اخبار داغ

جای خالی معرفی کتب در رسانه ها/عدم فرهنگ کتاب خوانی جوانان را به سمت شبکه های اجتماعی می کشاند

جای خالی معرفی کتب در رسانه ها/عدم فرهنگ کتاب خوانی جوانان را به سمت شبکه های اجتماعی می کشاند
اگر به همان اندازه که در رسانه های مختلف دیداری و شنیداری به تبلیغ مواد غذایی مضر مانند چیپس و پفک می پردازد، به فرهنگ سازی جهت کتاب خوانی از طریق ابزار ارتباطی می پرداخت، مطمئناً میانگین مطالعه کشوری از چند دقیقه به چندین ساعت در روز ارتقا می یافت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  بام ایران خبر؛ کتاب یکی از وسایل ارتباط جمعی است که همواره نقش بسیار کلیدی و تاثیر گذار در شکل گیری شخصیت و افکار آدمی دارد.

بسیاری از افراد گمان می کردند با گذشت زمان رادیو و کتاب جای خود را به تلویزیون و اینترنت خواهند داد، اما این اتفاق نیفتاد و کتاب همچنان جایگاه ویژه خود را در بین افکار عمومی حفظ کرد.

این وسیله ارزشمند که سبب افزایش اطلاعات و آگاهی فرد می شود، متاسفانه در جامعه ایران، از جایگاه چندان مناسبی برخوردار نیست که بدون شک، عدم فرهنگسازی صحیح، از عوامل بروز چنین پدیده ای است.

میزان مطالعه یک فرد ایرانی در مقایسه با یک فرد خارجی، بسیار متاثر کننده است و این نشان از گذراندن اوقات فراغت افراد به انحای مختلف است.

جدای از محیط خانواده که نقش تاثیر گذاری در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در بین اعضایش دارد، مدارس یکی از نهادهایی است که پس از آن، نقش بسیار کلیدی را در ارتقای فرهنگ مطالعه دارد.

شاید بتوان گفت نبود برنامه ریزی برای مطالعه و عدم نگارش کتاب بر اساس نیاز جامعه و مخاطب از دیگر دلایل کم اهمیت شمردن کتاب و کتاب خوانی است.

اما تنها چیزی که در این میان بیش از همه خود نمایی می کند، عدم استفاده از توانمندی عظیم نظریه های ارتباطات جمعی جهت تبلیغ و معرفی کتاب است.

نبود فرهنگ کتاب خوانی و عدم وجود تبلیغ برای آن، سبب گذراندن اوقات فراغت جوانان با روش های مختلف و گاه مخرب، و استفاده نا درست از سایت ها و شبکه های مجازی شده است که فردگرایی و انزوا یکی از آثار آن است.

هرچند که افراد با جایگزین کردن سایت های اینترنتی با کتب خوانی، درصدد دریافت اطلاعات و ارضای نیازهای مطالعاتی خود هستند، اما هیچگاه به اطلاعات کافی دست نخواهند یافت، چرا که کتاب بسیار غنی تر و تاثیر گذارتر از سایر سایت ها و شبکه های اینترنتی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بام ایران خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,




 

,
, ,
,
,

فرهنگ سازی مطالعه کتاب از سوی مسئولین لازم است

یکی از فروشندگان کتاب در گفتگو با خبرنگار بام ایران خبر اظهارکرد: متاسفانه تعداد مشتری های کتاب ما روز به روز کمتر و کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه اکثر مشتری های ما خانم ها هستند بیان داشت: اکثر کسانی که به اینجا مراجعه می کنند برای خرید مفاتیح و قرآن بوده است.

این فروشنده با بیان اینکه باید از سوی مسئولین فرهنگ سازی بیشتری برای کتاب خوانی صورت گیرد بیان داشت: متاسفانه بسیاری از جوانان ما فضای مجازی را جایگزین مطالعه کتاب کرده اند در صورتی که هیچ گاه فضای مجازی نمی تواند مانند کتاب فرد را ارضاء کند.

وی یادآور شد: اگر خانواده ها فرزندان خود را با کتاب بیشتر آشنا کنند و از آن ها بخواهند که به کتاب خوانی بیشتر رجوع کنند مطمئنا" روز به روز فرهنگ کتاب خوانی در بین جامعه ما نهادینه خواهد شد.

, فرهنگ سازی مطالعه کتاب از سوی مسئولین لازم است , فرهنگ سازی مطالعه کتاب از سوی مسئولین لازم است ,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,




 

,
, ,
,
,

فضای مجازی جایگزین کتاب نمی تواند باشد

فرهاد خلیل مقدم مدیر کل نهاد کتاب خانه های عمومی چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار بام ایران خبر اظهار کرد: نهاد کتاب خانه های عمومی متولی امر کتاب و کتاب خوانی است و در همین راستا برنامه های متفاومتی را در طول سال اجرا می کنیم.

وی تصریح کرد: طرح نشست های کتاب خوان، مدرسه ای ، کتاب خوانی شهرستانی و استانی ، جمع خوانی و نقد ادبی ، نمایشگاه های موضوعی کتاب، مسابقات فرهنگی و ... از برنامه هایی است که در طول سال اجرا می کنیم.

خلیل مقدم به جشنواره رضوی نیز اشاره کرد و گفت: جشنواره رضوی از برنامه هایی بوده که ۳ سال است اجرا می شود و مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: جشنواره رضوی با محوریت کتاب خوانی و با بهره گیری از کتاب ائمه اطهار بخصوص امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) برگزار می شود.

خلیل مقدم با اشاره به اینکه بیشتر کودکان و نوجوانان در جشنواره رضوی حضور پیدا می کنند بیان داشت: این جشنواره تاثیر بسیار بالایی در افزایش مطالعه داشته است.

وی با بیان اینکه نهاد کتاب خانه ها از نظر فیزیکی کار بسیار خوبی را انجام داده است بیان داشت: سعی کرده ایم فضاهای بسیار خوبی را از جمله منابع کتاب خوانی، شاداب سازی کتاب خانه ها، بهبود چیدمان کتاب خانه ها و... جهت رضایتمندی مراجعین در سطح کتابخانه ها ایجاد نمایئم.

مدیر کل نهاد کتاب خانه های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: طرح خلاقانه ملی باهم بخوانیم با گروه هدف کودکان و نوجوانان در هشت کتاب خانه در مناطق محروم استان برگزار شد که مورد استقبال بی نظیری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه نمی توان گفت فضای مجازی جایگزین کتاب و کتاب خوانی می شود خاطر نشان کرد: فضای مجازی آسیب های خاص خود را دارد و هیچ گاه نمی تواند جای کتاب را پر کند.

خلیل مقدم اظهار کرد: فضای مجازی قابل اعتماد نیست و فرد لذتی را که با مطالعه می تواند کسب کند از طریق فضای مجازی نمی تواند به آن دست پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اعضا کتاب خوانه های ما در ابتدای سال جاری نسبت به مدت مشابه افزایش چشمگیری داشته است بیان داشت: در حال حاضر ۳۷ هزار و ۵۷۳ عضو فعال در کتاب خانه های این استان وجود دارد.



انتهای پیام/

, فضای مجازی جایگزین کتاب نمی تواند باشد, فضای مجازی جایگزین کتاب نمی تواند باشد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه