختری ۲۶ ساله به چگونگی خرید جهیزیه اش اشاره کرده و گفت: من با التماس به یکی از همکارهای خانمم تمام برگ های چک اش را گرفته و برای خرید جهیزیه خود اقدام کردم تا خانواده ام را تحت فشار قرار ندهم و در این یک سال و نیم که در خانه خود زندگی می کنم تمام کادوهای عروسی و ماهیانه خودم را به حساب چک ها واریز کرده ام و تلاش کرده ام تمام وسایل مهم و اساسی جهیزیه را خریداری کنم.

,

پرداخت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تامین جهیزیه

, پرداخت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تامین جهیزیه,

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به پرداخت ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کمک هزینه تامین جهیزیه، اظهار داشت: یک هزار و ۴۱۴ نوعروس در سال گذشته با دریافت ۲ میلیارد و ۸۲۸ میلیون تومان کمک هزینه تامین جهیزیه و ۳۲۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه ازدواج به خانه بخت رفتند.

,

عزیز سهندی، با بیان اینکه کمک به تشکیل خانواده های جدید ازسوی این نهاد یک اقدام خداپسندانه بوده و از راه های موثر توانمند سازی خانواده هاست، افزود: سال گذشته ۳میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای ازدواج دختران و پسران مددجو، درقالب کمک هزینه تامین جهیزیه و هدیه ازدواج هزینه شده که از این میلغ یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی خیران تامین شده است.

,

وی با اشاره به آموزش های قبل از ازدواج زوجین ابراز کرد: یکی دیگر از اقدامات بارز این نهاد، آموزش های قبل از ازدواج برای جوانان توسط اساتید و مشاورین خانواده است که طی ۶۵ جلسه آموزشی تعداد ۶۸۵ نفر از زوجین از این کلاس ها بهره مند شده اند.

,

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی تصریح کرد: ۵۳۰ نوعروس در سراسر استان پشت نوبت دریافت کمک هزینه تامین جهیزیه هستند که این افراد نیز هدایای ازدواج خود را طی نوبت دریافت می کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه